Taloudellisin diesel?

ahietalahti
Viestit: 3
Liittynyt: 01.2.2008 15:55

Taloudellisin diesel?

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Olen ajatellut hannkia seuraavaksi autoksi 90-luvun C:sarjalaisen diesel farmarin.

Tärkeintä olisi, että menisi mahdollisimman vähällä naftalla. Mikähän malli minun silloin kannattaisi ostaa ja miten pienellä kulutuksella olette saaneet näitä kulkemaan? Tehopuoli ei mulle oo niin tärkee - kyllä ne kaikki varmaan niin lujaa kulkee, että motarilla pääsee suurinta sallittua nopeutta :lol:

Kiitos vastauksista!
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tervetuloa foorumille Hietalahen A. :D

Mittään en mersuista tiijä, ainoa mitä ilikiän väittää on jotta jos kahtelet uusimman, pinitilavuuksisimman, ja keveimmän mallin, niin siinäpä lienee sulla myös taloudellisin kourassa :idea:

Katotaanpä kellä löytyy tämän kumoava teoria :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Vuke
Tolokun Güntheri
Viestit: 1064
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: Viiinatehtaan varjossa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

Luulisin jotta 200D on kaikkein polttoaine ystävällisin ja siihen lisättynä ennkoiva ja taloudellinen ajotapa :D
Uskoisin jotta pienimmällä polttoaine kuluilla pääset.

Niin ja terve tuoloa voorumille :D :D :D
* Club Meucow® *
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Pieniruokaisin on 200/220CDI.
Datsuni on mun ratsuni.
Uula
Viestit: 276
Liittynyt: 31.10.2005 16:18

Re: Taloudellisin diesel?

Viesti Kirjoittaja Uula »

[quote="ahietalahti"]Olen ajatellut hannkia seuraavaksi autoksi 90-luvun C:sarjalaisen diesel farmarin.

OTAN OSAA!
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Taloudellisin diesel?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Uula kirjoitti:
ahietalahti kirjoitti:Olen ajatellut hannkia seuraavaksi autoksi 90-luvun C:sarjalaisen diesel farmarin.
OTAN OSAA!
Jahas, mites suurella summalla meinasit? :contract: :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Itse en niin ajattelisi heti naftan kulutusta, itse ostaisin 250 koneella varustetun. Tekniikka on sitä "lujaa laatua" ja jos remontoimaan joutuu, niin palikat eivät mahdottomia kustanna.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Ruoja kirjoitti:Itse en niin ajattelisi heti naftan kulutusta, itse ostaisin 250 koneella varustetun. Tekniikka on sitä "lujaa laatua" ja jos remontoimaan joutuu, niin palikat eivät mahdottomia kustanna.
CDI koneen remontoinnin hinnalla ostaa soppaa kummasti :lol:
Datsuni on mun ratsuni.
ahietalahti
Viestit: 3
Liittynyt: 01.2.2008 15:55

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

hintaluokka: Saksasta noin 5000€ + verot.

Totuushan on, että maailmassa on kolme pajaa jotka on osannu tehdä kunnon dieseleitä ja ne VW, MB ja Toyota.

Tällähetkellä mulla on VW Polo Classic 1.9SDI. Ei se mihinkään kulje, mutta mulla on sille kahden vuoden keskikulutus 4,8/100km. Houkuttelis kovasti ostaa samamoinen farkku AFN/ASV koneella (110hp). Niitä sais saksanmaalta hyvin tohon mun hintahaarukkaan ja kulutuskin olis sopiva. mitäs parempaa johtotähdessä sitten olisi? Kertokaas mulle. Houkkuttais kuitenkin sellainen...

Oikeesti alkaa toi litrankin kulutuksen nousu tuntua kukkarossa, kun kilometrejä tulee nykytahtia 60tkm / vuosi.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

ahietalahti kirjoitti:mitäs parempaa johtotähdessä sitten olisi? Kertokaas mulle. Houkkuttais kuitenkin sellainen...

Oikeesti alkaa toi litrankin kulutuksen nousu tuntua kukkarossa, kun kilometrejä tulee nykytahtia 60tkm / vuosi.
omasta mielestä tärkein valtti on mersussa se että vetää oikeasta päästä eli takaa :roll: ja taitaa olla tuo turvallisuus vähän toista luokkaa kuitenkin noissa mersuissa kuin esim.volskissa
itelläkin tulee vuodessa kilsoja noin 5-60tkm ja turvallisuudesta en alkannut tinkimään joten tein oikean "ekotempun" ja ostaa päräytin ison diesel jenkin jolla ei pääse edes maantiellä edes 10l/100km :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Kyllä se on VAG-konsernin tuote se taloudellisin! Ei tosiaan mersu!
Avatar
Andrew
Viestit: 126
Liittynyt: 30.9.2005 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Andrew »

VAG-saa pisteet täältäkin. Toiminta varmuus ja huollot ok kaikissa, mutta volkkari saa pisteet kulutuksen puolesta ylivoimaisesti :!:
Ford B-max 1.0 Ecoboost -17
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29136
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tällähetkellä mulla on VW Polo Classic 1.9SDI. Ei se mihinkään kulje, mutta mulla on sille kahden vuoden keskikulutus 4,8/100km. Houkuttelis kovasti ostaa samamoinen farkku AFN/ASV koneella (110hp). Niitä sais saksanmaalta hyvin tohon mun hintahaarukkaan ja kulutuskin olis sopiva. mitäs parempaa johtotähdessä sitten olisi? Kertokaas mulle. Houkkuttais kuitenkin sellainen...
Jos vertaa W202 Mersua ja VW Poloa niin ajolenkillä selviää suurimmat erot; vaikkei 202 ole hiljaisimmasta päästä Mersu niin ihan pärekorihan se Polo on Mersuun verraten tien päällä.
Oikeesti alkaa toi litrankin kulutuksen nousu tuntua kukkarossa, kun kilometrejä tulee nykytahtia 60tkm / vuosi.
Toki.
Asiaa kannattaa kuitenkin tarkastella myös niinpäin että 60tkm vuodessa tarkoittaa keskimäärin jotain 3 tuntia auton ratissa jokikinen päivä; silloin kannattaa hieman sijoittaa omaan mukavuuteen eikä ajatella pelkästään polttoaineenkulutusta. :D
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

dealer kirjoitti:
Asiaa kannattaa kuitenkin tarkastella myös niinpäin että 60tkm vuodessa tarkoittaa keskimäärin jotain 3 tuntia auton ratissa jokikinen päivä; silloin kannattaa hieman sijoittaa omaan mukavuuteen eikä ajatella pelkästään polttoaineenkulutusta. :D
juurikin näin! dealer kiteytti asian aika osuvasti :D mutta jos taloudellisuutta ainoastaan ajattelee niin turha näitä mersuja on silloin katella :roll: ostettava juurikin joku volski/ranskis diesel :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
petri.n
Viestit: 164
Liittynyt: 25.11.2006 14:27
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Avaanpa pitkästä aikaa minäkin tämän sanaisen arkun. :D Meillä on vieläkin tuo C200 cdi T malli ja mitä se on ollut niin ympärivuotinen keskikulutus kirjanpidon mukaan on nyt 6.13 l /100 km. En pidä pahana. Naisväki tuohon on tykästynyt eikä anna vaihtaa pois. Ajettu on nyt vajaa 230t km. Mukava auto se on tuolla tienpäällä ajella. Lisäksi talvella lämmin, kun on tuo webasto vakiona.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Mutta herätkää ja päästäkää kissa ulos! Jos tosiaan ajaa yli 60 tkm vuodessa ,niin ei kannata ostaa vanhaa mersua tai edes vanhempaa volkkaria. Ja samalla hinnalla saa uudenkarheeta dieseliä monesta merkistä! Jos ottaa hinnaksi 15ke niin saako silla toimivan tai edes luotettavan mersun c-sarjalaisen? :roll: samalla rahalla löytyy melkein uutta muu merkkistä joissa mm. takuu!
Tosin jos jaksaa harrastaa ja korjailla illat pitkät niin sitten vanha väyrynen!

Ei pidä olla merkkiuskollinen edes mesellä!

Ja kun en tunne topikin aloittajaa ,niin uskon että annamme täällä mielipiteitä , joihin voi uskoa!. Jos tosiaan haluu 700tkm ajetun 200D:n niin sit se on vaan kärsittävä!
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

audimies kirjoitti:Mutta herätkää ja päästäkää kissa ulos! Jos tosiaan ajaa yli 60 tkm vuodessa ,niin ei kannata ostaa vanhaa mersua tai edes vanhempaa volkkaria. Ja samalla hinnalla saa uudenkarheeta dieseliä monesta merkistä!
Citroen C4 SX Vision Berline BMP 21850 EUR 4,5l/100km
HYUNDAI i30 1.6 CRDi 5d 66 Classic 18490 EUR 4,7l/100km
Kia cee´d 1,6 CRDi EX HB 20390 EUR 4,7l/100km

60tkm vuodessa... Turvallisuus vanhoissa pommeissa on huonompi.Ne kuluttaa 1-2 litraa enemmän eli nykyrahassa 700-1400 euroa kuluu lisäkulutukseen. Uudessa autossa on uuden takuu, uuden auton hintaiset huollot ja uuden auton arvonalennus.

Yksinkertaista mutta niin vaikeaa.
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29136
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos tosiaan haluu 700tkm ajetun 200D:n niin sit se on vaan kärsittävä!
Sekin on mukavampi auto tiellä kuin polonen, ei maksa kuin tonnin pari eikä jää matka kesken kun malttaa olla katkomatta vetaria ja vaihtaa virtalukkopatruunan aikanaan. 8)
antpel
Viestit: 16
Liittynyt: 28.1.2008 21:00

Viesti Kirjoittaja antpel »

Asiaa kannattaa kuitenkin tarkastella myös niinpäin että 60tkm vuodessa tarkoittaa keskimäärin jotain 3 tuntia auton ratissa jokikinen päivä; silloin kannattaa hieman sijoittaa omaan mukavuuteen eikä ajatella pelkästään polttoaineenkulutusta. :D
Ihan samoilla perusteillä mekin valinnan teimme. Vaakakupissa oli uudenkarhea polo dieselillä, mutta päädyimme kuitenkin 200tkm ajettuun c-sarjalaiseen. Syynä oli juuri se, että autolla ajetaan 95%:sesti moottoritietä ja autossa ollaan noin 2h päivässä. Mukavuus senkin varjolla, että korjaamista ja huollattamista on varmasti tulevaisuudessa.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Jos ei cdi:tä halua niin 250D tai 250 turboD, vanhanliitontekniikkaa mutta moniventtiilikannella. Itsellä turbokoneella ja kulutus ollu n. 6,5 litraa/100km
ja voimaa on 150hv/280Nm, eli kyllä pitäis keritä. Hehkut tuohon vaihtelin, muuta vikaa ei ole ollut.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Jos ajaa 60tkm vuodessa niin miten edes kanttaa miettiä muuta kuin uutta autoa :shock: Meinaan, että tuossahan on pakko olla työajoa mukana, joten kustantaa itse itseään? 20-25 tonnilla saa uuden auton ja jos korot on noin 7% niin ei voi tulla paljon kalliimmaksi :nocando:
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

ei noilla vageilla mitää tee
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

ahietalahti kirjoitti:Tällähetkellä mulla on VW Polo Classic 1.9SDI. Ei se mihinkään kulje, mutta mulla on sille kahden vuoden keskikulutus 4,8/100km.
Mulla on Seat Cordoba vario TDI (AHU), halvalla on menty ja kestää melkein mersumaisia kilometri määriä. kohta 250tkm ajettu, mutta nytkohta tilat loppuu ja kärry vaihtuu E mersuun.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä 15k€ hintaan saa jo valita todellisia yksilöitä C-mallin w202 Cdi koneisia n. 200tkm ajettuna :idea: Asiallisilla huolloilla menee aika vähillä toimenpiteillä matka-ajolla sinne 400tkm tietämille. Perus koneet on lujia! Asiantuntevissa käsissä ja ennakoimalla välttää kalliit remontit melko pitkälle.

Nyky Vag-vehkeetkin on persoja rahalle jos niikseen tulee sen kummemin mersuja puolustelematta :idea: Jakopää on kuitenki kettingillä ja vetää oikeasta päästä :!:
rr
Viestit: 22
Liittynyt: 14.1.2008 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

4 vuotta sitten ostettiin vaimolle työajoon SAAB 9-3 2,2 TiD -99. Mittarissa oli silloin 225tkm ja eilen tuli 480tkm täyteen. Koneeseen piti eka kesänä vaihtaa MAF-anturi, joka kustansi 66 euroa. Kuluosia mennyt mm. laturin korjaus (90e), suuttimien paluuletkut (4e), lämmityslaitteen moottori (120e). Normaalia jarrupalaa, sulkia, suodattimia ja renkaita tietysti osteltu. Öljyt olen vaihtanut 15tkm välein. Polttoaineen kulutus 6,0L satasella koko vuodelle laskettuna. Joka kerta mennyt katsastuksesta moitteitta läpi. Nokka pyörii ketjulla, samaten pumppu. Eilen montulla katsoin alustan läpi, eikä laittamista löytynyt. Ei myöskään ruostetta. Leimalle pitäisi taas ajaa, viidennen kerran.

Siskolla C220 Cdi Classic -99 200tkm ajettu, jota laitettu ehkä hieman enemmän. Imusarjan läpät, pakoputkisto, takapää maalattu takuuseen ruosteen vuoksi, polttoainelinjaa korjattu huonon käynnistyvyyden vuoksi, tuulilasinpyyhin jumittui -> kaikki osat uusittu, ennen joulua pukkasi jäähdytysnesteet ulos reissussa...

Ajolleen tuo mersu on kesällä ihan ok, muttei talvella. Laatu ei kyllä vakuuta, EI TODELLAKAAN :shock:

Mersun hinta uutena muistaakseni 47 te ja SAAB 35 te.

Mutta tämä vanha satalankku on kyllä vielä ihan laatuauto :D
ahietalahti
Viestit: 3
Liittynyt: 01.2.2008 15:55

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No olipahan kiitettävästi vastauksia. Kyllä se on vain nyt budjetti joka rajoittaa tätä hankitaa valtavasti. Ei ole todella varaa kuin juuri tuo 5k euroa + verot juuri ja juuri.

Tankkaus.com antoi puolestaan aika hyvää kuvaa autojen kulutuksista kun sieltä katselin. Pakko se on myöntää että harva mersu menee alle 5,5 litran sadalla. (smartteja ja A-sarjaa ei lasketa) Tällä hetkellä alle 5l sadalle on kuitenkin mulle arkipäivää ja siinä tekis mieli pysyä.

Pakko se on siis tyytyä VAG tuotteeseen - vaikka munkin mielestä se vetää väärästä päästä :D

Katselemistani Poloista Saksassa on hyvä tarjonta. Esim. Nytkin olis 66kW '01 Polo Variant 87tkm, ilmastointi. hp. 3999€ mobile.de:ssä. Tosin takakulma sisällä, mutta pikku korjaukset onnistuu kyllä ja verotusarvokin on pienempi kun ei oo ihan priima peli.

Kiitos kaikille vastauksista!
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

Ääni C200D:lle,
kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin 250D, ja käytännössä tehoeroa ei edes huomaa, suurin ero on 4 ja 5 koneen käyntiäänessä, 4 konetta pitäisin jopa kestävämpänä kuin 5:sta. :?
ja 220D ei kannata edes harkita pumppu-syndrooman takia.
Turbot kestää tai ei kestä, epävarmempana pidän turpoa kuin vaparia :shock: tosin moottoritkin on yksilöitä, välttelisin 250TurboD:tä vaikka tehojen puolesta alkaa eron jo tuntea 200D:hen, mutta tehothan ei ollut kriteerinä. :wink:
Noissa ensimmäisissä CDI:ssä näimmä on pientä supsutusta sun muuta hermoja raastavaa pikku_kivaa :twisted:

niin ja mitä tuohon hintaan tulee niin farkuista en tiedä mutta sedanina siistin ja napakan C200D saa 5k€:lla :shock:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
ArzieX
ATK-guru
Viestit: 284
Liittynyt: 12.9.2007 19:18

Viesti Kirjoittaja ArzieX »

ahietalahti kirjoitti: Pakko se on siis tyytyä VAG tuotteeseen - vaikka munkin mielestä se vetää väärästä päästä :D
No oisko se Golf IV ihan mahdoton ajatus. Kulutus ei hirveästi ole suurempi kuin Polossa, mutta kaikki muu siinä sitten onkin suurempaa. VAGin TDi on kohtalaisen varma laitos. MAFfin joutuu ehkä silloin tällöin vaihtamaan, mutta eipähän suuttimet kuse tai imusarjan läpät irtoile :roll:
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

ArzieX kirjoitti:
ahietalahti kirjoitti: Pakko se on siis tyytyä VAG tuotteeseen - vaikka munkin mielestä se vetää väärästä päästä :D
No oisko se Golf IV ihan mahdoton ajatus. Kulutus ei hirveästi ole suurempi kuin Polossa, mutta kaikki muu siinä sitten onkin suurempaa. VAGin TDi on kohtalaisen varma laitos. MAFfin joutuu ehkä silloin tällöin vaihtamaan, mutta eipähän suuttimet kuse tai imusarjan läpät irtoile :roll:
Ei ne kaikki vedä väärästä päästä.

Kuva
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Pakko se on tähänkin työntää nokkansa. Porukka ihmetteli että miten kukaan edes ajaa vanhalla kun kilsoja tulee paljon. Minä ainakin ajan juuri siksi, tai no kilsoja tulee vajaa 50tkm vuodessa. Minä taas kysyn että miten on varaa ajaa uudella?
'91 124 300TDllä ajelen enkä vaihtaisi, vaikka tuo alkaakin olla vähän turhan pieni meidän perheelle. Toki kuluttaahan tuo varmasti sen 7-10 litraa satkulla mutta muut kustannukset on mitättömät. Osat on halpoja, lähes kaikki huollot/korjaukset voi tehdä itse ja huoltaminen on helppoa. Mikään ei mene vikatilaan, ei jää tielle jonkun anturin hajoamisen takia jne jne. Jos joku vika tulee niin se on suhteellisen helppo paikallistaa viimeistään tämän voorumin asiantuntijoiden avulla :wink: Tosin vielä halvemmalla pääsisi varmaan 123. Pystärilläkin pääsi halvalla mutta siihen ei enään niin helposti saa kaikkia osia. Näin vanhoissa ei tarvita sitten enään mitään täyskaskoja sun muita hömpötyksiäkään.

Toki voihan sitä ostaa uuden auton ja maksaa sitä pätkällä pois, jolloin auton arvo alenee nopeammin kuin sitä ehtii maksaa takaisin. Puhumattakaan sitten huoltojen(joita paljon ajamalla tulee useita vuodessa)/osien hinnoista ja nykyautojen laadusta tai sen puutteestä. :roll: Maksaa kalliita täyskaskoja jne jne. Esim. volkkariin kun et saa joka pikkunippeliä erikseen vaan pitää ostaa osakokonaisuuksia, eikä maksa mittään. Jos uutta/uudehkoa haluaa ja samalla kokonaisuudessaan taloudellista niin varmaan ottaisin toyotan. Volkkaria olisin joskus voinut harkita, mutta paria uutta/uudehkoa sivusta seuranneena voi vaan todeta että oikeiden volkkareiden tekeminen lopetettiin kun siirryttiin pois ilmajäähdytteisistä koneista :wink:
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”