W124 230te -88, KE-jetronic ja tehokato 2k-3k rpm

Katso myös W201.
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

W124 230te -88, KE-jetronic ja tehokato 2k-3k rpm

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Hah, sainpas tiivistettyä paljon asiaa otsikkoon.

Noniin, itse asiaan :)

Ilmeisesti W124 on aika kestävää mallia kun tunnuksenikin olivat jo vanhentuneet vuodelta 2009 ja piti tehdä uudet ;) No nyt kuitenkin olisi ECU-ohjauksen kanssa taistelua päällä.

Auto seisoi ulkosalla tuossa välissä vuodenpäivät kun piti jeepilläkin välillä päästä kurvailemaan, nyt sitten innostuin laittamaan mersun takaisin kuntoon. Kaikki on muuten kondiksessa (vaati se laittoa aika paljon), mutta ECUn toiminta ei nyt ihan natsaa.

Kiihdyttäessä kiekkaväli 2000-3000 on lähes käyttökelvoton. Ei meinaa jaksaa sitten millään, mutta sen yli kun pääsee niin auto alkaa taas kulkemaan. Vaihdoin tulpat, virranjakajan kannen, pyörijän, ilmansuodattimen, öljynsuodattimen, öljyt ja ties mitä.

Tehottomuus jatkuu.

Bensapumpun releboksi(?) ja YJ-suojaboksi auki, nättiä piirilevyä ilman hapertumiseen viittaamistakaan. Boksit takas kiinni.

ECU irti ja auto toimii taas kuin unelma (no, vähän tehottoman tuntuinen, mutta ei kiekkaongelmaa). ECU takaisin kiinni ja viat palaavat.

Niin ja eilen ecun kera kiihdyttäessä tuli bensan haju nokkaan.

Pitäisikö nyt epäillä ECUa, lambdaa, jotakin anturia vaiko mitä? Ideoita otetaan erittäen kiitollisena vastaan ja erityisesti tapoja mitata pelaako kyseinen osa. Nyt on sen verran pistetty rahaa kiinni ettei uusia osia viitsisi ostaa vain testaamisen vuoksi.

Edit: Ja konehuonettakin on siinä määrin spreijailtu starttisprayllä ettei tuntuisi ilmavuotojakaan olevan.
Nozzz
Viestit: 546
Liittynyt: 27.6.2007 15:50
Paikkakunta: Siikalatvassa

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

vänkärin jalakotilasta matot poisa ja lambdan piuhan irti, jos rupiaa pelaamaan sillä paremmin niin lambdassa vikaa. ja kyllähän sitä lambdaa pystyy mittaileenkin onko se kunnossa, mutta siitä saa joku tietävämpi kertoa miten se oikea oppisesti tapahtuupi :lol:
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä
® Mesen Coupeklubi
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Kiitokset. Piuhoja siellä oli aika läjät, mutta lambda taisi olla tuo kaksi valkoista + vihreä?

Putsasin tuossa elektroniikan puhdistussprayllä ecun piirit vielä ja noiden kolmen johdon liittimet kun olivat reilusti hapertuneet... ecunkaan ei ihan mahtavassa kunnossa ollut joskaan ei selkeää vikaa näkynyt.

Nyt tuntuisi että toimisi paremmin, mutta ei täydellisesti kyllä vieläkään.

Ilman ecua tyhjäkäynti on 900-1000rpm ja mersu käy nätisti, myös kiihdytykset toimivat.
Ecun kanssa tyhjäkäynti on jossain n. 700-800rpm ja biili täristää kuin traktori... kiihdytykset ovat jo paremmat mutteivat täydelliset.

Pitää huomenna testailla lisää miten tuo nyt käyttäytyy, täällä kylillä mutkaisilla teillä kun ei vaan kehtoo ihan hirviästi kaasutella.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Lambdan jännite pitäisi "huojua" jatkuvasti 0,2-0,8 voltin väliä tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla sen voi mitata maata vasten siitä lambdan mustasta johdosta

edit: tai sitte vihreestä omassa oli musta. Valkoset on lambdan lämmitykselle
Viimeksi muokannut H.Salminen, 02.9.2012 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Mustaa johtoa ei kyllä näkynyt, mutta muistelisin että olisin joskus aiemmin lukenut lambdan johdon menevän keskikonsolia kohti? Tuo kolmen johdon nippu (kaksi valkoista + yksi vihreä) oli ainoa joka meni mielestäni sinne suuntaan. Valkoiset olivat kahden johdon liittimellä ja vihreässä jokin ihan oma pyöreä liitin.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Sitten se on se vihreä
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Oukei, eli ilmeisesti oikea johtonippu. En saanut siitä kyllä mitään arvoja irti, mutta mittarikin on reistaillut joten haenpa huomenna uuden mittarin varuiksi :)
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Lambda mitattu. Eihän siitä mitään hirveän tarkkaa lukemaa saanut huojumisen takia, mutta hiukan tietty kummastutti se, kun kaikkialla on sanottu sen huojuvan tyhjäkäynnillä ja pysyvän tasaisempana tasakaasulla. No täällä taas näin (mitattu Lamdan johto irti ollessa):

Tyhjäkäynnillä pysyy kokoajan 0.9V
Moottorijarrutuksessa 0V (käsittääkseni oikein)
Tasakaasulla huojuu jotain 0.3-0.9V

Pitäisikö tuon nyt käsittää olevan kondiksessa vaiko ei? Tyhjäkäynti on pykälän liian matala kierroksiensa puolesta ja voltit aika korkeat. Kiihdytys sakkaa pahasti ja voltit huojuvat.

ECU vai Lambda vai jokin muu?
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Näyttäis siltä että lambdan mukaan tyhjäkäyntiseos on rikkaalla eikä lambdasäätö riitä sitä korjaamaan. Siis jos se vaan on kunnossa, en kyllä tiedä voiko lambda rikkoontua niin että valehtelis vain tyhjäkäynnillä.
Mikä sitten saa ke-jetin tyhjäkäyntiseoksen rikkaalle? Itellä ei tule muuta mieleen ku kylmäkäynnistyssuutin joka kusee koko ajan bensaa tai sitten seossäätö on metsässä mikä on tosi yleistä näissä vehkeissä ku joka korjaamo niitä ruuvailee vaikka harvalla on enää käsitystä miten se oikeaoppisesti säädetään. Esim täälä rovaniemellä ei osattu säätää ke-jettiä boschin omassa huollossa :shock:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Nyt alkaa olla jo vähän kriittistä saada tuo kondikseen ja nyt on testailtu lisää ja lambda sekä koko KE-jetronic voitanee sulkea pois. Nimittäen vähän kun ottaa vauhtia enemmän ja kone kunnolla lämpimäksi niin kyllä tota vikaa on silloinkin kun ECU ja lambdan piuha ovat irti.

Vika on ehkä jopa mennyt pahemmaksi, se ei ole vain tehottomuutta vaan vastaan takkuamista, nypytystä, mitä lie termejä tähän voisikin keksiä.

Ilman ECUa tuo nypytys saattaa alkaa ehkä pari sataa kiekkaa myöhemmin eikä ole ihan niin paha, mutta molemmilla sitä on.

Mitäs mekaaniselta puolelta sitten jää jäljelle, bensansyöttö, kipinä ja itse ruiskutus. Virranjakajan kansi, pyörijä ja tulpat ovat jo uusittu, tulpanjohdot tuskin oireilisivat vain tietyllä kierrosalueella? Kun ottaa kierrokset yli neljään tonniin niin nypytystä ei enää ole.

Bensapumppu on alkanut pitämään kovempaa ääntä kyllä, mutta eikös sen sitten pitäisi jatkaa nypyttämistä neljällä tonnilla kiihdyttäessäkin?

Nypytys on ylämäessä pahempi, eli vastuksen mukaan.
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Konehuonetta aloin nyt käymään lävitse lisää ja heräsi kolme kysymystä.

1.
Missä ilmamäärämittari sijaitsee, eikös näissä sellainen ole ongelmatapauksena usein?
Jos joku osaa vaikka sanoa kuvista sijainnin :P
Kuva
Kuva

2.
Multa puuttuu toisesta EZL KAT säätönamiskasta nappula. Tarkoittaako se sitä ettei tämä ole EZL vaan TZL (autossa on katti), vai onko tuossa ongelma?
Kuva
Kuva

3.
Mikä se "potikka" on ja erityisesti missä (osin samaa kysymystä kuin 1.), josta puhutaan esimerkiksi tuolla: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 17#p818217
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Eikös se ns. ilmamäärämittari ts. potikka ole tuo musta mötikkä tuossa määräjakajan kyljessä etupuolella, siis vähän tuon bensanpaineensäätimen takana. Se ilmeisesti aiheuttaa nykimistä jos on likainen.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Duh. Hiukan kummastelin että ei se musta nyt vaan voi olla MAF kun ei sen läpi kulje ilma. No perskele. Se on toi koko iso boksi itsessään se MAF.

http://www.everythingbenz.com/z/part/10 ... flow-meter

Putsaillaanpa se nyt sitten huolellisesti, lievästi oon kyllä skeptinen että putsaus auttaisi.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Jokin harhakuva muistui mieleen että jos sen käyttää irti niin vaatii pientä säätöä tai asennuksen samaan kohtaan jotta toimii oikein. Korjatkaa jos olen väärässä
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Jos nyt oikein ymmärsin niin viat on ilmeisesti tullut seisonnan seurauksena. Sillonhan viat on todennäkösesti seurausta sähkökontaktien hapettumista. Kaikki liittimet kannattaa käydä läpi ja putsata ne. niin ja maadoitukset kans
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Dodii, lähtihän se ilmamäärämittarin sensoripiirikin sieltä esille. Pintatarkasteluna näytti ok:lta, mutta kun suihkautti hiukan elektroniikkapiirien puhdistusainetta ja pyyhkäisi niin niistä kahdesta vastusviivasta toisesta katosi melkein puoli senttiä... viittaisi tuohon kyseiseen kierrosalueeseen.

Sen verran tuo jäi kyllä nyt vielä mietityttämään, että vaikuttaako ilmamäärämittari ruiskun käyntiin riippumatta siitä onko ohjaus eculla vai mekaanisesti?
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Minulla sellainen mielikuva että jos KE-jetistä otetaan yksikin sähkökomponentti irti niin se menee täysin mekaaniseen tilaan, eli siihen ei vaikuta enää mikään sähköpuolelta.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Jotenkin noin minäkin sen olen käsittänyt, nappaamalla ecuboksin, lambdan tms. irti, menee mekaaniselle ruiskulle. Vaan kun tökkiminen esiintyy sekä mekaanisella että sähköisellä. Tosin katselin tuossa juuri, että ainakin osa K-jetroniceistakin on varustettu ilmamäärämittarilla, joten kaipa tuo sitten vaikuttaa mekaaniseen ruiskuunkin.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Tai sitte vika voi olla jossain muualla :) Ei muista miten se K-jetissä oli on niin kauan ku semmosta on räplänny
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos se hiilikalvo on sökö niin se on sökö, ehjempää ettimään. Rikkinäisellä ei toimi. Uusi tulee koko läppähässäkän kera ja maksaa muutaman auton verran, eli ei järkevä vaihtoehto. Se kuntoon ja ettimään yleismittari jossa duty cycle nappula. Katteles sitten tuosta alimman kuvan pistokkeesta navoilta 2 ja 3 pulssisuhdetta käydessä. Sen pitäs huojahdella 50% kahta puolta. Jos menee n.10% hujakoille ja pysyy siinä, on seos mettässä pahemmin eikä lambda saa korjattua. Määränjakajan ja läpän välisestä kuusiokoloruuvista säätämällä hissuksiin pulssi sinne ~50% tuntumaan. Silloin perusseos on mekaanisesti säädetty lähimmäksi oikeaa ja lambda tekee vähiten töitä. Ennen säätöä toki varmistaa että kaikki palikat toimii.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Easy Rider kirjoitti:Jos se hiilikalvo on sökö niin se on sökö, ehjempää ettimään. Rikkinäisellä ei toimi. Uusi tulee koko läppähässäkän kera ja maksaa muutaman auton verran, eli ei järkevä vaihtoehto. Se kuntoon ja ettimään yleismittari jossa duty cycle nappula. Katteles sitten tuosta alimman kuvan pistokkeesta navoilta 2 ja 3 pulssisuhdetta käydessä. Sen pitäs huojahdella 50% kahta puolta. Jos menee n.10% hujakoille ja pysyy siinä, on seos mettässä pahemmin eikä lambda saa korjattua. Määränjakajan ja läpän välisestä kuusiokoloruuvista säätämällä hissuksiin pulssi sinne ~50% tuntumaan. Silloin perusseos on mekaanisesti säädetty lähimmäksi oikeaa ja lambda tekee vähiten töitä. Ennen säätöä toki varmistaa että kaikki palikat toimii.
Noilla eväillähän saa KE-jetin toimimaan oikein kunhan vain kaikki sen osat kunnossa. Vielä sen verran lisäisin että siitä samasta navasta tulee vikakoodit ulos pulssisuhteena, mutta mitään muistia siinä ei ole eli antaa koodin vain silloin kun se vika on päällä.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Hain eilen kutoskoneen ilmamäärämittarista uuden piirilevyn anturiin . Mittarianturilla sama mallinumero, mutta erilaiset kiinnitysreijät määräjakajalle joten ei voinut vaihtaa koko paskaa.

Käynti itseasiassa huononi, nyt kone sammuilee lämpimänä tyhjäkäynnillä, joskin kylmänä kiihtyvyys parani.

Ei tässä taida muu auttaa kuin suunnata nokka kohti claes ohlsonia kun kotona olevassa mittarissa ei pulssisuhteen mittausta ole, enkä enää ole varma olisiko tuo ilmamäärämittari sitten viallinen muutenkin kuin vain piirilevyltään vai onko seokset vaan niin hutikassa.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Ei se varmaan olis mahdoton homma korvata sitä potikkaa ihan normi elektroniikkakomponentillakaan jotka maksaa sen pari euroa kipale :idea:

Tuossa muutama http://www.vekoy.com/advanced_search_re ... =2a&page=1

Pitäis vain selvittää mikä vastusalue alkuperäisessä on, etuvastuksillahan saa vähän hienosäädettyä jos ei osu kohilleen. Ei haittais vaikkei kestäiskään kauaa noitahan vois ostaa vaikka heinähäkillisen :lol:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

scoffa kirjoitti:Hain eilen kutoskoneen ilmamäärämittarista uuden piirilevyn anturiin . Mittarianturilla sama mallinumero, mutta erilaiset kiinnitysreijät määräjakajalle joten ei voinut vaihtaa koko paskaa.

Käynti itseasiassa huononi, nyt kone sammuilee lämpimänä tyhjäkäynnillä, joskin kylmänä kiihtyvyys parani.

Ei tässä taida muu auttaa kuin suunnata nokka kohti claes ohlsonia kun kotona olevassa mittarissa ei pulssisuhteen mittausta ole, enkä enää ole varma olisiko tuo ilmamäärämittari sitten viallinen muutenkin kuin vain piirilevyltään vai onko seokset vaan niin hutikassa.
Sääditkö sitä ollenkaan :?:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Aika perkeleestä tuolla on ajaa vieläkin. En tajunnut katsoa mitä arvoja toi 2 ja 3 nastasta mitattava lambda-arvo sanoi ennen säätöä, mutta säätelin sitä hivenen. Nyt vaeltaa 47-53 väliä ja jos lambdan piuhan ottaa irti niin näyttää 50.6 tasaisesti.

Jurnuttaa edelleen kiihdytyksessä eikä oikein kiihdykkään, nyt vain lisäksi myös sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä.

Pitäisikö lisäilmaluistin koneiston pyörähtää kevyesti jos vaikka ruuvimeiselillä sitä sohasee?
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

scoffa kirjoitti:Aika perkeleestä tuolla on ajaa vieläkin. En tajunnut katsoa mitä arvoja toi 2 ja 3 nastasta mitattava lambda-arvo sanoi ennen säätöä, mutta säätelin sitä hivenen. Nyt vaeltaa 47-53 väliä ja jos lambdan piuhan ottaa irti niin näyttää 50.6 tasaisesti.

Jurnuttaa edelleen kiihdytyksessä eikä oikein kiihdykkään, nyt vain lisäksi myös sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä.

Pitäisikö lisäilmaluistin koneiston pyörähtää kevyesti jos vaikka ruuvimeiselillä sitä sohasee?
Sillon ku otat sen lambdapiuhan irti niin se antaa sieltä 3 nastasta lambdan vikakoodin pulssisuhteena joka on 50%. Sillon se antaa säätösignaalia kun se vaeltaa vähäsen.

Kyllä sen lisäilmaluistin pitäis aika herkästi liikkua. Jos annat napoihin jännitteen niin se pitäis liikkua aika vilkkaasti toiseen laitaan
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Edelleen sääditkö sitä potikkaa kohalleen ku vaihdoit sen?? Silläkin on aika iso merkitys.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Jännitettä kun annoin lisäilmaluistille niin se piti kovahkon napsahduksen, eli äänestä päättelin että toimisi, mutta jäin tuota miettimään siksi kun joku muistaakseni puhui sitä voivan liikutella.

Tosin, viat tuntuivat olevan edelleen samat, riippumatta onko ecu kiinni vai ei ja lisäilmaluistihan taitaa toimia pelkästään ecun kera.

Testausta häiritsee hieman se, että moniurahihna huutaa kuolemaa kiihdyttäessä ilmeisesti sen vuoksi kun kone ei käy sulavasti vaan tökkii. Käyntiinhän hihnan ei kai pitäisi voida vaikuttaa?
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

H.Salminen kirjoitti:Edelleen sääditkö sitä potikkaa kohalleen ku vaihdoit sen?? Silläkin on aika iso merkitys.
Laitoin samoille sijoille jotka jotka paskakerroksesta näkyivät vanhan asento olleen. Vai pitäisikö sitä säätää siitä pikkuruuvista? Potikassahan on toisen pään ruuvien kolot sellaset pitkulaiset joista voi säätää sen asentoa.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

scoffa kirjoitti:Jännitettä kun annoin lisäilmaluistille niin se piti kovahkon napsahduksen, eli äänestä päättelin että toimisi, mutta jäin tuota miettimään siksi kun joku muistaakseni puhui sitä voivan liikutella.

Tosin, viat tuntuivat olevan edelleen samat, riippumatta onko ecu kiinni vai ei ja lisäilmaluistihan taitaa toimia pelkästään ecun kera.

Testausta häiritsee hieman se, että moniurahihna huutaa kuolemaa kiihdyttäessä ilmeisesti sen vuoksi kun kone ei käy sulavasti vaan tökkii. Käyntiinhän hihnan ei kai pitäisi voida vaikuttaa?
Itseasiassa mulla ainakin hyytyy koko kosla kun hihna alkaa luistamaan. Aina kun ajaa lätäköstä ja lentää vettä hihnalle niin se alkaa luistaan ja kone hyytyy :nocando:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”