Nyt sammu johtotähti, jätkä kävelemään lähti.

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Nyt sammu johtotähti, jätkä kävelemään lähti.

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

MB -91 300TE 24v
-Sammu yhtäkkiä kesken ajon kun olin tulossa töihin. :ttu:

Senverran kerkisin kattomaan että pensaa tulee (haisee) ja löisi niinkuin takaisin imusarjaan (pussahtelee imusarjanpuolelta startatessa)
Eli olisiko jotenkin sytytyksseen liittyvää vikaa?
Esim: nokka-akselin asennontunnistin?
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Viimeksi muokannut Tulppo, 21.9.2012 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Virtamittari halpakaupasta? Pihtiamperimittarikaan paljo maksa. Pensavehkeis pitäis olla painemittari tukis tai linjas pakollinen ettei käsiä tarvi paskoa.
Viimeksi muokannut et, 21.9.2012 18:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

virranjakajan kansi ja pyörijä tullut matkansa päähän. Tekee just tolleen. Välil possahtelee ja hytkyy. Ja saattaa huomenna käynnistyä tuosta vaan ja toimia taas kuukausia.

nimim. kok. Löyt.
Kuva

pyörijä näyttää vastusarvoa 1000ohm vaikka se ei ole ehjä vaan koko helvetin nokka on irti. BREMI laatua ikää 7kk ja 5000km.
Kuva
kansi on hyvin vähäisissä määrin hapettunut, ei toimi.
Kuva

nämä Bosch vuodelta 1997 on toimivat pelit! Nämä minulla on takakontissa varaosina mukana aina.
Kuva
Kuva

Niin ja älä ikinä osta bremiä vaan käytä se 50% enemmä rahaa boschiin! ne kestää.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onko auto joka päiväisessä ajossa? Myös pelkkä seisonta on myrkkyä M103/300-24 M104 moottoreille noiden syttylaitteiden suhteen. Eli ei välttämättä tarvi vaihtaa mitään jos on vaan kerääntynyt kosteutta sinne jakajankanteen, mitä yleensä tulee näin syksyisin ja keväisin jos auto seisoo useamman päivän. Tyyppivika ja todettu useamman mallin kanssa missä syttyvermeet muuten kuosissa...
Viimeksi muokannut sonikki, 21.9.2012 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jep 4 viikon seisonta jo tekee tota.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Sergey kirjoitti:jep 4 viikon seisonta jo tekee tota.
Mulla riitti vähempikin seisonta ja rupes temputtaa tietenkin justiisa ku ostaja tuli kattomaan autoa. Mukava yrittää selittää asiasta tietämättömälle että tää nykiminen ja pauke johtuu ainoastaan siitä että auto seisonu pari viikkoa ku en kerenny alkaa kuivaamaankaan ku ostaja oli jo pihalla ku itse olin vasta tulossa heltsingistä :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Haha iroonista ja hienoa :)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

On joka päiväisessä ajossa.
Ja virranjakajankansi / pyörijä vaihdettu alta 10 000km sitten (Bosch).
Mutta tarkistan.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Työnnäppäs käsi ilmanputsarin alle ja kokeile oliskos siellä yksi kumiletku irti :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Kumiletkuja ei ole irti ja kipinää tulee tulpanpäästä.
Olisko kampiakselinimpulssianturi?

nää sähköhommat on minulle vähän niinkuin hepreaa, eli mitataanko impulssi anturin oomit miten? olisiko näin? mittarin toinenpää aturin toiseenliitäntäpintaan ja toinen taas toiseen ja tällöin mittarissapitäisi näkyä KO oomi lukema olettaen että mittarin "asetukset on ruuvattu oikeaan kohtaan. silla näin mitattuna nokka-akselin anturi antaa likeman 1000 ohmia ja marteillin sivuilla KO anturi ilmoitetaan 1200 ohmiseksi.
Tosin eikös tuon nokka-akselin anturin pitäisi vaikuttaa vain esim kiihdytystilanteessa, säätäen ennakkoa?
niin ja misä se kampiakselin anturi sijaitsee (varmaankin jossain lähellä kampiakselia :D )
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

No niin, anturi löytyi, vielä kun joku neuvoisi kuin ko anturi mitataan onko rikki? Sen verran silmämääräisesti tutkailin että anturi oli päästänsä saanut kipeää eli kulahtanut iso lovi, laitan kuvan kohta.
Kuva

vähän tuli kännykällä huono kuva mutta kyllä siitä nyt sen näkee että kulunut on, noin 2mm ura.
Viimeksi muokannut Tulppo, 22.9.2012 18:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sitäkin näissä on ollut että se virranjakajan pyörijän nokka-akselin kiinnike on katkennut. Katoppa piruuttas pyöriikö se kun starttaat :D
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

nyt luulen löytäneeni vian.
nokka akselin ohmi väli on 900-1600 ja mitattu 989
kampiakselin vastaava on 680-1200 ja mitattu 85
eli kampiakselin anturi paskana on mun diaknoosi, ainakin siihen saakka kun saan sen vaihdettua ja totean että ei se auttanutkaan :D
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Onko tuo anturi koneen etu- vai takapäästä?
M103:ssa etuanturi ei vaikuta moottorin toimintaan, menee vaan diagnostiikkapistokkeelle tieto siltä.
Varsinainen kampiakselin anturi on vauhtipyörällä.
Miten lie sitten M104 :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

M 104 mallissa (tai ainakin tässä :D ) on nokka-akselin anturi edessä ylhäällä.
Ja kampiakselin anturi edessä alhaalla (kuva).

Kuva

ja jos nyt oikein osasin suomentaa tuota manuaaliani niin ECUhan sitä sytytyksenajoitusta säätelee mutta yksi tärkeä tieto tuota varten tulee kampianturilta.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

No näinhän se meni että eihän se vika siellä ollut vaikka olin niin sat...nan varma :D '

Sergeyn diaknoosi virranjakajan pyörijän nokka-akselin kiinnike on katkennut, piti paikaansa. Kiitos vinkistä.

Se jäi kummastuttamaan että kun koitin tulpan irrottamalla että tuleeko kipinää ja tuli että, pääsikö se jotenkin kuitenkin pyörimään mukana ja kun kannen avas niin tippu alas vai satuinko vain ottamaan sen ainoan tulpan irti johonka tuli virtaskaa :?:
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Onnittelut. Joillai on välilä heleppojaki vikoja. Miekii oon harjotellu virranjakajan kannen kuivausta jonkun kerran tuossa omassa. Ekala kerrala piti hinata tieltä kotiin, kun minkäänlaista työkaluu ei ollu mukana, enkä etes ollu varma, miten koko homman piäsöö näkemään ja aukasemaan. Ei tullu aikasemmin sinne muovikopan alle vilikuiltuu.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tulppo kirjoitti:No näinhän se meni että eihän se vika siellä ollut vaikka olin niin sat...nan varma :D '

Sergeyn diaknoosi virranjakajan pyörijän nokka-akselin kiinnike on katkennut, piti paikaansa. Kiitos vinkistä.

Se jäi kummastuttamaan että kun koitin tulpan irrottamalla että tuleeko kipinää ja tuli että, pääsikö se jotenkin kuitenkin pyörimään mukana ja kun kannen avas niin tippu alas vai satuinko vain ottamaan sen ainoan tulpan irti johonka tuli virtaskaa :?:
Hyvä että selvis. Otappa kuvia risoista osista! kiinnostaa kovasti, ei ole kenelläkää kuvia viel ollu!

kyl se pyörii siel suunillee mukana.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tulpolle vielä kerran. Se kammenanturi siellä akselin etupäässä hihnapyörällä ei vaikuta koneen käyntiin. Takana on vauhtipyörällä toinen, se vaikuttaa. Imunokan etupäässä on vielä oma anturinsa moniventtiilisissä.

Mulla katkes M103:n jakajan napa. Rautametallista sintraamalla(?) valmistettu suht huokoinen ja heppoinen osa. Korjaantui hopeajuotoksella ja toimi vielä seuraavallakin omistajalla. Myös alumiinisia napoja on vissiin ollut.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

OK laitetaan kuvia :D

Easy Rider: Niinpä tuo äkkiseltään vaikuttas kun sen vaihdoin, niin ne vain KL-lässäkin(noudettaessa) sano että tuo etu vaikuttas sytkään eniten?
Ja se taka anturi siellä KL.länkin mukaan on, tutkinut oon vaan en näje, tosin on aikas ahdas paikka muutoinkin mutta jostain startin läheltä se pitäisi löytyä :roll:
Eli etsin kunnes löydän. koska nyt on herännyt mielenkiinto :D
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Öljynsuotimen takaa, öljykellon likeltä löytyy kammenanturi, 5mm kuusiokololla kiinni. Eturattaalla olevasta taas ei mene johtoja kuin diag. pistokkeelle kolmeen alimpaan napaan, ei ole kai muihin auton sähköihin missään yhteydessä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Kuvia olkaa hyvä :D

Kuva Kuva Kuva
KuvaKuva

Niin kuin kuvista huomaa KO akseli on ollut jo jonkin aikaa murtunut. Samoin sen kiinnitys pultti oli niin löysä että ihan sormivoimin sen aukaisin. Näin jälki viisaana voi sanoa että tämänkin olis välttänyt kun olisi virranjakajankannen / pyörijän vaihdon yhteydessä tarkista tuon akselin / sen kiinnityksen :lol: . Ei olisi ollut iso homma.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

KLn toimitus osalle menee ensiviikon puolelle :nocando: joten, yksi hitsaustaitoinen kaveri laittoi akselin kuntoon :D .
Auto käy ja kukkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan :kuski:

Ja saapahan tästäkin toimivan varaosan, tosin ei kait näitäkään nyt sentään vuosittain mene :D .

Kuva Kuva
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tottahan se ruuvi on löysällä kun se osa menee poikki. Napahan ei pohjaa ruuvin alta, vaan sakaroiden alta, juurikin tuon murtuman juuresta. Voisi olla jopa niin että osa kestäisi jos sen laittaisi hellempään momenttiin lukitteen ja jousiprikan kanssa. Nythän tuossa putkimaisessa osassa on veto päällä kun ruuvi kiristetään ja siitä se murtuu. Mutta materiaalivikahan tuo on, ruuvi kestää vedon paljon pienemmällä poikkipinta-alalla. Mitä lie sintteripuristetta. Ite en tohtinu koettaa hitsata, hieman reunoja seevasin, heftasin migillä osat aloilleen ja juovutin tosiaan hopialla nippuun. Näin jäi myös varsin vähän siistittävää saumaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Jasså, tuli tiensä päähän tämä remontti.
Osat tulikin tänään ja sain ne jo paikoilleenkin ja siinä samalla vaihdoin laturinremmin ja virranjakan kannen O renkaan joka oli muutoin aikas KOVAA tavaraa, äkkiä veikkaisin että alkuperäinen :D
Kiitos taas kaikille neuvoista joista oli suuri apu ja taas oppi paljon uutta :pusuposkelle:
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”