öljypumpun vaihto

Katso myös W201.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

öljypumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Se alko tuossa isännän 200deessä öljynpaineet laskeen aika alas kansiremontin jälkeen niin pitäis alkaa öljypumpun vaihtoa suunnittelemaan. Muutenki kilometrejä alkaa oleen liki 800tkm. Jos joku vois valaista vähän minkälainen operaatio on missä kohen pumppu majailee ja mitä hommaan kannattee varata. Auto on -92
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ettei vaan olisi paineiden laskun takana kiertokangen laakerit? Ne ovat käsittääkseni ensmäiset jokka alkaa valskata painetta kuluessaan näissä moottoreissa :idea:

Tieten jos vaihtelet niin molemmat ovat öljypohjan sisällä, kertoovat että pitäisi onnistua paikallaan vaihella :?

Öljäpumppuhan on koneen etureunassa öljypohjan sisällä, kiinni kolmella pultilla, ketjuveto tulee kampiraudalta. Ei tartte ajottaa takas asennettaessa :P
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Oma teoria on et ku kansi vaihdettiin uuteen/puhtaaseen jossa öljy virtaa paremmin niin paineet laski. Tämä kun tapahtu heti kun kansi vaihdettiin. Samoilla kivuillahan ne tieten vaihtuis laakeritkin siinä sivussa jos altapäin vain onnistuu
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

En nyt tahho maalailla piruja seinälle, mutta kuulostaa kyllä oudolta, jopa huolestuttavalta että öljynpaineet tippuu kannen vaihdossa, etenkin jos paikalleen meni kunnostettu kansi :?

Vaikka enpä mie toki ole mikää spesialisti näitten kanssa :oops:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Ite aattelin sen niin että jos vanhassa kannessa on ollut tukkoset kanavat ja kanteenhan se öljy viimiseksi tulee niin painehan tieten nousee ku öljykanavan loppupää ahistaa.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Niin, monesti on todettu että ne kellot puhuvat mitä sattuu..
Onko paineet oikeasti todettu heikoiksi?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

kannattaa laittaa mekaaninen mittari kiinni ja sillä todeta realistiset luketmat :wink:
mulla oli nolla vaikka mittari näytti reilua puolta kiloa....

tuli mieleen, ettei se kunnostettu kansi laskisi paineita sieltä etupäästä jakokoppaan? eolis halki sieltä tai muuta?

itse olen omaani vaihtanu pumpun, kun 650tkm päätti paineet kadota..
eli kyllä neuvoja saa pumpun vaihtoon 8)
® Mesen linttaklubi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

romu kirjoitti:Niin, monesti on todettu että ne kellot puhuvat mitä sattuu..
Onko paineet oikeasti todettu heikoiksi?
Ei niitä sen kummemmin ole mittailtu, eikä paineet vielä niin matalat ole että tarvis välttämättä tehdä mitään moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä mittari näyttää kiloa ennen kansiremonttia näytti kahta. Mutta kierroksia saa kyllä olla reilummin että nousee mittari tappiin.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

potox kirjoitti:kannattaa laittaa mekaaninen mittari kiinni ja sillä todeta realistiset luketmat :wink:
mulla oli nolla vaikka mittari näytti reilua puolta kiloa....

tuli mieleen, ettei se kunnostettu kansi laskisi paineita sieltä etupäästä jakokoppaan? eolis halki sieltä tai muuta?

itse olen omaani vaihtanu pumpun, kun 650tkm päätti paineet kadota..
eli kyllä neuvoja saa pumpun vaihtoon 8)
En usko että kannessa tai asennuksessa mitään vikaa olis, vaihdon teki kokenut asentaja joka on tehnyt mersuihin paljon remontteja ihan töikseen (ja tekee vieläkin) En tiedä mistä kaveri vaihtokannen hommas mutta uskon että uudenveroinen on.

Mistä kohti tuosta sais helpoimmin mitattua paineet oikealla mittarilla??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

siinä öljyfilsun kupeessa on anturan paikka sille mersun omalle mittarille..
se pois siitä ja mekaaninen tilalle...

ylhäältäpäin mahdoton homma :wink: kannattaa nostaa ylös, niin se on melkosen helppo...
® Mesen linttaklubi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Eikös sinne pääse ylhäältäkin aika nätisti, kun nappaa ilmanputsarin kotelon ensin pois edestä. Näin muistelisin.
Kein siknatuur
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Joo, mutta jos palattais alkuperäiseen kysymykseen niin saatais tähänki topicciin jotain itua. Jos joku on homman tehnyt niin voisi kertoa mitä tarvii purkaa tieltä pois, pitääkö konetta nostaa jne.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Vastauksien määrä korreloi remontin tarpeen kanssa. 8)
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minäkään en usko pumpun syyllisyyteen tai paineen muuttumiseen kannen virtauksen parantuessa. Ehjässä kannessa oleva kanava on niin pieni mutta kuitenkin suuri, ettei se oikein voi vaikuttaa paineeseen...no muutoin kuin valuttamalla jakokoppaan kannen tiivisteen välistä ja sitten kansi raksuttaa ja silti alhaalla on normaalit paineet.

Kuitenkin on varmaanihan järkevää nykästä öljypohja pois ja vaihtaa ne kaikki laakeri kampiakselille. Samalla vaivalla se pumppu vaihtuu niin saa sielu rauhan.

Muut osannevat kommentoida mitä pitää tehdä, että öljypohjan saa pois korissa ollessa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Pohjamuovit pois, kallistuksen vakaajan tanko pois, moottorin kumityynyjen alapuolelta pultit pois.
Ruuvailee öljypohjan pultit irti, nostaa konetta sen verra ylös mitä tulee, nykäsee sen öljypohjan välistä käteen.

Öljypohjan tiiviste kannattaa hommaan varata uusi.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Lucky-Dog kirjoitti:Pohjamuovit pois, kallistuksen vakaajan tanko pois, moottorin kumityynyjen alapuolelta pultit pois.
Ruuvailee öljypohjan pultit irti, nostaa konetta sen verra ylös mitä tulee, nykäsee sen öljypohjan välistä käteen.

Öljypohjan tiiviste kannattaa hommaan varata uusi.
Tulihan sieltä jotakin sentään, ainut vaan että tuohon on laitettu ihan oikea pohjapanssari.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

veskola kirjoitti:Minäkään en usko pumpun syyllisyyteen tai paineen muuttumiseen kannen virtauksen parantuessa. Ehjässä kannessa oleva kanava on niin pieni mutta kuitenkin suuri, ettei se oikein voi vaikuttaa paineeseen...no muutoin kuin valuttamalla jakokoppaan kannen tiivisteen välistä ja sitten kansi raksuttaa ja silti alhaalla on normaalit paineet.

Kuitenkin on varmaanihan järkevää nykästä öljypohja pois ja vaihtaa ne kaikki laakeri kampiakselille. Samalla vaivalla se pumppu vaihtuu niin saa sielu rauhan.

Muut osannevat kommentoida mitä pitää tehdä, että öljypohjan saa pois korissa ollessa.
mikähän se sitten niitä paineita on yhtäkkiä laskenu :|
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No se selviää sitten kun kohta kohdalta eliminoi mahdollisuuksia pois. Itse epäilen mittaria, mutta mun epäilyyn kannattaa suhtautua huumorilla. Se on kuitenkin melko varmaa, että nähdessäsi ne laakeriliuskat ryntäät liuskakauppaan välittömästi...ellei niitä sitten ole joku justiinsa jo vaihtanut. Noi laakerit ei maksa edes juuri mitään ja jopa motonetin osat on ihan jees.

koskettiinko rempassa suodatinjalkaan tai suodattimeen, vaihdettiinko öljyt ?
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

veskola kirjoitti:No se selviää sitten kun kohta kohdalta eliminoi mahdollisuuksia pois. Itse epäilen mittaria, mutta mun epäilyyn kannattaa suhtautua huumorilla. Se on kuitenkin melko varmaa, että nähdessäsi ne laakeriliuskat ryntäät liuskakauppaan välittömästi...ellei niitä sitten ole joku justiinsa jo vaihtanut. Noi laakerit ei maksa edes juuri mitään ja jopa motonetin osat on ihan jees.

koskettiinko rempassa suodatinjalkaan tai suodattimeen, vaihdettiinko öljyt ?
No se on varma että laakereita ei ole vaihdettu ku auto on ollu uudesta asti lähisuvussa. Öljyt ja suodatin on ainaki vaihdettu mutta suodatinjalasta en tiedä onko käytetty pois.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
asdkolkaari
Viestit: 30
Liittynyt: 25.10.2010 13:50

öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja asdkolkaari »

Itsehän vaihdoin noin kk sitten kiertokangenlaakerit 200d:hen. Kilometrejä takana ties kuinkapaljon kuitenkin likelle miljoona. Öljynpaineet minun omistuksen aikana pudonnu kuumana n 1. kilosta noin 0,3 kiloon. Ja kk-laakereiden vaihdon jälkeen en ole saanut kuin käymään hitusen alle yhdessä mittarin mukaan (toki on vielä vähän ajetut öljyt sisässä).

Projekti meni näin: Moottorin kannakkeet irti pulteista, vakaajatanko irti ja pultti poikki tietenkin kun ei lämmitetty irrottaissa, syylärin tuuliohjurikoppa irti syyläristä. Sitten traktorin etukuormaajalla moottoria ylös niinpaljon että öljypohjan sai poies ja ei muutakuin laakereita vaihtamaan. Laakeripukit 12-kanttisilla kiinni ja momenttiavain tieten tarpeen. Momentit on mulla jossain tallessa jos tarviit.

Vaihtohan oli nätti operaatio, silmämääräisesti ei pahoja jälkiä, kaulat virheettömät näin amatöörin silmien mukaan. Mutta se PRKL vakaajatangon pultti teetti varmaan eniten töitä koko projektissa :evil:

Eli kardaania en katkassu tai vaihteiston taka kannattimeen koskenu missään vaiheessa, vähän kyllä hirvitti nostaa niin ylös kone että sai pohjan pois.

Edit: Jälkiviisaana olisin vaihtanut öljypumpun samalla muttakun muistin että se maksaa kolmesataa niin en ees ajatellut. Ja öljypohja on kiinni miljoonalla 10mm kantasella, porakone ja pitkä pieni jatko on kätevät tässä irroittelussa.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

asdkolkaari kirjoitti:Itsehän vaihdoin noin kk sitten kiertokangenlaakerit 200d:hen. Kilometrejä takana ties kuinkapaljon kuitenkin likelle miljoona. Öljynpaineet minun omistuksen aikana pudonnu kuumana n 1. kilosta noin 0,3 kiloon. Ja kk-laakereiden vaihdon jälkeen en ole saanut kuin käymään hitusen alle yhdessä mittarin mukaan (toki on vielä vähän ajetut öljyt sisässä).

Projekti meni näin: Moottorin kannakkeet irti pulteista, vakaajatanko irti ja pultti poikki tietenkin kun ei lämmitetty irrottaissa, syylärin tuuliohjurikoppa irti syyläristä. Sitten traktorin etukuormaajalla moottoria ylös niinpaljon että öljypohjan sai poies ja ei muutakuin laakereita vaihtamaan. Laakeripukit 12-kanttisilla kiinni ja momenttiavain tieten tarpeen. Momentit on mulla jossain tallessa jos tarviit.

Vaihtohan oli nätti operaatio, silmämääräisesti ei pahoja jälkiä, kaulat virheettömät näin amatöörin silmien mukaan. Mutta se PRKL vakaajatangon pultti teetti varmaan eniten töitä koko projektissa :evil:

Eli kardaania en katkassu tai vaihteiston taka kannattimeen koskenu missään vaiheessa, vähän kyllä hirvitti nostaa niin ylös kone että sai pohjan pois.

Edit: Jälkiviisaana olisin vaihtanut öljypumpun samalla muttakun muistin että se maksaa kolmesataa niin en ees ajatellut. Ja öljypohja on kiinni miljoonalla 10mm kantasella, porakone ja pitkä pieni jatko on kätevät tässä irroittelussa.
Juups, eipä tuo niin iso operaatio sitten olekkaan. Itseasiassa isäntä muisteli että on joskus käyttänytkin öljypohjan pois kun se oli ottanut kiveen kontaktia.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saattaa johtua pelkästään öljylaadun vaihtumisesta.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Samaa öljyä käytetty varmaan viimeiset 10 vuotta :)
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

ihan mielenkiinnosta, niin mitäs ölppää siel on?
® Mesen linttaklubi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Teboil Diamond 5W-40
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

ja siihen suodattimen "tappiin" on vaihdettu ne o-renkaat?

kokeiles vaihtaa öljynlaatua 8)
® Mesen linttaklubi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Siinä öljyssä kyllä laatu riittää tuohon rattorin moottoriin ihan takuulla :lol:
ja on ne o-renkaatki vaihdettu.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tuossa edellä varmaankaan moitittu käyttämääsi öljy huonolaatuiseksi vaan ehdotettiin kokeilemaan jotain toista öljyä.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Kyllä sen ymmärsin, mutta taitaa tulla pidemmässä juoksussa halvemmaksi laittaa öljynpaineet kuntoon entä alkaa ostaan kalliita paksuja öljyjä. Ja kohtahan meilläpäin tulee talvi niin pysyy öljytki jäykempänä :lol:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eroja on kahden erimerkkisen 5w40 öljyn välillä yli puolikin kiloa mersun mittarin mukaan, mutta eihän se tässä tapauksessa ole olennaista kun muutos on tullut samaa öljyä käytettäessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”