Maskisuojan käyttö talvella

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Rosberg
Viestit: 2
Liittynyt: 25.9.2007 21:40
Paikkakunta: Joensuu

Maskisuojan käyttö talvella

Viesti Kirjoittaja Rosberg »

Moi
Kyselen "uutena" mersukuskina maskisuojan tarpeellisuudesta talviajossa.
Aikaisempaa kokemusta on vain citikoista ja niissähän sitä "fyllinkiä" on oltava joka puolella moottoria. :?:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aivan turhaa. Joissain bensakoneisissa tosin kannattaa ilmanotto ottaa pois keulilta ihan kovimmilla pakkasilla, mutta dieselissä ei kyllä tarvitse tehdä mitään.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Itse olen joskus käyttänyt jäähdyttimen osittain peittävää pahvia yli 25
asteen pakkasilla, mutta ei sillä tunnu olevan vaikutusta. Pahvi on helppo
pudottaa maskin taakse, mutta sitä ei kannata unohtaa paikalleen.

Ja autohan on 300 TDT 4matic 12/91.
Viimeksi muokannut Jarkko N, 16.11.2007 9:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Mulla ainakin jäähtyi kaksnaksu vähän turhan hyvin.Menee huomattavasti vähempi aikaa lämpiämiseen kun se pahvi sielä syylärin edessä on.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Ja antaahan se suojaa oheislaitteille ja tiivisteille kun ei ihan kaikki suolapaska lennä konehuoneeseen -50c viiman saattelemana, ei toki ole lämpöjen takia välttämättä tarpeellinen näissä vanhoissa nakuissa.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Kaupunkiliikenteessä aika tarpeeton juttu, oli pakksta sitten -35 tai vähemmän.
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

En tarvinnut viime talvena, jolloin tuo oma ajokki oli käytössä. Pakkasta oli parhaimmillaan -36 astetta. Hyvin auto lämpesi.
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2448
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

enpä itekkään viime talvena käyttänyt mitään pahvia silloisen mersun keulalla. Lämpöä piisasi ihan hyvin -39 asteen pakkasellakin(nyt sellainen on tarvinnut jo laittaa nykyisen kulkupelin keulaan,pitäis varmaan termari vaihtaa) :lol:
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super 748
-08 Volvo S80 2.4D
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Omaani olen aina syksyllä laittanut pakkaus/käärintämuovia maskin ympäri. Huomaamaton ja siisti tapa saada keula tukittua. Kauempaa ei edes huomaa ja mikä tärkeintä aerodynamiikka paranee. :!: :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29490
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Turbodiesel-124 ei tarvitse maskinsuojaa missään kelissä lämpiämisen avuksi.
(Ja mullahan on syylärin eessä vaan kuuleri, letkuja, ämpärinkokosia lisävaloja, xenoninballastit, puolen neliön kokonen lisävaloteline maskin takana jne...)
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Kyllä pitää joskus tuossa 201 koppaisessa välijäädytintä tukkia ei meinaa muuten pakkasella nousta lämmöt 7mm elementeillä johtuen paremmasta hyötysuhteesta mut vasta yli -20 pakkasissa ja samalla vaihdelaatikon lisälauhduttimen eteen pahvi....varsinkin kahdeksaakymppii lurruutellessa....kun ei pakölämmötkään ole kun jossain 150 asteessa... :lol: mut kun saa koneen kuumaksi kun alkaa nätisti vedätteleen.... :shock:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Eihän nuo kumpikaan ole lämpiämättä jääneet, pahvi vaan mukavasti nopeuttaa sitä.
Siis -->> Nesteen takapihalle pahvi-paavon kimppuun. :lol:
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Samoilla linjoilla ollaan kuin edelliset. Ei sitä varsinaisesti tarvita mutta kones lämpenee nopeammin jos maskinsuoja on.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29490
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Millaisella ajomatkalla Mersunne lämpiävät pakkasella ?
Omassani lämpö on yli 80 noin viiden kilometrin ajon jälkeen riippumatta ulkoilman lämpötilasta kun liikkeelle lähdetään ilman esilämmitystä.

Maskipeitteen lämpenemistä nopeuttava vaikutus johtuu vain siitä että se vähentää ilmavirtaa moottorin ympärillä, syylärin peittäminenhän ei lämpenemisnopeuteen vaikuta.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

dealer kirjoitti:Millaisella ajomatkalla Mersunne lämpiävät pakkasella ?
Omassani lämpö on yli 80 noin viiden kilometrin ajon jälkeen riippumatta ulkoilman lämpötilasta kun liikkeelle lähdetään ilman esilämmitystä.
Johtuen pätkäajosta täällä tuulisella saarella pyrin käyttämään konetta tyhjäkäynnillä ainakin siihen 40 asteen viivalle saakka (poltan tupakin, skrabaan ikkunat ja odotan että lapset pääsevät autoon), sitten se lämpeneekin jo kilsan parin matkalla.

Ja Matikissa ei ole lohko- eikä muutakaan lämppäriä :(
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mutuna voi vain sanoa, että ainakin automaattilaatikkoinen lämpiää nopeasti, kuin bensa-auto.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1596
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

En ole miekään tarvinnut maskisuojaa vielä -30°C pakkasissakaan. Lämpöä riittää. :D
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mulla lie termostaatti särki ko ei nouse lämmöt 80:neen ko melko pitkällä tyhjäkäyntiajalla, kun lähtee ajamaan niin lämmöt sitten putoaakin melko nopsaan, sisällä alkaa kyllä tarkenemaan jo muutaman kilsan jälkeen jos kylmällä autolla lähtee. Audissa lie samaa vikaa ko lämpenee kanssa pirun hitaasti, autossa alkaa olemaan lämmin joskus 25-30 ajokilsan jälkeen...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Sökö on se termostaatti ja kannattaisi heti vaihtaa.
Polttoainettakin menee enemmän kylmällä moottorilla.

Diesel lämpiää tyhjäkäynnillä hyvin hitaasti, mutta
lämmön pitäisi ajossa nousta eikä laskea.

Kannentiivisteen hajoaminenkin voi aiheuttaa lämmön vaeltelua,
mutta sen huomaa sitten muistakin oireista.
Avatar
Vuke
Tolokun Güntheri
Viestit: 1064
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: Viiinatehtaan varjossa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

Enpä ole koskaan mersuun laitellu mitään syylärin eteen.
Hyvin on lämmenny oli sitten pakasta miten paljon tahansa.
* Club Meucow® *
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”