S204 kilpivalopolttimon vaihto?
S204 kilpivalopolttimon vaihto?
2008 mallisen S204 farmarin ohjekirja kehottaa vaihdattamaan takaluukun kilpivalot asiantuntijalla.
Onko tuota suositusta syytä noudattaa, vai löytyykö joukosta ketään joka voisi opettaa minut riittävän hyväksi asiantuntijaksi selviytyäkseni toimenpiteestä itsekin?
Onko tuota suositusta syytä noudattaa, vai löytyykö joukosta ketään joka voisi opettaa minut riittävän hyväksi asiantuntijaksi selviytyäkseni toimenpiteestä itsekin?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
S204:n rekisterikilvenvalonvaihtajakurssin ja -sertifikaatin voi suorittaa lukemalla seuraavan topikin:
www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=107426
Huh, S202:ssa ja S203:ssa lampunvaihto on onnistunut kursseja suorittamatta.
www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=107426
Huh, S202:ssa ja S203:ssa lampunvaihto on onnistunut kursseja suorittamatta.
Kiitos iskille linkistä hyvään ohjeeseen. Vaihto on normaalia polttimon vaihtoa isotöisempi, koska vaatii takaluukun verhoilun purkua, mutta työnä se ei ole kovin paha, kunhan on oikeat välineet käsillä.
Ensin poistetaan kahvan peitelevy, tähän suuntaan ja sen alta paljastuvat 2 * 2 torxia:
Nyt on takaoven sisäverhoilun alaosa jousipinniensä varassa ja se irtoaa oven pohjaa kohti, tähän suuntaan. Lukkojousia on 4, kaksi nurkissa ja toiset lukon molemmin puolin:
Alaosa jää takaoven kulmavalojen johtimien varaan. Niiden liittimissä on lukitus, joka avataan meisselillä:
Ja sitten alkaa näperrys oviverhoilun keskiosan kanssa. Kattoverhoilun värinen ikkunaa ympäröivä osa jää paikalleen, mutta seuraavaksi poistetaan verhoilun keskiosa, joka on täynnä muoviniittejä. Ne nypitään helpoimmin pois muovisella irrotushaarukalla niitin kohdalta vääntäen, eikä koko verhoilulevyä käsin riuhtoen:
Oransseja muoviniittejä on kilven takana lisääkin ja ne on helppo kaivaa auki yksi kerrallaan isommalla irrotuslastalla. Oranssin niitin oikealla puolella on muovikynsi, jonka vuoksi kaikki niitit on irrotettava ensin ja pudotettava koko verhoilulevy muutaman sentin irti ovesta ja sitten takaoven ikkunaan päin nostaen pois:
Keskimmäistä verhoilulevyä kannattelee vielä ikkunan alla neljä jousikiinnikettä, jotka pitää nostaa irti suoraan ulospäin vetämällä kun oranssit niitit on ensin kaikki irrotettu etteivät ne säry tässä vaiheessa:
Keskimmäisen verhoilukappaleen irrottua löytyy kilven takaa kilpivaloon avattaessa ja suljettaessa 90 astetta pyöräytettävällä bajonettikiinnityksellä tiivistetty lampun kanta. Lasikantainen 5W:
Voi olla hyvä idea vaihtaa molemmat samalla ja varmistaa että asennettavat lamput ovat ehjät.
Takaisin asennettaessa nuo oranssit muovikiinnikkeet lyödään kiinni keskeltä ulospäin edeten yksi kerrallaan ja varmistaen että jokainen kiinnike on reiän kohdalla ennen kuin aletaan hakata sitä kiinni. Kiinnikkeen tuhoava huti ei ole iso ongelma, mutta sen oranssin kiinnikkeen verhoilulevyyn kiinnittävän kiinnikkeen halkaiseminen on.
Kiinnikkeitä runtelematta tehtynä uudelleen koottu takaovi jysähtää kiinni kuten Mersun oven kuuluukin, ilman liiallisesta liikkuvien osien määrästä kertovaa helinää.
Tuo on selvästi normaalia isompi polttimonvaihtotyö, mutta en osaa valittaa, koska tunnen myös märältä puolelta huollettavien kilpivalojen huonot puolet.
S204:n rakenteen ideana on selvästi pitää sähköt oven kuivalla puolella, mikä ainakin omassa autossani oli tähän saakka onnistunut loistavasti. Kilpivalojen ja lasinpesurin tienoo oli kuin eilen tehtaalla asennetun näköinen, joten lampun vaihdosta selviää pelkän lampun vaitamisella ilman yllättäviä lisätöitä.
Ensin poistetaan kahvan peitelevy, tähän suuntaan ja sen alta paljastuvat 2 * 2 torxia:
Nyt on takaoven sisäverhoilun alaosa jousipinniensä varassa ja se irtoaa oven pohjaa kohti, tähän suuntaan. Lukkojousia on 4, kaksi nurkissa ja toiset lukon molemmin puolin:
Alaosa jää takaoven kulmavalojen johtimien varaan. Niiden liittimissä on lukitus, joka avataan meisselillä:
Ja sitten alkaa näperrys oviverhoilun keskiosan kanssa. Kattoverhoilun värinen ikkunaa ympäröivä osa jää paikalleen, mutta seuraavaksi poistetaan verhoilun keskiosa, joka on täynnä muoviniittejä. Ne nypitään helpoimmin pois muovisella irrotushaarukalla niitin kohdalta vääntäen, eikä koko verhoilulevyä käsin riuhtoen:
Oransseja muoviniittejä on kilven takana lisääkin ja ne on helppo kaivaa auki yksi kerrallaan isommalla irrotuslastalla. Oranssin niitin oikealla puolella on muovikynsi, jonka vuoksi kaikki niitit on irrotettava ensin ja pudotettava koko verhoilulevy muutaman sentin irti ovesta ja sitten takaoven ikkunaan päin nostaen pois:
Keskimmäistä verhoilulevyä kannattelee vielä ikkunan alla neljä jousikiinnikettä, jotka pitää nostaa irti suoraan ulospäin vetämällä kun oranssit niitit on ensin kaikki irrotettu etteivät ne säry tässä vaiheessa:
Keskimmäisen verhoilukappaleen irrottua löytyy kilven takaa kilpivaloon avattaessa ja suljettaessa 90 astetta pyöräytettävällä bajonettikiinnityksellä tiivistetty lampun kanta. Lasikantainen 5W:
Voi olla hyvä idea vaihtaa molemmat samalla ja varmistaa että asennettavat lamput ovat ehjät.
Takaisin asennettaessa nuo oranssit muovikiinnikkeet lyödään kiinni keskeltä ulospäin edeten yksi kerrallaan ja varmistaen että jokainen kiinnike on reiän kohdalla ennen kuin aletaan hakata sitä kiinni. Kiinnikkeen tuhoava huti ei ole iso ongelma, mutta sen oranssin kiinnikkeen verhoilulevyyn kiinnittävän kiinnikkeen halkaiseminen on.
Kiinnikkeitä runtelematta tehtynä uudelleen koottu takaovi jysähtää kiinni kuten Mersun oven kuuluukin, ilman liiallisesta liikkuvien osien määrästä kertovaa helinää.
Tuo on selvästi normaalia isompi polttimonvaihtotyö, mutta en osaa valittaa, koska tunnen myös märältä puolelta huollettavien kilpivalojen huonot puolet.
S204:n rakenteen ideana on selvästi pitää sähköt oven kuivalla puolella, mikä ainakin omassa autossani oli tähän saakka onnistunut loistavasti. Kilpivalojen ja lasinpesurin tienoo oli kuin eilen tehtaalla asennetun näköinen, joten lampun vaihdosta selviää pelkän lampun vaitamisella ilman yllättäviä lisätöitä.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Onko sedan mallissa yhtä töisevä?
Miten tapahtuu sedan mallin lampun vaihto?
Tässä on linkki jonka kautta näet miten sedaniin vaihdetaa polttimot
http://www.youtube.com/watch?v=-F4ooqoEyf8
http://www.youtube.com/watch?v=-F4ooqoEyf8
wert kirjoitti:Tässä on linkki jonka kautta näet miten sedaniin vaihdetaa polttimot
http://www.youtube.com/watch?v=-F4ooqoEyf8
Kiitos vinkistä/linkistä!
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Normaalin mersun ratkaisuun nähden tosiaan työläs. Toisaalta noiden polttimoiden pitäisi kestää tosi pitkään. Oma auto täyttää kohta 6 vuotta ja siitä juuri vaihdoin etuparkin, sisälokasuojan kautta. Tuo oli ensimmäinen vaihtoon mennyt polttimo. Ledit tietenkin kestää mutta noiden hankalasti vaihdettavien hehkulankapolttimoiden pitäisi olla jotain HiP'ejä jotka on pitkäikäisiä.Marco kirjoitti:Kyllä on polttimon vaihto tehty Stuttgartissa työlääksi
Meillä taitaa olla vähän sama syy olla huolissaan lasikantaisista polttimoista, eli V70 I, jonka perusteella olisin myös valmis rajoittamaan lasikantaisten polttimoiden käytön kuiviin tiloihin.Pappi kirjoitti:Nuo lasikantapolttimot pitäisi kieltää lailla Omissa kulkineissa tulleet tutuiksi. Mitenkäs jos nuo polttimot korvaisi ledeillä? Voisivat kestää pidempään.
Mersun kilpivalopottimo on tarpeettoman isotöinen vaihtaa ja kun itse olen kovin arka aukomaan näitä verhoilun osia, joita joskus pitää yksi särkeä ennen kuin voi tietää miten se olisi pitänyt avata oikein, niin laitoin kuvat että muut näkevät mihin suuntaan kampeamalla aukeaa rikkomatta.
On se tosiaan toimiva. Motonetistä löytyi tämmöinen sarja, eikä ollut edes kallis. Polttimon vaihtoon tarvitaan paketin ulkopuoliset työkalut:Pappi kirjoitti:Asiallinen työkalu verhoilunastojen irroitukseen.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Mistä sellainen voi johtua kun vaihdoin ledilamput S204:n niin oikean puoleinen liitin hävitti virran, ei tule virtaa. kokeilin jo että onko liittimessä vika, ei ole. Eihän se jostain sulakkeesta voi olla kiinni ?
Tein sitten loppujen lopuksi niin että ryöstin virran vasemman puolen rek valon johdosta virran myös oikealle mutta tämähän tekee sen että ajotietokone herjaa palaneesta polttimosta. Onko vinkkejä millä saisin vikailmoituksen pois ? ja mitä katsastuksessa sanovat jos molemmat rek valot palaa mutta ajotietokone herjaa kumminkin palaneesta polttimosta..
Apuaa..
Tein sitten loppujen lopuksi niin että ryöstin virran vasemman puolen rek valon johdosta virran myös oikealle mutta tämähän tekee sen että ajotietokone herjaa palaneesta polttimosta. Onko vinkkejä millä saisin vikailmoituksen pois ? ja mitä katsastuksessa sanovat jos molemmat rek valot palaa mutta ajotietokone herjaa kumminkin palaneesta polttimosta..
Apuaa..
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Aika tarkkoja on nämä uudet autot lamppujen oikeellisuudesta. Pitäisi olla suurinpiirtein alkuperäistä lamppua vastaava virta, että pysyy päällä. Jos virta eroaa oleellisesti, niin lampun kannalle ei johdeta enää sähköä ennen kuin järjestelmän mielestä siellä on taas oikean virran omaava lamppu.
Suosittelen että purat viritykset ja laitat paikoilleen semmoiset lamput kuin sinne alkuperäisesti kuuluu. Muutaman sytytyksen jälkeen pitäisi molempien jäädä palamaan.
Toki starilla saisi pakko-ohjattua lamput yksitellen päälle, jos epäilee että on muuta vikaa, niin sillä lailla saisi varmuuden.
Suosittelen että purat viritykset ja laitat paikoilleen semmoiset lamput kuin sinne alkuperäisesti kuuluu. Muutaman sytytyksen jälkeen pitäisi molempien jäädä palamaan.
Toki starilla saisi pakko-ohjattua lamput yksitellen päälle, jos epäilee että on muuta vikaa, niin sillä lailla saisi varmuuden.
Tuossa systeemissä on jotakin 'mielenkiintoista'. Vaihdoin etuparkkeja ja ihmettelin kun uusi ehjä polttimo ei suostunut palamaan. Liittimelle kyllä tuli jännite. Ei ollut silloin aikaa enempää ruveta tutkimaan asiaa, joten jätin asia sikseen. Seuraavana aamuna ei enään herjannut palaneesta polttimosta ja kas kummaa kaikki parkit toimi.
-
- Viestit: 719
- Liittynyt: 15.1.2011 10:36
- Paikkakunta: Espoo
Sama täällä. Taitaa tarvita muutaman "nukahduksen" tuo. OutoaPV-MN kirjoitti:Tuossa systeemissä on jotakin 'mielenkiintoista'. Vaihdoin etuparkkeja ja ihmettelin kun uusi ehjä polttimo ei suostunut palamaan. Liittimelle kyllä tuli jännite. Ei ollut silloin aikaa enempää ruveta tutkimaan asiaa, joten jätin asia sikseen. Seuraavana aamuna ei enään herjannut palaneesta polttimosta ja kas kummaa kaikki parkit toimi.
Samaa parkkivalojen syttymättömyyttä ihmetellessäni päättelin, että valoja ohjaava kontrolleri huomaa palaneen polttimon, eikä edes yrity sytyttää uudelleen ennen kuin se kontrolleri resetoidaan?
Tästä johtuen turha sieltä johdosta on sen jälkeen mitään mittailla, kun polttimo on poistettu. Älä kysy, mistä tiedän
Ilman avaimia valokatkaisinta napsutellen eivät näköjään syty. Ja toisaalta, ledin tehonkulutus voi olla niin pieni, ettei sitä tulkita ehjäksi polttimoksi ollenkaan?
CAN-väylä ei sinänsä tuota vaadi, mutta noin se nyt vaan näyttää Mersussa toimivan. It's not an error, it's a feature.
Tästä johtuen turha sieltä johdosta on sen jälkeen mitään mittailla, kun polttimo on poistettu. Älä kysy, mistä tiedän
Ilman avaimia valokatkaisinta napsutellen eivät näköjään syty. Ja toisaalta, ledin tehonkulutus voi olla niin pieni, ettei sitä tulkita ehjäksi polttimoksi ollenkaan?
CAN-väylä ei sinänsä tuota vaadi, mutta noin se nyt vaan näyttää Mersussa toimivan. It's not an error, it's a feature.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Jouluna kaverin tallissa luukku auki taas, piuhat takaisin alkuperäiseen kokoonpanoon, halogeeni poltin roikkumaan liittimeen, auto käyntiin ja tadaa, kaikki toimii taas.. Jes !MeiZler kirjoitti:Täytyy varmaan keväämmällä repiä tuo luukku taas auki kun on hieman enemmän valoa ja lämpimämpi työskennellä pihalla. ja koittaa herääkö
se toinen puoli sitten tuolla että antaa normi halo polttimon roikkua siellä muutaman ajokerran