Terve voorumille!
Tuli hommattua tollanen W124 -88 m103 3.0l koneella ja automaatilla.
Konehuoneen puolella oli tyhjäkäyntimoottorin letku irti, jotenka rupesin tilannetta tutkimaan kylmänä huonon tyhjäkäynnin takia.
Kahlasin voorumin läpi näistä kaikista KE-jet topiceista, ja nyt tehtynä on seuraavat asiat:
- vaihdettu tyhjäkäyntimoottorin letkut ehjiin
- puhdistettu tyhjäkäyntimoottori ja testattu 12voltilla että tyhjäkäyntimoottori pelaa
- puhdistettu ilmamäärälautasen asennon potentiometri
- säädetty kaasuläpän asentoanturi ja tarkastettu että molemmat kärjet kytkee kaasua käytettäessä polkimesta
- säädetty ilmamäärälautasen potentiometri moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä 0,7volttiin
- säädetty over-run katkaisija kaasuvivustosta
- mitattu kaikki piuhat + anturit että ovat ehjät ja toimivat ja että tieto menee boksille asti
Nyt kuitenkin ongelmana kiusaa vielä (mielestäni) matala tyhjäkäynti lämpimänä, varsinkin vaihde päällä.
Kattelin että tyhjäkäynnin suositellaan olevan 650-750r/min, minulla se on nyt lämpöisenä 600r/min. Kun kytken pakin tai Deen päälle, tippuu tyhjäkäynti 450-500r/min.
Kone kyllä käy hienosti (lue:pätkimättä/kakomatta) sekä vapaalla että vaihde päällä.
Kylmänä tyhjäkäynti korottuu sinne 750-800r/min paikkeille, jotenka oletan että tyhjäkäyntimoottori pelaa.
Onko tuohon olemassa jotain "oikeaoppista" säätöä tyhjäkäynnille?
Seoksiin ei tuntunut kauheasti vaikuttavan kun kokeilin säätää siitä määränsäätimen päältä kuusiokololla, eikä se kyllä vaikuttanut tyhjäkäyntiinkään.
Lambda taitaa siis olla vaihtokunnossa. Kokeilen tänään varmasti ehjällä lambda-anturilla, mutta epäilen ettei sillä ole vaikutusta kauheasti asiaan.
m103 tyhjäkäynti
omassa ex 300 te:ssä oli samaa ja katsastuksessa ei mennyt kierroksilla päästöt läpi.vein pajalle ja säätivät seokset kohdilleen, meni kirkkaasti läpi päästötestistä ja liian pienet kierrokset vaihde päällä ei enää vaivannut ja tuo sammuilikin joskus kun vaihteen kytki päälle.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Siitä kuusiokolosta yleensä säädetään kierrokset kohilleen kun kaikki muu pelaa, mitä lambdaan tulee niin sehän on helposti kokeiltu kun ottaa johdon irti(vänkärin jalkatilassa mattojen yms alla?).
Ettei ohje ollut jopa niin kaheli kuin että kierrokset niin korkealle kuin sillä ruuvilla saa ja sitten 50-100rpm alaspäin siitä.
Ettei ohje ollut jopa niin kaheli kuin että kierrokset niin korkealle kuin sillä ruuvilla saa ja sitten 50-100rpm alaspäin siitä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Jos kaikki on muuten kunnossa niin ei tartte päästömittaustakaan tehdä samalla, saa muutenkin kohilleen. Säätöohje tuohon löytyy jostain internetin syövereistä, W124performancen W126 osiossa oli ohjeet mutta tuo sivu on muuttunu suppeaksi.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
joo joku ohjehan tuohon on olemassa, itellä vaan sattu tuo leima olemaan ajnkohtainen syksyllä niin samaan raahaan tuli kuntoon.
muuten ei kyllä valittamista kyseisestä konetyypistä ole.
muuten ei kyllä valittamista kyseisestä konetyypistä ole.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92