Kyselen näitä juttuja tuolla naapurifoorumilla, mutta siellä kukaan ei halua vastata...
Tämä alkup. moottoriohjauksen säätöajatus lähti siitä, että Ruotsista kuulin Volvomiesten saavan LH2.4 originaalista ulos "oikein säädettynä" jopa 400 hp??
Kellään tietoa/osaamista miten M104 suhteen...?
/johannes
M104 (E320) HFM-SFI moottoriohjauksen säätö, max hp/nm?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 04.8.2012 11:16
- Paikkakunta: Helsinki
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Ööh? Ei LH-Jetronicista ihan "säätämällä" oteta 400 hv ulos. Tottakai moottori apulaitteineen pitää olla ajan tasalla suuttimia myöten. Lisäksi moottorinohjauslaitteeseen asennetaan ns. lastu eli erillinen piiri, joka osaa ohjata moottoria paremmin.
Lienee M104:ssakin mahdollisia jopa isommatkin lukemat, mutta sitä en tiedä tarvitseeko ECU:a uudelleenohjelmoida/-koodata vai onko kyseessä ns. lastuttaminen. Mutta ilman moottoriin tehtäviä muutostöitä (mm. ahtaminen; turbolla, mekaanisesti tai jopa resonanssilla) ei kovin suurta tehon kasvua ole odotettavissa.
Lienee M104:ssakin mahdollisia jopa isommatkin lukemat, mutta sitä en tiedä tarvitseeko ECU:a uudelleenohjelmoida/-koodata vai onko kyseessä ns. lastuttaminen. Mutta ilman moottoriin tehtäviä muutostöitä (mm. ahtaminen; turbolla, mekaanisesti tai jopa resonanssilla) ei kovin suurta tehon kasvua ole odotettavissa.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 04.8.2012 11:16
- Paikkakunta: Helsinki
No niin, asia Volvosta tuli selväksi, kiitos. Keskustelu liittyi erilaisiin moot.ohj.järjestelmiin, joten turbokoneesta lienee ollut kysymys.thabandit^ kirjoitti:Ööh? Ei LH-Jetronicista ihan "säätämällä" oteta 400 hv ulos. Tottakai moottori apulaitteineen pitää olla ajan tasalla suuttimia myöten. Lisäksi moottorinohjauslaitteeseen asennetaan ns. lastu eli erillinen piiri, joka osaa ohjata moottoria paremmin.
Lienee M104:ssakin mahdollisia jopa isommatkin lukemat, mutta sitä en tiedä tarvitseeko ECU:a uudelleenohjelmoida/-koodata vai onko kyseessä ns. lastuttaminen. Mutta ilman moottoriin tehtäviä muutostöitä (mm. ahtaminen; turbolla, mekaanisesti tai jopa resonanssilla) ei kovin suurta tehon kasvua ole odotettavissa.
Sanopa samalla kantasi minkälaista tehonlisäystä (tai käyttöhyötyä) Megasquirt toisi alkuperäiseen M104 moottoriohjaukseen verrattuna?
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Varsinaiseen tehonlisäykseen on vaikea ottaa kantaa, mahdollisuuksiahan on toki. Säätäminen on oma hommansa, johon tarvitsee taitoa & kokemusta. Alla listattuna omat mielipiteet MegaSquirtista:
+ Edullinen hankintahinta vrt. Motec, Tatech jne
+"Täysin säädettävä" moottorinohjausjärjestelmä
+Mahdollisuus oppia lisää moottoreista ja niiden ohjauksesta sekä toimintaperiaatteista (harrastemielessä mainio idea)
-vaikeaselkoinen käyttää/ohjeiden puute vs. esim. MoTec
-tietotaidon tarve (koskee kaikkia ohjelmoitavia moottorinohjausjärjestelmiä)
Henkilökohtaisia kokemuksia allekirjoittaneella ei ole kuin muutamasta hassusta säätöajokerrasta kaverin autolla, jossa MS3 asennettuna. Mutta mm. tuo tapio89:n ehdotus E85:n käytöstä on myös yksi varteenotettava vaihtoehto. Ylipäätään jos "tykkää värkätä," niin tuollainen ohjlemoitava moottorinohjain on erittäin mielenkiintoinen laitos niin käyttö- kuin harrasteautossa.
+ Edullinen hankintahinta vrt. Motec, Tatech jne
+"Täysin säädettävä" moottorinohjausjärjestelmä
+Mahdollisuus oppia lisää moottoreista ja niiden ohjauksesta sekä toimintaperiaatteista (harrastemielessä mainio idea)
-vaikeaselkoinen käyttää/ohjeiden puute vs. esim. MoTec
-tietotaidon tarve (koskee kaikkia ohjelmoitavia moottorinohjausjärjestelmiä)
Henkilökohtaisia kokemuksia allekirjoittaneella ei ole kuin muutamasta hassusta säätöajokerrasta kaverin autolla, jossa MS3 asennettuna. Mutta mm. tuo tapio89:n ehdotus E85:n käytöstä on myös yksi varteenotettava vaihtoehto. Ylipäätään jos "tykkää värkätä," niin tuollainen ohjlemoitava moottorinohjain on erittäin mielenkiintoinen laitos niin käyttö- kuin harrasteautossa.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
ohjeitahan megaan on netti pullollaan, ihan niin paljon kun jaksaa lukeathabandit^ kirjoitti:ohjeiden puute
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051