200CDI ECU:n vikatiloja ja nyt seinä vastassa

Vastaa Viestiin
Harri S
Viestit: 21
Liittynyt: 31.10.2006 18:40
Paikkakunta: Espoo

200CDI ECU:n vikatiloja ja nyt seinä vastassa

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Potilas on siis vuosimallia 2000 ja C200 CDI farkku, joka on manuaalilaatikolla ja rullattu alta puoli miljoonaa.

EPC-valo palaa koko ajan, kone siis koko ajan vikatilassa, eikä kierrä yli 3000.

Starilla nollattu moottorin vikamuistia käynnissä ja ilman, mutta viat ei poistu muistista graafisesti eikä F9:lläkään, vaikka kone välillä väittää muuta, kun lopuksi syttävirtoja päällä ja pois käyttelee.

EGR- sekä Ahtopaineen ohjausventtiilit otettu irti ja vaihdettu päittäin, kokeiltu myös toisen auton ehjillä ohjausventtiileillä, mutta ei auta sekään.

Kaikki sulakeet tsekattu kolmesta eri sulaketaulusta.

Imusarja on ehjä, läpät liikkuu, tangot paikallaan samoin egr ja siihen liittyvä läppätsydeemi toimii alipainetta käyttämällä normaalisti.
EGR-paskaa toki on imusarjassa, mutta ei mitenkään hälyttävissä määrin, joten en alkanut sitä sen kummemmin irroittelemaan ja putsailemaan.

Ahtopaineventtiili on auki, letkunpätkä siihen uusittu. Kaikki alipaineletkut koeponnistettu alipaineella ja paineella, samoin alipainepumppu tarkistettu ja tehoja on. Jarrutehostinlimppu on ehjä ja alipainetta muutenkin riittävästi.

Polttoainevuotoja eikä muitakaan vuotoja ole missään, kaikki moottorin seutuvilla ja moottorissa siistiä ja kuivaa (toki pölyistä) kauttaaltaan.

Alipaine karkaa käytännössä koko ajan molempien ohjeusventtiilien alanippojen kautta sinne filtteriin, joka on "aivoboksin" vieressä sisälokarin päällä. Kun venttiilin alapään tukkii kokonaan läpät toimii ja venttiilit liikkuu, mutta vaikka letkun osaksi tukkimalla ei starin pakko-ohjauksellakaan saa mitään muutosta venttiilin läpi menevään alipaineeseen. Alipaine menee koko ajan samalla volyymillä venttiilien alakautta harakoille.

Starilla siis on koetettu kaikin keinoin pakko-ohjata EGR-venttiiliä, mutta se ei vaan toimi kun alipaine karkaa niiden EGR- ja Ahtimen ohjausventtiilien kautta. Ne on ihan kuolleet.

Onko tuolla vielä joku paikka / kytkin, mikä vois olla viallinen ja kontrolloi noita kolmea venttiiliä sekä niiden virransyöttöä?

Mikä merkitys sillä ylijännite-, sulake-, relepalikalla on tässä kuviossa, voiko se aiheuttaa tuota?

Kun käyntilämpötilaisen koneen vikamuistin tyhjentää, niin EPC-valo poistuu ja kun ennen uudelleenkäynnistystä tuo Y75 ei olekaan enää päällä.
Se tulee vasta kun koneen käynnistää. Huijasin tietokonetta niin, että kytkin Y75 tilalle vastuksen ja sillä sain EPC-valon kokeen ajaksi pois, mutta nuo EGR- ja ahtopaineviat jäivät sen jälkeen vikamuistin tyhjentelyistä huolimatta päälle ja kone pysyi vikatilassa,vaikkei EPC enää palanutkaan.

Nyt on siis kokeiltu molemmilla ehjillä EGR- sekä ahtopaineensäätöventtiileillä (ehjästä ajossa olevasta autosta). Tuo Y83 naksahtaa kun sinne syöttää virtaa, joten se imusarjan läppienkin ohjaus pitäis siis olla kunnossa, eikä tuo venttili muutenkaan päästä läpi alipainetta koneen käynnissä, kun virrat on siihen kytkettynä. Joten ilmeisen ehjä se on.

Moottoria ei saa myöskään pysäytettyä starilla, vaan raksutaa iloisesti, vaikka stoppia koneella käskyttääkin. Moottorin kierrosten nostaminen starilla onnistuu, mutta niiden laskeminen puolestaan ei.

Vikakoodit:

P1189 Inlet port shut-off switchover valve Y83

P1622 Shut-off valve Y75

P 1403 Exhaust gas recirculation HFM-SFI controlled

P1470 Charge pressure control

Moottori lähtee tulille kuin palmun alta yönkin seisonan jälkeen ja käy tasasta tyhjäkäintiä, ei nyi, hytkytä, kalkata siis toimii vallan mainiosti, mutta kiekat siis loppuu 3000. Kulku on ihan ripeää siihen 3000 asti.

Pakoputki on auki, eikä sen tukkeutumisen pitäis noihin venttiilien toimintaan vaikuttaakaan.

Tässä olis pohditavaa tietäjille, koska multa loppui ideat.

Vehollekko vien?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: 200CDI ECU:n vikatiloja ja nyt seinä vastassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Harri S kirjoitti:Potilas on siis vuosimallia 2000 ja C200 CDI farkku, joka on manuaalilaatikolla ja rullattu alta puoli miljoonaa.

EPC-valo palaa koko ajan, kone siis koko ajan vikatilassa, eikä kierrä yli 3000.

Starilla nollattu moottorin vikamuistia käynnissä ja ilman, mutta viat ei poistu muistista graafisesti eikä F9:lläkään, vaikka kone välillä väittää muuta, kun lopuksi syttävirtoja päällä ja pois käyttelee.

EGR- sekä Ahtopaineen ohjausventtiilit otettu irti ja vaihdettu päittäin, kokeiltu myös toisen auton ehjillä ohjausventtiileillä, mutta ei auta sekään.

Kaikki sulakeet tsekattu kolmesta eri sulaketaulusta.

Imusarja on ehjä, läpät liikkuu, tangot paikallaan samoin egr ja siihen liittyvä läppätsydeemi toimii alipainetta käyttämällä normaalisti.
EGR-paskaa toki on imusarjassa, mutta ei mitenkään hälyttävissä määrin, joten en alkanut sitä sen kummemmin irroittelemaan ja putsailemaan.

Ahtopaineventtiili on auki, letkunpätkä siihen uusittu. Kaikki alipaineletkut koeponnistettu alipaineella ja paineella, samoin alipainepumppu tarkistettu ja tehoja on. Jarrutehostinlimppu on ehjä ja alipainetta muutenkin riittävästi.

Polttoainevuotoja eikä muitakaan vuotoja ole missään, kaikki moottorin seutuvilla ja moottorissa siistiä ja kuivaa (toki pölyistä) kauttaaltaan.

Alipaine karkaa käytännössä koko ajan molempien ohjeusventtiilien alanippojen kautta sinne filtteriin, joka on "aivoboksin" vieressä sisälokarin päällä. Kun venttiilin alapään tukkii kokonaan läpät toimii ja venttiilit liikkuu, mutta vaikka letkun osaksi tukkimalla ei starin pakko-ohjauksellakaan saa mitään muutosta venttiilin läpi menevään alipaineeseen. Alipaine menee koko ajan samalla volyymillä venttiilien alakautta harakoille.

Starilla siis on koetettu kaikin keinoin pakko-ohjata EGR-venttiiliä, mutta se ei vaan toimi kun alipaine karkaa niiden EGR- ja Ahtimen ohjausventtiilien kautta. Ne on ihan kuolleet.

Onko tuolla vielä joku paikka / kytkin, mikä vois olla viallinen ja kontrolloi noita kolmea venttiiliä sekä niiden virransyöttöä?

Mikä merkitys sillä ylijännite-, sulake-, relepalikalla on tässä kuviossa, voiko se aiheuttaa tuota?

Kun käyntilämpötilaisen koneen vikamuistin tyhjentää, niin EPC-valo poistuu ja kun ennen uudelleenkäynnistystä tuo Y75 ei olekaan enää päällä.
Se tulee vasta kun koneen käynnistää. Huijasin tietokonetta niin, että kytkin Y75 tilalle vastuksen ja sillä sain EPC-valon kokeen ajaksi pois, mutta nuo EGR- ja ahtopaineviat jäivät sen jälkeen vikamuistin tyhjentelyistä huolimatta päälle ja kone pysyi vikatilassa,vaikkei EPC enää palanutkaan.

Nyt on siis kokeiltu molemmilla ehjillä EGR- sekä ahtopaineensäätöventtiileillä (ehjästä ajossa olevasta autosta). Tuo Y83 naksahtaa kun sinne syöttää virtaa, joten se imusarjan läppienkin ohjaus pitäis siis olla kunnossa, eikä tuo venttili muutenkaan päästä läpi alipainetta koneen käynnissä, kun virrat on siihen kytkettynä. Joten ilmeisen ehjä se on.

Moottoria ei saa myöskään pysäytettyä starilla, vaan raksutaa iloisesti, vaikka stoppia koneella käskyttääkin. Moottorin kierrosten nostaminen starilla onnistuu, mutta niiden laskeminen puolestaan ei.

Vikakoodit:

P1189 Inlet port shut-off switchover valve Y83

P1622 Shut-off valve Y75

P 1403 Exhaust gas recirculation HFM-SFI controlled

P1470 Charge pressure control

Moottori lähtee tulille kuin palmun alta yönkin seisonan jälkeen ja käy tasasta tyhjäkäintiä, ei nyi, hytkytä, kalkata siis toimii vallan mainiosti, mutta kiekat siis loppuu 3000. Kulku on ihan ripeää siihen 3000 asti.

Pakoputki on auki, eikä sen tukkeutumisen pitäis noihin venttiilien toimintaan vaikuttaakaan.

Tässä olis pohditavaa tietäjille, koska multa loppui ideat.

Vehollekko vien?
Sen jälkeen mitä puhuttin tuli miellen, noista alipaine toimivat noin kun joku aiheutta moottorin vikatilan kannatta tarkistela niitä sammutimen johtoja ja sitä sammutin ventiiliä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Harri S
Viestit: 21
Liittynyt: 31.10.2006 18:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Taas tuli muutama tunti testattua...

Nyt mittasin kaikille neljälle vikaoodeissa oleville antureille menevät johdot ja ne oli kaikki kunnossa. Samoin muttasin anturit johtojen liittimet kiinnitettyinä ja kaikissa virtapiiri oli ehjä ja näytti samaa luokkaa olevia vastusarvoja.

Kokeilin syöttää suoraan virtaa sammutusventtiilille johtojen ECU:n puolipäästä ja se naksahtaa aina virtaa annettaessa ---> kunnossa?

Otin tuosta Väyrysestä ylijännitesuojan lainaan ja vikakoodit alkoi sen jälkeen vaihdella.

Ensiksi sain kaikki häipymään ---> No faults!, mutta sitten niitä alkoi taas tulemaan --->perkele :(

Välillä oli kaikki neljä vikaa päällä.
Toisinaan vain sammutusventtiili Y75
Ja toisinaan sammutusventtiili ja ahtopaineen säätö.

Vikakoodien määrä muuttui sen mukaan kuinka nopeasti nappasi auton käymään koodinpoiston kuittauksen jälkeen.

Huijasin Ecua myös laittamalla vastuksen sammutusventtiilin tilalle ja sillä sain EPC-valon muutamaan kertaan poistettua palamasta.

Kaasuttelulla ei ollut vaikutusta vikakoodien lisääntymiseen.

Laitoin vanhan ylijännitesuojan takaisin ja välillä oli sammutusventtiili ja ahtopaineensäätövika päällä, mutta yleensä enää vain se sammutuventtiili yksistään, joka sen EPC-valon taitaa sytyttää. ---> ilmeiseti ylijännitesuojassa ei kuitenkaan ole vikaa?

Mikähän vastusarvo tuossa sammutusventtiilissä kuuluu olla, niin sen vois tarkistaa ihan mittaamallakin?

Onko kenelläkään lainata mulle tuota sammutusventtiiliä, kun ei huvittais enää summan mutikassa ostella kalliita antureita ja venttiileitä, jos vaikka se Ecu kuitenkin on lopulta ottanut itseensä.

Evun avasin eilen illalla ja siellä ei ole kärynhajua eikä väri- eikä muodonmuutoksia piirilevyssä tai komponenteissa.

Mystistä. Tässä autossa on kyllä nyt jotain kirouksia mukana...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Yksi ehjä venttiili on
Aina ei ole näkyvää vika ecu:sa vaikka se olisi rikki,
Sitten on myös mahdolista että vika on ohjelmassa jos auto on
Ollut alusta tuollainen
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Harri S
Viestit: 21
Liittynyt: 31.10.2006 18:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Avasin koko sulakeboksin siletä konehuoneesta ja irroitelin liittimet sekä releet. SAM-boksikaan ei haissut kärvähtäneelle.

Siinä sitten kasauksen jälkeen ennen boksin kiinniruuvaamista nollasin vikakoodit ja ne katosikin sitten kokonaan. Sulakeboksi kiinni ja kodit tuli taas. Boski taas irti niin koodit katos jälleen.

No enhän mä tuota uskonut ja kokeilin pakko-ohjata toimintoja:

Engine shut off- venttiili---> ei toiminut, mutta ei tehnyt vikakoodia.
EGR-venttiili ---> ei toiminut ja vikaoodi tuli päälle
Inletport shut over- venttiili ---> ei toinut ja vikakoodi päälle siitäkin
Hukkaportin ohjausta en testannut.

Vikakoodien nollaus ja viat katos taas, muttakone ei kierrä edelleenkään yli 3000 ---> vikatilassa.

Tuo Engine shut off valven vika ei ole kummitellut testailun loppuvaiheessa ollenkaan...

Lähdin koeajolle ja 500m ajon jälkeen EPC alkoi taas palaa, mutta samalla alkoi sadekin, joten hommat jäi siihen.

Mittaamalla sain tulokseksi, että esim. tuon Engine shut off-valven jännite oli vain 1,5 volttia.

Voiko SAM-boksin vika oikutella tuolla tavalla, koska niiden piuhojen ja relepohjan vääntely poisti kodeja välillä kokonaan.

ECU:un menevät virtajohdot antoivat kaikki yli 12 volttia ja ne kolme ruskeaa maadoitusta toimivat myös. Syötetäänkö tuonne vitaa vielä jonkin toisen liittimen kautta (siitä toisestahan menee ne virrat mm. sinne suuttimille, mitattuna reilut 8 volttia kustakin.

Kyllä tuo syttävä sormi nyt vahvasti osoittaa siihen ECU:un...

Virrat tulee myös jokaiselle ylijännitesuojan sulakkeelle.
Harri S
Viestit: 21
Liittynyt: 31.10.2006 18:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Vähän hiljaista ja menee yksinpuheluksi.

Kuitenkin, uusi sammutusventtiili hommattu ja laitoin sen paikoilleen ja kyseinen vikakoodi hävisi.

Moottori edelleen vikatilassa ja nollailin sekä starttailin konetta useaan kertaan ja yhtäkkiä ei vikakodeja ollut enää. Mutta ei se kone edelleenkään kiertänyt 3000 enempää.

Pakko ohjasin egr:ää ja Ahtimen ohjausta ja molemmat entoivat välittömästi vikakoodin.

Jatkoin nollauksia EPC syttyi taas. Sammutuventtiiliä herjaa.

Kiroamista ja manaamista, kunnes yhtäkkiä koodeja ei taaskaan ollut.

Kone kiersi auton minulla ollessaan ensimmäistä kertaa täydet kiekat!!!!

Koeajolenkille, hyvin vetää ja kiertää (CDI203:lle tiedoksi: Ei ollut optimoitu = aika mopo tää on), kolmen kilsan jälkeen alkoi vilkutella yhtäkkiä SRS- tai ASR-valoa, en muista :idea: ja toisissa valoissa vedot alle 3000 ts. moottori vikatilassa :(

Pysähdyin bussipysäkille sammutus ja startti ja EPC palaa taas, herjaa sammutusventtiiliä, eikä vika nollaantunut enää samoin sen yhtäkkiä tullut SRS/ASR-valo ei vilkkunut enää.
Tuli pimeää ja alkoi satamaan.

Pistin pillit pussiin.

Summa summarum:
Positiivista --->ECU ei ole rikki.
Vähemmän positiivista ---> joku virransyöttä pätkii satunnaisesti tai joku johto (sammutusventtiilille) pätkii koneen tärinässä.
Piuha/relevika, mutta mistä etsiä... Voi olla missä vaan ja oireilla minne vaan.

Kyllä tuonki vermaan saa selville, mutta kun en ole mikään sähkömies.
Kuitenkin huomenna illansuussa vedän sammutusventtiililtä suorat johdot ECU:lle, josko ne vaan olis hapertunut koneen päältä tärinästä rikki.

Mikä osuus SAM-boksilla on syysteemissä, voiko se aiheuttaa oireet?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ECU juttu on hyvä ei tarvitse sitä alkaa haalimaan mistään :)

samutus ventiililtä pitäis tulla suorat johdot ecu:un ovat usein ala puoleta puhki kiinitys kohdista muita paikkoja läpi viennit, kohdat mistä johtosarja on kiinni tuissaan
kannatta myös tukailla johto sarjaa sieltä missä kulke ne flektin ohjaus piuhat
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Harri S
Viestit: 21
Liittynyt: 31.10.2006 18:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Itse asiassa löysin jo yhden satasen boksin suomesta, mutta onneksi en ehtinyt ostaa.

Vois tuon ECU:lta antureille tulevan johtosarjan päivittää kokonaan toiseen vastaavaan, kun onhan näitä purettuna jo melkoisesti.
Sillä tavalla saattais päästä helpoimalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”