250D 1986 automatic, hehkutulppien vaihto?
250D 1986 automatic, hehkutulppien vaihto?
noin 430tkm ajettu lintta. Hehkutusvalo ei syty ollenkaan, startti pyörii ja savua tulee putkesta, kone käynnistyy kylmänä melkein. Voisiko olla hehkut entiset tai hehkutusrele entinen? Ajattelin kokeilla ensiksi hehkutulppien vaihdolla, ei tietoa koska ne olisivat edellisen kerran vaihdettu, ainakin niiden uusinnasta on edullisempi aloittaa, kun hehkutusreleen osto.
Mitenkäs itse hehkutulppien vaihto? Pitäisikö olla helppoa? Yritin viikonlopun aikana taistella muutaman tunnin vaihdon kanssa ja sainkin lähinnä jäähyä olevan tulpan vaihdettua. Imusarja on tiellä ja reilusti, pitäisikö se irroittaa ennenkuin vaihto onnistuu loppujen 3 osalta? Ensimmäiset kaksi siis saa vaihdettua, toinen nippanappa.... Ainakin takimmaiset 3 on niin hapettuneita ettei niitä ainakaan ole availtu pitkään aikaan... Korjausopas ei hehkutulppien vaihdosta muuta kerro kun, että ovat "vaikeapääsyisessä paikassa".
Aaapuva!
Mitenkäs itse hehkutulppien vaihto? Pitäisikö olla helppoa? Yritin viikonlopun aikana taistella muutaman tunnin vaihdon kanssa ja sainkin lähinnä jäähyä olevan tulpan vaihdettua. Imusarja on tiellä ja reilusti, pitäisikö se irroittaa ennenkuin vaihto onnistuu loppujen 3 osalta? Ensimmäiset kaksi siis saa vaihdettua, toinen nippanappa.... Ainakin takimmaiset 3 on niin hapettuneita ettei niitä ainakaan ole availtu pitkään aikaan... Korjausopas ei hehkutulppien vaihdosta muuta kerro kun, että ovat "vaikeapääsyisessä paikassa".
Aaapuva!
Hehku tulppia voi yrittää mitata
Otat sieltä releeltä tulpille menevän liittimen irti , siitä vastus mittarilla kokeileen .
Jos vastus arvot samat kaikissa sekä uusissa että vanhoissa luultavasti tulpat ehjät .
Tämä ei tietenkään välttämättä kerro täyttä totuutta vanhoista tulpista , mutta yleeensä pätee .
Sitten voi mitata tulekoo , tai antaako rele virtaa tulpille .
Mittaat jännitteen siitä samalta releen puoleisesta liittimestä silloin kun sen pitäs hehkuttaa , virtakynäkin pitäis kelvata.
En ole koskaan vaihtanut kaikkia tulppia 124 mut mitä kattonut/kuullut , niin pitää ottaa imusarja pois.
Kasaus tietenkin uudella tiivisteellä, maksaa n.10 €
Otat sieltä releeltä tulpille menevän liittimen irti , siitä vastus mittarilla kokeileen .
Jos vastus arvot samat kaikissa sekä uusissa että vanhoissa luultavasti tulpat ehjät .
Tämä ei tietenkään välttämättä kerro täyttä totuutta vanhoista tulpista , mutta yleeensä pätee .
Sitten voi mitata tulekoo , tai antaako rele virtaa tulpille .
Mittaat jännitteen siitä samalta releen puoleisesta liittimestä silloin kun sen pitäs hehkuttaa , virtakynäkin pitäis kelvata.
En ole koskaan vaihtanut kaikkia tulppia 124 mut mitä kattonut/kuullut , niin pitää ottaa imusarja pois.
Kasaus tietenkin uudella tiivisteellä, maksaa n.10 €
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Kiitoksia vastanneille! Mietin itsekin ensimmäisenä tuota sulakkeen vaihtoehtoa, onko tietoa onko hehkureleelle omaa suleketta? Korjausoppaan sähkökaavioista päättelin ainakin jotain ja muutaman sulakkeen tarkistin. Yksi oli vaihtokunnossa, mureni käsiin ottaessa paikaltaan. Pari viereistä tarkistin myös. Vaihdoin uudet tilalle, eikä muuttanut tilannetta. Virtalukon kanssa on ongelmaa myös ollut, osa auton sähköistä on reistannut, mutta toimii taas ku liikuttelee avainta.
Mittailematta on vaikeaa todentaa vikaa, jos nyt iltasella ei sada niin voisi katsella mittarin kanssa. Lauantaina keljutti seistä vesi-, räntä-, ja lumisateessa
. Ei viitsinyt läpimärkänä alkaa pelleilemään sähköjen kanssa.
Mittailematta on vaikeaa todentaa vikaa, jos nyt iltasella ei sada niin voisi katsella mittarin kanssa. Lauantaina keljutti seistä vesi-, räntä-, ja lumisateessa

Viimeksi muokannut XLator, 12.11.2007 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä ne pystyy vaihtamaan ilman imusarjan irroitusta,pikkuräikkä ja runsaasti jatkoja ja sellainen joustava jatko myös,uuden hehkutulpan laittaa jollain letkunpätkällä jengoille ja sitten kiristelee räikällä.Omassa 250D:ssä tuo homma vei päivän kun piti äheltää,mutta lopulta sen imusarjassa olevan "kolon" merkitys avautui.Mukavaa ropaamista;toinen kerta on helepompi. 

Tai sitten irrottaa imusarjan ja tekee koko homman tunnissaDaimler kirjoitti: Omassa 250D:ssä tuo homma vei päivän kun piti äheltää

äheltämättä
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89