S202 200CDI vm -00
S202 200CDI vm -00
Iltaa. Ajattelin tehdä tänne esittelyn omasta kaarasta.
Kesäkuun alussa ensimmäinen kesätyötili poltteli taskussa, ja suunnitelmissa oli hankkia mieleinen diesel-auto. Ja takapotkusta plussat, ja volkkareista ja VAG-konsernin tuotteista en välitä niin jäähän siihen joitain malleja kuten Omega ja Mb. W124 olisi äijä vehje, mutta näin käyttöautoksi halusin jotakin nykyaikaisempaa, mutta kuitenkin ei mitään huipputeknoligiaa mitä ei voi ilman tietokonetta korjata. Ja tottakai. Mun budjetilla, eli hinta piti olla alle 2000e.
Sopiva kaarakin löytyi (Omega 2.5TD kaikilla varusteilla), mutta pikaisen googletuksen jälkeen kävi selväksi että en rupea katteleen keulalla tuota BMW:n kakspuolikasta diisseliä. Nettiauton selaus jatkui, ja kas. Ylivieskassa myynnissä C-sarjan Mercedes. Kuvissa näytti kohtuun siistiltä. Soittelin omistajalle ja muiden varauksien edelle pääsin ja seuraavana päivänä katsomaan autoa. Keväällä minulla ei ollut korttia (eikä muuten ole kun tätä kirjoitan), niin kaveri lähti mukaan varmuuden vuoksi jos vaikka kaupat syntyisivät. No, navigaattori neuvoi talon pihaan ja sieltähän avautuikin kattava määrä tähdellisiä autoja mm. 123 ja 124 korisia farmareina ja sedaneina, ja tais olla 124 ambulanssikin siinä pihalla.
Renkaanpotkimista ja ovien paukuttamista. Ulkonäkö ainakin kärsinyt niinkuin myyjä sanoi. Ruostetta on. Naarmuja on. Lommoja on. Auto kuitenkin vaikuttaa myyjän puheiden mukaiselta, joten koeajon kautta rahat myyjän kouraan ja paperien tekoon. 1750e muistaakseni köyhdyin. Tiiä sitten onko paljon vai vähän.
Hymy korvissa lähdimme ajeleen. Tai miten sen nyt ottaa. Polttoaine mittari näytti nollaa ja jännäsimme että pääsemmekö asemalle asti. No päästiin. Ja kärkkäisellä oli halpaa ainettakin (1.42e/litra), joten pärstävärkki kääntyi hymyyn ja mittarikin nousi! Siinä sitten ajeltiin kotiinpäin Mersunomistajana johtotähti ilmaa halkoen.
Tässä parit kuvat ostokunnossa, joskin jo pestynyä (muistaakseni).
Kuvissa auto on pesty juuri, joten ruosteet ei näy. Mutta niitä kuitenkin löytyy mm. maskin yläreunasta, vänkärin ovesta, peräkontin luukusta kilven yläpuolelta jne. Pienempiä ruostekuplia löytyy ympäri autoa kun rupeaa kattomaan. En tiiä uskallanko mennä hiekkapuhaltaan konepellin ruostekohtaa sillä pelkään että menee läpi.. No sitte hitsataan konepeltiä.
Luin foorumilta näistä cdi-moottoreista ja selväksi kyllä kävi tämä tyyppivika: suutinten pohjatiivisteiden vuotaminen. No nappasin suojat irti ja pikiähän siellä oli... kävin ostamssa veholta varaosat, kysymässä dieselturuselta vinkit sekä hain naapurista momenttiavaimen lainaan. Päivän rapsuttelin pikeä pois ja varsinaisessa korjauksessa ei kauan mennyt. Sai siinä tosin jonkunaikaa sahata kujatietä ees taas, ennenkuin jokainen suutin oli pompannut kolosta pois. Vaihdoin prikat ja pultit ja vielä ei ole ainakaan ruvennut vuotamaan vaikka autolla on sen jälkeen ajettu n. 5000km.. Kuitenkaan moottorin suojakoppia en oo uskaltanut laittaa paikoilleen.
Suuttimet irti.
Auto on suomiauto, jonka varmaan voi kilvistä päätellä. Ostohetkellä rullattu jotakin 488tkm, ja Kuopion siivouspalvelu ostanut uutena. Varusteitakin ilmeisesti jonkun verran ruksattu. Ainakin vakkari ja manuaali-ilmastointi löytyypi, mutta niistä vain ensimmäiseksi mainittu toimii. Äitin kans kuurattiin sisustaa varmasti useamman tunnin ja kylläpäs se oli likainen! Ja toivottavasti se puhistu..
Elokuun alussa käytiin Mersulla Lapissa ja Norjassa. Matkaa kertyi 2152km ja hyvin CDI kuljetti eteenpäin. Keskikulutus mennessä 5.8l/100km ja tullessa 5.6/100km. Mielestäni ei paha. Kuitenkin neljä miestä kyydissä, sekä matkatavarat ja nuo Pohjois-Suomen vasta -ja myötämäet ei varmaan ainakaan laske kulutusta. Yhden kerran jokin oire siihen tuli, kun kävi tyhjäkäynnillä n. 5 sekunttia kolmella sylinterillä. Mersun kuitenkin korjasin itse itsensä.
Elokuu koitti, ja päätin koittaa katsastusta. Olin positiivisesti yllättynyt kun viat mahtui ensimmäiselle sivulle. Sivuvilkun lasi ja takakoiranluut oli vain kirjoitettu muistiin. Uusintanäyttö korjatuilla osilla, ja leima tuli.
Nyt tähän päivään mennessä olen huoltanut/korjannut seuraavat asiat:
- moottoriöljyt ja suodatin
- termostaatti
- koiranluut
- polttoainesuodatin
- pissapojan moottori
- suuttimien pohjatiivisteet ja pultit. ¨
- ilmansuodatin
- kiertovesipumppu
Semmosta. Kirjoittelen.
Kesäkuun alussa ensimmäinen kesätyötili poltteli taskussa, ja suunnitelmissa oli hankkia mieleinen diesel-auto. Ja takapotkusta plussat, ja volkkareista ja VAG-konsernin tuotteista en välitä niin jäähän siihen joitain malleja kuten Omega ja Mb. W124 olisi äijä vehje, mutta näin käyttöautoksi halusin jotakin nykyaikaisempaa, mutta kuitenkin ei mitään huipputeknoligiaa mitä ei voi ilman tietokonetta korjata. Ja tottakai. Mun budjetilla, eli hinta piti olla alle 2000e.
Sopiva kaarakin löytyi (Omega 2.5TD kaikilla varusteilla), mutta pikaisen googletuksen jälkeen kävi selväksi että en rupea katteleen keulalla tuota BMW:n kakspuolikasta diisseliä. Nettiauton selaus jatkui, ja kas. Ylivieskassa myynnissä C-sarjan Mercedes. Kuvissa näytti kohtuun siistiltä. Soittelin omistajalle ja muiden varauksien edelle pääsin ja seuraavana päivänä katsomaan autoa. Keväällä minulla ei ollut korttia (eikä muuten ole kun tätä kirjoitan), niin kaveri lähti mukaan varmuuden vuoksi jos vaikka kaupat syntyisivät. No, navigaattori neuvoi talon pihaan ja sieltähän avautuikin kattava määrä tähdellisiä autoja mm. 123 ja 124 korisia farmareina ja sedaneina, ja tais olla 124 ambulanssikin siinä pihalla.
Renkaanpotkimista ja ovien paukuttamista. Ulkonäkö ainakin kärsinyt niinkuin myyjä sanoi. Ruostetta on. Naarmuja on. Lommoja on. Auto kuitenkin vaikuttaa myyjän puheiden mukaiselta, joten koeajon kautta rahat myyjän kouraan ja paperien tekoon. 1750e muistaakseni köyhdyin. Tiiä sitten onko paljon vai vähän.
Hymy korvissa lähdimme ajeleen. Tai miten sen nyt ottaa. Polttoaine mittari näytti nollaa ja jännäsimme että pääsemmekö asemalle asti. No päästiin. Ja kärkkäisellä oli halpaa ainettakin (1.42e/litra), joten pärstävärkki kääntyi hymyyn ja mittarikin nousi! Siinä sitten ajeltiin kotiinpäin Mersunomistajana johtotähti ilmaa halkoen.
Tässä parit kuvat ostokunnossa, joskin jo pestynyä (muistaakseni).
Kuvissa auto on pesty juuri, joten ruosteet ei näy. Mutta niitä kuitenkin löytyy mm. maskin yläreunasta, vänkärin ovesta, peräkontin luukusta kilven yläpuolelta jne. Pienempiä ruostekuplia löytyy ympäri autoa kun rupeaa kattomaan. En tiiä uskallanko mennä hiekkapuhaltaan konepellin ruostekohtaa sillä pelkään että menee läpi.. No sitte hitsataan konepeltiä.
Luin foorumilta näistä cdi-moottoreista ja selväksi kyllä kävi tämä tyyppivika: suutinten pohjatiivisteiden vuotaminen. No nappasin suojat irti ja pikiähän siellä oli... kävin ostamssa veholta varaosat, kysymässä dieselturuselta vinkit sekä hain naapurista momenttiavaimen lainaan. Päivän rapsuttelin pikeä pois ja varsinaisessa korjauksessa ei kauan mennyt. Sai siinä tosin jonkunaikaa sahata kujatietä ees taas, ennenkuin jokainen suutin oli pompannut kolosta pois. Vaihdoin prikat ja pultit ja vielä ei ole ainakaan ruvennut vuotamaan vaikka autolla on sen jälkeen ajettu n. 5000km.. Kuitenkaan moottorin suojakoppia en oo uskaltanut laittaa paikoilleen.
Suuttimet irti.
Auto on suomiauto, jonka varmaan voi kilvistä päätellä. Ostohetkellä rullattu jotakin 488tkm, ja Kuopion siivouspalvelu ostanut uutena. Varusteitakin ilmeisesti jonkun verran ruksattu. Ainakin vakkari ja manuaali-ilmastointi löytyypi, mutta niistä vain ensimmäiseksi mainittu toimii. Äitin kans kuurattiin sisustaa varmasti useamman tunnin ja kylläpäs se oli likainen! Ja toivottavasti se puhistu..
Elokuun alussa käytiin Mersulla Lapissa ja Norjassa. Matkaa kertyi 2152km ja hyvin CDI kuljetti eteenpäin. Keskikulutus mennessä 5.8l/100km ja tullessa 5.6/100km. Mielestäni ei paha. Kuitenkin neljä miestä kyydissä, sekä matkatavarat ja nuo Pohjois-Suomen vasta -ja myötämäet ei varmaan ainakaan laske kulutusta. Yhden kerran jokin oire siihen tuli, kun kävi tyhjäkäynnillä n. 5 sekunttia kolmella sylinterillä. Mersun kuitenkin korjasin itse itsensä.
Elokuu koitti, ja päätin koittaa katsastusta. Olin positiivisesti yllättynyt kun viat mahtui ensimmäiselle sivulle. Sivuvilkun lasi ja takakoiranluut oli vain kirjoitettu muistiin. Uusintanäyttö korjatuilla osilla, ja leima tuli.
Nyt tähän päivään mennessä olen huoltanut/korjannut seuraavat asiat:
- moottoriöljyt ja suodatin
- termostaatti
- koiranluut
- polttoainesuodatin
- pissapojan moottori
- suuttimien pohjatiivisteet ja pultit. ¨
- ilmansuodatin
- kiertovesipumppu
Semmosta. Kirjoittelen.
Toissapäivänä rupesin ihmettelemään toimimatonta webastoa. Tässä autossa on siis jälkeenpäin asennettu kellowebasto.
Siinä sitten tutkin ja löysin kumihanskan sisältä webastolle menevät johdot. Tökkäsin kiinni, ja sehän rupesin huriseen. Virtajohdon liitin on kyllä huono, sillä sitä saa vähän nitkutella oikeaan asentoon että saa kontaktia. No, pitää keksiä siihen jonkinlainen patentti.
Webaston käydessä huomasin että kiertovesipumppu pyöri vain hetken ja pysähtyi. Kävin hakemassa motonetistä uuden, ja nyt toimii! Kyllähän se lykkäs aika moista savua kun ei oo aikoihin tuota mööpeliä käytetty. Saapa nähdä kuinka kauan tämä härveli toimii. Lämmöt nousi 80 asteeseen n. 20 minuutissa.
Siinä sitten tutkin ja löysin kumihanskan sisältä webastolle menevät johdot. Tökkäsin kiinni, ja sehän rupesin huriseen. Virtajohdon liitin on kyllä huono, sillä sitä saa vähän nitkutella oikeaan asentoon että saa kontaktia. No, pitää keksiä siihen jonkinlainen patentti.
Webaston käydessä huomasin että kiertovesipumppu pyöri vain hetken ja pysähtyi. Kävin hakemassa motonetistä uuden, ja nyt toimii! Kyllähän se lykkäs aika moista savua kun ei oo aikoihin tuota mööpeliä käytetty. Saapa nähdä kuinka kauan tämä härveli toimii. Lämmöt nousi 80 asteeseen n. 20 minuutissa.
Hienosit toimii automaatti. Vaihtaa sievästi, eikä kyllä yhtään huomaa että 495tkm takana! Ei mitään ongelmia ainakaan vielä. Ja ruoste on kyllä vihollinen. Maalipinta kukkii kyllä monesta paikasta, ja ruosteenalkujakin löytyy pyöränkoteloista yms. Pitäisi kyllä pikapuolin korjata, ennen kuin suolaa ruvetaan taas levittämään tielle..
Tosiaan, mullekkin antoivat viime viikolla kortin, ja mersun mittariin on kilsoja kyllä rapissut. On se vaan jämäkkä ajaa, jos vertaa tuohon opetuslupa-autoon (Skoda Fabia -04). Keskikulutus oli viime tankkauksen yhteydessä 6.3l/100km, ja siihen sisältyy jonkin verran kaupunkiajoa. Tosin en tiedä miten isäntä sen tankkasi minua ennen, että lukema saattaa varmasti vielä elää sinne huononpaan suuntaan.
Hyvin rullaa kuitenkin!
Tosiaan, mullekkin antoivat viime viikolla kortin, ja mersun mittariin on kilsoja kyllä rapissut. On se vaan jämäkkä ajaa, jos vertaa tuohon opetuslupa-autoon (Skoda Fabia -04). Keskikulutus oli viime tankkauksen yhteydessä 6.3l/100km, ja siihen sisältyy jonkin verran kaupunkiajoa. Tosin en tiedä miten isäntä sen tankkasi minua ennen, että lukema saattaa varmasti vielä elää sinne huononpaan suuntaan.
Hyvin rullaa kuitenkin!
@498tkm
Mersulla tullut ajettua n. 4tkm itse ratin takana istuen, ja kyllä kelpaa ajaa! Mitään vikaa ei ole ilmennyt. Nyt syyslomalla olisi tarkoitus lähtä tuonne itänaapuriin, eli Venäjälle. Puolmiljoonaa pitäs siellä mittariin paukahtaa, että toivotaan sen vielä kuljettavan kotiin asti. Sisäänajo alkaa siis olla lopuillaan.
Nastatkin eilen laitoin alle, ja kylläpäs antaa uusi talvirengas paljon periksi mutta ehkäpäs tuohon tottuu.
Vielä elävien kirjoissa (ja toivottavasti Venäjän reissun jälkeenkin) kirjoitteli Sopuli
Mersulla tullut ajettua n. 4tkm itse ratin takana istuen, ja kyllä kelpaa ajaa! Mitään vikaa ei ole ilmennyt. Nyt syyslomalla olisi tarkoitus lähtä tuonne itänaapuriin, eli Venäjälle. Puolmiljoonaa pitäs siellä mittariin paukahtaa, että toivotaan sen vielä kuljettavan kotiin asti. Sisäänajo alkaa siis olla lopuillaan.
Nastatkin eilen laitoin alle, ja kylläpäs antaa uusi talvirengas paljon periksi mutta ehkäpäs tuohon tottuu.
Vielä elävien kirjoissa (ja toivottavasti Venäjän reissun jälkeenkin) kirjoitteli Sopuli
@503tkm
Venäjällä pyörähdettiin ja hyvin Mersu pelasi. Kilometrejä kerty tauluun 3200km, ja niistä noin 2000 naapurimaassa.
Yksi vika ilmestynyt, nimittäin vilkkuviiksi. Pitkät toimii sillontällön, eli harvoin. (Viime päivinä saatto syttyä ABS ja ESP:n merkkivalot kun laittoi vilkun päälle) Kyllästyin ja hain motonetistä uuden viiksen ja heitin juuri sen paikalleen.. Ja sekään ei ongelmitta mennyt. Siitä ratin alta olevasta muovilätkästä lähti palanen pois, mikä aiheuttaa kahisevan äänen rattia kääntäessä.. Ja kaiken lisäksi syttyi ESP:n merkkivalo. Saas nähä palaako huomenna, mutta pitänee käydä hakemassa jostain purkuautosta tuo särkemäni osa..
Hyvillä mielin kuitenkin.
Sopuli
Venäjällä pyörähdettiin ja hyvin Mersu pelasi. Kilometrejä kerty tauluun 3200km, ja niistä noin 2000 naapurimaassa.
Yksi vika ilmestynyt, nimittäin vilkkuviiksi. Pitkät toimii sillontällön, eli harvoin. (Viime päivinä saatto syttyä ABS ja ESP:n merkkivalot kun laittoi vilkun päälle) Kyllästyin ja hain motonetistä uuden viiksen ja heitin juuri sen paikalleen.. Ja sekään ei ongelmitta mennyt. Siitä ratin alta olevasta muovilätkästä lähti palanen pois, mikä aiheuttaa kahisevan äänen rattia kääntäessä.. Ja kaiken lisäksi syttyi ESP:n merkkivalo. Saas nähä palaako huomenna, mutta pitänee käydä hakemassa jostain purkuautosta tuo särkemäni osa..
Hyvillä mielin kuitenkin.
Sopuli
Joo, aamulla kouluun mentäessä ei taulussa palanut mikään valo. Nyt kuitenkin havaitsin sellaisen vian, että kun vilautan kaukovaloja niin esp ja abs valo syttyy.. Kuuntelin samalla musiikkia, niin kaijuttimissa räsähti, eli eikö tämä viittaa virtapiikkiin. Toisinsanoen oikosulku? Tais tehä saman tempun, kun lyhkäsiltä vaihtaa pitkille, niin kaijuttimissa napsahtaa/paukahtaa.. mistähän tuota oikkaria rupiais sitte ettimään..
Onhan tässä tullut laiskoteltua, ja tuolla satakakslaiskalla ajettua (jonka ajo-ominnaisuudet eivät kovin häävit ole --> suuri kaipuu mersun ruorin taakse!). Nyt tänään sain vähän innostusta, ja hiekkapuhalsin kuskinpuolelta kaikki ruostekohdat korista. Vedin vielä hammerin pohjamaalia päälle, ja ajoin auton lämpimään talliin.
Puhaltelis nopsaa tuon toisenpuolen, niin homma ois jo voiton puolella. Sitten ois vielä ovien alereunoja, peräkontinluukusta muutama kohta, sekä konepellistä pari kiveniskemää.
Lukulomankin antoivat koulun puolesta, että ompahan jotaki järkevää tekemistä jos ei jaksa koulukirjoja katella. Pittääpi laittaa kuvia jokupäivä.
sopuli
Puhaltelis nopsaa tuon toisenpuolen, niin homma ois jo voiton puolella. Sitten ois vielä ovien alereunoja, peräkontinluukusta muutama kohta, sekä konepellistä pari kiveniskemää.
Lukulomankin antoivat koulun puolesta, että ompahan jotaki järkevää tekemistä jos ei jaksa koulukirjoja katella. Pittääpi laittaa kuvia jokupäivä.
sopuli