E250 D 20V karmea käyntiääni kylmänä
E250 D 20V karmea käyntiääni kylmänä
Ajettuna alle 400tkm ja kutakuinkin asiallisesti huollettu (Mobil RF1/15000tkm). Vähitellen on käynti kylmänä mennyt kalisevaksi varsinkin alhaisilla kierroksilla. Samoin tuntuu puhti olevan hukassa alle 2000rpm. Pakkasilla lyhyehkön lohkolämmityksen jälkeen kuulostaa välittömästi hajoavalta ja ääni kierrosten noustessa ensin vain huononee, mutta sitten lopulta normalisoituu. Lämmin kone käy suht siististi samoin öljynpaineet pysyvät 2:n tuntumassa, kylmänä koneen paineet tapissa.
Tuossa on vielä paineella toimiva kylmäkäynnin säätö ja koneen lämmettyä sen verran, että se kytekeytyy pois, tuntuu käynti paranevan.
Antakaahan vihjeitä kannattaisiko vikaa etsiä nostimista tai suuttimista vai pumpun säädöistä tai kenties nokka-akseli??? Miten asian saisi selvitettyä?
Ps. olen uusi palstan käyttäjä, enkä kohtuudella löytänyt vastaavia juttuja, mutta antakaa vihjettä jo olemassaoleviin keskusteluihin, mikäli niitä jo on...
Tuossa on vielä paineella toimiva kylmäkäynnin säätö ja koneen lämmettyä sen verran, että se kytekeytyy pois, tuntuu käynti paranevan.
Antakaahan vihjeitä kannattaisiko vikaa etsiä nostimista tai suuttimista vai pumpun säädöistä tai kenties nokka-akseli??? Miten asian saisi selvitettyä?
Ps. olen uusi palstan käyttäjä, enkä kohtuudella löytänyt vastaavia juttuja, mutta antakaa vihjettä jo olemassaoleviin keskusteluihin, mikäli niitä jo on...
Tervetuloa forumille, pekkapa.
Ääntä kuulematta viasta on vaikea sanoa, mutta liian suuri ruiskutusennakko tietysti aiheuttaa karkeaa käyntiä kylmänä, samoin Janin mainitsemat suutinkärkien viat.
Savuaako auto kylmänä kalistessaan epätavallisen paljon ?
Nokka-akselivikoja noissa ei ole ollut, nostimien viat aiheuttavat paremminkin "naputusta".
Ammattilainen osaa sanoa aika hyvin mikä äänen aiheuttaa, kun pääsee kuulemaan käyntiä.
Eiköhän tähänkin kerry lisää veikkauksia äänen aiheuttajasta, ja neuvoja sen paikallistamiseksi....
Ääntä kuulematta viasta on vaikea sanoa, mutta liian suuri ruiskutusennakko tietysti aiheuttaa karkeaa käyntiä kylmänä, samoin Janin mainitsemat suutinkärkien viat.
Savuaako auto kylmänä kalistessaan epätavallisen paljon ?
Nokka-akselivikoja noissa ei ole ollut, nostimien viat aiheuttavat paremminkin "naputusta".
Ammattilainen osaa sanoa aika hyvin mikä äänen aiheuttaa, kun pääsee kuulemaan käyntiä.
Eiköhän tähänkin kerry lisää veikkauksia äänen aiheuttajasta, ja neuvoja sen paikallistamiseksi....
wiimax.fi
Mikä on vikana jos auto tekee näin kylmänä? Mulla käy kylmänä suht kovaäänistä tyhjäkäyntiä, ja hieman kaasua painauttaessa pukkaa melko sakeat huurut. Muuten käynnissä ei ole mitään vikaa, käy todella tasaisesti. Lämpimänä käy sievästi hiljaa nyt hihnaniskarin vaihdon jälkeen.dealer kirjoitti:Savuaako auto kylmänä kalistessaan epätavallisen paljon ?
® Mesen Porkkana-klubi
Kiitoksia nopeista ja asiallisista vihjeistänne! Näyttääpi tämä sydeemi olevan maineensa väärti!
Taitaapi olla tuo pumpun ajoitus järkevää tarkistuttaa ekaksi? Säätykö ajoitus kierrosten noustessa vai piääkö pumppu ennakon aina samana? (Taisi olla asiaton kysymys!)
Kone ei erityisemmin savuta kylmänä eikä kuumana. Tuo epämääräinen kalinansekainen ääni matalilla kierroksilla muistuttaa jonkinlaista resonanssiääntä, aivankuin jotain olisi irti, mutta se tuntuu paikallistuvan venttiilikoneiston tai vesipumpun seudulle. Kierrosherkkyyttä ei liiemmin ole tyhjäkäynnin yläpuolella, missä kalina on voimakkaimmillaan. Lämpimänä tyhjäkäynti on melko hyvä, mutta heti kierrosten vähän noustessa kalina alkaa ja loppuu alle 2000rpm.dealer kirjoitti: Savuaako auto kylmänä kalistessaan epätavallisen paljon ?
Nokka-akselivikoja noissa ei ole ollut, nostimien viat aiheuttavat paremminkin "naputusta".
Ammattilainen osaa sanoa aika hyvin mikä äänen aiheuttaa, kun pääsee kuulemaan käyntiä.
Eiköhän tähänkin kerry lisää veikkauksia äänen aiheuttajasta, ja neuvoja sen paikallistamiseksi....
Taitaapi olla tuo pumpun ajoitus järkevää tarkistuttaa ekaksi? Säätykö ajoitus kierrosten noustessa vai piääkö pumppu ennakon aina samana? (Taisi olla asiaton kysymys!)
Tuo kiristimen iskari on öljyinen ja tärisee kalinan tahdissa, joten sen vaihto on kokeilemeisen arvoinen. Joutuukohan käyttämään vesipumpun siivan irti tai kiristinrullan, sillä näyttää ettei iskarin alapään pultti mahdu siivan alta??? Kiristinrullan irrottaminen voisi päästää pultinkannan siivan yläpuolelle...Esko R kirjoitti:Arvauksia
- Moniurahihnan kiristimen iskari rikki?
- Ohjaustehostimen pumpun kiinnityskorva rikki?
Ohjaustehostimen korvat ovat kunnossa, mutta sen siivasta heiluttelmalla tuntuu hieman välystä sivusuunnassa ja samalla napsahteleva äänikin kuuluu. Pumppu tuntuu kuitenkin pyörivän takertelematta.
Pekka P
Iskari vaihdettu ... kalina jatkuu..
Vaihdoin hihnankiristimen iskarin -tuulikotelo otti hieman itseensä, kun poistin sen siivet paikoillaan. Muovikotelo oli vanhetessaan kovettunut, eikä kestänyt taivuttelua kuten ennen. Päädyin hiomaan keinun topparia hieman, jotta pultti tuli vesipumpun siivan alta. Periaatteena hommassa oli hieman: Siitä voima alkaa, mihin järki loppuu...
Iskarikin oli jo tiensä päässä, mutta kalinan ja tärinän alkuperä täytyy olla venttiilikoneistossa, sillä ilman hihnaakin kone kalisti. Tutkin myös ketjunkiristimen, joka näytti olevan ok ja tuplaketjullakin on takana vasta 200tkm.
Seuraavana on vuorossa pumpun ajoitus. Ellei auta lienee nostimien ja suihkujen syynäys tarpeen. KL-varaosissa vain meinasivat, ettei 20v koneisiin juuri ole suuttimia uusittu -liekö totta?
Iskarikin oli jo tiensä päässä, mutta kalinan ja tärinän alkuperä täytyy olla venttiilikoneistossa, sillä ilman hihnaakin kone kalisti. Tutkin myös ketjunkiristimen, joka näytti olevan ok ja tuplaketjullakin on takana vasta 200tkm.
Seuraavana on vuorossa pumpun ajoitus. Ellei auta lienee nostimien ja suihkujen syynäys tarpeen. KL-varaosissa vain meinasivat, ettei 20v koneisiin juuri ole suuttimia uusittu -liekö totta?
mulla on OM 606 koneessa (300D 24v) samankaltaista murhetta, hehkun jälkeen käynnistyy ja käy nätisti, 3 min kuluttua kun jälkihehku putoaa pois alkaa ravistelu, yskähtely ja sininen savu, kun lämpi'ää n. 70 c hen homma rauhoittuu ja käy nätisti
vikaa on haettu lähes kaikista mahdollisista, suuttimista, pa.linjasta, hehkuista, pumpusta, kannesta, venttiileistä jne... pumppu käynyt penkissä ja eikun homma jatkuu... ei sinänsä haittaa mut joskus talvella vähän hymyilyttää kun weba sauhuaa edessä ja putki takana
toi pumpun ajoitus muakin askarruttaa edelleen, ei vissiin kotikonstein selviä/säädy ?
vikaa on haettu lähes kaikista mahdollisista, suuttimista, pa.linjasta, hehkuista, pumpusta, kannesta, venttiileistä jne... pumppu käynyt penkissä ja eikun homma jatkuu... ei sinänsä haittaa mut joskus talvella vähän hymyilyttää kun weba sauhuaa edessä ja putki takana
toi pumpun ajoitus muakin askarruttaa edelleen, ei vissiin kotikonstein selviä/säädy ?
Ajoituksen tarkistaminen / säätäminen:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret