C124 300CE-24 [M104.980] käynnityshärö

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

C124 300CE-24 [M104.980] käynnityshärö

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Terve,

Oli pakko kirjoitella tänne kun tuntus olevan tällä forumilla enemmän tietoista porukkaa.

Elikkäs itselläni tuli tuossa 2 kesää sitten sellainen outo häiriö autoon että se rupesi starttauttaan hivenen. Aikaisemmin auto käynistyi välittömästi kun käänsi vain avaimesta.

Aloitetaan alusta, oli vuosi 2006 kevät kun auton ostin. Autossa oli suuttimissa vikaa kun lämpöisenä käynisti niin se sammahti heti jos ei painanu kaasua, mutta toisella starttauksella auto jäi käyntiin normaalisti ilman kaasun painallusta.
Noh tuohon sitten vaihdatin nuo suuttimet, se vika poistui. Meni noin 1kk muistaakseni, niin rupesi starttaus pidentymään. Minusta starttauttaa vielä kylmänä yhtä paljon kuin lämpöisenä.

Tämän seurauksena olen vaihtanut seuraavia osia:

-uudet tulpat, alkuperiset
-uudet tulpanjohdot
-uusi virranjakaja ja pyörijä
-moottorinlämpötila-anturi
-hyllystä löytyisi uusi kaasuläppä/anturi A0021402553
-Tulossa uusi MAS-rele, paranneltu versio A0125454832

Eli tarkoituksena vaihtaa tuo MAS-rele seuraavaksi ja toivoa parasta. Korjaamon kaverukset sitä arvuutteli, että vika voisi siinä olla, kun se sen polttoainepumpun releen myös pitää sisällänsä.

hitusen harmittaa tosiaan kun nuo osat tuppaavat maksamaan aika mukavasti suomessa: kaasuläppähärdelli sen 600e ja tuo mas-rele sen 550e. Tuurilla satuin löytämään saksan ebaystä hitusen edullisemmin uudet osat.

Eli ei muutaku arvuttelemaan topickin jatkoksi että mistä moinen voisi johtua.
Tosiaan muuten auto toimii aivan kuin pitääkin. tyhjäkäynti säätyy aivan normaalisti heti lämmittyään. kierroksia ottaa ottaa puhtaasti ja tasaisesti.
Kuva

Eikä se tosiaan sillain starttauta että joutuisi oikeasti sahaamaan, mutta starttauttaa sen 2-4s karkeasti arvioiden. Harmittaa tosiaan kun lähti ennen käyntiin kun käänsi vain avaimesta..

Kiitoksia etukäteen vastauksista.
220.128 Black devil
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jaa-a.....itsellä ollut kaksi M103 koneista ja molemmat starttautti pikkusen kuumana, kylmänä lähtivät normaalisti.
Aikani kun tutkin, niin päädyin....."ei vika vaan ominaisuus" -tulokseen :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Tuosta mallista en nyt osaa sanoa mitään, mutta yleiset oireet viittaisivat joko 1) vialliseen polttoaineen paineenvaraajaan, tai 2) sitten polttoainepumpun startti tapahtuu viiveellä.
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

jeps jeps, täytyy kattoa auttaako tuo MAS-rele, mikä voisi vaikuttaa tuohon polttoainepumpun viiveeseen.

Seuraavaksi varmaan täytyykin irroittaa itse nuo suuttimet ja vaihtaa kertaalleen vielä noi suuttimien O-renkaat ja katsoa sitten, jos vaikka niistä jokin valskaisi. Jotenkin tuntuu että se vika johtuisi noista uusista suuttimista kuitenkin, koska miltein heti suutin vaihdon jälkeen tämä ominaisuus ilmeni. Kivenkovaa remonttireiskat ovat väittäneet että suuttimista turha hakea sitä vikaa, mutta eipä varmistus kai pahitteeksi ole.

Ps missä tuollainen paineenvaraaja mahtaa sijaita? Onko kyseinen härpäke jossain määräjakajan lähettyvillä? Mahtaako olla sähköllä toimiva vai täysin mekaaninen?

Sitten tuli vielä mieleen, niin tuntui että suuttimien vaihto vaikutti mielestäni myös päästöihin, sillä otin päästöt kun ostin auton ja päästöt olivat erinomaiset toisin sanoen, ihmettelin kun palamatonta eli HC arvo oli minimissään, mutta suutin vaihdon jälkeen nappasin päästöt niin tuntui että HC arvo nousi huomattavasti verrattuna aikaisempaan mittaustulokseen. Tosin kyllähän se päästöihin meni tosin joutu aika hyvin antamaan kierroksia koneelle ennen sitä.
Jotenkin vaan tuntuisi että jokin on mennyt pieleen tuossa suutin rempassa.

Tosin on kummaa kun ajossa en huomaa mitään eroa tai poikkeavaa. Nätisi kiihtyy jos on kiire.
Ainoa on ehkä että pientä eroa huomaa kun on sammuttanut auton lämpöisenä ja käy vaikka kaupassa on reissussa sen 15min tulee autolle ja starttaa kun auton moottori on haalea eli 50-60C, niin tuntuisi että auto käy hetken huonommin. Käy sillain että sen tuntee että moottori käy, mutta heti kun lähtee ajamaan, niin tyhjäkäynti on seuraavan kerran pysähtyessä täydellinen eli mitään moottorivärinöitä ei tunnu sisätiloihin. Aivan kuin se ei löytäisi kunnon tyhjäkäyntikierroksia tai seoksia heti vaan vaatii kierroksia että löyttää ihannearvot..

En tiedä rupean jo vainoharhaiseksi..
220.128 Black devil
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”