Nestevuoto - mutta mistä?! [vika korjattu]

Vastaa Viestiin
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Nestevuoto - mutta mistä?! [vika korjattu]

Viesti Kirjoittaja Matti »

Do diih...

Tänään käytin 'vanhan herran' huollossa, tsekattiin pari juttua: Kardaani on ok, moottorin kumityynyt ovat ok, kaikki pyöräntuennat ovat ok. Noin 2100 kierroksen kohdalla kuulunut häiritsevä 'räminä' johtui irti olevasta pakoputken lämposuojapellistä - semmoinen lyhyt pätkä ennen katalysaattoria: huoltomies leikkasi sen irti rälläkällä, ja asia korjaantui. Hyvä kun välillä pääsee kunnolla auton alle tarkastelemaan!

Mutta, mutta, mutta... :shout:

Katsoin jo siellä nosturilla, että jotain kirkasta nestettä ('touhutippoja') :jerkit: tippui hieman vaihteiston lähettyviltä! En sitten kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota - ajattelin sen olevan vain vettä jostakin pohjapanssarin tms. päältä (aiemmin päivällä satoi)... Korjaamolta lähdettyäni ajelin lähi-Shellille, ja kurkistin piruuttani auton alle: ei s**tana, tiputtaa vieläkin nestettä samasta paikasta, oikein kiihtyvällä tahdilla!!! Siinä vaiheessa oli taas aika epätodellinen (engl. 'surreal') olo :shock: . Ajattelin että ajanko takaisin huoltamolle, mutta päätin sitten kuitenkin ajaa kotiin pari kilometriä. Kotona autokatoksessa: edelleen tiputtelee... Kokeilin nestettä sormenpäällä - kirkasta, ei haise oikein millekään ja on hieman liukasta. Eli ei selvästikään moottoriöljyä, eikä varmaankaan jarru/kytkinnestettä. Ehkä jäänhdytysnestettä (imppasin jäähdytysnestesäiliötä ja totesin sen olevan hyvin lähellä vuotavaa nestettä)?. Vai olisiko neste sittenkin vaihteistoöljyä - minkä väristä vaihteistoöljy on? Ohjaustehostimen on öljy on aika mustaa näköjään - sitä se ei voi olla.

Auton (ja ihmisen) ikääntyessä ei varmaankaan ole mitenkään harvinaista että tämmöistä 'alleen laskemista' tapahtuu, esim. vaihteiston öljytiivisteissä. Voisiko se olla vetolaipan tai kytkinakselin tiiviste? Jälkimmäinen on kai hankala vaihtaa, koska se edellyttää vaihteiston irroittamista... Tai jos se on jäähdytysnestettä, niin mitä helev*ttiä se sieltä vuotaa?!

Minkään nestesäiliön pinta ei ole laskenut - ilmeisesti vuoto on alkanut nyt ihan lähiaikoina. Ajokilometrejä autoon tulee nykyään n. 5kpl / viikko, joskus ei sitäkään, joten en ole ehkä vain huomannut vähäistä vuotoa... Joskus talvella meni vähän jäähdytysnestettä - epäilin sen vuotavan hiukan lohkolämmittimen vastuksen O-renkaasta, mutta sitten sekin loppui, enkä saanut syytä selville. Nyt vuoto loppuu vähän ajan päästä kun auton sammuttaa. Ei se käynnissä ollessaankaan koko ajan valu. Paikkaa on hankala paikallistaa kun ei saa oikein autoa ylös. Tuo letku, jonka päällä nestetippa näkyy, on ilmeisesti nopeusmittarin vaijeri? Koitin ottaa muutamia kuvia havainnollistaakseni tilannetta/paikkaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Matti, 27.7.2007 18:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllähän tuo hyvinkin kovasti vihertävältä litkulta näyttää. Lootaöljy on punasta (ellei ole palanut ruskeaksi :happy: ). Maista sitä litkua, niin tiedät. Jos on makeaa, niin se on jäähdytysnestettä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

eikös tuon lasinpyyhkijän juuressa olevan puhaltimen pesäkkeen vedenpoistotöttörö satu tuohon vaihdelaatikon päälle missä se haarautuu 2 osaan..jos nuo vetenpoistoröörit on tukoissa hieman ja tihkuu sieltä :roll:
ei muuta ku vettä letkulla ilmanotto aukkoon ja alle kattomaan mistä kusee :lol:

E:Kuva
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Sivonen:
Lootaöljy on punasta
Kiitos! Unohdin tietenkin mainita että auto on 4-vaihteinen manuaali. Onko niissä erilaiset nesteet?

®ÐÐ
lasinpyyhkijän juuressa olevan puhaltimen pesäkkeen vedenpoistotöttörö
Mikä!? Onko siellä semmoinenkin? :D Kiitos vinkistä - tutkin asiaa tarkemmin huomenna... Joutuu ehkä käydä ostamassa pari alustapukkia tai semmoista pikku-ajoramppia jostain varaosaliikkeestä että saa auton vähän ylemmäs :ttu: Vähän kyllä epäilen että olisiko tuo noin yksinkertainen juttu meikäläisen tuurilla, että olenko siis niin urpo ja hysteerinen että luulen poistovettä jäähdytysnesteeksi :( Kun ei siltä kohtaa auton alta ole koskaan valunut mitään. Onhan se tietysti voinut vaikka olla tukossa tähän asti... (Ja tässä välissä piti käydä keittiössä hanan alla kokeilemassa tuntuuko vesi yhtä liukkaalta sormenpäiden välissä kun se auton alle valunut kirkas neste - oikeesti :shock: ) Ehkä olisi parempi mennä nukkumaan jo nyt...
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän tuo vihertävältä näyttää, eli jäähdytinnesteelle. Tuo pieni Sivosen ehdottama makutesti varmistaa kyllä asian, jos makeaa niin sitä se sitten on...Omituisesta paikasta kyllä tulee, varmaan valuu jostain tulipeltiä pitkin :nocando: Lämppärin kennoille meneviltä letkuilta voisi ehkäpä löytyä vuotoa..tai jostain :roll:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Mie kävin tillistelemässä tuolta omasta rönttösestä. Nii, mutta tietennii ne on kaikis erilaisii, Miul on tiisseli. Onoha niis sit erilaiset lämmimmytysläaitteen kennotkii tietennii.
Sinne menöö toine putki metalline ja toine tuloo kumine. Oiskoha siellä letkuklemmarit vaan löysällä eisen kummempoo, ja tiputtaa sinne koteloon ,josta sit sinne alle.

Mites se huoltomies otti sen katalysaattorin suojapellin pois, ja toiset ko varottelloo ajamasta jopa kuivaan heinikoon katilla ettei syty palamaa.Se ol jossai tapahtumassa ko parkkipaikaks ol heinäpelto valittu , ni jokkii nosti hirmu älämölön että ei sinne, katalisaattorit sytyttaa tulipalon.Että sellasii kauhuskenaarioita.Mikä lie tottuus sitte.Onko ne vaan niitä Tekniikanmaailmajuttuja.

Miul on kaa pelti siel, vaikka on tiisseli. Kai niillä jokkii merkitys on olevinnaa jos nahkahousu Helmutti on sen sinne laittanna.
VALMET 5oo -69
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puhaltimenkotelon vieressä on lämmityslaitteen hana, muovinen ja vuotaa usein. Kurkkaappas muovien taakse. :idea:
Halpa osa ja helppo vaihtaa. :D
wiimax.fi
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

No niin...

Kävin ostamassa pari semmoista ajoramppia, että sai keulan vähän ylemmäs... Tosin rampeille ajaminen kävi hitaasti kun meinasivat turkanen luistaa alta koko ajan tuossa betonilattialla.

Joskus tuntuu että auto pitää minua pilkkanaan. Olin käytellyt sitä jonkun aikaa lämpimäksi, ja nyt päästessäni tutkimaan alta, mistään ei tippunut mitään, ei siis tipan tippaa! Alusta on kuiva kuin saharan autiomaa! Kävin ajamassa 30km lenkin, välillä tillistellen auton alle - ja ei vieläkään mitään.

Taitaa jäädä nyt tuo vuoto mysteeriksi. Ei voi tutkia kun ei vuoda. Ei voi tehdä edes sitä 'makutestiä' selvittääkseen onko se jäähdytysnestettä. Toisaalta äiti on kieltänyt pistämästä suuhunsa mitään auton jarru- tms. nesteitä :D Kaatelin vettä kokeeksi siihen pyyhkijänmoottorin juurelle ®ÐÐ:n ohjeiden mukaan, ja kyllä se sieltä kuvan kohdasta päin kusee sitä auton alle. Että kyllä se periaatteessa saattoi sitten olla vettäkin kai :oops: Mutta olen oikeastaan 100% varma, ettei tuolta kohtaa ole aikaisemmin tullut vettä. Kyllä nyt on sen verran tullut tiirailtua auton alustaa sateella ja pesujen aikana, että sen olisi huomannut. Eli vedenpoistorööri on saattanut olla tukossa vaikkapa ruosteenestokäsittelyn jäljiltä, ja on auennut sitten hiljattain syystä tai toisesta. Ainahan tuommoinen tietysti pitää selvittää kun on valitettavasti saanut syntymälahjana taipuvaisuuden 'perfektionismiin' ja omaa semmoisen tietynlaisen 0-toleranssin kaikkea sheisseä kohtaan :roll:

Mutta kiitos kaikille (taas) - seurailen tilannetta aina kun ajelen autolla, ja palaan asiaan mikäli tarvetta.

Tuossa on vielä Logistiikkapäällikölle kuva siitä pakoputkesta...

Kuva
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Ja ei hätää, onha siin jäähdytysnesteen pinnan korkeudelle hälytys merkkivalo.
Onko ollu merkittävää nesteen vähenemistä.
Putken kohdassa toi pelti on ollut , ettei varsinaisesti katalysaattorin yläpuolella. Onhan tuossa tuota rakua. :lol: .Iha piti käyvvä omast kahtomas, samanlaisen mutkan toi tiisselikii teköö.Onhan monissa autoissa vieläki lähempänä.

Nii, jos ois punasta se neste, eiks jo kukaa kommentoinu. Punanen on ATF = automaattivaihteisto öljyn väri. Usseimmite :lol:

Eise tapa, pikkuse sormenpäätä kostuttaa jäähytysnesteesee ja maistaa, selevästi makiaa. :lol:

Hiivatti ko mie en muista iha tarkkaa, toissa kesänä putsasin puhaltimen kotelon ja siel on se vesi kanava sinne kytkinkopan /vaihteiston tietämille. Kyll se pelti siitä verkkomuovin kohdalta, rintapellis ruuvveil, on helppo ottaa pois joten siitä näkee ne lämmityslaitteen letkujen sisään menot. Ilman ongelmia mie ne sain pois ja puhaltimen ko huolsin. Ois se jääny eritoten mielee jos jotai iha mahotonta vastusta olis ollu :lol:
Nii , kaikenkos mie nyt enää muistasin :oops: . Joo, noi pukit kyll karkaa asfaltilta tai betonilta.
Mie laitoin leveät kuormaliinat pukkeihi kii ja ajoin ekaks niden päälle että olivat takapyörien alla. Kovasti ne halus sieltä karkuun silti. Takapyöräthän oikein pyytää ko peruuttaa pukeille.
Kai ne on tehty vain etuvetosille :lol:

Roiskeläpät puuttuu. :pappa: :nocando:
VALMET 5oo -69
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Logistiikkapäällikkö:
Onko ollu merkittävää nesteen vähenemistä?
Ei nyt merkittävää. Tai mikä nyt on merkittävää. Normaalisti jäähdytysnestettä ei kai kulu juuri ollenkaan. Kyllä sitä silloin joskus kun sitä johonkin meni, niin saattoi semmoinen 1,5cm säiliön pinta alentua. Lisäsin vaan 50/50 -suhteessa uutta.
Kyll se pelti siitä verkkomuovin kohdalta, rintapellis ruuvveil, on helppo ottaa pois joten siitä näkee ne lämmityslaitteen letkujen sisään menot.
Joo, pitää joskus purkaa ja kattoa, vaikka ihan mielenkiinnosta...
Mie laitoin leveät kuormaliinat pukkeihi kii ja ajoin ekaks niden päälle että olivat takapyörien alla.
Hyvä idea! Ei olis tullu itselle mieleen ihan ensimmäiseksi. Konstit on monet sanoi akka kun... Enkä ne pukit pitää paremmin soralla. Oli siinä taas naapureilla kuuntelemista kun yritin saada keulaa nousemaan pukeille: "wroooooom---skriiiik---prkle!!!" (jompi kumpi pukeista luistaa betonilla...). Sitten taas kolinaa ja vähän ajan päästä: "wroooooom---skriiiik---prkle!!!"

Roiskeläpät puuttuu.
Niin puuttuu... Ne on vielä turvallisesti peräkontissa - laiskuus on estänyt laittamasta niitä paikoilleen :oops:
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kyllä se muuten sittenkin jäähdytysnestettä tiputtelee :roll:. Kävin rengaspaineita tarkastamassa (aamulla pitää lähteä heittamään reissu Helsingissä) :arrow: Vilkaisin huoltsikalla auton alle, ja sieltä vaan tip-tip-tiputtelee... Pitää lähteä toisella autolla...

Alan etsiä vikaa kunhan kerkeän. Ehkä viikonloppuna. Aloitan Gurun neuvoista:

Dealer:
Puhaltimenkotelon vieressä on lämmityslaitteen hana, muovinen ja vuotaa usein. Kurkkaappas muovien taakse.
Halpa osa ja helppo vaihtaa.
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Asia etenee vihdoin.

Irroitin tuulilasin edestä muovit, ja vuotokohta löytyi heti! Ohessa pari kuvaa...

Kuva

Ja lähempää tarkasteltuna:

Kuva

Letkunkiristimen ruuvi on hieman hapettunut, joten lienee tiputellut jo pidemmän aikaa.

Koetin kiristää (v*ttumaisessa paikassa kun ei mahdu käsi oikein kunnolla) liitintä, mutta vaikka sain sitä jonkin verran kireämmälle, se alkoi vain tiputella enemmän!

Mikähän tuo muovimötikkä, jossa valkoinen nuoli on? Se on ilmeisesti joku anturi?

Asian tarkempi selvitys vaatii letkujen ja mötikän irroittamisen tarkasteltavaksi. Minkä verran sieltä tulee jäähdytysnestettä, jos irroitan letkut ja liittimet?

Jos letku on rikki, korjaus on melko yksinkertainen, mutta mitäs jos tuo 'muovimötikkä' on haljennut ja vuoto tulee siitä? Onko kallista hommaa?
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kuva

Tuo kuvassa oleva objekti ei ole pa*kapökäle, vaan 10cm pitkä jäähdytysnesteletku, joka vaihtui uuteen. Vuoto loppui siihen. Letkussa oli pari pientä reikää - mistä lie tulleet, kun muuten kaikki letkut ovat täysin kunnossa. Aivan kuin letkusta olisi joskus puristettu pihdeillä, reikien kohdalla on semmoiset viivapainaumat.

Se anturi tuossa letkun välissä on joku lämmönsäädin kai. Onneksi se ei ollut rikki.

The end.
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Eli dealer oli melkein oikeassa. :wink: On se etevä.. :shock:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, viereen meni ... ihan viereen. :supersad:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nii-i, joku veikkas myös lämppärille meneviä letkuja 8) (kai nuo sinne meni) Täytyypä tästä lottoamaan lähteä->
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”