W124 ei sammu
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 11.7.2007 10:21
W124 ei sammu
Tänään mersuun tuli uusi ominaisuus eli kone ei sammunut vaikka kääntäisi virtalukosta sammuksiin. Kysäisin tietysti apua tutuilta ja tuntemattomilta ja lukaisinpa mesefoorumiakin ja kuten kaikki epäilivätkin, vika oli alipaineletkussa, tarkemmin sanottuna moottorin tyhjäkäynnin korottimelle/säätimelle/tms. menevä letku oli poikki.
Vikadiagnostisoitiin siten, että aluksi yritettiin sammuttaa auto - ei sammunut. Sitten imaistiin letkusta joka menee pumpulle ja jossa sammuttaja sijaitsee - auto sammui eli puuttui alipaine. Nyppäsin ajovalojen korkeudensäädön irti, sinnekään ei tullut alipainetta ja letkusta imemällä valot säätyivät. Seuraamalla alipainepumpulta lähtevää isoa vaaleaa putkea koneelle ja siitä erkanevaa pienempää putkea löytyikin y-haara josta erkanee tyhjäkäynnin säätimelle tms. jonka putki oli siis poikki.
Toivottavasti tästä on jollekin apua jos vastaava tilanne tulee eteen. Tärkeintä on selvittää tuleeko alipainetta ja jos ei, missä vuotaa.
Vikadiagnostisoitiin siten, että aluksi yritettiin sammuttaa auto - ei sammunut. Sitten imaistiin letkusta joka menee pumpulle ja jossa sammuttaja sijaitsee - auto sammui eli puuttui alipaine. Nyppäsin ajovalojen korkeudensäädön irti, sinnekään ei tullut alipainetta ja letkusta imemällä valot säätyivät. Seuraamalla alipainepumpulta lähtevää isoa vaaleaa putkea koneelle ja siitä erkanevaa pienempää putkea löytyikin y-haara josta erkanee tyhjäkäynnin säätimelle tms. jonka putki oli siis poikki.
Toivottavasti tästä on jollekin apua jos vastaava tilanne tulee eteen. Tärkeintä on selvittää tuleeko alipainetta ja jos ei, missä vuotaa.
Laitetaas tähän jatkoksi,ei sammu ei.
Kesällä rupesi sammumaan huonosti ja viiveellä,uusin sammuttimen pari kk sitten,vika poistui
Viikko sitten sama vika ei sammu,tai sammui kun käänsi avainta hitaasti,nyt se ei sitten sammu enää ollenkaan.
Valot säätyy normaalisti,jarrutehostin toimii oikein,letkut tuntuisi olevan tiiviit, kojelaudan alla ei ole ropattu mitään.
Sammutin vipu heiluu kun kääntää avaimesta,ja sitten kun vivusta vähän avittaa niin sammuu normaalisti. Vipu kylläkin nousee kohta takaisin yläasentoon? Alipainevuodon merkki?
Minkälainen on se virtalukon alipaine pohja,voiko se vikaantua?
Nyppii ja ahistaa
Kesällä rupesi sammumaan huonosti ja viiveellä,uusin sammuttimen pari kk sitten,vika poistui
Viikko sitten sama vika ei sammu,tai sammui kun käänsi avainta hitaasti,nyt se ei sitten sammu enää ollenkaan.
Valot säätyy normaalisti,jarrutehostin toimii oikein,letkut tuntuisi olevan tiiviit, kojelaudan alla ei ole ropattu mitään.
Sammutin vipu heiluu kun kääntää avaimesta,ja sitten kun vivusta vähän avittaa niin sammuu normaalisti. Vipu kylläkin nousee kohta takaisin yläasentoon? Alipainevuodon merkki?
Minkälainen on se virtalukon alipaine pohja,voiko se vikaantua?
Nyppii ja ahistaa
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
mitenkäs lämpötila tähän vaikuttaa ??
kesällä ja syssyllä sammuu, mutta talvella lyhyellä = alle 10 km matkalla ei, kun taas yli 10 km sammuu, kun saa aamulla kerran sammumaan ok niin tuntuu sammuvan ok koko päivän.
nimim. yhden kuminivelen jo vaihtaneena kardaaniin ois kiva kokeilla muutakin kun nelonen pesän ja kytkin ylös. Käytännössä kaikki edellä luetellut vikapaikat läpi käyty. . . ei löydöksiä ?? vai vaivaako minussa puusilmätauti ???
:O)
nimim. yhden kuminivelen jo vaihtaneena kardaaniin ois kiva kokeilla muutakin kun nelonen pesän ja kytkin ylös. Käytännössä kaikki edellä luetellut vikapaikat läpi käyty. . . ei löydöksiä ?? vai vaivaako minussa puusilmätauti ???
:O)
1. Teretulemast Meselle, viherma!
2. Olisiko tuosta apua?
2. Olisiko tuosta apua?
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
No niin, nyt sitten iski tohon omaan ajokkiin myös kyseinen vika. Ja samalla toinenkin.
Eipä sammu virta-avaimesta ja toinen homma vielä, että jarrutehostin ei taida pelata. Ainakin jarrupoljin on niin kova, ettei meinaa saada pysähtymään. Eli lähdenkö etsimään vikaa noista alipaineletkuista vai olisko jotain muuta vinkkiä?
Eli taitaa mennä oston puolelle, vaan pitääköhän siihen sitten ostaa kokonaan uusi pumppu ja toi sammutin?
ALIPAINEPUMPPU DIESELIIN MERCEDES W124 MALLI 85--95
Kehittää jarrutehostajan tarvitseman alipaineen
W124 Pumppu (Pierburg). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-8305 199.00 ???
W124 Pumpun tiiviste (moottoriin). . . . . . . . . . . . . 23-8318 4.50 ???
W124 Moottorin sammutusalipainekello yleensä 1 427 133 094 23-8314 29.90 ???
W124 Moottorin sammutusalipainekello harvoin 1 427 133 093
Mutta huomenna ollaan viisaampia, kunhan käyn noi letkut ensin läpi.
Eipä sammu virta-avaimesta ja toinen homma vielä, että jarrutehostin ei taida pelata. Ainakin jarrupoljin on niin kova, ettei meinaa saada pysähtymään. Eli lähdenkö etsimään vikaa noista alipaineletkuista vai olisko jotain muuta vinkkiä?
Eli taitaa mennä oston puolelle, vaan pitääköhän siihen sitten ostaa kokonaan uusi pumppu ja toi sammutin?
ALIPAINEPUMPPU DIESELIIN MERCEDES W124 MALLI 85--95
Kehittää jarrutehostajan tarvitseman alipaineen
W124 Pumppu (Pierburg). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-8305 199.00 ???
W124 Pumpun tiiviste (moottoriin). . . . . . . . . . . . . 23-8318 4.50 ???
W124 Moottorin sammutusalipainekello yleensä 1 427 133 094 23-8314 29.90 ???
W124 Moottorin sammutusalipainekello harvoin 1 427 133 093
Mutta huomenna ollaan viisaampia, kunhan käyn noi letkut ensin läpi.
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
No niin, nyt on vika siltä osin ratkaistu
Eli uusittu alipainepumppu; Jousen sisällä ollut akseli tjsp. oli irronnut/katkennut, jolloin pumppu ei pelannut.
Pari tuntia meni aloittelijalta tuohon hommaan kaikkine ihmettelyineen ja purkamisineen.
Hintaa Motonetin pumpulla oli 199 euroa. Paketissa lukee, että Original Part ja valmistaja on Pierburg. Paketti sisälsi myös tarvittavan tiivisteen. Osa löytyi heti hyllystä.
Kysyin vertailevan hinnan myös AD Varaosamaailmasta ja sieltä tuli melko suolainen hinta: 284 euroa. Ja olisi ollut tilaustavaraa...
Hartikaiselta en kysynyt, mutta kuulin, että siellä hinta olisi samaiselle pumpulle ollut 350 euroa.
Eli uusittu alipainepumppu; Jousen sisällä ollut akseli tjsp. oli irronnut/katkennut, jolloin pumppu ei pelannut.
Pari tuntia meni aloittelijalta tuohon hommaan kaikkine ihmettelyineen ja purkamisineen.
Hintaa Motonetin pumpulla oli 199 euroa. Paketissa lukee, että Original Part ja valmistaja on Pierburg. Paketti sisälsi myös tarvittavan tiivisteen. Osa löytyi heti hyllystä.
Kysyin vertailevan hinnan myös AD Varaosamaailmasta ja sieltä tuli melko suolainen hinta: 284 euroa. Ja olisi ollut tilaustavaraa...
Hartikaiselta en kysynyt, mutta kuulin, että siellä hinta olisi samaiselle pumpulle ollut 350 euroa.
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
solvi kirjoitti:tuli vika taas ja luin tätä osioo ja oireet sopii tohon alipainepumpuun siis jarrut on tehottomat ja miettii hetken ennenkun sammuu, missä päin moottoria tämä kyseinen pummppu siaitsee ja montako letkua siinä on kiinni mitkä pitäs tarkastaa.
Alipainepumppu sijaitsee koneen edessä, näkyy ihan hyvin. On kiinni muistaakseni 5-6 pultilla.
Purattaa vaihtooperaatiossa tuulitunnelin, flektinsiiven ja hihna kannattaa yläosastaan ainakin iroittaa. Siinä samalla löystyy se hihnankiristimeniskarikin, joka on hieman tiellä yhden pultin irroituksessa. Pumppuun muistaakseni tulee pari letkua.
Se ei ole paha rasti vaihtaa itse, jopa minä sen tein, jolla ei ole kauheasti kokemusta autoasennuksista. Suurin työ taitaa olla tuo purkuhomma.
Se kannattaa vaihtaa pikaisesti, jos se on vanhanmallin pumppu, se levittää laakerinosansa koneen sisään, josta seuraa jo kalliimpi remontti.
Ja se voi myös viottaa sitä vuoristorataa, jolloin remontille alkaa tulla myöskin hintaa.
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
- w124 kingi
- Viestit: 6
- Liittynyt: 10.1.2014 22:54