Tulikohan isokin remontti? 300E 12v vm89
Tulikohan isokin remontti? 300E 12v vm89
Eli hetken sitä hauskaa kesti, kesäpyörät alla, auto puunattu sisältä ja päältä, kaikki näytti kaikinpuolin olevan oikein makoisasti ja mersu oli taas rakkaampi kuin koskaan. Oli niin jämäkkä, että piti ihan ääneen ihmetellä itekseen, WAU! Sitte alkoikin vähä toisenlaiset ihmettelyt, kun piti vähän kääntyessä kiihdyttää ja auto sammui, niin kyseessä siis automaatti.. Otetaas tähän väliin vähän "speksejä".
Eli auto siis vm 89, w124 sedani, mittarissa 215t mailia. 300 bensakone, 12 venttiilinen ja automaattivaihteinen. Pelannut koneeltaan hienosti, mutta nyt tuli muutos. Kiihdytin tosiaan vähän reilummin käännöksestä ja auto sammui, kirosin itseäni, että miten voin saada automaatin sammumaan? Ei muutaku antaa vaan lipua vähän sivumpaan kaupan taakse. Starttasin ja kone kyllä pyöri, mutta ei startannu, annoin vähä rauhottua ja kokeilin uudelleen ja sama homma, pyörii vaan ei starttaa. Kolmannella yrityksellä oli jo toivottomampaa ja kone ei pyörikkään. Startti lyö päälle, mutta ei pyöri, valot vain himmenevät. Suutuspäissäni yritin startata monta kertaa putkeen, josta tuloksena savua jostain konepellin alta, mutta eipä saanut ihan paikallistettua, että tuliko vain jostain johtosarjalta.. Nyt rakkaat ystävät, koetteleeko niin pahasti, että olis syytä hypätä kaivoon ihan suosiolla, vai onko tässä vielä toivoa?
Eli auto siis vm 89, w124 sedani, mittarissa 215t mailia. 300 bensakone, 12 venttiilinen ja automaattivaihteinen. Pelannut koneeltaan hienosti, mutta nyt tuli muutos. Kiihdytin tosiaan vähän reilummin käännöksestä ja auto sammui, kirosin itseäni, että miten voin saada automaatin sammumaan? Ei muutaku antaa vaan lipua vähän sivumpaan kaupan taakse. Starttasin ja kone kyllä pyöri, mutta ei startannu, annoin vähä rauhottua ja kokeilin uudelleen ja sama homma, pyörii vaan ei starttaa. Kolmannella yrityksellä oli jo toivottomampaa ja kone ei pyörikkään. Startti lyö päälle, mutta ei pyöri, valot vain himmenevät. Suutuspäissäni yritin startata monta kertaa putkeen, josta tuloksena savua jostain konepellin alta, mutta eipä saanut ihan paikallistettua, että tuliko vain jostain johtosarjalta.. Nyt rakkaat ystävät, koetteleeko niin pahasti, että olis syytä hypätä kaivoon ihan suosiolla, vai onko tässä vielä toivoa?
Olen jo mielessäni siinä tilanteessa, että joudun vaihtaa tenavasta koneen tuohon, siinä ainaki olis toimiva 2.6 mylly.. Ei ole oikein mitään aavistusta mitä siellä olis voinu tapahtua, männänrengas poikki ja poikittain jossain? Joku laakeri leikannu kiinni? Kampura kierossa? Ihan niinku tosiaan ei koettelisi jo tarpeeksi, niin "ainoa elämänilo" vielä tekee lakon
Pyöriikö bensapumppu..? Oliskohan yleisin syypää siihen käynnistykseen sanonu sopimuksen irti eli bensapumpun rele ku itellä aikoinaan sammu just tolleen kesken ajon...(mutkassa) Siihen pyörimiseen liittyen et lataa akku täyteen ja kokeile uudestaan... Jos kones on menny sököksi nii tuossa olis kaverilla yks 300 12v motti irrallaan, joka kävi paikallaan ollessaan tosi nätisti...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Pitääpä mennä tekemään vähä katsausta, mersu nyt sellaset 14h miettinyt tekojaan sielä kaupan takana.. Kaiken kruunais se, että kun tuun tänne seuraavan kerran, niin kerron miten siitä oli lyöty lasit tupaan ja pöllitty vanteet... Kuulosti kieltämättä aika lohdulliselta, ainaki hetken, mutta tuntuis niin uskomattomalta, että kone lakkais pyörimästä, kun virtaakin tuntui olevan..
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 19.10.2010 14:10
itellä kun tuo 300ce lopetti käynnistymisen yks kaks niin kaiken tutkimisen ja syynäämisen jälkeen korjaantu kun vähän heilutteli bensapumpun relettä. Sen jälkeen toiminu moitteitta. joku kosketus häiriö oli ilmeisesti
On olemassa kahdenlaisia autoja. On uusia mersuja ja sitten on käytettyjä mersuja
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kannattanee kavella se reles auki ja tinata murtuneet juotokset. Jossain välissä tyssää kuitenkin uuvelleen.miikka heikkinen kirjoitti:itellä kun tuo 300ce lopetti käynnistymisen yks kaks niin kaiken tutkimisen ja syynäämisen jälkeen korjaantu kun vähän heilutteli bensapumpun relettä. Sen jälkeen toiminu moitteitta. joku kosketus häiriö oli ilmeisesti
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vänkään kuitenki vähä vastaan, koska maailma ei paranen jos kaikki on aina samaa mieltä Sammumisen jälkeen kuitenki starttas normaalisti pari kertaa, mutta sahas vaan, eikä lähteny käyntiin. Tästä ehkä minuutin kuluttua kolmannella yrityksellä ei enää edes lähteny sahaamaan, vaan ikäänku oli jumissa. Missähän tuo bensapumpun rele sijaitsee?
eikös b-pumpun rele sijaitse noissa vehkeissä siellä akun takana kun on semmoinen muovilärpäke niin sen kun ottaa pois niin pitäisi löytyä sellainen musta rele jossa päällä jtn kraffstoft pumpen relay teksti ja 6-zyl lukema myös pitäisi löytyä ainakin jos alkuperäinen kyseinen rele on. jos ei ole akun takana niin sitten sulakerasian edessä sellainen erillinen musta laatikko jonka kannen alta rele löytyy. kyseisen releen piikkiin minä tuon uskaltaisin laittaa mutta tiedäppä näistä sitten.
Eipähän tarvitse relettä enää löytää.. Epäilynä oli, että olis kansipahvi vuotanu vedet männän päälle, kun tällaisesta löytyi lähipiirin kokemusta. Siinä sitten tulppia ruuvattiin pois, että sais ilman vastapaineita pyörittää, niin yksi tulppa aika epätodellisen tiukassa, mutta lähti kuitenkin. Se oli vaan vähän sulanu ja epämuodostunu. Eipä enää näillä pimeyksillä tullu enempää tutkittua, mutta liekö sielä venttiili poikittain männän päällä, vai mistä kyse? Toivottavasti nyt ei olisi männän käyny kuinkaan, että selviäis pelkällä kansiremontilla.
FFUUU... Nyt tuli vähän luettua kauhutarinoita kieroon menneistä kiertokangista ja kampuroista Millaisia remontteja on, jos täytyy alkaa esim. kiertokankia uusimaan? Mikä on todennäköisyys, että venttiiliä lukuunottamatta olis vielä kunnossa? Jumissa se on ja pahasti, mutta voiskohan se venttiili vaan olla sielä männän päällä sopivasti, että jumittais? Ei taida vielä tällä viikolla olla aikaa purkaa, kun täytyy yhen kämpän remontti vielä leipätöiden lisäksi saattaa päätökseen, niin nyt olis hyvä spekuloida täällä foorumilla ensi hätään
No mielestäni kuitenkin vaikuttaa mekaaniselta vialta, koska tulppa oli todella sulanut ja saanut osumaa itseensä, konetta ei ole koitettu pyörittää kampuran päästä, mutta selvästi startti kuitenki yrittää pyörittää moottoria, mutta töksähtää samantien johonkin. Eli omat veikkaukset (jos nyt en halua kieroja kiertokankia mainita) ovat: Pakoventtiili poikennut ja pudonnut männän päälle (onko mahdollista edes?) ja ensimmäisillä starttauksilla joko pysynyt kolossaan, mutta sitten pudonnut ja jumittanut juuri sellaiseen väliin, että ei kone enää pääse pyörimään startin avustamana. Yksi vaihtoehtohan on, että venttiilistä on irronnut pala männän päälle ja se on aikansa hakenut sielä paikkaansa, hakannut tulppaan ja lopuksi rikkonut männän? Minkähänlaista jälkeä tuo tekisi, jos vesi pääsee sylinteriin? Jos olis kansipaffi pettänyt ja siitä johtuen päässyt vesi väärään paikkaan..
Millä polttoaineella olet ajellut
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Ihan olen turvallisesti tuota 98oktaanista tankkaillut, en ole uskaltanu tuon viinan kanssa kovin läträtä Jos olis liian laihoista seoksista kysymys, niin oireita olis varmasti ollu jo pjonkin aikaa ja muissakin tulpissa olis luultavasti näkynyt, mutta muut oli ihan hyvät ja pamahti ihan laakista, ilman oireita. edelleen veikkaan, että sielä on venttiili poikennut ja on nyt sielä jumittamassa.piku kirjoitti:Millä polttoaineella olet ajellut
Nyt seuraavaan aiheeseen.. Nälkä kasvaa aina syödessä ja tuossa olis tiedossa ehjä 24 venttiilinen kansi, että toki siihen kannattais tehdä myös remontti, kun kerran auki käyttää, mutta mahtaako nuo sopia päikseen? Eräs mersukorjaaja meinas, että pelkkä jakoketjun vaihto riittäis ja sitten sopis, mutta ei uskaltanu ihan varmaksi sanoa.
Ei taida ihan suoraan sopia 24v tuohon.Tikku kirjoitti:Nyt seuraavaan aiheeseen.. Nälkä kasvaa aina syödessä ja tuossa olis tiedossa ehjä 24 venttiilinen kansi, että toki siihen kannattais tehdä myös remontti, kun kerran auki käyttää, mutta mahtaako nuo sopia päikseen? Eräs mersukorjaaja meinas, että pelkkä jakoketjun vaihto riittäis ja sitten sopis, mutta ei uskaltanu ihan varmaksi sanoa.
Nokka-akseleitakin noista on joskus kuulemma katkennut
Varsinkin jos sattuu olemaan vanhaa heikompaa mallia nokka.
Sehän on kyllä helppo todeta kurkkaamalla kopan alle, samalla näkee nokkaketjun olotilan.
Äläkääs äläkääs ny peliätelkö toista No Ehkäpä keskiviikkona pääsee kurkkimaan lähemmin, josko sais tuon kämppäremontin siihen tälliin, että kehtaa pitää taukoa. Jotenki vaan niin tukkoosta kasata sitte samanlaisena "laiskamatona" takas toi kansi(ja mitä muuta siihen joutuukaan uusimaan), mutta eipä huvittaisi mitään "jokkisvirityksiäkään" tehdä.
No niin, pientä päivittelyä. Eli sen verran on purettu, että pakoaukosta sai todeta sen todennäköisen: Venttiili oli poikki, kuten uskoinkin. Lisämausteena huomasin, että öljypohja on halki pienesti.
Uusi teoria: Syystä tai toisesta venttiili on ensin poikennut -> hakannut aikansa männän ja tulpan välissä rikkoen tulpan (ehkä vaurioittanut kanttakin) -> kierrosten ollessa kovat on venttiili mennyt männästä läpi ja jokin pala mennyt kampiakselin ja öljypohjan väliin? Se miksi venttiili on poikennut, se onkin mielenkiintoisempi kysymys. Kysymys kuitenkin pakoventtiilistä(siis voihan olla, että imupuoleltakin rikki myös), niin luulisi, ettei mikään ulkopuolinen tekijä olisi päässyt mukaan. Tunnin purkamisen tukoksena kuitenkin selvisi vasta venttiilikopan alaiset näkymät ja pakosarjojen purkamisen jälkeen myös poikennut venttiili. Alkaa nyt vaan poltella tuo purkaamon varaston nurkassa kököttävä 3.0 24venttiilinen. vähemmän siinä palais hermot, kun se, että alkaa tuonne moottoritilaan päin remontoida tuota konetta. Tuon toisen motin vois vaikka viedä jollekkin pajalle, että katsoisivat siihen sellaiset perus kulutusosat kuntoon ja stefat. Öljypohja siitä on myyty, että mahtaakohan tuo alakerta olla noissa niin sama, että sopis sama öljypohja? Ehkä hiukan tähän päätökseen vielä vaikuttaa sekin, että miten kulunut tuo oma moottori muuten on. Tosiaan tuola tekemässäni "12 venttiilisestä 24 venttiiliseksi" -topicissa meinattiin, että ei kuulemma kannet sovi keskenään ja että kansiremonttia helpompi operaatio on vaihtaa koko mylly. Isäukon ohjeita tätä kannen irroitusta, purkua, kasausta, tarkkuutta(x10) kuunnellessa tuli itellekin sellanen olo, että ehkä tosiaan koko moottorin vaihto kävis helpommin. Kunnostelis tuon nykyisen motin vaikka 190:ä varten ihan ajan kanssa
Uusi teoria: Syystä tai toisesta venttiili on ensin poikennut -> hakannut aikansa männän ja tulpan välissä rikkoen tulpan (ehkä vaurioittanut kanttakin) -> kierrosten ollessa kovat on venttiili mennyt männästä läpi ja jokin pala mennyt kampiakselin ja öljypohjan väliin? Se miksi venttiili on poikennut, se onkin mielenkiintoisempi kysymys. Kysymys kuitenkin pakoventtiilistä(siis voihan olla, että imupuoleltakin rikki myös), niin luulisi, ettei mikään ulkopuolinen tekijä olisi päässyt mukaan. Tunnin purkamisen tukoksena kuitenkin selvisi vasta venttiilikopan alaiset näkymät ja pakosarjojen purkamisen jälkeen myös poikennut venttiili. Alkaa nyt vaan poltella tuo purkaamon varaston nurkassa kököttävä 3.0 24venttiilinen. vähemmän siinä palais hermot, kun se, että alkaa tuonne moottoritilaan päin remontoida tuota konetta. Tuon toisen motin vois vaikka viedä jollekkin pajalle, että katsoisivat siihen sellaiset perus kulutusosat kuntoon ja stefat. Öljypohja siitä on myyty, että mahtaakohan tuo alakerta olla noissa niin sama, että sopis sama öljypohja? Ehkä hiukan tähän päätökseen vielä vaikuttaa sekin, että miten kulunut tuo oma moottori muuten on. Tosiaan tuola tekemässäni "12 venttiilisestä 24 venttiiliseksi" -topicissa meinattiin, että ei kuulemma kannet sovi keskenään ja että kansiremonttia helpompi operaatio on vaihtaa koko mylly. Isäukon ohjeita tätä kannen irroitusta, purkua, kasausta, tarkkuutta(x10) kuunnellessa tuli itellekin sellanen olo, että ehkä tosiaan koko moottorin vaihto kävis helpommin. Kunnostelis tuon nykyisen motin vaikka 190:ä varten ihan ajan kanssa
Nyt olis muuten irti, mutta tuli tenkkapoo ja tässä kuumehoureessa en osaa ajatella selkeästi tulevaisuutta ajatellen. Eli nokka-aksilan päässä oleva ratas, voinko irrottaa sen ihan mitään merkkejä tekemättä, eli meneekö se siihen vain yhdessä asennossa? Mikä on muuten se paras toimintaperiaate nyt? Eli ketju on siis vielä paikoillaan ja ajoitukset kunnossa, ratas paikoillaan, mutta saanko kannen irti katkaisematta ketjua? Jumitanko ketjun nippusiteillä rattaaseen ja rattaan vaikka johonkin keulan rautaan? Auttakkee, auttakkee.. Odotan vastauksia ja meen sillä aikaa yrittämään yhtä nylvääntynyttä kannenpulttia irti, yhtä lukuunottamatta lähti hienosti
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Merkit kohalleen nokasta ja kammesta, sit voit irrotella rattaankin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Täytyykös mun nyt sitten päästä näkemään kampura? Ja kun konetta ei pysty pyörittämään, kun ilmeisesti männän päällä on jotain ylimääräistä... Riittääkö, jos teen nyt omat merkit rattaaseen, nokka-akseliin ja ketjuun, jos vain pidän huolen, ettei pääse pyörimään kammelta? Nähkääs kun öljypohja on toistaiseksi paikoillaan, mutta irroitan sen vasta, kun auto saadaan nosturille.
E: Onko sielä muuten jotain muuta jota tuo ketju pyörittää, vai meneekö vaan suoraan nokalta kammelle? Vai onko sielä esim jotain öljypumppua tai ruiskuun liittyvää?
E: Onko sielä muuten jotain muuta jota tuo ketju pyörittää, vai meneekö vaan suoraan nokalta kammelle? Vai onko sielä esim jotain öljypumppua tai ruiskuun liittyvää?
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Onnistuu se noinki.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
perkeleen perkeles! Olin jo nostamassa kantta pois, niin huomasin, että oli vielä yksi imusarjan pinnapulteista kiinni.. Eihän se heleposti lähteny ja oli vielä mahdollisimman ahdas paikka.. Noh, lopuksi puukkosahalla imusarjan ja kannen välistä poikki.. JES! Eikun kantta nostamaan, se nousikin jo vähän, niin tuntui, että vielä ois jostain kiinni, niin eiköhän sielä ollu joku anturi vielä jossain sielä takana ja kiinni 6mm kuusiokololla.. Helevetin lujassa ja avaimet ei sovi mitenkään päin järkevästi sinne, tein jo erikoistyökalun pikkuräikkään, mutta ei sitte millään. Huvittais jo vaan nähdä vauriot
onko kyseessä lisäilmaventtiili mikä siellä takana on kiinni?Tikku kirjoitti:perkeleen perkeles! Olin jo nostamassa kantta pois, niin huomasin, että oli vielä yksi imusarjan pinnapulteista kiinni.. Eihän se heleposti lähteny ja oli vielä mahdollisimman ahdas paikka.. Noh, lopuksi puukkosahalla imusarjan ja kannen välistä poikki.. JES! Eikun kantta nostamaan, se nousikin jo vähän, niin tuntui, että vielä ois jostain kiinni, niin eiköhän sielä ollu joku anturi vielä jossain sielä takana ja kiinni 6mm kuusiokololla.. Helevetin lujassa ja avaimet ei sovi mitenkään päin järkevästi sinne, tein jo erikoistyökalun pikkuräikkään, mutta ei sitte millään. Huvittais jo vaan nähdä vauriot
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kannattaa sitten ainakin tarkastaa ja huoltaa suuttimet ennenkuin laitat käyntiin jos tulppa oli sulanut. Onhan se mahdollista että sen pytyn suuttimeen mennyt roska ja tehnyt tepposet. Kait, mene ja tiedä.
Mutta hassulle tuntuu että tuolleen ilmoittamatta sulattaa tulpat ja kaikki.
Niin ja ootko muistanut purkaa ketjunohjurin irti? Se ohjurinhan yläpää on kannessa kiinni ja alapää lohkossa. Nimim. semmoiset rikkoneena.
Mutta hassulle tuntuu että tuolleen ilmoittamatta sulattaa tulpat ja kaikki.
Niin ja ootko muistanut purkaa ketjunohjurin irti? Se ohjurinhan yläpää on kannessa kiinni ja alapää lohkossa. Nimim. semmoiset rikkoneena.
Viimeksi muokannut tapio89, 15.4.2011 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tähdellisen parantola