Jakoketjun venymä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
pude

Jakoketjun venymä

Viesti Kirjoittaja pude »

Kuinka paljon jakoketju voi venyä ? Se näkyy ilmeisesti muutamana asteena kampiakselilta ? Kyseessä 601:nen.
Mika.T
Mersutohtori

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaverille vaihdoin joku aika sitten nokka ketjun kun oli päässyt hyppäämään. Vanha ketju oli noin 8mm pidempi kuin uusi. :shock:

Samalla vaihtoon meni myös kaikki pakoventtiilit. :D

Ketju kun sinkuu tarpeeksi niin kiristäjästä loppuu säätövara ja ketju jää löysälle ja saattaa päästä hyppäämään. Eli kannattaa vaihtaa ajoissa.
jari_w123
Mersutohtori

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

En tidä pitääkö paikkansa, jos ketju on venynyt niin että kun nokka akselin merkit on kohillaan ja kampiakselin pyörä näyttää 5 astetta on ketju vaihtokunnossa.Itse kyllä vaihtaisin jos ketju olis noin venynyt.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Sivonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos koneen purkaa, niin venymä on helppo todeta. Pyöräyttää ketjun koko kierroksen nokkarattaan ympärille ja jos se ei uppoa rattaan joka loven pohjalle nätisti, vaan jää "kantamaan", niin se on vaihtokunnossa.

En tiiä mitä sanoo viralliset kirjat, mutta noin minä sen olen aina tarkastanut.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
daerok
Viäräleuka

Viesti Kirjoittaja daerok »

Kyllä kait se rallattelee jo aika ilosesti siinä vaiheessa ku on vaara "ylihyppyihin" :whistle:
Mika.T
Mersutohtori

Eipä muuten rallattele. :D
daerok
Viäräleuka

Jaa niinkö se mersussa pyssyy äänettömänä,kyllä mulla ainaki korvalla on kuullu saabissa,toyotassa,ladassa :oops: madsdassa ym. :nocando:
veppe
Mekka-master

Viesti Kirjoittaja veppe »

d.aerok kirjoitti:Jaa niinkö se mersussa pyssyy äänettömänä,kyllä mulla ainaki korvalla on kuullu saabissa,toyotassa,ladassa :oops: madsdassa ym. :nocando:
Ei kait nuissa ketjuja ole :roll:

Vaihdoin muuten kerran tuttavan Golfiin nokkahihnan. Oli jotain yli 20 tkm yli hihnanvaihdon "en ole joutanut vaihdattamaan" selityksellä. Kun sain hihnan sitten käsiini, siitä irtosi useita hampaita peukalonkynnellä nyppimällä :shock: Eipä paljon olisi kestänyt enää ajella ilman hampaiden lähtemistä... Sanoin kaverille, että kannattaa seuraavan kerran ajoissa vaihtaa :lol:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

veppe kirjoitti:
d.aerok kirjoitti:Jaa niinkö se mersussa pyssyy äänettömänä,kyllä mulla ainaki korvalla on kuullu saabissa,toyotassa,ladassa :oops: madsdassa ym. :nocando:
Ei kait nuissa ketjuja ole :roll:

Vaihdoin muuten kerran tuttavan Golfiin nokkahihnan. Oli jotain yli 20 tkm yli hihnanvaihdon "en ole joutanut vaihdattamaan" selityksellä. Kun sain hihnan sitten käsiini, siitä irtosi useita hampaita peukalonkynnellä nyppimällä :shock: Eipä paljon olisi kestänyt enää ajella ilman hampaiden lähtemistä... Sanoin kaverille, että kannattaa seuraavan kerran ajoissa vaihtaa :lol:
Ladan ketju on kyllä sellainen kapistus että sen kunnon kuulee hörökorvallakin, samaten vanhan korillan. :shock:

Ladahan vaihtoi jossain välin remmiin, oliko silläkohtaa kun 1,7i -isolohko tuli? :D
daerok
Viäräleuka

saab 99...900,Mazda 323,Nissan Sunny ym.,jakopään toiminta toteutettu ketjun avulla :wink: Nämä meikäläesen ajokit ovatkin tuolta edelliseltä vuosituhannelta...missäs muussa se oli vielä ketjulla :?: :whistle:
Sivonen
Viesti:

Chevyssä ainakin. :lol:
® Mesen linttaklubi

Kuva
daerok
Viäräleuka

saabissa kuulu kyllä hyttiin asti ketjun rallatus ...jakopää ohjaamon päässä ja vaiheloota keulilla :(
Mika.T
Mersutohtori

daerok kirjoitti:Jaa niinkö se mersussa pyssyy äänettömänä,kyllä mulla ainaki korvalla on kuullu saabissa,toyotassa,ladassa :oops: madsdassa ym. :nocando:
Kaks mersun OM60x sarjan konetta olen korjannu (mm. uudet venttiilit)joista nokkaketju oli hypänny... kumpikaa ei pitänyt ennen hyppäämistä minkäänlaista sivuääntä.
daerok
Viäräleuka

:nocando: Katos perkules on se varmaan uskottava,että asia on näin.Mutta....mikä ihme siinä rakenteessa oikeen on ettei venyny väljä kettinki äännä yhtään?Onko se niin paksussa kotelossa vai mikä??

Muuten ,luulisi jos ketju on ollu pitkään venyny,niin rattaatkin vois kannattaa pistää vaihtoon vai miten? :whisper:
pekkapa

Onko ketjunvaihtoon vippaskonsteja?

Viesti Kirjoittaja pekkapa »

Kohdallani tämä kysymys on lähinnä akateeminen, sillä en haaveilekaan vaihtavani ketjua itse, mutta voiko ketjun vaihtaa vain venakopan avaamalla ja "uittamalla" uutta ketjua vanhan avulla paikoilleen vai onko räjäjäytettävä kone atomeiksi?

Entä, voiko ketjunkiristintä "virittää" venyneelle ketjulle -taitaa pumpun ajoitus sekoilla joka tapauksessa???

Ps. foorumia on mainostettu, että vastauksia saa myös typeriin kysymyksiin :lol:
Sivonen
Viesti:

Voi sen ketjun vaihtaa yläkautta.

Kiristimen virittämisestä en tiedä, mutta voihan ketjusta ottaa lenkin tai pari pois niin lyhenee. :roll:
® Mesen linttaklubi

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”