W124 250 d resonoi matalilla kierroksilla pumpun kohdalta
W124 250 d resonoi matalilla kierroksilla pumpun kohdalta
Olen vuosien saatossa lukenut kirjoituksia W124 ohjaustehostimen pumpun korvakoiden murtumista. Nyt lienee kyseinen ongelma iskenyt meidän OM602 -autoon? Rämisevä ääni hieman tyhjäkäynnin yläpuolella. Kuuluu myös sisälle kaupunkiajossa ykkös- ja kakkosvaihtotilanteissa ihan lyhytkestoisena resonointiäänenä. Konehuone avattuna resonointi on selkeä, kun antaa hieman kaasua. Ja ääni tulee nimenomaan tehostajan pumpun suunnalta. Hihnankiristysosat, iskari ja keinu ovat kunnossa, joten tuo korvakon murtuma lienee todennäköisin vikakohde?
Miten varmistan asian? Otanko siivapyörän irti, jolloin voisin nähdä vikakohdan? Onko tuossa pumpussa jokin tietty kohta, josta ne murtuvat? Onko tuo korvakko siis osana pumpun rungon valua, jolloin pumppu on uusittava?
Miten varmistan asian? Otanko siivapyörän irti, jolloin voisin nähdä vikakohdan? Onko tuossa pumpussa jokin tietty kohta, josta ne murtuvat? Onko tuo korvakko siis osana pumpun rungon valua, jolloin pumppu on uusittava?
Re: W124 250 d resonoi matalilla kierroksilla pumpun kohdal
Pumpun takapuoleiset korvat murtuu ensin.kardaani kirjoitti: Onko tuossa pumpussa jokin tietty kohta, josta ne murtuvat?
Mutta se räminä lähtee siitä hihnasta jokatapauksessa.
Kiristimen iskari/iskarin kumiholkit väljät ja päästää remmin resonoimaan.
Täysin timmellä osilla resonointia ei tule.
Re: W124 250 d resonoi matalilla kierroksilla pumpun kohdal
Iskari on täysin uusi, viikko sitten laitettu täysin alkuperäinen alustanumerolla ostettu tähtimerkilläkin varustettu iskari. Eli iskarin kunnosta/laadusta ääni ei ole kiinni.Mika.T kirjoitti:Pumpun takapuoleiset korvat murtuu ensin.kardaani kirjoitti: Onko tuossa pumpussa jokin tietty kohta, josta ne murtuvat?
Mutta se räminä lähtee siitä hihnasta jokatapauksessa.
Kiristimen iskari/iskarin kumiholkit väljät ja päästää remmin resonoimaan.
Täysin timmellä osilla resonointia ei tule.
Eli tarkoitatko, että vaikka pumpun korvakko olisi murtunut, niin timmeillä hihnankiristysosilla räminää ei tulisi?
Nyt vaihdoin myös varmuudeksi vanhan kiristinvivun. Siinä oli pieni välys, joten ei se vaihto hukkaan mennyt. Paha TTTRRRR ääni kuuluu edelleen ja se tulee ohjaustehostimen pumpusta varmuudella. Ääni tulee n. 1000 kierroksella ja kuuluu vain kapealla välillä. Koitin pumpun akselin väljyyksiä. Siivapyörästä kun vetää ulospäin, niin se liikahtaa ulospäin ja kuuluu sellainen kolahduskin eli akselin suuntaista väljyyttä löytyy. Kiinnityskohdat näyttäisi olevan ehjät, joten kai se on sitten pumpun laakeri tjms. väljä Öljyä on ja vuotoja ei ole.
Laittakaa ohje irroitukseen. Tarviiko irroittaa ilmansuodinkotelo? Hihna löysälle ja muutama ruuvi auki....näyttää ainakin ulkoapäin kohtuu helpolta hommalta. Kiitos.
Laittakaa ohje irroitukseen. Tarviiko irroittaa ilmansuodinkotelo? Hihna löysälle ja muutama ruuvi auki....näyttää ainakin ulkoapäin kohtuu helpolta hommalta. Kiitos.
Vaihdoin ohjaustehostimen pumpun ja etummainen alakorvakko oli vanhasta murtunut. Ihan pala irtosi, kun sitä vähän sormilla väänsi. Toinenkin hiushalkeama siinä oli. Onpa se vaikea huomata paikoillaan. Vaihto olikin helppo homma. Resonointi pieneni, mutta se jäi yllättäen vieläkin osittain. Olin varma, että nyt ei enää kuulu mitään räpätyksiä. Täytyy tarkistaa uudelleen moottorinkin puoleinen kiinnitysosa vai olisiko moottorin pään pultin reijät väljistyneet? Vai uskaltaisiko nuita pultteja vielä kiristää oikein kunnolla?
Eipäs jätetä ratkaisematta tätä ketjua. Pumpun korvakko oli siis murtunut, mutta räminää jäi silti. Irroitin pumoun uudelleen ja tarkistin moottorinpuoleisen korvakon. Se oli ehjä. Kun ei mitään vikamahdollisuutta oikein jäänyt, niin vaihdoin vasta uusimani orggigsen hihnankiristimen iskarin vanhaan ja taas kaikki alkoi toimimaan kuten pitää. En käsitä, mikä uudessa alkuperäisosassa mättää, kun ei sillä toiminut. Vanha Stabilus-merkki toimii. Orggis oli liian jäykkä ja ei antanut keinun kallistua lainkaan. Vanha kallistuu selvästi kaasua annettaessa. Homma siis ratkaistu.