Hehkut

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Sakari

Hehkut

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Minkä merkkisiä hehkuja suosittelette 200D vm85?

Tänään aamulla koitin käynnistää autoa, pakkasta -21 astetta eikä edes luvannut lähteä käyntiin, ensimmäinen kerta kun ikinä tekee näin. 2päivää sitten lähti hyvin käyntiin -10 asteessa, tuli tuosta nyt akkukin sahattua loppuun koska oli vähän pakko auto saada käyntiin vaikkei se nyt käynnistynytkään.

Viime talvena lähti samantien käyntiin vaikka pakkasta -25 joten eiköhän tuosta luulis hehkujen olevan loppu, molemmat polttoainesuodattimet on vaihdettu.

Starttisprayta ostin myös mutta sillä en kerennyt oikeastaan edes kokeilemaan koska kun suihkutti sprayta imusarjaan ja koitti startata niin startti juuri ja juuri enään jaksoi konetta pyörittää.

Johdon päähän en autoa saa ja webastoon ei riitä rahat joten eipä tuota pysty millään lämmittämäänkään. Vai auttaako jos jonkun peiton heittäisi konepellin alle sillein että aina ennen ajoa heittää peiton sitten vaikka takaluukkuun, mahtaako tuo auttaa yhtään?

Eikös kaikkein paras olisi jos pystyisi imuilmaa lämmittämään, tuossa mietin että lauantaina olis taas vähän pakko saada auto käymään niin mitäs olette mieltä jos ilmansuodattimen purkaa pois ja reilumman etäisyyden päästä sellasella pienellä kaasupillillä lämmittelis ilmaa siinä suodattimen edustalla kun toinen starttaa?

Huomenna jokatapauksessa motonettiin hakemaan akkulaturi ja uudet hehkut ainakin, akun kannoin tänne sisälle kunnei kaupungissa kadulla sitä saa mistään ladattua.

Onko ahdas vaihtaa hehkut 200D? Jotain juttuja luin että olisi vähän ahdasta, mites onko näistä mennyt hehkuja poikki irrotettaessa? Minun tietääkseni hehkut vaihdettu 3v/50tkm sitten.

Akku ja laturi vaihdettu 2v/30tkm sitten joten niiden pitäisi olla ihan kunnossa edelleen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bosch, Beru.
Ei taida peitot auttaa. Lähtee tuosta pakkasesta kun akku, startti ja hehkutusjärjestelmä on kunnossa.
Jos releessä on sulake tarkista sen kunto.

Toiseksi takimmainen tulppa on vähän ahtaasti. Saa vaihdettua imusarjaa irrottamatta. Ei mene hehku poikki irrottaessa.

Voi lämmittää imuilmaa kaasupillillä.

Jos vaihdat tulppia pakkasessa kannattaa tehdä se heti ajon jälkeen, moottori lämmittää mukavasti.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Varmaan nuo bochilaiset hehkut laitan, oli motonetissä 11e/kpl. Startti pyöritti kyllä ihan entiseen malliin käyntiin kun akussa oli vielä virtaa, eli ei siinä varmana vikaa ole, varmaan uudella startilla pyörisi nopeamminkin mutta en usko että merkittävästi.

Täytyypi kokeilla nyt vanhoilla hehkuilla ja täydellä sekä lämpimällä akulla vielä lauantaina käyntiin, säätiedotus lupaa -11 josta ei ennen ole koitunut tänä talvena ongelmia. Hehkut vaihdan jos pääsen töihin maanantaina niin saa hallissa tehdä ja kunnon työkaluilla. Huomenna vielä pakkasta pitäisi olla vähän reilummin niin en tiedä viitsiikö turhaan mennä sahaamaan käyntiin, voisi sitä tietysti koittaa
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Motonetista hain hehkut tänään, samalla ostin 1/4 "ahtaanpaikan" räikän sekä niveliä ja jatkoja. Kävin vielä katsomassa konepellin alle että kuinka ahdas tuo on vaihtaa kaikki hehkut kun netissä monet sanos että tosi ahdas homma, siellähän oli mun mielestä tilaa vaikka kuinka paljon tehdä tuo homma, tai voisi siellä enemmänkin tilaa olla mutta ei nyt kauhean ahdas tehdä.

Huomenna varmaan sitten kadunvarressa tekemään -20asteessa hehkun vaihtoa, tulee varmasti hieman kylmä :D

Kannattaako sitä hehkun reikää kannessa jollain poranterällä sormin pyörittämällä aukoa jos sillä tavalla sais edes vähän mahdollista karstaa sieltä hehkun ympäriltä pois?

3. Sylinterin hehku varmaan ahtain, koska siinä oli joku kaasuvivuston tanko edessä mutta kai sen siitä helposti saa irti kuitenkin
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Kävin äsken tuolla pimeessä ja pakkasessa vaihtamassa hehkuja, kaikki piti vaihtaa mutta loppujenlopuksi vaihdoin vain 2. Sylinterin hehkun, ei periaatteessa hirveän ahdas tehdä tuota remonttia mutta ongelmaksi koitui se että ne johtojen mutterin oli jääneet jumiin niihin johtoihin ja johto pyöri mukana. En oikein tiedä miten ne saisi toisistaan irti, samalla kun pitää johdosta kiinni niin pitäisi vielä mutteriakin aukoa, ainoastaan tuon 2 sylinterin hehkulle oli tilaa pitää kiinni johdosta samalla kun aukoi mutteria
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

4. Sylinterin hehkun johdon mutteria kun löysäsin vähän niin lähti pyörimään se koko kierreosa siinä hehkun päässä mihin se johto tulee kiinni, niin onko se nyt takuuvarmasti rikki vai onko se ihan ruuvattavissa irti se hehkun päädyssä oleva kierteellinen osa johon johto kiinnittyy??
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Isolla meisselillä voi pitää vastaan ettei hehkuosa pyöri mukana. Ei siellä taida jengoja olla sisällä mutta ei välttämättä mene rikki vaikka pyörähtää hieman mukana.
wiimax.fi
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

1 sylinterin hehkun mutteriosa meni poikki oli todella todella piukassa tunti meni sen kanssa tapellessa. Vikakin löytyi huonoon käynnistyvyyteen kun ajoin 200km päähän kotiin tallille jossa oli yleismittari ja hehkunvaihdon jälkeen ihmettelin että miksei rele naksu eikä jännitettä tule hehkuille, no hehkun relettä ohjaava sähköpistoke oli löystyny, oli paikoillaan mutta hyvin löysä, purin liittimet ja puristin niitä nastoja kasaan ja nyt toimii, no onpahan ainakin uudet hehkut vaikka kyllä ne vanhatkin toimis ihan hyvin kun kokeilin niitä akkuun kiinnittää suoraan :D
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Hmm, vaikuttaa tyypilliseltä tee se itse projektilta😉!
Mulla ollu nuo berut kuuspyttysissä ihan ok.
Imusarjaakin joskus tullut irroteltua jos vastustaa, vaikka ilmeisesti riittävän notkeasorminen selviää ilman imusarjan irrotteluakin.
Kaksatanen -88 124 tuli joskus sepiteltyä parkkipaikalla ja hommahan yllättäen ei mennytkään perinteisellä tee se itse kaavalla (katkee pultit,palaa sulakkeet, katkennut hehkun pää jumii esikammioon ,mutterista pyörähtää kulmat nuljuksi ja rystysetkin auki avaimen livetessä....muutama besserwisser kaljatökki kädessä neuvomassa jne..) , vaan suorastaan ku strömsössä.
Kaikki hehkut ja pultit tai mutterit ilman erityistä kuuma kylmä käsittelyä helposti auki ja kiinni ja juuri tuohon hehkun kierteeseen tarkoitettua asennusrasvaakin tuli osteltua hehkumyyjältä jne.
Joskus käy näinkin ja ainahan seuraava kerta jo helpompi toteuttaa jos vastustaakin.
Kyllä se ajan kanssa ja ajatuksen kera pikkuhiljaa lutviutuu eka kerrallakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”