Päätti tuo musta hagert ottaa on off tyyppisen kaasun annostelun käyttöön. Pienillä nopeuksilla on toisinaan mahdotonta ajaa tasaisesti ja tuntuu aivan kuin katkaisijasta katkottaisiin sytytysvirtaa. Purin vikakoodit ja sieltä löytyi koodit:
7. idle speed control actuator malfunction
8. idle speed control malfunction
13. lambda regulation - system too lean/rich
24. crankshaft position sensor malfunction
Nollasin koodit ja starttasin auton -> koodi 8 tulee heti startista. Otin tyhjäkäyntisäätimen irti ja sumutin täyteen contact cleaneria -> takasin kiinni -> koodi 8 ja oireena koko ajan katkonainen kaasu, ikäänkuin taas joku katkoisi sytytysvirtaa katkaisijasta Tyhjäkäynti pelaa koko ajan moitteetta. Alkoi siinä sitten jo **tuttaa koko auto niin että veri valui korvista ja ajoin himaan 50km moottoritietä. Motarilla auto ei ole koskaan nykinyt eikä tehnyt sitä nytkään. Motarin loputtua ei minkäänlaista nykimistä kun ajoin kotia. Kotopihan tallissa tsekkasin koodit ja koodi 8 siellä majaili. Nollasin koodin ja laitoin auton käyntiin. Nyt ei koodia tullut välittömästi vaan vikamuisti näyttää nollaa kunnes ryntäyttää kaasun kerran pohjaan jolloin koodi 8 taas ilmestyy kuin mustanaamio ilmanputsarista. Auto kuitenkin käy ok, ei nytkytä vaan nostaa kierroksia tasaisesti läpi kierrosalueen.
Olisiko tuo kuuluisa idle speed actuator (000 141 70 25) tullut tiensä päähän vai vieläkö vika voi majailla muualla? Tuota on elvytetty 2 vuotta ravistelemalla, rasvaamalla, kuivaamalla ja koputtelemalla 12v neitsyen sääriluulla. Nytkin se korjaantui kuin itsestään kunnes taasen joku päivä aloittaa armottoman nytkyttämisen... http://wwwsg.daimlerchrysler.com/Projec ... pl_lang=01 täällä osan hinta oli jotain aivan huikeaa, 540€ ja pennit päälle eli suomen veho haluaa osasta varmaan vaatimattomat 6-700€. Löysin kuitenkin tämän putiikin: http://www.bba-reman.com/throttle_body.htm joka kauppaa tehdaskorjattuja yksiköitä ja sen hinta olisi 175£ eli 254€ + mahdolliset toimituskulut (50€?). Näillä olisi kahden vuoden takuu ja hinnaksi tulee todennäköisesti alle puolet vehon hinnasta.
Olisko hukkaostos vai voiko feelu olla vielä jossain muualla..? Miten testata idle speed actuator "penkissä"? Ko. mötikkää ei saa purettua kun rattaat ja vivut on plasmahitsattu akseleihin
M111 kettuilee
M111 kettuilee
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
Jani lähetti oikean kuvan! Ohessa vielä BBA-reman myymä: http://www.bba-reman.com/content.aspx?c ... dy_failure Ei janilla olis tietoa mistä suomessa saa tehdaskorjattuja kaasuläppäkoteloita
Tänä aamuna kärry toimi kuin junan vessa, ei mitään ongelmaa! Ilmeisesti puolipurkkia contact cleaneria on jotain tehnyt joten seurataas pari päivää tilannetta. Jos nytke jatkuu niin tilaan tuon korjatun osan englannista, näyttää ainakin ihan asialliselta shopilta ja tarjoaa kahden vuoden takuun.
Sen verran kaasuläppäkotelon testaamisesta että kotelon sisällä olevan sähkömoottorin voi testata mittaamalla vastusarvot. Arvot oli rajojen sisällä eikä tuolle taida muuta osata tehdä...
Tänä aamuna kärry toimi kuin junan vessa, ei mitään ongelmaa! Ilmeisesti puolipurkkia contact cleaneria on jotain tehnyt joten seurataas pari päivää tilannetta. Jos nytke jatkuu niin tilaan tuon korjatun osan englannista, näyttää ainakin ihan asialliselta shopilta ja tarjoaa kahden vuoden takuun.
Sen verran kaasuläppäkotelon testaamisesta että kotelon sisällä olevan sähkömoottorin voi testata mittaamalla vastusarvot. Arvot oli rajojen sisällä eikä tuolle taida muuta osata tehdä...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
vika selvitetty!
Nonniin, tämä käyntihäiriö ja nykiminen on nyt korjattu! Tyhjäkäyntiä säätävä kaasuläppäkotelohässäkkä oli päättänyt lopullisesti sanoa työsopimuksen irti eikä elvyttelyt enää auttaneet. Viimeiset oireet oli tasakaasulla terävä "nypyttäminen" joka välillä hävisi mutta välillä taas tuli takaisin. Toinen juttu mikä on jo pitkän aikaa puuttunut on "ryyppy" jota tuo vammanen kaasuläppäkotelo ei osannut säätää vaan auto kävi aina samaa tyhjäkäyntiä oli kone kylmä tai lämmin. Joskus kierrokset oli kylmänä korkeammalla, joskus taas ei. Viimeisenä keinona uusin vielä tuon säätimen johdot aivan liittimelle asti sillä ajattelin suojakuoren alle kurkattuani jotta tuossa voisi olla osasyy (kato kuva!). Eristeet oli rapautuneet ja johdot lähes oikosulussa, ainekset ecun polttamiseen olivat valmiina Noi johdot KANNATTAA tarkastaa jos auto on 91 - 95 sillä tuosta kun vetää sopivat johdot oikoseen niin saapi ecu kauppaan kirjaimellisesti kävellä Sama juttu maf:n ja lämpötila anturin johdoissa jotka mätänee yhtälailla. Ongelma koskee lähes kaikkia 90 -luvun alun bensakoneisia mersuja.
Mistä siis tunnistan mahdollisesti viallisen tyhjäkäynnin säätäjän? Pari vinkkiä:
- CRC ja kontact cleaner sumutettuna säätäjän sisään hävittää oireet vähäksi aikaa (jopa 10tkm saattaa toimia taas kuin buick)
- kytkettäessä sytytysvirta ehjä säätäjä surahtaa terävästi, risa rolisee ja kolisee tai ei puhu mitään
- risa säädin antaa koko ajan koodia 8 (tyhjäkäynnin säätö ylä / alavasteessa)
- risa säädin ei säädä tyhjäkäyntiä kylmänä oikein. tyhjäkäynnin pitää hiljakseen laskea vähän yli 1000rpn siihen 600rpm hujakoille neljässä portaassa. Jos auto käy kylmänä aina heti 600rpm vaikkei ole tolpassa niin säädin ei säädä oikein vaan ecu säätää tyhjäkäyntiä ennakolla.
- Todella matala tyhjäkäynti ~500rpm saattaa myös olla oire koska ennakolla tehty säätö ei välttämättä "riitä" kaikissa tilanteissa.
Ja jos tänne asti jaksoit lukea niin saat tietää säätimen hinnan. Päivän hinta veholla 840 eskoa mutta kovalla tinkaamisella siitä lähti reilu satanen. Tässä pääsi vielä halvalla verrattuna V12 ässään jossa näitä on kaksi ja tuplasti kalliimpia Tehdaskorjaus olisi onnistunut bbs-remanilla enklannissa mutta se olisi edellyttänyt vanhan osan lähtettämistä korjattavaksi sillä tätä säädintä ei ollut suoraan vaihto osana. Toivottavasti tästä on apuja vian diagnosointiin ja jos jollain on M111 koneen tyhjäkäynnin kanssa ongelmia niin jotain voin yrittää jeesata, olen meinaan saanut tapella ton vehkeen kanssa välillä kyllästymiseen asti! Mutta on se vaan pirun hyvä kärry silloin kun ei ole rikki
Mistä siis tunnistan mahdollisesti viallisen tyhjäkäynnin säätäjän? Pari vinkkiä:
- CRC ja kontact cleaner sumutettuna säätäjän sisään hävittää oireet vähäksi aikaa (jopa 10tkm saattaa toimia taas kuin buick)
- kytkettäessä sytytysvirta ehjä säätäjä surahtaa terävästi, risa rolisee ja kolisee tai ei puhu mitään
- risa säädin antaa koko ajan koodia 8 (tyhjäkäynnin säätö ylä / alavasteessa)
- risa säädin ei säädä tyhjäkäyntiä kylmänä oikein. tyhjäkäynnin pitää hiljakseen laskea vähän yli 1000rpn siihen 600rpm hujakoille neljässä portaassa. Jos auto käy kylmänä aina heti 600rpm vaikkei ole tolpassa niin säädin ei säädä oikein vaan ecu säätää tyhjäkäyntiä ennakolla.
- Todella matala tyhjäkäynti ~500rpm saattaa myös olla oire koska ennakolla tehty säätö ei välttämättä "riitä" kaikissa tilanteissa.
Ja jos tänne asti jaksoit lukea niin saat tietää säätimen hinnan. Päivän hinta veholla 840 eskoa mutta kovalla tinkaamisella siitä lähti reilu satanen. Tässä pääsi vielä halvalla verrattuna V12 ässään jossa näitä on kaksi ja tuplasti kalliimpia Tehdaskorjaus olisi onnistunut bbs-remanilla enklannissa mutta se olisi edellyttänyt vanhan osan lähtettämistä korjattavaksi sillä tätä säädintä ei ollut suoraan vaihto osana. Toivottavasti tästä on apuja vian diagnosointiin ja jos jollain on M111 koneen tyhjäkäynnin kanssa ongelmia niin jotain voin yrittää jeesata, olen meinaan saanut tapella ton vehkeen kanssa välillä kyllästymiseen asti! Mutta on se vaan pirun hyvä kärry silloin kun ei ole rikki
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu