Ihmeelliset äänet & OM603
Ihmeelliset äänet & OM603
No niin mersutohtorit ja muut viisaammat, kertokaahan arvionne Mikähän tuo nakutus ääni vois olla mersuni koneessa.
Venttiilin nostajat?, Vuotava kansipahvi?
http://www.youtube.com/profile?user=kauko123456
ylläolevasta linkistä ääninäyte ko moottorista..
Tälläinen ääni siis kuumalla koneella. Kylmänä mielestäni "raksutus" kuuluu koko ajan, lämmetessä muuttuu tälläiseksi..
Venttiilin nostajat?, Vuotava kansipahvi?
http://www.youtube.com/profile?user=kauko123456
ylläolevasta linkistä ääninäyte ko moottorista..
Tälläinen ääni siis kuumalla koneella. Kylmänä mielestäni "raksutus" kuuluu koko ajan, lämmetessä muuttuu tälläiseksi..
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Ajattelin samaa itse, mutta ainakin tuossa omassa 250D:ssä kylmällä koneella ei kuulunu mitään naputusta, koska öljynpaine on tällöin korkealla. Mutta tuossa pätkässä samankuulosta naputtelua kuului koneen lämmettyä minunkin konehuoneestani. Hiljeneekö naputus kun annat kierroksia niin, että ö-paineet nousee?Wikke kirjoitti:Annan ääneni venttiilinnostimille. Aaltoileva ja välissä katoava naputus viittaa siihen.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Nostimen äänelle ääni täältäkin. Eriasia on sitten aihetuuko se viallisesta nostimesta vai kannentiivisteestä. Se selviää kun ottaa venttiilikopan pois ja katsoo vuotaako jakoketjukoteloon öljyä. Kannattaa varoa ettei kravatti tartu pyörivään nokka-akselin rattaaseen
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Laita kaikki uusiksi jos olet laittamassa. Kuulemma näissä nykysin myytävissä nostimissa on jotenkin parannettu sitä öljykanavaa, ei pitäs alkaa naputtelemaan enää herkästi.jk19 kirjoitti:Toivon mukaan nostajien vaiholla selvittäis..
Kannattaako suosiolla kaikki nostajat laittaa uusiks? Jossain oli muistaakseni hyvät ohjeet, miten sai kokeiltua mikä nostaja on kulunu..
® Mesen Porkkana-klubi
Mistäs tuon erottaa, vuotaako se tiviste sinne koppaan? Tasasen öljyiseltä sielläki näytti kun sinne kurkistin
http://img165.imagevenue.com/img.php?im ... _651lo.JPG
Eikä huvittanu oikee pitkää käyttää. Ku ikävän puoleisesti tuota öljyä roiski..
http://img165.imagevenue.com/img.php?im ... _651lo.JPG
Eikä huvittanu oikee pitkää käyttää. Ku ikävän puoleisesti tuota öljyä roiski..
tuttu naputus
Minulla on samanlainen naputus. Ei vaan taho keretä auto seisoo sen vertaa, että ehtisi tutkia mikä vaivaa. Oletko vaihtanut nostimet? Kertoisitko korjautuiko sillä?
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Toi minun kilkatin naputtaa ja siihen on tainnut edellinen, tai edellisen edelline, tai edellisen edellisen edellinen omistaja vaihtaa naputtimet, ei kun nostimet.
Sen perusteella miltei itse tekisin isomman remontin samalla vaivalla, eli kansi ylös...varsinkin jos on jo paljon ajettu (500+ tkm)
Öljyähän tuo vuotaa tuo minun kannentiiviste.
On se joskus hetken hiljaakin, esimerkiksi kerran kun poljin sitä oikein kunnolla, niin oli hetken hiljaa tyhjäkäynnillä
Eikös muuten ne venttiilin seetit voi olla kuluneet kannen sisään, ja siksi säätövara loppuu nostajilta. (Eikös seetti ole se vastinpinta mihin venttiili osuu kannessa).
Sen perusteella miltei itse tekisin isomman remontin samalla vaivalla, eli kansi ylös...varsinkin jos on jo paljon ajettu (500+ tkm)
Öljyähän tuo vuotaa tuo minun kannentiiviste.
On se joskus hetken hiljaakin, esimerkiksi kerran kun poljin sitä oikein kunnolla, niin oli hetken hiljaa tyhjäkäynnillä
Eikös muuten ne venttiilin seetit voi olla kuluneet kannen sisään, ja siksi säätövara loppuu nostajilta. (Eikös seetti ole se vastinpinta mihin venttiili osuu kannessa).
Tulipa ajeltua pitempi lenkki, niin naputtelu miltei hävis
Öljyä tuo meikäläisen kulkine ei vie, eikä juuri kuolaa mistään. Eikä nesteetkään häviä, eikä väri muutu.. Perhana muuta ku kovaa ajoa vaan
Mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen on sellainen ruma ääni, venttiliit raksuttaa.. Se tässä eniten riepoo.
Öljyä tuo meikäläisen kulkine ei vie, eikä juuri kuolaa mistään. Eikä nesteetkään häviä, eikä väri muutu.. Perhana muuta ku kovaa ajoa vaan
Mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen on sellainen ruma ääni, venttiliit raksuttaa.. Se tässä eniten riepoo.
Itsekkin otin videonpätkän omasta säklättävästä 200d koneesta sekä myös siitä miten ilmakuplaa pukkaa paisuntasäiliöön. Ääni kuulostaa jotenkin samalta kuin tuossa sinunkin koneessa.
Oletko seurannut tuleeko ilmakuplia paisariin? Ajat ensin koneen kunnolla lämpimäksi ja seuraat paisarista koneen käydessä jollain 2...3 tuhannen kierroksilla tuleeko ilmakuplia . Oma pirssi kävi kylmänä aivan sievästi, mutta kun kone oli kuuma alkoi säklättää aaltoilevasti. Lopulta puhkaisi sylinteristä paineet myös öljykanavaan. Öljynpaineet kuumana melkein tapissa jo tyhjäkäyntikierroksillakin. Loppuvaiheessa kannentiivisteen etukulmasta alkoi vuotamaan öljyä kohtalaisen runsaasti. Itsekkin seurailin koneen säklättelyä puolisen vuotta ennen kuin sain varmistettua, että oireet johtuivat kannentiivisteen vuodosta (kupliminen paisariin). Ei ehtinyt vielä mennä vedet ja öljyt sekaisin.
Kolmisen viikkoa sitten vaihdoin yläpään tiivistesarjan ja venttiilinohjurien kumit. Koneen käynti on nyt kuin uudessa koneesa. Ajettukin vasta 600 tkm. Venttiilinostajat uusin aikaisemmin 450 tkm lukemissa.
Oletko seurannut tuleeko ilmakuplia paisariin? Ajat ensin koneen kunnolla lämpimäksi ja seuraat paisarista koneen käydessä jollain 2...3 tuhannen kierroksilla tuleeko ilmakuplia . Oma pirssi kävi kylmänä aivan sievästi, mutta kun kone oli kuuma alkoi säklättää aaltoilevasti. Lopulta puhkaisi sylinteristä paineet myös öljykanavaan. Öljynpaineet kuumana melkein tapissa jo tyhjäkäyntikierroksillakin. Loppuvaiheessa kannentiivisteen etukulmasta alkoi vuotamaan öljyä kohtalaisen runsaasti. Itsekkin seurailin koneen säklättelyä puolisen vuotta ennen kuin sain varmistettua, että oireet johtuivat kannentiivisteen vuodosta (kupliminen paisariin). Ei ehtinyt vielä mennä vedet ja öljyt sekaisin.
Kolmisen viikkoa sitten vaihdoin yläpään tiivistesarjan ja venttiilinohjurien kumit. Koneen käynti on nyt kuin uudessa koneesa. Ajettukin vasta 600 tkm. Venttiilinostajat uusin aikaisemmin 450 tkm lukemissa.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Kannattaa aina aloittaa jostain, niin pystyy sitten yhden mahdollisen "vikamahdollisuuden" sulkemaan pois. Ja ei se pahaakaan sille koneelle tee, jos nostajat vaihtaa uusiin.... Olikohan 16,48€/kpl nostimille hinta motonetissä? Itse tilasin sieltä ja vaihdoin mekan ohjeen mukaan. Ei todellakaan mikään hankala homma jos momenttiavain löytyy. Ja jos oikein haluaa hifistellä, niin ajaa vielä vanhojen nostinten kanssa Forte-käsittelyn koneeseen ja vaihtaa sitten nostajat.jk19 kirjoitti:Kaipa se pitää nostimet vaihella/ vaihattaa. Ja varautua jo henkisesti kansipahvin vaihtoonkin
Haitannee vaan harrastustoimintaa ku ei oo ku yks auto..
Pitäis varmaan olla joku nissani tahi tojota millä sais ajella sillon ku meseä korjaa.
P.S. Tuosta kannentiivisteen hikoilemisesta, niin OM601-603 sarjan koneissa sen tiivisteen hikoileminen ykköspytyn kohdalta on kuulemma enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Korjauttamalla se pysyy erityisen HYVÄLLÄ tuurilla ehjänä sen max 100tkm, mutta sitten se hikoilee samallalailla. Huolestua kuulemma kannattaa vasta sitten, kun sieltä rupiaa loronaan tulemaan ölppää. Nimim. itselläkin hikoilee kokoajan, mutta öljyä ei katoa. Ajettu 550tkm.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Kannattaa tietenkin kokeilla uusilla nostajilla ensitöikseen. Siitähän jää uudet nostimet käyttöön vaikka jos joutuukin vaihtamaan tiivisteen. Vielä halpa kokeilu.ThaBandit^ kirjoitti:jk19 kirjoitti:Kaipa se pitää nostimet vaihella/ vaihattaa. Ja varautua jo henkisesti kansipahvin vaihtoonkin
Haitannee vaan harrastustoimintaa ku ei oo ku yks auto..
Pitäis varmaan olla joku nissani tahi tojota millä sais ajella sillon ku meseä korjaa.
P.S. Tuosta kannentiivisteen hikoilemisesta, niin OM601-603 sarjan koneissa sen tiivisteen hikoileminen ykköspytyn kohdalta on kuulemma enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Korjauttamalla se pysyy erityisen HYVÄLLÄ tuurilla ehjänä sen max 100tkm, mutta sitten se hikoilee samallalailla. Huolestua kuulemma kannattaa vasta sitten, kun sieltä rupiaa loronaan tulemaan ölppää. Nimim. itselläkin hikoilee kokoajan, mutta öljyä ei katoa. Ajettu 550tkm.
Omassa hikoili sen viimeiset 200 tkm. Lopullaan killui vesipumpun ripojen päällä oljy valtoimenaan. Jos vuoto alkaa olla riittävän suuri, niin nostajille asti ei riitä öljynpaine.
mulla sellanen vika että kun kylmästä ku lyö käyntiin käy kun kello mut ku vähä lämpee nii raksuttaa ja naputtaa!uudet nostajat vaihdettu eikä vaikutusta, mersu spesialisti meinasi että suuttimista tulisi? paljonko muuten 300d -91 normaali käyntilämpötila itellä ei vielä kertaakaan ole 80 asti noussut
Pitäs kait se enämpi olla,,jotai 80-90 asteen tietämissä..bantse1 kirjoitti: 300d -91 normaali käyntilämpötila itellä ei vielä kertaakaan ole 80 asti noussut
Nii että koko sarjako tuon verran makso?. Montako sulle ees tuli niitä,,ku koneha oli.? Ei jaksa selata taaspäin selaimella tarkasteleen..ThaBandit kirjoitti:...Olikohan 16,48€/kpl nostimille hinta motonetissä?...
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland