moniura/lisälaite hihnasta

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
dieseleid
Viestit: 60
Liittynyt: 12.3.2006 14:18

moniura/lisälaite hihnasta

Viesti Kirjoittaja dieseleid »

kylmänä tyhjäkäynnillä tuppaa pärisemään ja vipattamaan tuo hihna.
mikäs lääke se löytys siihen? ilmeisesti tota ei pysty kiristämään
kylä lähtee mut mikä
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Niin, siinähän on automaattikiristys. Pärinä todennäköisesti syntyy kiristäjän iskarista. Ruuvarilla nappaat iskariin kiinni, loppuuko pärinä?

Väpätys (ehkäpä myös vikinä?) johtunee kiristäjän pukin laakerin väljyydestä.

Sellaiset 50 euron osat uusit (kiristäjän pukin laakeri 30, iskari 20), niin on taas hiljainen :roll:
dieseleid
Viestit: 60
Liittynyt: 12.3.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja dieseleid »

tack

onkos noiden vaihtoa mitään syytä jättää ammattilaisella, että työläskin vaihtaa.

toista asiaa mersufoorumin kiihtyvyys topicin innoittamana kävin kokeileen kiihtyvyys aikoja väliltä 60-90km/h
ediediediedit siis 90 ei mikään 100

eka, kuudesta kympistä talla pohjaan 9.5sec
loput "valmiiksi" kiihdyttäen 8.6 8.2 8.3. pientä virhe marginaalia, sormiherkkyydessa :?
kylä lähtee mut mikä
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Meillä taitaa olla joku nero nyt sen verran sairaslomalla että voisi ohjeistaa mekkaan tuon hihnankiristimen vaihdon, ja samalla myös M111 ohjeet olisivat tervetulleet jos eroja löytyy. Vai mikä se seen pensakone nyt onkaan... :roll:

Huomasin viime yönä että kiristimen laakeri taitaa visertää. :( Saikos sen murjottua poikki sen kiinnityspultin jos ei tiedä mitä tekee? Vai näinkö unen? :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29135
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siellä on, dieseleihin. :roll:
Korjailkaa kuumehoureissa kirjoittamaani tekstiä tarpeen mukaan.

Tv: :kuume:
wiimax.fi
dieseleid
Viestit: 60
Liittynyt: 12.3.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja dieseleid »

kiitän. en ole saanut mitään aikaan, mutta voiko ohjauksen tahmeus johtua tosta hihnan kiristäjästä. vai onko kyseisen mallin ominaisuus. lumella tota ei juuri huomannut mut asfaltilla.
kylä lähtee mut mikä
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kiristysmekanismin toiminta voi tietysti siten vaikuttaa ohjaukseen, että jos hihna pääsee väpättämään runsaasti se "hyppii" ohjaustehostimen hinapyörällä. Tämän luulisin tuntuvan ohjauksessa aavistusenomaisena tehostuksen nykimisenä. Eli kait se teoriassa on mahdollista sekin8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kuiva alapallo jäykistää tosi paljon ohjausta :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
dieseleid
Viestit: 60
Liittynyt: 12.3.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja dieseleid »

vaihdoin kesä renkaat, parani selvästi. hakka 2sista barumeihin. nyt menee keveesti
kylä lähtee mut mikä
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jatketaanpas tämä topiikkia hieman.

Mulla on diisselilankku alkanut vikistä/kitistä kunnolla tyhkäkäynnillä viimeisen viikon aikana. Kun antaa kaasua, vikinä häviää. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin vika voi olla hihnankiristimen iskunvaimentimessa ja keinussa. Itse en tuota osaa vaihtaa.

Onko olemassa vaaraa, että jokin paikka kilahtaa kunnolla rikki, jos autolla jatketaan ajoa viikko pari ennen korjausta? Hihna sinänsä näyttäisi kulkevan suoraan, jos tällä nyt jotain merkitystä on...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29135
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos kyse on keinun laakerin viasta, se harvoin särkyy tyystin eli voi ajaa.
Joskus keinun kiinnityspultti löystyy, jolloin kitinää kuuluu jonkinaikaa ja sitten hajoaa paikat kun keinu irtoaa kokonaan.

Hihna kyllä kulkee muuten suoraan, mutta kiristinrulla on kierossa kun vertaat sitä hihnan ylimmän osan linjaan jos kyse on keinun laakerista...
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti:Jos kyse on keinun laakerin viasta, se harvoin särkyy tyystin eli voi ajaa.
Joskus keinun kiinnityspultti löystyy, jolloin kitinää kuuluu jonkinaikaa ja sitten hajoaa paikat kun keinu irtoaa kokonaan.

Hihna kyllä kulkee muuten suoraan, mutta kiristinrulla on kierossa kun vertaat sitä hihnan ylimmän osan linjaan jos kyse on keinun laakerista...
Mulla on tuo hihnan kulkurata ja muutenkin siihen liittyvä rakenne hieman haussa. Missä kohtaa tuo kiristinrulla oikein onkaan, jos auton edestä katsotaan? Yritin sijoittaa kitinän/vikinän paikkaa ja päädyin johon hieman vasemmalle puolelle moottorin keskikohdasta.

Mielestäni tuo kitinä on nyt reilun viikon aikana kasvanut. Se muistaakseni alkoi siitä, että sammuttaessa auton kuului sellainen vaimea vikinä, kun hihnan pyöriminen lakkaa. Nyt kitinä/vikinä on jo erittäin selkeästi mukana tyhjäkäynnillä(kin).
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29135
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiristinrulla on aikalailla keskellä, eli kyseessä on rulla jonka hihna kiertää niin että se vastaa rullaan selkäpuolelta.
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Semmoinen lisäkysymys vielä, että mitäs tuommoisen vian korjaaminen arvioilta maksaa? Ihan vaan sen takia, että on joku mututieto korjauksen hinnasta etukäteen...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29135
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Keinun laakeri taisi maksaa parikymppiä ja mitähän tuossa menis aikaa, alle tunti.
wiimax.fi
dieseleid
Viestit: 60
Liittynyt: 12.3.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja dieseleid »

ei se ohjaus juurikaan sitten parantunutkaan niillä renkaiden vaihdolla. tunnoton raskas hidas tahmea ohjaus se on vieläkin. taisin paskan auton ostaa mutta elettävä on. alapalloihin kokeilis öljyä laittaa seuraavaks.
kylä lähtee mut mikä
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dieseleid kirjoitti:ei se ohjaus juurikaan sitten parantunutkaan niillä renkaiden vaihdolla. tunnoton raskas hidas tahmea ohjaus se on vieläkin. taisin paskan auton ostaa mutta elettävä on. alapalloihin kokeilis öljyä laittaa seuraavaks.
Kyllähän tehostajan öljyt olet tarkistanut, että siellä yleensä öljyä on :roll: Kitiseekös se tehostaja, jos öljyt on vähissä?
Jani M
Viestit: 15
Liittynyt: 13.10.2005 14:45
Paikkakunta: Jokela/Kuhmo

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kuuluu moottorista, siitä ohjaustehostimen säiliön tietämiltä ihmeellinen jurina ainakin tyhjäkäynnillä. Jurinan äänensävy muuttuu rattia kääntäessä ja laturia rasittaessa.
Kuulostaa vähän samalta kuin tehostimesta olisi öljy vähissä. Tehostimessa on kuitenkin tarpeeksi öljyä.

Onkohan vika siis tehostimen pumpussa tai hihnapyörän laakerissa, vai kenties hihnan iskunvaimentajassa?

Käytin tänään iskarin toisen pään irti ja iskari tuntui erittäin helpolta liikutella, pitäisikköhän kenties olla jäykempi? Hihnakin mielestäni väpättää aika paljon.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Jani M kirjoitti:Kuuluu moottorista, siitä ohjaustehostimen säiliön tietämiltä ihmeellinen jurina ainakin tyhjäkäynnillä. Jurinan äänensävy muuttuu rattia kääntäessä ja laturia rasittaessa.
Kuulostaa vähän samalta kuin tehostimesta olisi öljy vähissä. Tehostimessa on kuitenkin tarpeeksi öljyä.

Onkohan vika siis tehostimen pumpussa tai hihnapyörän laakerissa, vai kenties hihnan iskunvaimentajassa?

Käytin tänään iskarin toisen pään irti ja iskari tuntui erittäin helpolta liikutella, pitäisikköhän kenties olla jäykempi? Hihnakin mielestäni väpättää aika paljon.
pumpun kiinitys korvat ovat voineet murtua (huono iskari särkee korvat)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”