Viskon pyörimisnopeus silloin kun se ei ole täydellä teholla

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viskon pyörimisnopeus silloin kun se ei ole täydellä teholla

Viesti Kirjoittaja andyx »

Moro.

Ylikuumenemisongelmainen mies taas täällä terve.

Mietityttää uuden viskon asentamisen jälkeen seuraava asia... vanhalla kytkimellä ropeli pyöri melko löysästi sillon kun kone kävi joutokäyntiä. Kädellä pysty nappaamaan kiinni ilman mitään pelkotiloja.

Asennettiin uusi visko ja voi pojat kun ilma virtaa. Fööniä ei enää tarvi kun laittaa pään konetilaan...Sain pysäytettyä viskon auton ollessa käynnissä kolmet korjaamohanskat käsissä, ei tulis pieneen mieleenkään laittaa paljaita käsiä väliin.

Eli ilmavirta on HUOMATTAVASTI kovempi uudella viskolla, kuin vanhalla... pohdinkin siis, onko visko oikeasti noin tehokas sillon kun se ei ole kytkeytynyt päälle... Mitenköhän tehokas se on siinä tapauksessa kun se pärähtää täydelle teholle?

Vai onko uusi jo valmiiksi kaput tai vääränlainen..?

Miten viskon kytkeytyminen näkyy tehoissa / polttoaineen kulutuksessa... itse en ole tossa auton "tehokkuudessa" huomannut eroa.

300d tomaatti.
Viimeksi muokannut andyx, 05.4.2011 6:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Kyllä minulla ainakin bensakiesissä pyörii suhteellisen verkkaalleen, mutta sitten jos koneen lämmöt nousee kaupungissa tai parkittaessa tyhjäkäynnillä, niin alkaa pyöriin pikkuhiljaa nopeammin..

Ei minun korvaan oikealta kuulosta.

Jotenkin tuntuis, että siellä on silikoniöljyt lämpimänä koko ajan ja erittäin lähellä lukkotilaa mennään. Sitenhän se toimii, että viiletessään on "irti" ja lämmetessään levyt painautuu kitkapintoja vasten ja sitten alkaa tarraamaan tanakammin? -Kait näin?

Viisaammat oikoo..! :pappa:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Monissa autoissa huomaa, että moottorin ollessa pidemmän aikaa pysähdyksissä, esim. yön yli visko ikäänkuin tarttuu kiinni ja tarvitsee joko jonkin pysäyttämään sen tai sitten moottoriin enemmän kierroksia jotta visko ikäänkuin jää jälkeen.

Tämän jälkeen ei pyöri kovinkaan voimakkaasti ellei sitten moottori ala lämmetä liikaa.

Esim. Hiacessa huomaa selvästi kun kylmänä polkaisee kaasua ja ensin humisee niin vietävästi kunnes kohta se lakkaa lähes kokonaan.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Näkyykö viskon päällekytkeytyminen kulutuksessa...?
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

No mulla ei ollut aikoinaan 123:ssa koko tuuletinta.
Muutaman vuoden ajelin kesät talvet eikä ollut mitään ongelmaa. Toki jos olis asiasta tehden halunnut ongelmia niin oishan niitä saanut. Esim jättämällä auton pidemmäksi aikaa tyhjäkäynnille paikoilleen lämppärin puhallin sammuksissa.

Kulutus tipahti jäykän siivikon poisjättämisellä ehkä 3% mutta siinä kyse oli kiinteästä tuulettimesta. Kunnossa olevan viskon kohdalla en usko vaikutuksen polttoaineen kulutukseen olevan edes mitattavissa vaikka ropeli jollain nopeudella pyöriikin mukana.
650000tuttavuus
Viestit: 2147
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ässässä pystyy kyllä yksinkertaisella hanskalla pysäyttämään siivikon. Kun pitää pysäyksissä sormella, tuntee aina silloin tällöin pienen nykäisyn kun siivet haluais kiertää kepeästi mukana. Sitä tiukempaa repäisyä en ole vielä onneks odottanut sormi siivellä. Visko vaihdettu pari vuotta sitten, koska lämmöt tahtoi nousta reilusti yli 80:n esim mökkitietä hiljakseen ajaessa.

Noissa 200 D:ssä on se sähkömagneetti (vai mikä se sitten onkaan virallisesti) systeemi. Toisessa oli laitettu iso rikka siivikon mutterin alle. Todennäköisesti yritetty saada siivikko pyörimään ja jäähdyttämään osittain jo ennen sen varsinaista kiinni nappaamista. Rikka oli vielä vähän epäkeskona paikallaan. Vai onko sitten pelätty siipien lentämistä irti laakerin ympäriltä :shock: ?

Mutta enpä ole muistaakseni juurikaan nähnyt 200D:n siipien pyörivän ihan tosi vinhasti todellisessa jäähdytysmielessä. Ehkä joskus paikallaan revitellessä kiinni jäämisen seurauksena kuullut sen valtavan hurahduksen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Mistäs tietää milloin se visko on kunnossa ja milloin ei? Millainen homma sen irroittaminen olisi ja vaihtaminen sähköiseen?

Ku tuntuu et ei ikinä kuulu kyllä mitään kovempaa huminaa, tai että viskoa ei saisi leppoisasti käsin pysäytettyä.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
iso-Timppa
Viestit: 29
Liittynyt: 21.10.2010 9:46
Paikkakunta: Turkhauta

Viesti Kirjoittaja iso-Timppa »

Minulle vaihdettiin vähän aikaa sitten uusi visko, kun vanhasta oli laakeri sökö (hauleja puuttui 2 kpl) ja pyöri vesipumpun tahtii.
Mietin samaa, kun uusi visko pyöri aika napakasti. En kokeillut käsin pysäyttää.
Ajattelin, että on uusi laakeri viskossa, joten voi olla uutuuden jäykkä?
Kokeilen joskus, kun laakerin rasvat vähän notkistuu.

W124 300 tdt -92 farkku
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Saksalaiset on keksinyt ns. porkkanatestin

Ota porkkana.

Laita Viskon tuulettimen siipien väliin. Seuraavat vaihtoehdot voivat tapahtua.

1. Porkkana pysäyttää tuulettimen ja visko on "normikunnossa".
2. Porkkanasta tulee raastetta

Itse laitoin sormet ja kyllä kaduttaa.
:twisted: :twisted:
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”