Kytkinpoljin ääntää?
Kytkinpoljin ääntää?
Laitetaanpa tää nyt tähän osioon, kun voimansiirtoa ainakin hieman sivuaa
Onko muilla kokemukisa / korjauvinkkejä, w204:sen kytkinpolkimen narinaan? Rasvattu on moneen kertaan joka puolelta, mutta se ei auta.
Ääni on enneminkin sirinää, joka kuuluu aivan polkimen liikkeen yläpäässä yleisimmin poljinta ylöspäin nostettaessa; sirinä kuuluu myös alas painettaessa, mutta sen voi välttää sillä, että ennen polkaisua vetää poljinta kengän kärkellä ylös päin... Vaikuttais vähän siltä, että jousi ei palauta poljinta jotenkin kunnolla ylös...
Onko muilla kokemukisa / korjauvinkkejä, w204:sen kytkinpolkimen narinaan? Rasvattu on moneen kertaan joka puolelta, mutta se ei auta.
Ääni on enneminkin sirinää, joka kuuluu aivan polkimen liikkeen yläpäässä yleisimmin poljinta ylöspäin nostettaessa; sirinä kuuluu myös alas painettaessa, mutta sen voi välttää sillä, että ennen polkaisua vetää poljinta kengän kärkellä ylös päin... Vaikuttais vähän siltä, että jousi ei palauta poljinta jotenkin kunnolla ylös...
Sama vika
Minulla on sama vika. Poljin narisee polkaisun alussa ja lopussa. Narisee myös poljinta sivuttain heiluttaessa.
Purkamisen ja rasvailun jälkeen, olen tullut siihen johtopäätökseen, että narina kuuluu polkimen yläpäässä olevasta saranasta (tai mikä lie oikea nimitys). Kyseinen sarana on erityisen vaikeasti tavoitettaessa eli en ole pystynyt varmistamaan ongelmaa ja ratkaisua siihen ei tällä hetkellä minulla ole. Tulevalla viikolla pitää soittaa Veholle ja kysyä löytyisikö sieltä muuta vastausta kuin kutsu kalliiseen huoltoon, ehdottaavat varmasti että voivat purkaa autoni kitinän takia ja veloittaa siitä reippaasti, juu ei.
Konepellinavauksen jälkeen kaveri heilutteli poljinta ja konehuoneen puolella narina kuuluu vieläkin paremmin.
Varsinaista vikaa kytkimessä ei mielestäni ole vaan vika lienee väljässä saranassa.
Jos joku on onnistunut kyseisen harmin korjaamaan niin neuvoja otan mielelläni vastaan.
Purkamisen ja rasvailun jälkeen, olen tullut siihen johtopäätökseen, että narina kuuluu polkimen yläpäässä olevasta saranasta (tai mikä lie oikea nimitys). Kyseinen sarana on erityisen vaikeasti tavoitettaessa eli en ole pystynyt varmistamaan ongelmaa ja ratkaisua siihen ei tällä hetkellä minulla ole. Tulevalla viikolla pitää soittaa Veholle ja kysyä löytyisikö sieltä muuta vastausta kuin kutsu kalliiseen huoltoon, ehdottaavat varmasti että voivat purkaa autoni kitinän takia ja veloittaa siitä reippaasti, juu ei.
Konepellinavauksen jälkeen kaveri heilutteli poljinta ja konehuoneen puolella narina kuuluu vieläkin paremmin.
Varsinaista vikaa kytkimessä ei mielestäni ole vaan vika lienee väljässä saranassa.
Jos joku on onnistunut kyseisen harmin korjaamaan niin neuvoja otan mielelläni vastaan.
No niin...
Eli purin polkimen ympäristön alkutekijöihinsä ja totesin, että narina todellakin kuuluu varsinaisesta päänivelestä polkimen yläpäästä. Narinan aiheuttaa välys jolloin poljin pääsee kääntymään varreltaan sivusuunnassa ja tuennan ja polkimen välissä olevat (ilmeisesti) muoviset rikat eivät jaksa pitää poljinta suorassa ja ääntävät polkimen liikkuessa sivuttain.
Rasvailin joka paikan huolella mutta en saanut narinaa edes pienenemään. Välys taitaa olla niin pieni, että rasvaa ei kunnolla saa väliin suihkuteltua.
Purkaminen on isotöinen (vaiva on loppujen lopuksi pieni ja tila ahdas ym)
Jää harkittavaksi puranko pakettia ollenkaan, ehkä kärsin pikkunarinasta.
Eli purin polkimen ympäristön alkutekijöihinsä ja totesin, että narina todellakin kuuluu varsinaisesta päänivelestä polkimen yläpäästä. Narinan aiheuttaa välys jolloin poljin pääsee kääntymään varreltaan sivusuunnassa ja tuennan ja polkimen välissä olevat (ilmeisesti) muoviset rikat eivät jaksa pitää poljinta suorassa ja ääntävät polkimen liikkuessa sivuttain.
Rasvailin joka paikan huolella mutta en saanut narinaa edes pienenemään. Välys taitaa olla niin pieni, että rasvaa ei kunnolla saa väliin suihkuteltua.
Purkaminen on isotöinen (vaiva on loppujen lopuksi pieni ja tila ahdas ym)
Jää harkittavaksi puranko pakettia ollenkaan, ehkä kärsin pikkunarinasta.
Kuppi kaatui lopulta tuon narisijan suhteen.
Purin koko paketin. Irrottelin suojamuovit, että pääsin kiinni pääakseliin, jonka varassa poljin liikkuu. Narina kuuluu sieltä. Polkimenakseli on päistään lukittu lukitusprikoilla, jotka lähtee irti pikkutalttapäämeisselillä väännellen. Prikka pitää ottaa irti alhaalta ylös katsoen vasemmalta puolen, että akseli mahtuu tulemaan oikealta pois.
Akseli piti vetää siirtopihdeillä kiinnipitäen ulos ja se oli tiukassa mutta tuli kuitenkin. Sitten poljin irtoaa kun muut hilppeet on ensin irroitettu. Muut kaksi kiinnitystä on muovitapeilla.
Polkimen sisässä on kaksi holkkia, materiaali on varmaan nylon tai jotain vastaavaa. Poljin itsessään on jotain kovaa muovia tms ja akseli metallia. Holkit vaimentavat polkimen ja akselin kitkaa ja ilmeisesti helpottavat polkimen liikettä.
No. Nuo nylonholkit ovat kuitenkin ajan saatossa löystyneet ja olivat akselin suhteen ainakin 0,5mm löysät. Akseli heilui selvästi holkin sisässä ja pääsi kääntymään osin vinoon. Kun akseli kääntyi vinoon, holkki alkoi kitisemään. Rasvaaminen sai kitinää vähenemään mutta sijalle tuli rasvainen litinä koska rasva puristuu holkin ja akselin välissä polkimen kääntyessä sivuttain ja samalla kammeten poljinakselia holkkeja vasten.
Korjaaminen: Holkit pitää vaihtaa uusiin ja tiukkoihin. Nopeasti etsittynä niitä ei löydy varaosana vaan koko paketti menisi uusiksi. Vaihtoehtoisesti pitäisi sorvata uudet holkit vaikka kuparista, ne saattaisivat kestää.
Ehdin jo poistaa kuvat koneelta kun meinasin, etten kirjoita tätä tänne. Nyt niitä kuvia ei sitten ole mutta laitan kuvan vastaavanlaisesta holkista, kuvan otin netistä ja materiaali ei ole sama mikä polkimenholkissa.
Purin koko paketin. Irrottelin suojamuovit, että pääsin kiinni pääakseliin, jonka varassa poljin liikkuu. Narina kuuluu sieltä. Polkimenakseli on päistään lukittu lukitusprikoilla, jotka lähtee irti pikkutalttapäämeisselillä väännellen. Prikka pitää ottaa irti alhaalta ylös katsoen vasemmalta puolen, että akseli mahtuu tulemaan oikealta pois.
Akseli piti vetää siirtopihdeillä kiinnipitäen ulos ja se oli tiukassa mutta tuli kuitenkin. Sitten poljin irtoaa kun muut hilppeet on ensin irroitettu. Muut kaksi kiinnitystä on muovitapeilla.
Polkimen sisässä on kaksi holkkia, materiaali on varmaan nylon tai jotain vastaavaa. Poljin itsessään on jotain kovaa muovia tms ja akseli metallia. Holkit vaimentavat polkimen ja akselin kitkaa ja ilmeisesti helpottavat polkimen liikettä.
No. Nuo nylonholkit ovat kuitenkin ajan saatossa löystyneet ja olivat akselin suhteen ainakin 0,5mm löysät. Akseli heilui selvästi holkin sisässä ja pääsi kääntymään osin vinoon. Kun akseli kääntyi vinoon, holkki alkoi kitisemään. Rasvaaminen sai kitinää vähenemään mutta sijalle tuli rasvainen litinä koska rasva puristuu holkin ja akselin välissä polkimen kääntyessä sivuttain ja samalla kammeten poljinakselia holkkeja vasten.
Korjaaminen: Holkit pitää vaihtaa uusiin ja tiukkoihin. Nopeasti etsittynä niitä ei löydy varaosana vaan koko paketti menisi uusiksi. Vaihtoehtoisesti pitäisi sorvata uudet holkit vaikka kuparista, ne saattaisivat kestää.
Ehdin jo poistaa kuvat koneelta kun meinasin, etten kirjoita tätä tänne. Nyt niitä kuvia ei sitten ole mutta laitan kuvan vastaavanlaisesta holkista, kuvan otin netistä ja materiaali ei ole sama mikä polkimenholkissa.