M104 (E320) HFM-SFI moottoriohjauksen säätö, max hp/nm?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

M104 (E320) HFM-SFI moottoriohjauksen säätö, max hp/nm?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kyselen näitä juttuja tuolla naapurifoorumilla, mutta siellä kukaan ei halua vastata... :?

Tämä alkup. moottoriohjauksen säätöajatus lähti siitä, että Ruotsista kuulin Volvomiesten saavan LH2.4 originaalista ulos "oikein säädettynä" jopa 400 hp??

Kellään tietoa/osaamista miten M104 suhteen...?

/johannes
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Ööh? Ei LH-Jetronicista ihan "säätämällä" oteta 400 hv ulos. Tottakai moottori apulaitteineen pitää olla ajan tasalla suuttimia myöten. Lisäksi moottorinohjauslaitteeseen asennetaan ns. lastu eli erillinen piiri, joka osaa ohjata moottoria paremmin.

Lienee M104:ssakin mahdollisia jopa isommatkin lukemat, mutta sitä en tiedä tarvitseeko ECU:a uudelleenohjelmoida/-koodata vai onko kyseessä ns. lastuttaminen. Mutta ilman moottoriin tehtäviä muutostöitä (mm. ahtaminen; turbolla, mekaanisesti tai jopa resonanssilla) ei kovin suurta tehon kasvua ole odotettavissa.
530d Touring -01
250EXC-F -04
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

thabandit^ kirjoitti:Ööh? Ei LH-Jetronicista ihan "säätämällä" oteta 400 hv ulos. Tottakai moottori apulaitteineen pitää olla ajan tasalla suuttimia myöten. Lisäksi moottorinohjauslaitteeseen asennetaan ns. lastu eli erillinen piiri, joka osaa ohjata moottoria paremmin.

Lienee M104:ssakin mahdollisia jopa isommatkin lukemat, mutta sitä en tiedä tarvitseeko ECU:a uudelleenohjelmoida/-koodata vai onko kyseessä ns. lastuttaminen. Mutta ilman moottoriin tehtäviä muutostöitä (mm. ahtaminen; turbolla, mekaanisesti tai jopa resonanssilla) ei kovin suurta tehon kasvua ole odotettavissa.
No niin, asia Volvosta tuli selväksi, kiitos. Keskustelu liittyi erilaisiin moot.ohj.järjestelmiin, joten turbokoneesta lienee ollut kysymys.

Sanopa samalla kantasi minkälaista tehonlisäystä (tai käyttöhyötyä) Megasquirt toisi alkuperäiseen M104 moottoriohjaukseen verrattuna?
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Voisin nakata että pystyisi säätämään E85:Selle.
Tähdellisen parantola
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Varsinaiseen tehonlisäykseen on vaikea ottaa kantaa, mahdollisuuksiahan on toki. Säätäminen on oma hommansa, johon tarvitsee taitoa & kokemusta. Alla listattuna omat mielipiteet MegaSquirtista:

+ Edullinen hankintahinta vrt. Motec, Tatech jne
+"Täysin säädettävä" moottorinohjausjärjestelmä
+Mahdollisuus oppia lisää moottoreista ja niiden ohjauksesta sekä toimintaperiaatteista (harrastemielessä mainio idea)

-vaikeaselkoinen käyttää/ohjeiden puute vs. esim. MoTec
-tietotaidon tarve (koskee kaikkia ohjelmoitavia moottorinohjausjärjestelmiä)

Henkilökohtaisia kokemuksia allekirjoittaneella ei ole kuin muutamasta hassusta säätöajokerrasta kaverin autolla, jossa MS3 asennettuna. Mutta mm. tuo tapio89:n ehdotus E85:n käytöstä on myös yksi varteenotettava vaihtoehto. Ylipäätään jos "tykkää värkätä," niin tuollainen ohjlemoitava moottorinohjain on erittäin mielenkiintoinen laitos niin käyttö- kuin harrasteautossa. :wink:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

thabandit^ kirjoitti:ohjeiden puute
ohjeitahan megaan on netti pullollaan, ihan niin paljon kun jaksaa lukea
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”