Jarrupalojen kuluminen
Jarrupalojen kuluminen
Autoon on vaihdettu jarrupalat n.35 tkm sitten ja takajarrupalat näyttäisi olevan vaihtokunnossa piakkoin. Ilmeisesti luistonesto kuluttaa palat nopeasti loppuun.joskus auto herjaa käsijarrun olevan päällä käynnistettäessä vaikka jarrua ei ole laitettu päälle. Onko vikaa vai normaalia kulumista. Auto 2011 180cdi..
Re: Jarrupalojen kuluminen
Kyllä se menee helposti pala loppuun tuolla matkalla, itseasiassa murto osallakin jos pikkuisenkin hiihtää. Onko molemmilla puolilla saman verran kulunut?Lapa kirjoitti:Autoon on vaihdettu jarrupalat n.35 tkm sitten ja takajarrupalat näyttäisi olevan vaihtokunnossa piakkoin. Ilmeisesti luistonesto kuluttaa palat nopeasti loppuun.joskus auto herjaa käsijarrun olevan päällä käynnistettäessä vaikka jarrua ei ole laitettu päälle. Onko vikaa vai normaalia kulumista. Auto 2011 180cdi..
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
On kyllä kovin suhteellista mikä on pikkusen hiihtämistä. Kyllä varmasti 35 tonnissa saa palat loppuun mutta sellaisella tavanomaisella hiihtämisellä meillä vanhimmasta autosta takapalat noin neljässä millissä runsaan 100 tkm:n ajon jälkeen (vähän isompi auto ja V6 CDI mutta tuskin suhteessa yhtään isommat jarrupalat, ellei peräti samat).
lisään omankin kokemuksen paloista soppaan. Mul ei oo lähes missää autos kestäny palat yli 40tkm. joskus jopa 20tkm. Esim väyrysessä meni palat 30tkm uusiksi, coupessa 25, ja seuraaval kerralla 45tkm. eli vaihtelee aikalailla TOisaalta kun emäntä ajeli väyrysellä vuoden, niin 20tkm matkan jälkeen palat oli lähes uudenveriset edelleen.
Viimeksi muokannut Sergey, 07.12.2014 17:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Sergey kirjoitti:huono tyylidealer kirjoitti:En oikein osaa kuvitella millainen ajotyyli kuluttaisi palat 20tkm matkalla loppuun.
Itse ajelen reippaasti ja jarrutan aika reippasti myös ja jarrut on pysynyt yleensä hyvin kunnossa, kuluminenkaan ei ole ollut pahaa jos jarrut ylipäätään kunnossa. Mutta tosiaan jos mäntä/pala jumittaa niin silloin menee koko pala nopeesti tais mulla mennä takajarrusta toiselta puolelta toinen pala talvessa oisko n 10-20tkm ajettu. Toinen puoli ei juuri ollut kulunut. Syynä jumittava mäntä/pala ja siitä seuraava palan hiihtäminen. Toi alkoi jo heti levyjen vaihdon jälkeen lämmetä toi levy ja sit piti itse herkistellä sitä, mutta silti kului nopeesti vaikka sain sen pelaamaan ihan normaalisti.
Monesti riittää että vaihtaa tiivisteen ja putsaa männän. Jarrunesteethän pitäis vaihtaa aina kun ostaa käytetyn ja sit 2-3 v välein niin ei oo ongelmia tiedossa. Vaan taitaa olla useamman mielestä kalliita ne nesteet ja työlästä vaihtaa..... Oon kuullu ettein oo 15v vanhassa autossa kertaakaan vaihettu ja on ollu uuvesta asti....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pääkaupungin taksiautoihin vaihdellaan paloja ja levyjäkin joka toiseen huoltoon, eikä aina kuulemma päästä edes siihen. Yks tuttu, joka ei juuri autoa käskytä, joutui 44 tkm kohdalla viemään 212 koppasen nelimaticin jarruhoitoon, eikä varmasti ollut luistoneston aiheuttamaa kulumaa.
Toinen ääripää, oli oma juuri vaihtoon mennyt hybridi 212, joka pääkaupungin taksina taivalsi 181 tkm asti ilman mitään jarruhuoltoa, eli alkup levyin ja paloin. Siinä kohden alkoi pyytää uusia paloja.
Toinen ääripää, oli oma juuri vaihtoon mennyt hybridi 212, joka pääkaupungin taksina taivalsi 181 tkm asti ilman mitään jarruhuoltoa, eli alkup levyin ja paloin. Siinä kohden alkoi pyytää uusia paloja.
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Täällä menty 136tkm ja sekä levyt että palat uudenveroiset. 50tkm ja 100tkm huolloissa molemmissa huoltomies sanoi että "näköjään oot vaihtanu uudet levyt ja palat justiinsa." Kuulemma kaupungin taksit vaihtaa ne juurikin joka toisessa huollossa. Maalla ei tarvii jarrutella liikennevaloihin ja vielä kun on manuaalivaihteinen niin ei senkään vertaa. (180cdi ei luistonesto pääse jarruttamaan talvellakaan.) Edellinen 204 meni yli 200tkm etujarruilla, takajarrut oli alkuperäiset vaihtoon mennessä 240tkm.
Melko yksilöllistä tuntuu jarrujen kesto olevan, mutta voidaan todeta, että kaupunkiajo ja luistonesto on myrkkyä jarruille.
Melko yksilöllistä tuntuu jarrujen kesto olevan, mutta voidaan todeta, että kaupunkiajo ja luistonesto on myrkkyä jarruille.
W213 E200d A Exclusive/Avantgarde -19
S204 C180T CDI Avantgarde -13
W124 E300D A -95
S204 C180T CDI Avantgarde -13
W124 E300D A -95
Niin, kun vaikkapa cdi väyrysellä ei pysty samaan aikaan vedättämään kaasulla ja painamaan jarrua.Sergey kirjoitti:huono tyylidealer kirjoitti:En oikein osaa kuvitella millainen ajotyyli kuluttaisi palat 20tkm matkalla loppuun.
En tiedä olisiko mahdollista kuluttaa tuolla matkalla palat loppuun jos ajaisi niin että aina joko kiihdyttää tai jarruttaa
Päivitystä jarrupalojen kulumistilanteeseen. Vaihdoin kesärenkaista nastakiekkoihin mittarilukemalla 170tkm, tällöin ajettu etulevyillä ja paloilla 95tkm ja vielä menee melko pitkään, luultavasti jotain 50tkm ainakin. Taakse nuo viimetalvena (110tkm) vaihdetut samassa tilanteessa.
Eli viime vuonna etuajassa(35tkm( kulahtaneet takajarrupalat meni kyllä ajonvakautuksen varassa ajelun piikkiin
Eli viime vuonna etuajassa(35tkm( kulahtaneet takajarrupalat meni kyllä ajonvakautuksen varassa ajelun piikkiin
Omassa on palat vaihdettu eteen 51tkm sekä eteen ja taakse 121tkm.
Kulutusta lisää aivan varmasti se alamäissä jarrutteleva perus Tempomat vakkari. Jos mahdollista, niin itse kytkisin sen jarruttelun pois käytöstä. Juuri ensimmäisen mesen hankkineena tämä on ainoa ominaisuus, joka vaatii enemmän totuttelua.
------------
C 180 CDI T A -12
Kulutusta lisää aivan varmasti se alamäissä jarrutteleva perus Tempomat vakkari. Jos mahdollista, niin itse kytkisin sen jarruttelun pois käytöstä. Juuri ensimmäisen mesen hankkineena tämä on ainoa ominaisuus, joka vaatii enemmän totuttelua.
------------
C 180 CDI T A -12
Eikös noissa ole joku turvallisuutta edistävä moottoritoimittajien ylistämä jarrulevyn kuivaus joka höyhenjarruttelee kostealla kelillä tämän tästä pitäen liukupinnat kuivina ja valmiiksi lämpöisinä?
Vai oliko pelkästään S-sarjan omistajien päänsärkynä?
Vai oliko pelkästään S-sarjan omistajien päänsärkynä?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Päänsärky tai ei mutta jarrujen kuivaus on ollut jo ainakin 211:n alusta asti mukana ja nykyisin varmasta A-sarjasta alkaen. Ei se kosteuden poistaminen jarrupaloja kuluta nimeksikään. Näkeehän sen kuinka edellä reposteltu autoja joilla ajettu tosi pitkään samoilla paloilla ja varmaan myös sateella.JuMu S kirjoitti:Eikös noissa ole joku turvallisuutta edistävä moottoritoimittajien ylistämä jarrulevyn kuivaus joka höyhenjarruttelee kostealla kelillä tämän tästä pitäen liukupinnat kuivina ja valmiiksi lämpöisinä?
Vai oliko pelkästään S-sarjan omistajien päänsärkynä?
Kaksi vaihtoehtoa, joista kumpaakin oppii sekakäyttäjänä hyödyntämään tilanteen mukaan. Jarruttelu lakkaa kun napsaisee Tempomaatin alamäessä pois päältä, mutta mahdollinen ylinopeus on tietenkin omalla vastuullasi. Toinen vaihtoehto on painaa sen verran lisää kaasua, että Tempomaatti huomaa sinun nostavan tietoisesti yli asetusarvon, mihin sinulla tokin onkin Tempomaatin mielestä lupa. Poliisin luvan joudut tähänkin hankkimaan itse.anttiso kirjoitti:Kulutusta lisää aivan varmasti se alamäissä jarrutteleva perus Tempomat vakkari. Jos mahdollista, niin itse kytkisin sen jarruttelun pois käytöstä. Juuri ensimmäisen mesen hankkineena tämä on ainoa ominaisuus, joka vaatii enemmän totuttelua.
------------
C 180 CDI T A -12
Tuo jälkimmäinen on jyrkässä mäessä kätevä. Pari km/h yli asetusarvon riittää. Yleensä ottaen automaattivaihtesen kaasupolkimeen ei kannata yli 35 km/h nopeuksissa muuten koskeakaan, vaan ajaa kaiken aikaa Tempomaatilla. Taloudellisemmin se kuitenkin ajaa kuin mitä itse osaisi.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Tasamaalla varmaan mutta kotipuolen mäkimaastossa saapi pikkuisen pois, kun ajelee niinkuin koneessa oisi 1/6 tehoista – alamäessä kiihtyy ja ylämäessä vaipuu. Sitä ei kuitenkaan ilkiä tehdä kuin silloin, jos tie on tyhjä. V*ttuuntuvat perässä ajavat.740 GLE kirjoitti:Yleensä ottaen automaattivaihtesen kaasupolkimeen ei kannata yli 35 km/h nopeuksissa muuten koskeakaan, vaan ajaa kaiken aikaa Tempomaatilla. Taloudellisemmin se kuitenkin ajaa kuin mitä itse osaisi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ei ole sillä tavalla pakko että järjestelmä toimii vanhalla anturillakin kunhan se on ehjä. Se vaan kun palojen vaihdon jälkeen anturi on jokseenkin aina rikki, vaikkei se päällepäin näy.
Jos varoitusvalo on palanut on tietysti selvää että anturi on jo hajalla.
Todella moni säästää kymppiä ja tekee sitten remontin kahteen kertaan. No, eihän paloja tarvitse irrottaa, anturin saa paikalleen muutenkin.
Jos varoitusvalo on palanut on tietysti selvää että anturi on jo hajalla.
Todella moni säästää kymppiä ja tekee sitten remontin kahteen kertaan. No, eihän paloja tarvitse irrottaa, anturin saa paikalleen muutenkin.
wiimax.fi