250D 1986 automatic, hehkutulppien vaihto?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
XLator
Viestit: 15
Liittynyt: 12.11.2007 10:28
Paikkakunta: Örrimattila

250D 1986 automatic, hehkutulppien vaihto?

Viesti Kirjoittaja XLator »

noin 430tkm ajettu lintta. Hehkutusvalo ei syty ollenkaan, startti pyörii ja savua tulee putkesta, kone käynnistyy kylmänä melkein. Voisiko olla hehkut entiset tai hehkutusrele entinen? Ajattelin kokeilla ensiksi hehkutulppien vaihdolla, ei tietoa koska ne olisivat edellisen kerran vaihdettu, ainakin niiden uusinnasta on edullisempi aloittaa, kun hehkutusreleen osto.

Mitenkäs itse hehkutulppien vaihto? Pitäisikö olla helppoa? Yritin viikonlopun aikana taistella muutaman tunnin vaihdon kanssa ja sainkin lähinnä jäähyä olevan tulpan vaihdettua. Imusarja on tiellä ja reilusti, pitäisikö se irroittaa ennenkuin vaihto onnistuu loppujen 3 osalta? Ensimmäiset kaksi siis saa vaihdettua, toinen nippanappa.... Ainakin takimmaiset 3 on niin hapettuneita ettei niitä ainakaan ole availtu pitkään aikaan... Korjausopas ei hehkutulppien vaihdosta muuta kerro kun, että ovat "vaikeapääsyisessä paikassa".

Aaapuva!
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hehkureleen sulake?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei se imusarjan irrotus iso homma ole. Muistat vaan laittaa uuden tiivisteen.

Mutta ei kai se vika hehkuissa ole, jos valo ei syty ollenkaan.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Hehku tulppia voi yrittää mitata
Otat sieltä releeltä tulpille menevän liittimen irti , siitä vastus mittarilla kokeileen .
Jos vastus arvot samat kaikissa sekä uusissa että vanhoissa luultavasti tulpat ehjät .
Tämä ei tietenkään välttämättä kerro täyttä totuutta vanhoista tulpista , mutta yleeensä pätee .

Sitten voi mitata tulekoo , tai antaako rele virtaa tulpille .
Mittaat jännitteen siitä samalta releen puoleisesta liittimestä silloin kun sen pitäs hehkuttaa , virtakynäkin pitäis kelvata.

En ole koskaan vaihtanut kaikkia tulppia 124 mut mitä kattonut/kuullut , niin pitää ottaa imusarja pois.

Kasaus tietenkin uudella tiivisteellä, maksaa n.10 €
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
XLator
Viestit: 15
Liittynyt: 12.11.2007 10:28
Paikkakunta: Örrimattila

Viesti Kirjoittaja XLator »

Kiitoksia vastanneille! Mietin itsekin ensimmäisenä tuota sulakkeen vaihtoehtoa, onko tietoa onko hehkureleelle omaa suleketta? Korjausoppaan sähkökaavioista päättelin ainakin jotain ja muutaman sulakkeen tarkistin. Yksi oli vaihtokunnossa, mureni käsiin ottaessa paikaltaan. Pari viereistä tarkistin myös. Vaihdoin uudet tilalle, eikä muuttanut tilannetta. Virtalukon kanssa on ongelmaa myös ollut, osa auton sähköistä on reistannut, mutta toimii taas ku liikuttelee avainta.

Mittailematta on vaikeaa todentaa vikaa, jos nyt iltasella ei sada niin voisi katsella mittarin kanssa. Lauantaina keljutti seistä vesi-, räntä-, ja lumisateessa :D. Ei viitsinyt läpimärkänä alkaa pelleilemään sähköjen kanssa.
Viimeksi muokannut XLator, 12.11.2007 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

hehkureleen sulake on siinä hehkureleen yläosassa.. Semmonen metalliliuskale 80 amppeerinen! Tietääkseni se on ainut sulake mikä vaikuttaa hehkureleeseen.. :roll:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

XLator kirjoitti:Kiitoksia vastanneille! Virtalukon kanssa on ongelmaa myös ollut, osa auton sähköistä on reistannut, mutta toimii taas ku liikuttelee avainta.
Vika voi hyvinkin olla virtalukonpohjassa (kulunut)
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Kyllä ne pystyy vaihtamaan ilman imusarjan irroitusta,pikkuräikkä ja runsaasti jatkoja ja sellainen joustava jatko myös,uuden hehkutulpan laittaa jollain letkunpätkällä jengoille ja sitten kiristelee räikällä.Omassa 250D:ssä tuo homma vei päivän kun piti äheltää,mutta lopulta sen imusarjassa olevan "kolon" merkitys avautui.Mukavaa ropaamista;toinen kerta on helepompi. 8)
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Daimler kirjoitti: Omassa 250D:ssä tuo homma vei päivän kun piti äheltää
Tai sitten irrottaa imusarjan ja tekee koko homman tunnissa :wink:
äheltämättä
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”