300CE mystinen käyntihäiriö
300CE mystinen käyntihäiriö
Kyselin tätä jo tuolla mersufooruminkin puolella mutta sielä alkoi vastaustahti hiljentymään ja hätä on kova.
Ilmeni sellainen onkelma että 300CE ei ota kaasua. Ilmenee yleensä paikalta lähdettäessä ja muuten hitaissa nopeuksissa. Kun kaasua pumppaa pohjaan muutaman kerran, se sitten ampaiseekin liikkeelle. Esiintyy useammin kun kone on kylmä. Todella kiusallinen vaiva varsinkin näin kaupungissa ajettaessa
Lisäksi muita havaintoja jotka voisi(?) liittyä oireeseen (tai en minä tiedä, en tajua autoista )
1) Kun koneen ajaa kuumaksi ja sammuttaa, on hankala saada käyntiin seuraavalla starttauskerralla (jos siis ei ole kerennyt ihan kylmetä kone)
2) Putkista sylkee ulos jotain nestettä? Bensaa, vettä? Tyhjäkäynnillä röpsöttelee maan märäksi
3) Laatikko heittää joskus vapaalle n. sekunniksi 2 -> 3 tai 3 -> 4 vaihtaessa
4) ''Kylmällä'' (10 asteen tietämillä) ei tahdo pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä, ei myöskään vastaa kaasuun -> ei saa edes poljettua lämpimäksi
Ilmeni sellainen onkelma että 300CE ei ota kaasua. Ilmenee yleensä paikalta lähdettäessä ja muuten hitaissa nopeuksissa. Kun kaasua pumppaa pohjaan muutaman kerran, se sitten ampaiseekin liikkeelle. Esiintyy useammin kun kone on kylmä. Todella kiusallinen vaiva varsinkin näin kaupungissa ajettaessa
Lisäksi muita havaintoja jotka voisi(?) liittyä oireeseen (tai en minä tiedä, en tajua autoista )
1) Kun koneen ajaa kuumaksi ja sammuttaa, on hankala saada käyntiin seuraavalla starttauskerralla (jos siis ei ole kerennyt ihan kylmetä kone)
2) Putkista sylkee ulos jotain nestettä? Bensaa, vettä? Tyhjäkäynnillä röpsöttelee maan märäksi
3) Laatikko heittää joskus vapaalle n. sekunniksi 2 -> 3 tai 3 -> 4 vaihtaessa
4) ''Kylmällä'' (10 asteen tietämillä) ei tahdo pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä, ei myöskään vastaa kaasuun -> ei saa edes poljettua lämpimäksi
Se liemi ainakin maistu makeelta. Onko se sitten jotain veden ja jäähdytinnesteen sekotusta? Lämmöt on ollu normaalit.
Vaihdettiin polttoainesuodatin niin oireet on nyt vähän ainakin helpannut, nykyään saattaa lähteä jo ihan normaalisti ekalla startilla tai sitten tokalla, ja kaasuun vastaa yleensä kunhan saa sen käyntiin. Eli silloin ei vastaa jos pitää kahdesti startata -> ekalla startilla ei ota kaasua ja sammahtaa.
Vaihdettiin polttoainesuodatin niin oireet on nyt vähän ainakin helpannut, nykyään saattaa lähteä jo ihan normaalisti ekalla startilla tai sitten tokalla, ja kaasuun vastaa yleensä kunhan saa sen käyntiin. Eli silloin ei vastaa jos pitää kahdesti startata -> ekalla startilla ei ota kaasua ja sammahtaa.
Ja sitä kun ihmettelit että pakoputkesta tiputtelee vettä niin se on ihan normaalia. Ellei sitä nyt sieltä tule oikeasti paljon.
Esim huomaa hyvin kun ajaa jonkun toisen auton perässä joka lähtee kiihdyttämään niin sieltä putkestahan tulee vettä melko paljonkin. Normaali polttoaineen palamisen sivutuote ymmärtääkseni.
Esim huomaa hyvin kun ajaa jonkun toisen auton perässä joka lähtee kiihdyttämään niin sieltä putkestahan tulee vettä melko paljonkin. Normaali polttoaineen palamisen sivutuote ymmärtääkseni.
Kiitos lambdavinkistä, pitää katsastaa ensitilassa!
Nyt on alkanut kylmemmillä keleillä käymään normaalisti eli kerrasta käyntiin ja kiekat vähän vajaa 1000 ja vastaa kaasuun normisti, tuntuu että vetojakin on enemmän mitä "yleensä".
Ja joo, ei sitä ainetta putkesta nyt niin kuin kraanasta tuu mutta kuitenkin sellasena sumuna että maa kastuu jos kauemmin paikallaan seisoo. En oo aiemmin vissiin sitten vaan huomannut Hyvä tietää ettei oo vakavaa, aina oppii uutta.
Nyt on alkanut kylmemmillä keleillä käymään normaalisti eli kerrasta käyntiin ja kiekat vähän vajaa 1000 ja vastaa kaasuun normisti, tuntuu että vetojakin on enemmän mitä "yleensä".
Ja joo, ei sitä ainetta putkesta nyt niin kuin kraanasta tuu mutta kuitenkin sellasena sumuna että maa kastuu jos kauemmin paikallaan seisoo. En oo aiemmin vissiin sitten vaan huomannut Hyvä tietää ettei oo vakavaa, aina oppii uutta.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Tuossa linkin ekalla rivillä on kuvia virranjakajasta. Tuo punainen on nimenomaan virranjakajan kansi.
http://www.google.fi/search?q=m103+virr ... CAYQ_AUoAQ
Kun avaat virranjakajan, löytyy sieltä ns. pyörijä. Tämä jää autoon kiinni ja virranjakajan kansi lähtee irti. Virranjakajan kannen keskellä on pieni hiilenpala (näkyy linkin kuvissa). Tämä hiili on kiinni jousen päässä, varo ettei hiili tipu jonnekin mootttorin syövereihin.
Normaalisti kipinä kulee virranjakajan läpi moottoriin. Virranjakaja voi kuitenkin olla hapettunut, kostea tms. niin ettei kipinä pääsee jatkamaan matkaa. Tästä syntyy luonnollisesti epätasainen käynti.
Mikäli saat jakajan kannen auki, voit puhdisttaa ne kannen reunoilla olevat mustat härvelit, vaikka kynsiviilan päällä. Lisäksi voit puhdistaa pyörijän (=propellin näköinen osa itse jakajassa, ei kannessa) samaisella kynsiviilalla. Mikäli käynti paranee, kannattaa koko virranjakaja vaihtaa. Puhdistus on vain ensiapua.
http://www.google.fi/search?q=m103+virr ... CAYQ_AUoAQ
Kun avaat virranjakajan, löytyy sieltä ns. pyörijä. Tämä jää autoon kiinni ja virranjakajan kansi lähtee irti. Virranjakajan kannen keskellä on pieni hiilenpala (näkyy linkin kuvissa). Tämä hiili on kiinni jousen päässä, varo ettei hiili tipu jonnekin mootttorin syövereihin.
Normaalisti kipinä kulee virranjakajan läpi moottoriin. Virranjakaja voi kuitenkin olla hapettunut, kostea tms. niin ettei kipinä pääsee jatkamaan matkaa. Tästä syntyy luonnollisesti epätasainen käynti.
Mikäli saat jakajan kannen auki, voit puhdisttaa ne kannen reunoilla olevat mustat härvelit, vaikka kynsiviilan päällä. Lisäksi voit puhdistaa pyörijän (=propellin näköinen osa itse jakajassa, ei kannessa) samaisella kynsiviilalla. Mikäli käynti paranee, kannattaa koko virranjakaja vaihtaa. Puhdistus on vain ensiapua.
Kein siknatuur
Virranjakajaan en ole vielä saanut aikaiseksi katottua mutta osaako kukaan sanoa mistä johtuu tämä että n. 10 asteen tienoilla käynnistyy huonosti mutta kun lämpötila on lähempänä 5 astetta käynnistyy yleensä heti ekalla ja vastaa heti myös kaasuun?
Mersufoorumilla on ehdoteltu myös että yj-relettä pitäisi katsella, onko se mikä näistä (jos kuvassa edes näkyy?)
Mersufoorumilla on ehdoteltu myös että yj-relettä pitäisi katsella, onko se mikä näistä (jos kuvassa edes näkyy?)
Selvä, pitääpä sitökin koittaa saada aikaiseksi tutkailtua tässä vkl. Huomasin muuten tänään, että kun auto oli yön parkissa vähän nokka alaspäin niin käynnistyi paremmin heti ja otti kaasuakin heti parkissa. Ajossa kuitenkin vielä teki tuota kaasuun vastaamattomuutta. Viittaisko johonkin polttoainepuolelle ja minne päin sielä?
Edit: Jaa, olikin näköjään vaan joku yhden kerran ihme, seuraavalla kerralla kun oli nokka alaspäin sai startata lähemmäs 5 kertaa ennen kuin jäi käyntiin.
Edit: Jaa, olikin näköjään vaan joku yhden kerran ihme, seuraavalla kerralla kun oli nokka alaspäin sai startata lähemmäs 5 kertaa ennen kuin jäi käyntiin.
Hemmetti enhän mä saanut edes tuota relettä irti niistä johdoistaan Sulakkeen nyt tarkistin kun en pimeällä jaksanut sen enempää räpeltää ja se oli ihan ehjä. Tuli tuossa mieleen että voisko kone saada liikaa bensaa? Starttaillessa jos erehtyy painamaan kaasua niin yleensä kierrokset laskee niinkuin tukehtuisi. Tätä esiintyy nyt kylmemmillä keleillä. Kylmäkäynnistyssuutin, lämpötila-anturi?
Ajattelin vielä tuota vaihdettua potikkaa mitata että onko se nyt varmasti sen 0.7v. Muistaakseni säädettiin "rajoihin" mutten sitten ole varma onko ne kuitenkin liian kaukana tuosta 0.7v:stä.
Ajattelin vielä tuota vaihdettua potikkaa mitata että onko se nyt varmasti sen 0.7v. Muistaakseni säädettiin "rajoihin" mutten sitten ole varma onko ne kuitenkin liian kaukana tuosta 0.7v:stä.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
heissan taas. auto oli tutulla korjaajalla muttei saatu vikaa päälle kun oli lämpötila pihalla 0 tietämillä on nyt toiminut kylmemmillä kutakuinkin normaalisti, mutta on edelleen tehottoman tuntuinen ajossa. toissapäivänä teki sellaisen tempun, että käynnistyi normaalisti mutta seuraavalla startilla sai hinkuttaa vaikka kuinka kauan, ja tuntui ettei edes yrittänyt käynnistyä. ei siis lupaillut. sain sen sitten lopulta kuitenkin käyntiin. tuttu veikkaili että voisi olla bensapumpun puolella vikaa. onko jotain mitä tällainen maallikko osaisi näin itsekseen (ilman nosturia) tutkailla tuon bensapumpun suhteen, johtoja yms?
ja virranjakajaan ei ole vieläkään tullut katsottua
ja virranjakajaan ei ole vieläkään tullut katsottua
Moro taas.
Nyt on autoa vähän hipistelty mutta tää kaasuun vastaamattomuus ei oo kdonnut mihinkään. Vaihdettiin virranjakajan osat ja bensapumput, nyt käy ihan hyvin ja käynnistyy normisti mutta tosiaan yllä mainittu ongelma on kiusana edelleen. Lisäksi useimmiten sellasta tehottomuutta kiihdyttäessä (ollut aina, en muista mainitsinko asiasta aiemmin?) Erityisesti huomaa kun kylmänä lähtee liikkeelle.
Voiko sen aiheuttaa automaattiloota? Tai se että tässä on 30TDT:n laatikko? Jotain säätöjä pielessä tmv? Vai voisiko kaasun "välityksessä" olla jotain häikkää, jos niin mistä sitä kannattaa etsiä?
Nyt on autoa vähän hipistelty mutta tää kaasuun vastaamattomuus ei oo kdonnut mihinkään. Vaihdettiin virranjakajan osat ja bensapumput, nyt käy ihan hyvin ja käynnistyy normisti mutta tosiaan yllä mainittu ongelma on kiusana edelleen. Lisäksi useimmiten sellasta tehottomuutta kiihdyttäessä (ollut aina, en muista mainitsinko asiasta aiemmin?) Erityisesti huomaa kun kylmänä lähtee liikkeelle.
Voiko sen aiheuttaa automaattiloota? Tai se että tässä on 30TDT:n laatikko? Jotain säätöjä pielessä tmv? Vai voisiko kaasun "välityksessä" olla jotain häikkää, jos niin mistä sitä kannattaa etsiä?