Tekniikanvaihdossa ilmenneitä ongelmia

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Jasqa-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.5.2007 11:50
Paikkakunta: kajaani

Tekniikanvaihdossa ilmenneitä ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jasqa- »

Terve

Ei ole noihin mersuihin tullut oikein perehdyttyä, joten tulin tänne kyselemään vinkkejä ;)

Eli rupesin vaihtamaan 200d:hen --> 250d tekniikan. Ongelmana että miten saan tuon leimaan, 200 kun oli vähäpäästöinen(varustettu pakokaasujen takaisinkierrätyksellä) ja 250 ei ... onko konsteja millä leiman saa?

Vaihdoinko koneen turhaan? :)
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Tervetuloa foorumille!

Tutkiikohan ne millään muulla kuin päästömittauksella tuota asiaa. Erään ystäväni 200D:sta oli takaisinkierrätyksen läppä lukittu auki asentoon ja muutenkin systeemi otettu pois käytöstä, ja ei ollut juurikaan minkäänlaista vaikutusta arvoihin.

Et kai vaan ole entinen volvo/madza-kuljettaja?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Nimimerkki terde askarteli vähän samantyyppisen ongelman parissa. Sillä oli vähäpäästöinen 200D ja se vaihtoi siihen muistaakseni vähäpäästöisen 250D:n. Siltikin taisi konttorilla vastustaa.

En nyt löytänyt topikkia, missä asiaa puitiin, joten en tiedä, miten siinä loppupelissä kävi. Toivottavasti terde lukee tämän tai joku löytää topikin. Liekö ollut testipalstalla, kun en löydä. :?

Ilmeisesti kuitenkin tuossa tapauksessa piti pystyä osoittamaan, että moottori on vähäpäästöisestä autosta ja että se on käypäinen korvaamaan entisen koneen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jasqa-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.5.2007 11:50
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Jasqa- »

Olen entinen pösö-kuski :D

Alkaa mennä jo aika hankalaksi jos täytyy osoittaa mistä autosta kone on peräisin, kun en itsekään tiedä... ostin koneen irrallaan...

Tuli uusi ongelma! Kallistuksenvakaajan tanko ottaa kiinni oljypohjaan! Mieleen juolahti että ovatkohan koneen tukikumit erilaiset(korkeammat) 250:ssä .
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jasqa- kirjoitti:Tuli uusi ongelma! Kallistuksenvakaajan tanko ottaa kiinni oljypohjaan! Mieleen juolahti että ovatkohan koneen tukikumit erilaiset(korkeammat) 250:ssä .
Kyllähän niissä vähäsen on eroja – jäykkyydessä tms. Korkeus pitäisi olla palttiarallaa sama varsinkin moottoriperheen sisällä, koska kiinnikkeet tulevat melkolailla samoille kohdille.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kallistuksenvakaaja on eri mallinen 250:sessä, eli sellaisen joutuu vaihtamaan.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Jos koneen vähäpäästöisyys pitää osoittaa, niin taitaa olla aika vaikeaa jos ei ole uutta konetta ostaessa tullut lappuja mukana, että kone on vähäpäästöinen.

Autovahinkokeskukselta ostettujen moottoreiden mukana tulee tietääkseni a.o. laput.

Mutta jos on ostanut koneen sikahalvalla yksityiseltä, niin mukana ei taida tulla kuin perävalotakuu.

Sainoisinpa että aika turhaan taisit tuon koneen vaihtaa....

BTW. Sekoitin toiseen jaskaan joka asuu kanssa kajaanissa ja on myös haaveillut oman mersun hankkimisesta Volvo240:sten ja maksalaatikkojen jälkeen :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AM kirjoitti:Kallistuksenvakaaja on eri mallinen 250:sessä, eli sellaisen joutuu vaihtamaan.
Ahaa. Onko se jotenkin erilailla mutkalla vai ainoastaan jämäkämpi? Onko 300D:n rauta sommiteltu taas erilailla?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Roisto kirjoitti:
AM kirjoitti:Kallistuksenvakaaja on eri mallinen 250:sessä, eli sellaisen joutuu vaihtamaan.
Ahaa. Onko se jotenkin erilailla mutkalla vai ainoastaan jämäkämpi? Onko 300D:n rauta sommiteltu taas erilailla?

t.
Risto
Ei oikeastaan mitään hajua. Tällainen muistikuva on että koneen sylintereitten lisääntyessä vakaaja tekee isomman mutkan että mahtuu paikalleen.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onko se siis oikeasti vähäpäästöinen eli rekisteriotteessa lukee teksti "vähäpäästöinen". Pelkkä pakokaasun takaisinkierrätys ei tee vielä autosta vähäpäästöisestä vaan se teksti.

Ainakin 300D:ssä on erilainen kallistksen vakaaja.

Perussääntöhän noissa vaihdoissa on, että vaihdettavan koneen pitää olla samanikäinen tai uudempi kuin entinen kone.

Koneen alkuperästä riittää konttorilla kuitti, jossa näkyy sen auton rekisterinumero, josta moottori on. Runkonumerokin käy. Silloin taitavat nähdä jo omilta koneiltaan, onko auto ollut vähäpäästöinen.

Lieneekö tästä apua, mutta moottorin vuosimalli näkyy pakosarjan alta. Siellä on vuosimalli valettuna moottorilohkoon muodossa 90.2, eli vuosi 90 ja toinen kuukausi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Jasqa-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.5.2007 11:50
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Jasqa- »

Perttu K kirjoitti:Onko se siis oikeasti vähäpäästöinen eli rekisteriotteessa lukee teksti "vähäpäästöinen". Pelkkä pakokaasun takaisinkierrätys ei tee vielä autosta vähäpäästöisestä vaan se teksti.
On vähäpäästöinen, otteessa lukee


Tuo vakaajajuttu selvittettiin sillä että laitettiin mutterit korvakon ja kumin väliin :D , en tiedä onko laillinen, mutta olkoon siinä siihen asti että saan hommattua 250:n vakaajan :)
Jasqa-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.5.2007 11:50
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Jasqa- »

Perttu K kirjoitti:Lieneekö tästä apua, mutta moottorin vuosimalli näkyy pakosarjan alta. Siellä on vuosimalli valettuna moottorilohkoon muodossa 90.2, eli vuosi 90 ja toinen kuukausi.
Juu, tarkistin asian ja huomasin että kone on -89 ja luultavasti ei-vähäpäästöinen , auto -92... :( Kertokaas viisaammat onko mitään saumaa saada leima tuohon rakkineeseen??? Ja mitä täytyy tehdä,

Meinaan että sen verran iso homma vaihtaa tuo kone, ettei huvikseen kehtaisi alkaa uudestaan irrottelemaan!!
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eipä taida onnistua, jos ei sitten käytä VTT:llä päästötesteissä, ne pitää vielä läpäistäkin. =1000 eur +++
I drive an Opel. What's your excuse?
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Melitos kirjoitti:Eipä taida onnistua, jos ei sitten käytä VTT:llä päästötesteissä, ne pitää vielä läpäistäkin. =1000 eur +++
Jaa ei tehdä VTT:llä enään päästömittauksia eikä metalcatilla. Ainut paikka oli ainakin viimekuussa suorittaa pakokaasutesti tukholmassa :? . Meidän suvussa kun on noita "ural" merkkisiä moottorisivuvaunuja ja asiaa tiedusteltiin...

Jostain vaan kierrätys hepeneet kiinni ja syötöt kohdilleen niin menee läpi leimasta oli kone minkä ikäinen tahansa. Purkaamoilta tai ruotsin tuonneista kyselemään pakosarjaa ja muita osia. .
Viimeksi muokannut audimies, 24.5.2007 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
big jopo
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Hommaat semmosen kuitin, missä sanotaan että se kone on vähäpäästöisestä :wink:
Tai katsastat auton muina miehinä 200D:nä :shock:

Kummatkin keinot on tosin laittomia, joten en yllytä ryhtymään kumpaankaan.
väpelö
Viestit: 93
Liittynyt: 28.2.2007 20:02

Viesti Kirjoittaja väpelö »

omassa tapauksessa vaihdoin 300d -90 vuotiseen -93 vuotisen 300dt koneen.otteessa ei lue mitään vähäpäästöisyydestä tai pakokaasun kierrätys jutskista vaikka kierrätysvermeet entisessä koneessa oli.uudessakin koneessa kierrätykset oli mutta revin ne mäkeen,vähäpäästöisyydestä en tiedä.ongelmia luvassa?

vaatiiko ne tuosta vaihtokoneen alkuperästä mitään tieto tai jotn muuta?
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

väpelö kirjoitti:ongelmia luvassa?

vaatiiko ne tuosta vaihtokoneen alkuperästä mitään tieto tai jotn muuta?
Ei ongelmia koska siellä otteessa ei mitään vähäpäästöisyydestä lue. Koneesta tarvitsee kuitin tai "kuitin", jonkinlainen lappu josta selviää mistä peräisin. Jos se ostettu naapurin Makelta niin teette paperin johon niin kirjoitetaan.
väpelö
Viestit: 93
Liittynyt: 28.2.2007 20:02

Viesti Kirjoittaja väpelö »

empä tajunnut mitään kuittia konetta ostaessa rueta pyytelemään eikä myyjän yhteystietoja taida olla enää tallessa :shock:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei onnistu laillisesti sano sitten vaikka katsastusmies mitä haluaa :(
Vakaajia löytyy ylimääräisenä täältä esim. 320E

Pitäsi aina vähän selvitellä ensin sieltä paikalliselta konttorilta mitä vaaditaan.
Aika monta tapausta ollut lyhyen ajan sisällä tälläkin foorumilla...
Omankin 250D vm-88 koneeni oisin saanut monesti myytyä johonkin -93 200D autoon, mutta en sitten ole viitsinyt kun asia on tiedossa. Enkä jaksa alakaa sitten puimaan kun voi asian välttää etukäteen.
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Oman koneenvaihdon propleemat on takana, tänään tuli leima. Asiaa puitiin aiemmin testifoormilla mutta se on hävinnyt johonkin? :evil: :evil:
-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

terde kirjoitti:Oman koneenvaihdon propleemat on takana, tänään tuli leima. Asiaa puitiin aiemmin testifoormilla mutta se on hävinnyt johonkin? :evil: :evil:
-Tero
Elä paa testifoorumille jos tahot säilyttää jotain. Siellä on automattisiivous, ei se muuten testivoorumi olisikaan. :(
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Ok. Aina oppii jotain uutta. Kiitti tiedosta.

-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

Löytyikin tälläinen vanha aihe, kun tutkailin tuolla haulla..

Eli jos haluaisi vaihtaa tuohon omaan 95-malliseen tuon 250D-koneen, niin se pitää olla samanikäisestä, jotta sen saa leimaan. Vai saako?

Onko noi koneen korvakot samoissa kohin 200 vs. 250? '
Paljonko noi vähäpäästöiset 250-koneet oikeen kustantaa?

Mites topikin aloittajalle kävi projektinsa kanssa?
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”