Tuuletin ongelma!
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 16.11.2011 9:56
Tuuletin ongelma!
Ei pyöri propelli, vaik ois lämmin kone. Oon ottanu sen irti, ja käsittääkseni siinä ei oo mitään viskoa! Eli, onko se joku sähkötoiminen, ja koneen lämpöjen noustua riittävästi, magneettikytkimen pitäisi lukita se pyörimään Oonko aivan hakoteillä
Kerro nyt vielä kaikille vaikka vuosimalli ja mistä moottorista on kysymys?
Meneekö sinne sähköjohtoja? Sähkömagneetti tarttee sähköjä kytkemiseen, yleensä esimerkiksi ilmastoinnin kompurassa on sellainen.
Jos siinä on visko niin sitten ropellin yhteydessä on tämän näköinen mötikkä?
Sähköinen magneettikytkin yleensä jumiutuu käytön puutteesta koska sen osat ovat rautaa ja pintakäsittely kuluu aina kytkettäessä. Kun osia ei enään liikutella (tehdä kytkentöjä) niin ruoste pääsee valtaamaan kytkimen ja jumittaa sen. Yleensä ruostuu "auki tilaan." Joskus selviää niinkin vähällä että käyttää jotain ruosteenirroitusainetta ja jumppaa kytkintä.
Visko voi hajota esim. siten että tulee vuoto ja öljy (viskoneste) valuu pois (visko on aina veltto silloin). Toinen vaihtoehto on että toisella puolella oleva jousiteräksestä tehty lämpötilan mukaan lyhenevän/pitenevän "kielen" alla on paskaa niin paljon että "kieli" ei pääse liikkumaan lainkaan. Ei ole vanhassa autossa mitenkään mahdoton skenaario. Ko. kielen toisella puolella on venttiili jota sen pitäisi normaalioloissa avata/sulkea (ts. muuttaa viskon sisäistä öljyvirtausta). Yleensä riittää putsaus ja koekäyttö.
Sitten vielä sellainen juttu että oli sitä viskoa tai ei niin kannattaa tutkia onko ropellin keskilaakerissa klappia. Joillakin on ollut niin huonokuntoisia keskilaakereita että ropelli on lähtenyt lentoon ja hajottanut syylarin.
Meneekö sinne sähköjohtoja? Sähkömagneetti tarttee sähköjä kytkemiseen, yleensä esimerkiksi ilmastoinnin kompurassa on sellainen.
Jos siinä on visko niin sitten ropellin yhteydessä on tämän näköinen mötikkä?
Sähköinen magneettikytkin yleensä jumiutuu käytön puutteesta koska sen osat ovat rautaa ja pintakäsittely kuluu aina kytkettäessä. Kun osia ei enään liikutella (tehdä kytkentöjä) niin ruoste pääsee valtaamaan kytkimen ja jumittaa sen. Yleensä ruostuu "auki tilaan." Joskus selviää niinkin vähällä että käyttää jotain ruosteenirroitusainetta ja jumppaa kytkintä.
Visko voi hajota esim. siten että tulee vuoto ja öljy (viskoneste) valuu pois (visko on aina veltto silloin). Toinen vaihtoehto on että toisella puolella oleva jousiteräksestä tehty lämpötilan mukaan lyhenevän/pitenevän "kielen" alla on paskaa niin paljon että "kieli" ei pääse liikkumaan lainkaan. Ei ole vanhassa autossa mitenkään mahdoton skenaario. Ko. kielen toisella puolella on venttiili jota sen pitäisi normaalioloissa avata/sulkea (ts. muuttaa viskon sisäistä öljyvirtausta). Yleensä riittää putsaus ja koekäyttö.
Sitten vielä sellainen juttu että oli sitä viskoa tai ei niin kannattaa tutkia onko ropellin keskilaakerissa klappia. Joillakin on ollut niin huonokuntoisia keskilaakereita että ropelli on lähtenyt lentoon ja hajottanut syylarin.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 16.11.2011 9:56
Vaikuttas olevan BI-metalli läpyskä jos viskosta kyse.potox kirjoitti:mikäs tuo läpyska on tuossa oikeanpuoleisessa kuvassa siinä viskon päällä?
onkos sillä jokin seksuaalinen merkitys johonkin? mulla kun se lens v*ttuu siitä ja meni poikki
Toimintaperiaate täältä http://neuralfibre.com/paul/4wd/tuning- ... fan-clutch
MB 560SEC -87
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 16.11.2011 9:56