250D tyhjäkäynti

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
pekkakm
Viestit: 1
Liittynyt: 20.1.2008 15:33
Paikkakunta: Kokkola

250D tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja pekkakm »

Terve. mikä mättää kun 250 D automaatti käy normaalisti
tyhjäkäyntiä vapaalla n 900r/min mutta esim pysädyttäessä valoihin
vaihde päällä kierrosluku laskee n400 r/min , ravistaa, ja viimein sammuu? Käynnistettäessä tekee samaa jos ei anna kaasua lisää.
leinojp
Viestit: 6
Liittynyt: 22.4.2014 16:30
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja leinojp »

Samantapainen ongelma omassa -92 mallissa. Eli tyhjäkäynti vaihtelee 900 ja 500 välillä kun vaihde on P-asennossa. Kun vaihdevivun siirtää R- tai D-asentoon, tyhjäkäynti putoaa 500 tai alle, jolloin auto sammuu. Liikkeelle lähtö on jotenkin tahmeaa mutta kun vauhtiin pääsee niin menee kyllä. Mistähän vikaa voisi etsiä?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

oiskos voiskos siellä olla tyhjäkäynti säädin/rele? siis tämä ELR?
ihtellä semmonen rele tsydeemi löytyy akun takaa...

jossain siellä syöttöpumpun takana se härveli.. kahtoo onko kaikkille liittimille paikat. yms.

E. Onhan Yj-rele kunnossa, eikä sulakkeet ole palaneet?
® Mesen linttaklubi
leinojp
Viestit: 6
Liittynyt: 22.4.2014 16:30
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja leinojp »

Pitää alkaa käymään läpi nuo paikat. Entä voisiko vika olla puhtaasti automaattilaatikossa. Öljy on kyllä punaista ja notkeaa mutta sen määrästä ei oikein saa selvää. Mikä lienee oikea mittaustapa?
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Muistaakseni niin, että ajelet laatikon lämpimäksi, sitten paikallaan käytät vaihdevalitsinta joka asennossa ja mittaat. Joku vahvistanee, muistanko omiani.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Onko itte menty lissäämään syöttöä? Seki on yks syy jossei oo osattu oikein säätää sitte tyhjäkäyntiä.
E46 330D & E46 328i
leinojp
Viestit: 6
Liittynyt: 22.4.2014 16:30
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja leinojp »

Hän, jolta auton ostin pääsiäispyhien aikana, sanoi että edellinen omistaja oli säätänyt pumppua suuremmalle. Kuinkas muutenkaan. Kävi jo mielessä, että onkohan siinä tiedetty, mitä on oltu tekemässä.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Joo, pumpun kannen alta tyhjäkäynti pienenmäksi eikä siitä ulkosesta hienosäädöstä. Mulla ollu jokanen auto josta ite syötöt lisätty ni väärin pienennetty toi tyhjäkäynti. Sitte ko kuormaa tulee ni kiekat laskee ko lehmänhäntä.

Oma 300d teki samaa ja sääjin "oikein" sen ni ei tipu yhtää käynti ko nappaa automaatista vaihteen päälle.
E46 330D & E46 328i
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

onre kirjoitti:Muistaakseni niin, että ajelet laatikon lämpimäksi, sitten paikallaan käytät vaihdevalitsinta joka asennossa ja mittaat. Joku vahvistanee, muistanko omiani.
Kyllä näin on, kannattaa oottaa hetki kun on käynyt vaihteet läpi ja sitten mitata, auto käynnissä tietenkin.

Pumpun perässä on yks ruuvi mistä saa tyhjäkäynnin vääntövoimaa säädettyä, http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436

Tuolla on juttua säätämisestä. Säädin yhdestä 300D vaparimatikista syöttöjä isommalle ja vääntövoimaa kanssa, ai että jaksoi vääntää metsikössä mahtavasti. 8)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
leinojp
Viestit: 6
Liittynyt: 22.4.2014 16:30
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja leinojp »

Sain sellaisen tiedon että kierrosten laskun syynä voisi olla, että laatikossa on liikaa painetta. Sinnehän menee alipaineletku. Tai sitten pannat kaipaa säätöä. Teorioita alkaa olla aika monta.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kokeile toisella yj-releellä. Löytyy akun takana olevan muovisuojan takaa.
Jos ei toimi, niin sitten tuo itsesäädetty pumppu voisi olla varteenotettava vikakohde.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ei sillä laatikolla ole mitään virkaa siihen tyhjäkäyntiin, vaikka olisi sekaisin kuin seinäkello. Vain viallinen turbiini voisi saada aikaan tuota ja se vika on erittäin epätodennäköinen.

Pumppu on ainakin väärin säädetty. Mikäli siinä on sähköinen tyhjäkäynnin säätö olisi tyhjäkäynti normaalissa, eli noin 650-700,vaikka se olisi täysin pimeänä. Tosin vaihde päällä ja kylmänä kävisi alikierroksilla. Mekaanisella tyhjäkäynnin säätäjällä ei olisi mitään eroa lämpänä oli rikki tai ei.

Nuo oireet passaa kuin nappi silmään syötönsäätön, kun on tiedetty vain puoliksi mitä ollaan tekemässä.

Oikea säätö elr:lle on, että auto käy lämpimämä ilman mitään kuormaa normikierroksilla tyhjäkäyntiä elr:n töpseli irti pumpusta ja töpselin voi tökätä paikalleen ilman että käynti muuttuu. Jos säätö pumpussa on liian pienellä, hyppää kierrosluku kun töpselin tökkää takaisin pumppuun. Se systeemin tarkoitus on "painaa kaasua" kun moottoria kuormittaa joku, kuten ilmastoinnin kompura, automaatin vaihde yms, siten että käynti pysyy aina normaalina.

Sitten tuo, että se sammuu kuitenkin, viittaa siihen, että se elr on pois pelistä.

Sain kerran diesel turuselta juuri noin säädetyn pumpun. Pyysin syöttöä lisää, niin tyhjäkäynti oli säädetty normaaliksi ruuvaamalla tyhjäköynnin säätöruuvi pohjaan. Toimi juuri niin kuin sinulla nyt.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ei sillä laatikolla ole mitään virkaa siihen tyhjäkäyntiin, vaikka olisi sekaisin kuin seinäkello. Vain viallinen turbiini voisi saada aikaan tuota ja se vika on erittäin epätodennäköinen.

Pumppu on ainakin väärin säädetty. Mikäli siinä on sähköinen tyhjäkäynnin säätö olisi tyhjäkäynti normaalissa, eli noin 650-700,vaikka se olisi täysin pimeänä. Tosin vaihde päällä ja kylmänä kävisi alikierroksilla. Mekaanisella tyhjäkäynnin säätäjällä ei olisi mitään eroa lämpänä oli rikki tai ei.

Nuo oireet passaa kuin nappi silmään syötönsäätön, kun on tiedetty vain puoliksi mitä ollaan tekemässä.

Oikea säätö elr:lle on, että auto käy lämpimämä ilman mitään kuormaa normikierroksilla tyhjäkäyntiä elr:n töpseli irti pumpusta ja töpselin voi tökätä paikalleen ilman että käynti muuttuu. Jos säätö pumpussa on liian pienellä, hyppää kierrosluku kun töpselin tökkää takaisin pumppuun. Se systeemin tarkoitus on "painaa kaasua" kun moottoria kuormittaa joku, kuten ilmastoinnin kompura, automaatin vaihde yms, siten että käynti pysyy aina normaalina.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
leinojp
Viestit: 6
Liittynyt: 22.4.2014 16:30
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja leinojp »

Taidan tehdä sellaisen tempun, että vien auton Ouluun Vihelän konepajalle. Siellä kun tekevät myös ilmastoinnin huollon niin onpahan sitten selvillä senkin tarkka huoltopäivämäärä. Monta hyvää ohjetta olen saanut, kiitos niistä. Kerron totuuden kun ongelma on ratkaistu.
leinojp
Viestit: 6
Liittynyt: 22.4.2014 16:30
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja leinojp »

Väliaikatiedote tyhjäkäyntiongelmasta. Kovin paljon ei ensimmäisellä kerralla voitu tehdä kun ei ollut tiedossa, miten pumppua on ruuvailtu. Seuraavalla kerralla pumppu otetaan irti ja ajetaan virtauspenkissä kohdalleen. Nyt selvisi, että pumpun sisällä on yksi jousi poikki ja toinen - tyypiltään lehtijousi - kulunut puhki. Ne uusitaan myös, tietenkin. Eli tulevaisuudessa, kun ruiskutuspumppuun tulee jokin ongelma tai sitä pitää hienosäätää niin viekää sellaiseen paikkaan, jossa asioita ei tutkita arpakuutiolla.
Ai niin, ilmastointilaitteessa on vuoto. Senkin tarkka paikka selviää ensi kerralla kun laitetaan väriaine. Kannattaa siis huollattaa ilmastointi säännöllisesti.
Jatkuu viikon kuluttua...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”