Mikä kalkattaa?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Mikä kalkattaa?

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Äiteen mersu kalkattaa melko pahasti, mikäköhän mahtaisi olla syynä?
Tässä pari ääninäytettä:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vN03zADKhsA[/youtube]
Tässä ensin, kun laittaa kylmästä käymään, käy ihan suht siististi. Nauhalla kuuluu vähän jonkunlaista kalinaa, livenä ei niin paha. Mutta sitten kun kone on käynyt hetken (olisiko sitten kun jälkihehku loppuu :idea: ) Alkaa meteli kuin vasaralla paukuttaisi lohkon kylkeen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6mQptR85aOk[/youtube]

Joka vaimenee, kun antaa kierroksia:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0cgUVUcPivw[/youtube]

Moottoriin on vaihdettu syksyllä nostajat ja suutinkärjet. Ja moottorihan on OM602.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minä veikkaisin suutin vikkaa :roll:
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

helppo kokeilla, kun päästelee yksi kerrallaan suutinputkea auki
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Kävin löysäilemässä suutinputkia, kolinat muuttu vaan ei hävinny :?

Oiskohan sinne laitettu jotkut paskat käret ja sillä kolisee nyt useampi kamina :?:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Va voiskos olla että ajotus olisi viturallaan :?:
Oireilisiko noin, siis niin että kalinat lakkaa kun saa jenkaa :?:

Ihan hyvin lähtee kuitenkin käyntiin, vajaa kymmenen pakkasta tuossa ekassa videossa ja toista päivää seisonut ja lämmittämättä käynnistys :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

kuuntelematta näytettä, vian kuvaus sopis hyvin ajoitukseen... koitapa vähän aikaistaa... onks ketju kuinka vanunu ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
jl_76
Viestit: 34
Liittynyt: 05.12.2010 9:12
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jl_76 »

Tuo oma 200D kuulostaa ihan samalta. Siinä kolina lakkaa kun sormella painaa sitä remminkiristimen iskarin yläpäätä. On kulunut väljäksi, ja jos en tietäis, voisin huolestua, kalkattaa tyhjäkäynnillä lämpinä aikas ikävästi. Kannattaa kokeilla, vika on ainakin helppo ja halpa korjata. Osat olen hankkinut, inspiraatio odottelee lämpimämpiä kelejä...-27 aamulla :(
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Samat oiireet

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Olen nyt taistellut tuon 250D:n kanssa vähän saman kuuloisien kalinoiden kanssa (kone myös hummaa matalilla kierroksilla). Lisäksi onniostuin ajamaan öljynpaineet todella alas, kun vähän poltttelin karstoja motarilla.

Noh, kansi vedettin auki, kun epäilin sisäistä öljyvuotoa. Karstaa oli ja paljon, vaan ei poistunut kalinat tällä operaatiolla. (Samalla laitettiin uudet nostajat ja venakumit.)

Suuttimet katsottiin myös, ja olivat toimivat.

Pajalla tekivät senverran tutkimuksia, että huomasivat ajoituksen vaeltelevan matalilla kierroksilla. Epäilivät pumpun laakeria.

Minäpä käytin pumpun PP:llä ja laakerissa olikin hieman väljää, vaan ei kuitenkaan mitään sen ihmeempää. Sain auton juuri hetki sitten tulille ja eihän pumpun huolto kalinaa poistanut.

Tyhjäkäynnillä kalinan ja hummauksen lisäksi oireena on putkesta tupruava harmahtava savu.

Voiko ketju/kiristin aiheuttaa moista?
Terveisin
Tero
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Eikös harmaa savu viita jäähdytysnesteeseen tai huonoon palamiseen? :ei_tajuu:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
geoman
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2005 12:43

Eiköhän se ole OK???

Viesti Kirjoittaja geoman »

Eiköhän tuo ole aika normaalia kylmällä koneella - omani on 603 ja nostimet, suuttimet, ketju, ketjun kiristin on vaihdettu - samanlainen "orkesteri".

Hihnakiristin + vaimennin on usein ollut syyllinen ylimääräisiin ääniin.
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Vensku_ kirjoitti:Eikös harmaa savu viita jäähdytysnesteeseen tai huonoon palamiseen? :ei_tajuu:
Huonosta palamisesta lienee kyse, kun ajoitus vaeltelee. Siis voiko valmis kiristin aiheuttaa tuollaista ajoituksen vaeltelua matalilla kierroksilla?

Ihmettelin jo aiemmin sitä, että ketjua pääsee nostamaan sormivoimin nokka-akselin rattaalta...
Terveisin
Tero
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Tuu Teppo tallille käymään niin tutkitaan :lol: :wink:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Nokun toi on Viron kilvissä niin ei hirviä Suomessa sillä päästellä :oops:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

teppo21 kirjoitti:Nokun toi on Viron kilvissä niin ei hirviä Suomessa sillä päästellä :oops:
Hirviää kun ohan täälä satoja raksamiehiä muutenkin :ope: :lol: jotka ajaa viron kilvillä :idea:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Niinpä niin, vaan jos liputetaan sivuun niin siitä ei taida halvalla selvitä :pope:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Mulla kanssa "roklottaa" samanlailla tuo joku mikälie 2,5 om kone, en oo mallia vielä kattonu, ku vasta 3 kertaa nokkapellinki vasta avannu.

Noo, eipä se pahemmin savuta ku kylmänä silloinki tulee vaan pinetä sinertävää ja tiisselille haisevaa savua ei mitenkään kitkerää mutta ei siinä viitti huvikseenkaa seistä ja haistella, lämpimänä tulee jos äkkiä länttää polkimen pohjaan ja oottaa sen 2 sekunttia...tai ainaki pimeellä takana tulijan valoista päätellen putkesta tulee aikas hyvin se savuverho taakke :D

Mutta pitää tutkia mistä se vois johtua se roklotus, ei se lämpimänäkään pahemmin poistu, paluuletkut näyttäis pikkisen kosteilta 3 pytyn kohalta muuten suht kuivat on koneen kylet.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Alipainepumppu.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Uusin arvaus: ennakonsäätäjä

Vaan kiusaisiko tuo myös tyhjäkäynnillä..?
Terveisin
Tero
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

dieselflosse kirjoitti:Uusin arvaus: ennakonsäätäjä

Vaan kiusaisiko tuo myös tyhjäkäynnillä..?

mites se perusajoitus ? en jaksa enää edes luetella mitä kaikkea omaan tein, teetin ja kävin läpi, kansi oli poissa ja pumppu kahdesti Espoon Diesel laitteella, ja aina vaan hummas ja kalisti, sauhutti sinistä jne...

Ja sitten, ihan ite käänsin pumppua hiukan aiemmalle, ja avot ! kaikki murheet tiessään, oli n. 200 tkm tuo vika päällä :shock:

Konehan oli OM 606 ja manuaali lootalla, automaattisella tyhjäkäynnin korjauksella, eli ELR köhän se oli - se siis hummautti kun kävi muuten ontumalla kylmänä
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ajoitus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Soitin kannen huoltajalle, kun jäi kaivelemaan, miten ajoituksen vaeltelu oli todennettu. Hänellä on käytössään boschin ajoitustesteri. Ajoitus tosiaan vaeltaa matalilla kierroksilla. MOT

Olisiko jollakulla ylimääräistä toimivaa käytettyä ennakonsäätäjää? Uusi on kohtuu arvokas, enkä viitsisi kokeilun vuoksi enää kauheasti roinaa ostella. Nihilisti iski...
Terveisin
Tero
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ajoitus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

dieselflosse kirjoitti:Soitin kannen huoltajalle, kun jäi kaivelemaan, miten ajoituksen vaeltelu oli todennettu. Hänellä on käytössään boschin ajoitustesteri. Ajoitus tosiaan vaeltaa matalilla kierroksilla. MOT

Olisiko jollakulla ylimääräistä toimivaa käytettyä ennakonsäätäjää? Uusi on kohtuu arvokas, enkä viitsisi kokeilun vuoksi enää kauheasti roinaa ostella. Nihilisti iski...

ei oo siihen kyllä apuja, minkäsnäköinen kikkare se on, ja onks sama kaikissa kapeakantisissa ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Alipaineputki pumpun kyljessä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kertokaapa, mitä virkaa on sillä pumpun kylkeen aika alas menevällä alipaineputkella? Liittyy pumppuun sellaisella 90-kumiletkumutkalla.

Tutksikelin vielä, mihin sammutus on kadonnut ja tuon pumpun kylkeen menevän putkilon toinen pää löytyi mittariston takaa tyhjänä. Mitä siinä kuuluisi roikkua?

Pengoin mittariston taustaa, kun koitin löytää syytä sammumattomuuteen. Kartoituksessani päädyin käsitykseen, että virtalukko itsessään päästää ilmaa. Siis ainakin kylmänä (auto sammuksissa) puhkuessa.

Puhaltelin siis molemmista suunnista, sekä alipaineen, että sammutuskelon, kohti virtalukkoa. Virtalukon ollessa käyntiasennossa, ilma ei kulkenut läpi alipainepuolelta puhkuessa, mutta sammutuskellon suunnasta kyllä. Liekö normaalia vai vika?
Terveisin
Tero
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alipaineputki pumpun kyljessä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

dieselflosse kirjoitti:Terve!

Kertokaapa, mitä virkaa on sillä pumpun kylkeen aika alas menevällä alipaineputkella? Liittyy pumppuun sellaisella 90-kumiletkumutkalla.
Itse vastaten... Kyseessä on jonkinlainen huohotin tms. putken toinen pää on todellakin vapaana mittariston takana (musta putki).
Terveisin
Tero
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kaikki fyrkat kiertoon

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kun on kerran hommiin ryhdytty, niin menköön kaikki...

Varasin ajan ennakonsäätimen vaihtoon. Monttööriltä löytyy käytetty toimivasta padasta irroitettu. Samalla vaihdetaan nokkaketju ja vielä alipainepumppukin (jonka havaitsin kuulalaakerimalliksi, vaikka päällepäin näkyy ruuvit niittien sijaan).

Aiemmin olen teettänyt tällä rahakasalla remonttia vähän ennen auton myyntiä. Nyt heti tässä alkupäässä. Mutta kun koppa on niin siisti... :lol:
Terveisin
Tero
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

se letku joka menee sinne hytin puolelle kuuluukin olla vapaassa maailmassa, muuten se paine/alipaine ei ikinä tasoittuis siellä sammuttimella, eli on ikäänkuin huohotus
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
valto
Viestit: 24
Liittynyt: 14.6.2006 0:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Samat oiireet

Viesti Kirjoittaja valto »

dieselflosse kirjoitti:Terve!

Olen nyt taistellut tuon 250D:n kanssa vähän saman kuuloisien kalinoiden kanssa (kone myös hummaa matalilla kierroksilla). Lisäksi onniostuin ajamaan öljynpaineet todella alas, kun vähän poltttelin karstoja motarilla.
Terve,

Onko näkynyt valoa tunnelin päässä. Itsellä identtiset oireet 603 moottorin kanssa. Tyhjäkäynti hummaa, öljynpaineet alhaalla...

Auttoko ennakonsäätimen rukkaus?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”