Paisuntasäiliössä kuplii..

Katso myös W201.
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Paisuntasäiliössä kuplii..

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Huoh... Murheet senkun lisääntyy, noh onhan tämä ehtinyt n.kk jo ollakin omistuksessani prkl olis sittenkin pitänyt varmaan ostaa se E narina jopota:)

Elikkäs tällä kertaa semmosta että huomasin lievän nesteiden katoamisen paisarista ja epäilin termarin koppaa joka on hiukan märkä joskus ajon jälkeen, mutta tänään sitten katsoin sinne säiliöön auton ollessa käynnissä ja kaasuttaessa pintaan nousee kuplia joka ei tietääkseni ole ihan normaalia? Öljyt näyttää ihan normaalilta enkä valkoista savuakaan ole havainnut joten voiko tuo kupliminen johtua muusta kuin kansiviasta?
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Kansipahvi :shock: .
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
nehe
kivenpyörittäjä
Viestit: 2205
Liittynyt: 30.3.2008 18:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja nehe »

tod,näk pukkaa puristuspainetta vesitilaan,kas kummaa kun ei oo semmosta valkeeta mömmöä paisis puolillaan,pahavi vaihtoon vaan niiku marco meinaa
*itut se oo vinossa..ite oot kallellaan.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Millaista kuplimista se "kupliminen" on ?
Otapa vaikka kännykällä videokuvaa pätkä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Enpä nyt tähän hätään saa videota mutta semmoisia nuppineulanpään kokoisia ja pienempiä kuplia tulee rykelminä aina kaasua painaessa, muuten ei tyhjäkäynnillä kuplia tule.

Ja nesteiden katoamista olen huomannut jo aikasemmin mutta nyt kun ajoin n.60km niin säiliöstä oli vähentynyt 2-3 senttiä nestettä eli reilu litra?. Luulisi noin suuren määrän huomaavan jo savutuksesta ja öljytikustakin mutta eipä ne öölit harmailta näytä. voiko jonkin muun kuin kansipahvin vuoto tehdä tuota kuplintaa? esim. termostaatin vuoto tai ilmaa järjestelmässä.?

Huomasin myös että paisarinkorkin tiiviste on riekaleina joka myös ilmeisesti voi tehdä tuota haihtumista mutta tuo kupliminen tässä kyllä eniten huolestuttaa. :cry:

Mistä muuten tietäisi onko edessä pelkkä pahvin vaihto vaiko koko kannen.?
En mie tiiä, mie vaan ajan.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10668
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kannen kohtalo taitaa selvitä vasta kun se on pöydällä. Miten se tämä mersun kone muuten? Ex 200d:ssä vuoto oli ulospäin, vedet ja öljyt eivät menneet sekaisin. Näin dieselissä. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

VV230E kirjoitti:Huomasin myös että paisarinkorkin tiiviste on riekaleina joka myös ilmeisesti voi tehdä tuota haihtumista mutta tuo kupliminen tässä kyllä eniten huolestuttaa. :cry:
No mulla kävi Saabin kanssa joskus niin, että heitti vettä ulos oikein urakalla, piti muutaman kilsan välein täyttää.
Ja reissun päällä vielä.

Saabin merkkiliike olis alkanut tuhansien markkojen kansiremonttiin, mutta onneks siellä oli kahden viikon jono :D
Pienemmälle pajalle pääsi heti ja siellä remonttimies heitti oman mersunsa avaimet mulle ja sanoi että käypä tosta kylältä varaosaliikkeestä uusi paisuntasäiliön korkki :shock:
Oli halpa "kansiremontti".

Eli aloitapa nyt ensin siitä ja hutkitaan asiaa lisää sen jälkeen, jos aihetta ilmenee.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Kyllä se kansi nyt suosiolla kannattaa irrottaa ja vaihtaa se kansipahvi, Kohta se Mese jättää tielle, kun se pahvi leviää kokonaan.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Eräs korjaaja sanoi että kuplia voi nousta myös jos järjestelmään pääsee ilmaa jostakin?? Mutta eiköhän se pahvi silti vaihtoon mene kun tänään huomasin paisarista nousevan kuplien lisäksi savuakin :evil: ihme vain kun öljyt ja vedet näyttävän edelleen normaaleilta eikä sitä valkoista savuakaan näytä putkesta tupruavan, lämmöt kyllä seilaa ylös ja alas mutta mittarissakin on vikaa.

Mitäs muuta tuon tiivisteen lisäksi kannattaa vaihtaa? ja mistä kannattaa vikaa etsiä ettei uusi tiiviste kärähdä taas viikon päästä.

Niin ja paisarin korkin vaihdoin tänään uuteen eikä ainakaan n. 40km kaupunkiajon jälkeen vedenpinta laskenut.
En mie tiiä, mie vaan ajan.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

VV230E kirjoitti:Niin ja paisarin korkin vaihdoin tänään uuteen eikä ainakaan n. 40km kaupunkiajon jälkeen vedenpinta laskenut.
No niin :wink:

Sitten vaan odotellaan, oireileeko vielä muulla tavalla...

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

VV230E kirjoitti: tupruavan,
Eipä niin.. en oo sielläpäi pyöriny :lol:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Tulikin mieleen että kun nyt kerran näyttää siltä että kone tarvii isompaa remonttia niin kannattaisikohan vaihtaa koko motti kerralla,? tuo kun huohottaakin melkoisesti, vedot kyllä muuten tallella eikä muitakaan ongelmia tuota nestekatoa lukuunottamatta(ajettu 368000km)

Eräässä purkamossa olisi samanlainen moottori ajettuna 230000km hinta 500e. Vai kannattaisiko vaa fiksata vanha kun meikäläisen tuurilla se uusvanha konekin olisi ihan susi. :x
En mie tiiä, mie vaan ajan.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

VV230E kirjoitti:Tulikin mieleen että kun nyt kerran näyttää siltä että kone tarvii isompaa remonttia niin kannattaisikohan vaihtaa koko motti kerralla,? tuo kun huohottaakin melkoisesti, vedot kyllä muuten tallella eikä muitakaan ongelmia tuota nestekatoa lukuunottamatta(ajettu 368000km)
En nyt pysy kärryillä aivoituksissa... :?

Jos nestekato ratkesi paisuntasäiliön korkin vaihdolla, niin miten niin näyttää siltä, että "kone tarvii isompaa remonttia" :?:

Jos huohottaa, niin mitä öljyä käytät?
Kuluttaako öljyä?
Mitä öljyä aiemmin on koneessa käytetty?
Milloin vaihdettu ilmansuodatin?

Tokihan koneen vaihtoakin voi harkita, jos tykkää harrastaa :D
En vaan oo kuullut, että mikään '80 -luvun ja sen jälkeisten mersujen kone olis vaihtokunnossa noilla kilometreillä.....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Nii en nyt vielä ole kunnolla päässyt testaamaan tuota nesteiden kulutusta mutta ainakaan 30-40km lenkillä ei näyttänyt vähentyneen... Huomenna täytyy ajaa 200km matka että eiköhän se viimeistään sitten selviä että oliko pelkässä korkissa vika. :)

Aattelin vaan että 500e. olis 230tkm ajetusta motista kohtuullinen hinta? vai? siis mikäli kunnossa täysin on.

Koneessa käytetty uudesta asti huoltokirjan mukaan eri merkkisiä 5w-40 öljyjä 10tkm välein. Uuden ilmanputsarin vaihdoin kk sitten kun auton ostin ja öljyä ei ainakaan vielä viimeisen 1400km aikana ole tarvinnut lisätä kertaakaan.

Mutta huohottakoon prkle eipä kai se niin vaarallista oo. :D
En mie tiiä, mie vaan ajan.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Just... se on näppärää päästä koneesta perille, jos on sekalaisia öljyjä käytetty.... :?
Yhtä sorttia vaan koneeseen esim. Mobil 5W-50 ja sillä ajaa muutaman kymmentä tuhatta.
Alussa vaihtaa tiuhempaan (2-3 öljynvaihtoa esim 5 tkm välein), jotta kone tottuu aineeseen.
Sitten vasta tietää, huohottaako vaiko eikö.

Kuulostaa siltä ettei koneessa mitään vikaa ole.
Ja jos onkin, niin pakopuolelta vuotaa vesitilaan.

Mutta seuraile tilannetta rauhassa, edellisten kertomiesi "diagnoosien" perusteella en lähtisi itse ainakaan moottorikauppaan ihan ensimmäiseksi....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
kenus
Viestit: 73
Liittynyt: 08.1.2008 20:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kenus »

Ari66 kirjoitti:
VV230E kirjoitti:Huomasin myös että paisarinkorkin tiiviste on riekaleina joka myös ilmeisesti voi tehdä tuota haihtumista mutta tuo kupliminen tässä kyllä eniten huolestuttaa. :cry:
No mulla kävi Saabin kanssa joskus niin, että heitti vettä ulos oikein urakalla, piti muutaman kilsan välein täyttää.
Ja reissun päällä vielä.

Saabin merkkiliike olis alkanut tuhansien markkojen kansiremonttiin, mutta onneks siellä oli kahden viikon jono :D
Pienemmälle pajalle pääsi heti ja siellä remonttimies heitti oman mersunsa avaimet mulle ja sanoi että käypä tosta kylältä varaosaliikkeestä uusi paisuntasäiliön korkki :shock:
Oli halpa "kansiremontti".
Mulla kävi täsmälleen samoin Hiacen kanssa, eli vettä hävisi, ja olin jo orientoitunut kansiremppaan kunnes onneksi kaveri tuli käymään ja kehotti vaihtaman syylärinkorkin. Ongelmat loppui siihen.
Miettikää sitä ketutusta kun olisin tehnyt ensin kansirempan ja ongelmat vaan olis jatkunut.Korkista oli tiivistekumi kovettunut ja siksi ei pitänyt tiiviinä.
Järjestelmä (jäähdytys) kannattaa vielä ilmata samalla kunnolla.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

ja...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Nytt on ajettu n. 400km ja nesteet ei näytä kadonneen mihinkään :boing_boing: Eli taisin selvitä tällä kertaa helpolla.
En mie tiiä, mie vaan ajan.
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Enpä sitten tainnukkaan päästä helpolla :evil: n.1000km sai ajella uudella paisarinkorkilla eikä nesteitä kadonnut juur yhtää, mutta nyt nesteet katoaa jälleen ja tänään kun ajoin moottorin lämpimäksi ja jätin tyhjäkäynnille kaupan pihaan niin huomasin että nesteet tulevat ulos paisuntasäiliön ylitäyttöletkusta vaikka liikaa en sitä ollut täyttäny, myös vaaleaa savua pukkasi ulos putkesta :? painetta paisariinkin tuli niin paljon ettei korkkia voinut avata.

Eli kannattaa se kansi nyt ilmeisesti vaan avata, vaikka edelleen ihmettelen sitä ettei öljyt (jotka vaihdoin juuri) olleet yhtään harmaat eikä nesteiden joukossakaan öljyä näy. :ei_tajuu:

Voisikohan tuo oksentaminen johtua termarista vaiko jostain tukoksesta järjestelmässä.?
En mie tiiä, mie vaan ajan.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

VV230E kirjoitti: edelleen ihmettelen sitä ettei öljyt (jotka vaihdoin juuri) olleet yhtään harmaat eikä nesteiden joukossakaan öljyä näy. :ei_tajuu:
Jos vuoto ei ole öljykanavan kohdalla, niin ei se öljy mihinkään sekoitu
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

VV230E kirjoitti:...myös vaaleaa savua pukkasi ulos putkesta :?
Vai höyryä :idea: :shock:
Noissa lämpötiloissahan (+100 astetta) neste pääsee höyrystymään vasta kun se tulee normaalipaineiseen tilaan...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

edelleen ihmettelen sitä ettei öljyt (jotka vaihdoin juuri) olleet yhtään harmaat eikä nesteiden joukossakaan öljyä näy
Se on eri juttu se, useimmiten öljyt ja nesteet eivät mene sekaisin kannentiivisteen pettäessä.
wiimax.fi
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Ahaa... :oops:

Mutta eikös kansivian pitäisi tehdä painetta kylmälläkin koneella paisariin? täs tapaukses kaikki on hyvin niin kauan kunnes lämmöt nousee 100-120 asteeseen niin johan alkaa painetta kertyy.

Tänään hokasin semmoisenkin jutun että pienenpientäkään ilmakuplaa ei enää paisariin tule vaikka kuinka kaasuttelisi.
:shock:

Viimeiseen asti yritän välttää mahdollisen(turhan) kannen avauksen vaikka hulluksihan tässä tuon vekottimen takia kohta tulee, soitanko ajan vaa kiltisti korjaamolle vaiko psykiatrille? :help:
En mie tiiä, mie vaan ajan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mutta eikös kansivian pitäisi tehdä painetta kylmälläkin koneella paisariin? täs tapaukses kaikki on hyvin niin kauan kunnes lämmöt nousee 100-120 asteeseen niin johan alkaa painetta kertyy.
Pari viikkoa sitten tutkin erästä OM603-koneista Mersua joka kadotti nestettä.
Laitoin pumpun ja mittarin kiinni syylärin korkkiin ja pumppailin järjestelmään barin verran ylipainetta.
Ei vuotanut mistään.
Käyttelin koneen kuumaksi alentaen paineen puoleen kiloon, vasta normaalilämmössä alkoi tulla kuplaa säiliöön ja paine hyppäsi mittarissa aina uudelleen ja uudelleen ylöspäin vaikka löysäilin sitä välillä pois.

Kannentiivistevika.

Tahtoo sanoa ettei painetta välttämättä kerry kylmällä koneelle normaalia enempää.
Tosin eihän lämpöjen pitäisi 120 asti nousta ? :?
wiimax.fi
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

VV230E kirjoitti:..lämmöt nousee 100-120 asteeseen niin johan alkaa painetta kertyy.
Aikas kuumana käypi kone :shock: . Normaali lämpöhän taitaa olla siinä piirun verran yli 80 astetta. Näin ainakin meidän molemmissa kulkineissa.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Kansipahvihan sieltä on TJ..niinku muut edellä sanoneet :roll: Järkevintä on panna koko auto kiertoon. Jos tämä ei käy niin sitten vaihtokone tai kansiremontti. Mitä tulee kansiremontteihin niin niitä seuraa sittten yleensä jossain vaiheessa alapään remppaus, joten suo siellä vetelä täällä. Sinuna laittaisin auton kiertoon ennekuin :vesi: ja sitten :shout: :nocando:
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Vai semmosta.. Tyhmä kysymys mutta miten se alapään remppa kansirempasta seuraa jos öljyt ja vedet ei oo sekottunu? :roll:

Lämmöt pysyvät kyllä normaalina mutta heti kun nopeus on alle 50km/h tai hetken kun on tyhjäkäynnillä niin johan pomppaa... Missä lämpötiloissa muuten se flekti pitäisi alkaa pyörimään kun en muista nähneeni sen pyörivän kertaakaan kunnolla. :?
En mie tiiä, mie vaan ajan.
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

cmeli kirjoitti:Kansipahvihan sieltä on TJ..niinku muut edellä sanoneet :roll: Järkevintä on panna koko auto kiertoon. Jos tämä ei käy niin sitten vaihtokone tai kansiremontti. Mitä tulee kansiremontteihin niin niitä seuraa sittten yleensä jossain vaiheessa alapään remppaus, joten suo siellä vetelä täällä. Sinuna laittaisin auton kiertoon ennekuin :vesi: ja sitten :shout: :nocando:
Jaa vai kiertoon, noh meitä on moneen junaan. Itse en kyllä kehtaisi myydä viallista autoa kellekkään, varsinkaan kun tietää ettei kaikki ole kunnossa. Jos kansi nahka vuotanut, niin kannen tarkastus koneistamossa, jos ok niin uus paffi, nippuun ja pirssi ok.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

VV230E kirjoitti:Missä lämpötiloissa muuten se flekti pitäisi alkaa pyörimään kun en muista nähneeni sen pyörivän kertaakaan kunnolla. :?
Mulla lähtee n. 105-107 asteessa. M103. :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
VV230E
Viestit: 22
Liittynyt: 16.4.2008 20:59

Viesti Kirjoittaja VV230E »

Eli ei muutakuin juhannuksen jälkeen jälleen Motonettiin shoppaileen :shout: Kysytty varmaa useasti ennenkin mutta kysytään nyt vieläkin että mitä kaikkea muuta sen tiivisteen lisäksi täytyy/kannattaa vaihtaa?
En mie tiiä, mie vaan ajan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”