hehkutus

Katso myös W201.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

hehkutus

Viesti Kirjoittaja potox »

"lisäys": olinpas idiootti :D
autona siis toimii vuoden -93 200D automaatti



en tiedä onko nyt oikealla osastolla, mutta hehkurele lopetti tänään toimimisen kokonaan :shock:
valo syttyy kojetauluun ja kimmeltää hetken siinä ja sit sammuu...
yksikään hehku kyllä ei tule kuumaksi, eikä edes lämpöiseksi :evil:

vika alkoi yhtäkkiä, ennen esim. vielä eilen päivällä toimi nätisti...
hehkut mittasin ja totesin kaikkien olevan ehjiä, eikai ne voi kaikki kerralla palaa :O

sulake myös oli hehkureleessä ehjä :O
olisiko ideoita mistä aloitan etsimisen?
maajohdot olen uusinut akun yhteydessä viime helmikuussa,
hyvin tarttaa, mutta vaikeasti lähtee eka yhellä pytyllä ja sitten tarttauksen jatkuessa alkaa muitakin heräämään...

Edit. mistäs löytyy se hehkun lämpöanturi?
ja olisikohan kellään edes suuntaa-antavia ohmi lukuja moisesta?
Viimeksi muokannut potox, 17.12.2011 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

vastaan siis itse itselleni :evil:

eli hehkunreleen kärjet hihoin, koska oli menneet todella huonoiksi...
hehkunrele alkoi siis toimimaan...
lämpöanturia en koskaan löytänyt :x
mutta yksi hehkuista oli sittenkin rikki... siellä oli joku 11,5v hehku ja kaupasta sain samantyylisen, mutta 11V pistin kiinni ja hienosti jyrähti mese käymään taas :wink:
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

uppia vuan.. juu ei alkanu skulaamaan tarkoitetulla tavalla?
sijaitseekos se antura siinä termarikotelon yläpuolella? mulle ainoa anturi, jota en tiedä mihin se kuuluu :oops:
nyt toimii hehkut ja relekkin mielestäni, mutta ei se jyrähdä samaan tyyliin käymään kuin ennen :cry:

vastatkaa nyt ihmiset edes jotain :!:
kohta se tulee nappihehku :D
® Mesen linttaklubi
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

tsori. ei os aut.

mut luen tekstis ja testis kyl ja kannustan täältä taustalta.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

no kiitos kuitenkin 8)
hyvä että joku ees lukee :)
voihan tuossa olla muutakin vikaa, mut itelle tuli mieleen toi hehkutus hommeli kun alko vika yhtäkkiä :?
® Mesen linttaklubi
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2946
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Oliskohan hehkun lämpöanturi ollut siellä pumpun vieressä imusarjan alla jos en väärin muista. Ootko mitannu tuleeko hehkuille jännitettä kun käännät sytytysvirran päälle?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

juu ei :shock:
siellä mittariston-anturi...
oikea paikka löyty sieltä termarikotelon yläpuolelta, kun tänään sitä tutkailin.. anturiakin mittailin ja minun mielestä kunnossa, laitan nyt arvot tähän vielä:

0c oli 8,12k oomia... +40c oli 3,6k ohmia ja +80c 0,35k oohmia....

kyllä hehkut kuumenee, kun laittaa virrat päälle, mutta se aika mitä on päällä, tuntuu olevan nyt sama kuumana ja kylmänä...
anturin johdon tarkistan vielä tänään, koska näyttää olevan aika huonossa hapessa ja voipi ottaa paikka paikoin runkoon, jolloin vastus on nolla ja hehkutus aika hyvin lyhyt :evil:

tosiaan ja saa ne virtaakin :)
® Mesen linttaklubi
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

joopa joo.. tänään äsken sitten mulla paloi kojelaudassa hehkuvalo starttauksen jälkeen.

starttasi.. ajoi parisataametriä.. sitten syttyi kojelaudan valo. ajelin nelisen kilsaa ja paloi vain.. sammutin kaupan pihaan auton. kävin kaupassa..

tullessani takaisin.. hehkutus, valo paloi vain hetken ja sitten sammui.. starttaus.. normaalia hieman pidempi. mutta käynnistyi kuitenkin. ja hehkuvalo sammui normaalisti.. ja sitten kun ajelin kotiin ei se hehkuvalo enää syttynyt palamaan kojelaudassa.

eli mitä tästä opimme.. älä koskaan lue jostain viasta jota itsellä ei ole, jotta siihen liittyvä vika ei maagisesti ilmaannu omaan autoon myös. :)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

olen nyt kovasti pahoillani, että vika siirtyikin sitten sinulle :?

kuulostaa kovasti siltä, että sulta joku hehku hajonnut :shock:

mun vikaa tuossa selvittelin lisää ja totesin melko varmasti, vian olevan siinä anturin johdossa sekä muissa hehkuissa, täytyy vaihtaa loputkin.... ottaapi johto välillä maihin ja sen johdosta ei hehkutakkaan sitten pitempään kuin 0,5 sekunttia.. otin johdon pois :D
nyt hehkuu :shock:

jouluna -30c pakkasissa sitten uusi johto sukalla asennettava :deku:
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Hehkun tyyppi muuttuu 2/89 alkaen 11,5 V malliin. Vanhemmissa on 11 V hehkut.



Voi VITTU!!! myivät sit mulle väärän hehkun,, oikein liikkeestä kouvolasta.... ja minä tyhmä uskoin ja asensin.... ilmankos se nyt sit vittuilee se auto ihan kunnolla....

sellatta... no täytyy muistaa kun käyn ostamassa sarjan
:twisted:
lämpöanturin joholle en oo tehny viel mitää, ei vaikuta oliko kytkettynä releessä vai ei...
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

vaan tällänen tuli vastaan :oops:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=112939

täytyy huomen aamusta kokeilla ettei se piru ois tuossa vika :cry:
® Mesen linttaklubi
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

jännä vika löydös onkin.. ei tollasta itse keksis koskaan..

ei oo muuten hehkuvalo uudelleen herjaillut mulla mitään.

akku vain tyhjenöö niinkuin sille on tullut tavaksi. :(
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

jooh.. ei vika ole pumpun vivussakaan :?
perkele tänään -5c ja käynnistyminen olematonta, mittasin hehkujen jännitteen, 0 volttia jokaiseen :shock:
rele kuitenkin naksahtaa, mutta jännitettä ei tule releestä ulos :evil:
onkos se sitten paskana se rele?
ykkösen hehkun johto on rikki, mutta muut on ehjiä.... kaikki hehkut ehjiä.
epäilin moottorin maajohtoa, mutta kun se starttaa hyvin, niin sitä en ehkä osta...

nyt on hyvät neuvot kalliit ja sellaista relettä saa kohtuu hintaan tarjota :wink:
® Mesen linttaklubi
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

onko se releen sulake varmasti ehjä
niitä menee ihan murtumallkin poikki lämpölaajenemisen takia vaatii haukan katseen jotta näkee sen olemattoman katkoksen
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

se on ehjä.. on ollu kädessä nyt tänäänkin kerran.. ei kai se rele naksahtais jos se poikki :shock:
voihan sen testata vetämällä johtoa siihen tilalle :lol: ja sen teenkin huomen aamusta...
valokin käyttäytyy normaalisti... jos löytys myös tarpeeks tehokas rele jostain, ni tekisin nappihehkun :twisted:
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

voikohan niitä hehkuja sit vetää rinnan jos laittaa nappihehkun? kun ei just nyt oo 2kk rahua ostoo uutta relettä ja sit kuitenkin ois jotain isoja releitä ja tai tartin solenoideja pajalla johonkin raktori/perämoottori hommaan... ni ei viittis vetää montaa johtoa...

käyköhän w123 sellanen mikähän se rima on nimeltään, mikä on niissä hehkujen välissä :shock:
® Mesen linttaklubi
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

No eikös ne rinnakkain napota siellä alunperinkin?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

siellähän ne on, mut kun siinä on jotain kakkoo ees, siis mun mielestä toisenlainen imusarja esim. kuin w123 tai jotain muuta... että onko ne eessä?
pitäskö vaan ostaa kosaani :twisted:
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

tänään -16 pakkasta... sisätilanlämppäri vaan imusarjan päälle ja puolen tunnin kuluttua lähti, kuin kesäkelillä... sen verran mittailin jo että sulake siis ehjä, rautalangasta kulki myöskin virta, kun sen töppäilin siihe sulakkeen tilalle... :shock:
välillä kulkee jopa hehluille asti virtasen setä :x en ymmärrä miksei aina, rele kuitenkin aina naksahtaa, tilanteesta riippumatta...
kokeiltu lisätä maattokaapeleita, ei auta :(

mikähän sen virran syö?
otan sen hehkunreleen viereeni illaksi, vain jos pakkanen kiristyy
:lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos se naksahtaa mutta ei anna virtaa läpi niin releen koskettimet palaneet paskaksi/ piirilevyltä folioita poikki tahi se pääsulake on palanu.

Ootko mitannu että tuleehan siihen releelle tulevaan päävirtajohtoon varmasti jännite kokoajan.

ps. Se rele naksuu vaikka se pääsulake olisikin palanut.
Releen ohjauskäämi saa virran muuta kautta.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

koskettimia jo tuossa aikaa sitten hioinkin, kun oli kunto päässyt rapistumaan.. en muista kirjoittelinko sitä tänne :shock:
virtaa tulee releelle, se on mitattu monta kertaa.. toimi tai ei se rele...
sulaketta koitettu myös vaihtaa, ei vaikuta toimintaan mitenkään...

senhän jo edellisessä viestissäni kerroinkin.... :wink:
® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meinaatko koko talven taistella rikkinäisen hehkureleen kanssa ? :shock:
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

no itseaisiassa en kyllä meinannut :?
mutta halvalla hyvää on nyt motto...

tosin olenhan kyllä sitä startti remonttiakin siirtänyt jo pari vuotta, että ei olis yllätys vaikka vika vaivais vielä ens talvenakin :twisted:

ei kyllä pitäs kuntoon saaha... menenkö vain muinamiehinä rele ostoksille?

E. eipä tarvinnu mennä relettä ostamaan... otti se lämpötila-anturin johto, ihan siitä releen juuresta maihin :shock:

vedin johdon poikki ja nyt pelaa :oops:
torstaina sitten uusi johto kaiken maailman sukilla varustettuna...
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

joo.. nyt se sit taas ei toimi...

ei enää jaksa, on se mentävä nyt reverend:in luo (130km suunta) katsomaan pihtivirtamittarilla, jotta mitä ihmettä siellä nyt tapahtuu :shock:
siellä on myös 300D ja siitähän kokeilen toimivalla releellä, jos jotain ilmenee.

muuten tähän ei tule koskaan mitään selvyyttä, kun yksin koittaa olla samalla aikaa pellin alla ja sisätiloissa :D
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

dealer kirjoitti:Meinaatko koko talven taistella rikkinäisen hehkureleen kanssa ? :shock:
voihan kele :O huomasin just äsken vasta että sanoit vian jo aiemmin :evil:
mitenkä tää pää nyt on sitten tämmönen talvisin :oops:

sorry.. en siis muuta kuin vilkaissut koko juttua :(
täytyy kauppaan mennä...

kävisköhän siihen käytetty tilalle? onko yleensäkkään paljon niissä vikoja?
® Mesen linttaklubi
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Tuo näytille vaan, tiedä vaikka saisi hehkureleen korjattua...
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Jaahas, potoxin mersun hehkurele tuli tutkittua. Oikeassa alareunassa oleva lutikka roikkui henkensä hädässä yhdellä kintulla kiinni.
Itse rele on ainakin hyvässä kunnossa testipenkin mukaan.

Kuva
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

korjauksesta ei hyötyä...
mitattu hehkut, todettu kolmonen pimeäksi

huomenna minulle uusi toimiva rele kiinni :wink:

kuinkas polttoaineen siirtopumppu? voisiko se avustaa vielä huonoa starttia?
keula mäkeen päin = huono käynnistyvyys

keula alas päin = hyvä käynnistyvyys

todettu kokeilemalla :!:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Siekkinen
Viestit: 205
Liittynyt: 13.12.2010 16:53
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

potox kirjoitti:korjauksesta ei hyötyä...
mitattu hehkut, todettu kolmonen pimeäksi

huomenna minulle uusi toimiva rele kiinni :wink:

kuinkas polttoaineen siirtopumppu? voisiko se avustaa vielä huonoa starttia?
keula mäkeen päin = huono käynnistyvyys

keula alas päin = hyvä käynnistyvyys

todettu kokeilemalla :!:
Taitaa olla ilmaa polttoainejärjestelmässä. Itekkin epäilin tuon oman auton kanssa aluks hehkurelettä mutta vika löyty vääristä hehkuista ja huonoista suutinkärjistä. Aina lähti heti käyntiin mutta ryskytti kovasti.
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

kiitoksia vastauksesta!

ihanko vaan sormella kokeilemalla testaan ne suuttimet, siis käynnissä ja siitä putken päältä?

mitäs semmoinen suutin huolto maksaa, tiedätkö?

nelosen suutinta olen jo pitkään epäillyt huonoksi, mutta asia on unohtunut :oops:

(hajosipa keskuslukon moottorikin tänään :evil: )

niin ja ihan unohdin... millaset hehkut tuossa kuuluisi olla?
nyt on kahdenlaisia :shock: kun se setä sanoi liikkeessä että kyllä se käy :lol:

molempien numerot voin laittaa jos tarvii :!:
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”