s202 laatikonvaihtotopikki

Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

s202 laatikonvaihtotopikki

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Nonniin, entisestä laatikosta löyty laakerin palasia öljypohjasta ja siksipä piti etsiä käytetty samanlainen ilonaihe tilalle. Sattumalta forumilaisista löytyi ilmiantaja joka paljasti tämän purkuauton tuosta ihan 40km päästä.

Nyt kävi niin hassusti että varaosaloota on samanlaisesta ja vuotisesta kulkineesta, että sen suhteen pitäis pelata. Varaosan kilometreistä nyt ei sitten ole mitään hajua, että sen suhteen kyseessä on 400eur lottokuponki. Toivotaan että saa 5+lisänumerot oikein:D

Mitäs tuossa pitäis huomioida ennenkuin aloittaa vaihtamaan?

Tarkoitus on vaihtaa öljyt, suodin tiiviste ja sähköliittimen läpivienti.

Onko muuta mitä kannattais vaihtaa? Tarkoitus on saada kulkine järkevään kuntoon että sillä voi itse tai uusi omistaja kohtuullisen luotettavasti ajella. Kysehän on toimiessaan ja leimassa ollessaan noin 2500eur kamppeesta.


1. Onko turbiini jotenkin merkattu missä asennossa sen pitää olla, nyt ne on irtaallaan toisistaan. Voiko "uuden" ja vanhan turbiinin paremmuutta mitenkään vertailla?

2. Vinkkejä vanhan irroitukseen ja uuden asennukseen? Tarviiko värkätä erikoistyökaluja kahden ylimmäisen ruuvin aukaisuun ja kiristämiseen?

3. Missä vaiheessa "uuteen" tehdään huuhtelu ja putsaustoimet, nyt siitä on öljyt laskettu pois. Vanha öljy (ne rippeet mitä turbiinista valui) ei antanut kyllä suuria toiveita, ruskeaa oli, ei sentään haissut palaneelle. Kannattaako laatikkoa jotenkin pestä jollain litkulla kun se on irti ja pyöriteltävissä vielä?
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

mun mielestä kaikiasta parhaiten ne ylimmät pultit saa piiitkäällä jatkovarrella kirittyä laatikon yli. startin pultteihin ois hyvä sitten olla sellainen sivusuunnassa mutkalla oleva lenkki, niitä saa ihan kaupasta.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Mielestäni, nyt kun laatikko on vielä irti, kannattaisi venttiilipöytä käyttää irti, uusia kyb-venttiili ja putsailla nopeusanturit. Jotain juttua aiheesta löytyy ainakin tuolta --> viewtopic.php?t=29746

Huuhteluhan tehdään sitten kun laatikko on paikallaan ja sitä pystyy moottorilla pyörittämään. Ennen huuhtelun aloittamista täytä laatikko normaalitasolle ja varo käyttämästä sitä kuivana missään vaiheessa.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Meissenkeri kirjoitti:Mielestäni, nyt kun laatikko on vielä irti, kannattaisi venttiilipöytä käyttää irti, uusia kyb-venttiili ja putsailla nopeusanturit. Jotain juttua aiheesta löytyy ainakin tuolta --> viewtopic.php?t=29746

Huuhteluhan tehdään sitten kun laatikko on paikallaan ja sitä pystyy moottorilla pyörittämään. Ennen huuhtelun aloittamista täytä laatikko normaalitasolle ja varo käyttämästä sitä kuivana missään vaiheessa.
No, toki kyb vaihdettaisiin jos tietäisi varmasti että loota on kunnossa.

Tänään putsasin lootan ulkoapäin sen verta että siihen viitsi koskea ylipäätään;)

Öljypohjan irroituksessa ensimmäisen kerran oli pientä jännätystä sen suhteen tuleeko pikkuvoittoa vai jääkö pelkkä ei voittoa kuponki käteen.

Öljy mitä laatikossa vielä oli oli sellaista tummaa, tummanviherän oloista, ei sentään haissut palaneelle. Öljypohjan kun sai näkyviin niin pohjalla oli sitä tyypillistä , sanoisinko erittäin hienojakoista puuteria, ei kuitenkaan kovin paljoa. Positiivista oli ettei löytynyt laakerin paloja ja lastuja kuten entisestä.

Vaihdoin sähköpistokkeen rungon ja tiivarin ja suotimen. Näillä kokeillaan pelaako laite. Jospa huomenissa jo pääsisi entistä ruuvaamaan irtipois.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

KYBin vaihto on rahan haaskuuta näihin vanhempiin sähkölaatikoihin.

K O S K A A N ei ole kybi oireillut -00 vanhemmissa laatikoissa tai oikeestaan -02 vanhemmissa. Ensinnakin niitä ohjataan huomattavasti vähemmän päälle noissa vanhemmissa vehkeissä :idea:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Juu, laatikkoa on testattu ja näyttäis pelaavan ihan normaalisti.

Ihan ilman pulmia homma ei sujunut. Tubiini pysytteli itsepintaisesti vauhtipyörässä ja vanha laatikko jouduttiin vänkäämään väkisellä pois, onneksi oli luovuttamaton päämekanikko ruorissa.

Samoin vastusta oli vaihtolaatikon asentamisessa sikäli että turbiinia paikalleen laittaessa kuulunut klonks ei tarkoittanutkaan sitä että öljypumpun vääntiöhampaat olisivat olleet kohdillaan (olivat n 2mm väärässä asennossa). Tästähän seurasi että laatikkoa paikalleen kiristettäessä pumpun rattaasta katkesi ne vääntiöhampaat :cry: No, eipä muuta kun laatikko pois ja pumppu vanhasta uuteen lootaan ja loota paikalleen....

Sanoinko jo että hieman vastusta oli tässä rojektissa :) Loota vuotaa kaiketi turbiinin stefasta jota ei tietenkään vaihdettu (kai jonkinasteinen epäluottamus oli vaihtoaskin kunnosta). Saattaa vuotaa öljypumpun o-renkaastakin tai jopa turbiinikopan ja laatikon tiivisteestäkin. Em tiivarit nyt tilauksessa ja josko vuoto niillä talttuisi.

Senverta lohdullistakin asiaa ilmeni että kitkalevyt ja renkulat on vaihtolaitteessa muutaman satkun paksumpia joten ei se juurikaan enempi ajettu liene. Kunhan tiivarit on vaihdettu vaihdetaan vielä öljyt uusiksi koska ne värjääntyi jo hieman luultavasti lauhduttimeen jääneestä vanhasta tervasta.

Turbiinia asennettaessa on hyvä jos saa aikaiseksi kaksi "klonksahdusta" eli ensimmäisellä saadaan turbiini noin 15mm päähän oikeasta sijainnistaan ja toisella se öljypumpunkin ratttaan hakanen koloonsa. Jos turbiinin ja öljypumpun väliin mahtuu sormenpää siitä kohtaa missä on pumpun kiinnitysruuvien kierteiden kohdalla patit niin turbiini ei ole paikallaan. Oikea väli on noin 3mm ja sen voi havannoida siitä kopan alareunan leikkauksista käsin.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Hyvä kun prokkis etenee. :D


Eikä yhtään kuvaa. :cry:
Kein siknatuur
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Nii, sitäkö ei turpiinia laiteta ensin irtaallaanollessa laatikkoon näissä vehkeissä? Ihtellä nämä automaagikokemukset ihan tuolta jenkkivehjespuolelta jossa ruukattiin tehhä näinpäin juurikin välttääkseen tiivisteen jne raiskaantuminen :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sampo N. kirjoitti:Hyvä kun prokkis etenee. :D


Eikä yhtään kuvaa. :cry:
Tarkotus oli ottaa kuveja mutta jäi siihen kun otin vaihtolootasta kuvan öljypohja irti...

No, onhan tuossa mahdollisuus kuvatakkin vielä kunhan ne tiivisteet saa vaihtoon.

Joville: Turpiini tietty laitettiin ensin lootaan ja sitten kokopaketti paikalleen. Se että vuotaako turbiinin stefasta ei ole varmaa, vaihdetaan kaikki mikä saattais kopan sisälle vuotaa ja katsotaan josko auttais. Pieni epäilys on että onko turbiinin "putki" pyöreä enää kun sillä ne pumpun vääntiöhampaat "meistattiin" irti. Pitänee sitä putkiosan pyöreyttä koettaa mittailla. Tosin on kyllä toinenkin turbiini siinä jota vois kokeilla.

Rikkinäinen laatikko on tarkoitus purkaa mielenkiinnon vuoksi, siitähän sais kanssa kuveja.

EDIT:

Jaa, tämän remontinkorjuun yhteydessä on starin mukaan f bas zydeemissä... Missähän voisi olla vikkoo. Meneekö lootan lähellä jotain bas systeemiin liittyvää piuhaa? Kyseinen f ei suostu nollautumaan. Herjaa bas ja can yhteydessä vikaa.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

kuuluko lootasta mitään ääniä ennakkoon, ennen kuin todettiin laakerin palaset pohjasta?

mulla kuuluu pieni ääni pitkällä pakilla ja vitosvaihteella n. 60kmh:n vauhdissa kun mennään moottorijarrulla.. vaarallista? ?
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tupru kirjoitti:kuuluko lootasta mitään ääniä ennakkoon, ennen kuin todettiin laakerin palaset pohjasta?

mulla kuuluu pieni ääni pitkällä pakilla ja vitosvaihteella n. 60kmh:n vauhdissa kun mennään moottorijarrulla.. vaarallista? ?
Loota hajos silleen että ajoin jonkin, nähtävästi purkukuormasta tippuneen puupalikan yli ja se kai löysi tiensä kardaanin ja rungon väliin. Ainakin sieltä repes suojapelti puoliksi irti. Samala kova pamaus. Oisko vanhalle laakerille ja liian vähillä öljynvaihdoilla sitten tuo rasitus ollut liikaa. Kotimatkalla katsoin kyseisestä kohtaa tieltä niin löyty puunpalikan palasia. Itseasiassa samalla suoralla ajoin viikolla taas jonkun puupalikan yli, se oli onneksi sen verta pehmee ettei rikkonut mitään, meni vaan sormenkokoiseksi silpuksi. Pitänee haukkua tien ylläpitäjä jo kun ei pidä teitä puhtaana. Tosin siinä kohtaa tietä sotkee hiekkakuopalle tapahtuva kuorma-autoliikenne, siinä on kaikenlaista rojua tiellä ollu.

Loota rupes paukuttelemaan vaihteita päälle ja pois hieman epämääräisesti tuon jälkeen ja sitten ei pysyny vaihe enää päällä.

Mulla äänti etulaakerit jo sen verta ettei pienimmät äänet kuulunut sen jurinan takaa :D

Ootkos pyörittäny renkaita ja kuulostellu pyöränlaakereita? Tulisko se sieltä tai kardaanin laakerista se ääni....
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

AK47 kirjoitti:
tupru kirjoitti:kuuluko lootasta mitään ääniä ennakkoon, ennen kuin todettiin laakerin palaset pohjasta?

mulla kuuluu pieni ääni pitkällä pakilla ja vitosvaihteella n. 60kmh:n vauhdissa kun mennään moottorijarrulla.. vaarallista? ?
Loota hajos silleen että ajoin jonkin, nähtävästi purkukuormasta tippuneen puupalikan yli ja se kai löysi tiensä kardaanin ja rungon väliin. Ainakin sieltä repes suojapelti puoliksi irti. Samala kova pamaus. Oisko vanhalle laakerille ja liian vähillä öljynvaihdoilla sitten tuo rasitus ollut liikaa. Kotimatkalla katsoin kyseisestä kohtaa tieltä niin löyty puunpalikan palasia. Itseasiassa samalla suoralla ajoin viikolla taas jonkun puupalikan yli, se oli onneksi sen verta pehmee ettei rikkonut mitään, meni vaan sormenkokoiseksi silpuksi. Pitänee haukkua tien ylläpitäjä jo kun ei pidä teitä puhtaana. Tosin siinä kohtaa tietä sotkee hiekkakuopalle tapahtuva kuorma-autoliikenne, siinä on kaikenlaista rojua tiellä ollu.

Loota rupes paukuttelemaan vaihteita päälle ja pois hieman epämääräisesti tuon jälkeen ja sitten ei pysyny vaihe enää päällä.

Mulla äänti etulaakerit jo sen verta ettei pienimmät äänet kuulunut sen jurinan takaa :D

Ootkos pyörittäny renkaita ja kuulostellu pyöränlaakereita? Tulisko se sieltä tai kardaanin laakerista se ääni....
Kyllä se laatikosta kait tulee.. vitonen päällä tosiaan kun mennään moottorijarulla n.60kmh:n vauhdissa, niin erittäin hento (juuri että kuulee kun tarkasti kuuntelee) ujellus kuuluu. Kun puottaa kepistä pakkoneloselle, niin loppuu.. Tuskinpa tuo vaarallista, kun loota muuten pelaa..

Vaihtelen öljyt ja ajelen menemään.. :roll:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tupru kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
tupru kirjoitti:kuuluko lootasta mitään ääniä ennakkoon, ennen kuin todettiin laakerin palaset pohjasta?

mulla kuuluu pieni ääni pitkällä pakilla ja vitosvaihteella n. 60kmh:n vauhdissa kun mennään moottorijarrulla.. vaarallista? ?
Loota hajos silleen että ajoin jonkin, nähtävästi purkukuormasta tippuneen puupalikan yli ja se kai löysi tiensä kardaanin ja rungon väliin. Ainakin sieltä repes suojapelti puoliksi irti. Samala kova pamaus. Oisko vanhalle laakerille ja liian vähillä öljynvaihdoilla sitten tuo rasitus ollut liikaa. Kotimatkalla katsoin kyseisestä kohtaa tieltä niin löyty puunpalikan palasia. Itseasiassa samalla suoralla ajoin viikolla taas jonkun puupalikan yli, se oli onneksi sen verta pehmee ettei rikkonut mitään, meni vaan sormenkokoiseksi silpuksi. Pitänee haukkua tien ylläpitäjä jo kun ei pidä teitä puhtaana. Tosin siinä kohtaa tietä sotkee hiekkakuopalle tapahtuva kuorma-autoliikenne, siinä on kaikenlaista rojua tiellä ollu.

Loota rupes paukuttelemaan vaihteita päälle ja pois hieman epämääräisesti tuon jälkeen ja sitten ei pysyny vaihe enää päällä.

Mulla äänti etulaakerit jo sen verta ettei pienimmät äänet kuulunut sen jurinan takaa :D

Ootkos pyörittäny renkaita ja kuulostellu pyöränlaakereita? Tulisko se sieltä tai kardaanin laakerista se ääni....
Kyllä se laatikosta kait tulee.. vitonen päällä tosiaan kun mennään moottorijarulla n.60kmh:n vauhdissa, niin erittäin hento (juuri että kuulee kun tarkasti kuuntelee) ujellus kuuluu. Kun puottaa kepistä pakkoneloselle, niin loppuu.. Tuskinpa tuo vaarallista, kun loota muuten pelaa..

Vaihtelen öljyt ja ajelen menemään.. :roll:
Olen muutamaan otteeseen kuullut tästä vaihdetusta laatikosta tai siis sen aikana moottorijarrutuksessa juurikin pienillä 20-60kmh nopeuksilla semmoisen äänen joka selvästikkin tulee moottorijarrutuksesta. Ei pysty sanomaan tuleeko hammasrattaista (planeettavaihteet vai laakereista). Tämä havainto pyöränlaakereiden vaihdon jälkeen kun alkoi kuulemaankin jotain ;)

375tkm on nyt tuolla ajeltu. Tänään (siis eilen keskiviikkona) tuli rohkaistua sen verran mieltä että ajelin n. 580km Lähtiessä laitoin n. 2.5 desiä ja matkan varrella saman verran öljyä lootaan...

Öljynkulutus laatikossa tuntuisi olevan matka-ajossa pienempää. Liekkö mennyt vuotokohta tukkoon liasta vai vaikuttaako matka-ajon maltillisemmat kierrokset asiaan, tiedä häntä.

Niih, voi se ääni tulla tuossa perästäkin...

Asiaan, tiivisteet tuli ja hotari tuumasi että vois rassausmiitin loppuhuipentumana jumpata tiivisteet laatikkoon...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tällä vaihtolaatikolla on ajettu nyt jo jonninaikaa ja oisko kilometrejä tullu 10tkm.

Pelaa kyllä, vaihtelee vaihteet ja matka taittuu ;) pikkuruisen jostain on öljyä vuotanut tai huohottanut, tarkkaillaan asijata.

No, jostain kuuluu ikäänkuin laakerin loppumisen ääniä, toivotaan ettei lootasta. Oisko takalaakerit tai perä.... Etulaakerit onkin vaihdettu vastaikään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”