Flektin toiminta?

Katso myös W201.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Flektin toiminta?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Miten tuossa W124 -89 230E pitää flektin toimia. En uskaltanut paikallaan ylemmäs lämpöjä nostaa, mittari näytti yli 90c mutta ei lähtenyt flekti päälle. Olikos siellä joku anturi vai mikä sen käynnistää?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Kytkentälämpö oli muistaakseni 105astetta.
Ja anturi sijaitsee kannen etuosassa.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Joo ei noin pienissä lämmöissä vielä kytke... Kytkee vasta kun on tarve eli just siellä +100 astetta
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

No huh huh, eikös silloin ala olla jo tarve kansipahvin vaihdolle :O
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siellä se jossain 105-110 on kytkentälämpötila. Anturi on helppo vaihtaa ja muu järjestelmä testata jos epäilyttää.
oulaistenliikenne.fi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:Siellä se jossain 105-110 on kytkentälämpötila. Anturi on helppo vaihtaa ja muu järjestelmä testata jos epäilyttää.
Eikös tässä ole ristiriita. Termostaatti pitää ajossa lämmöt jäähdyttäjän kanssa kohdallaan, mutta paikallaan nousee yli 100c ennen kuin flekti käynnistyy. Eikö olisi järkevää jos flekti käynnistyisi aiemmin, aika kova lämpö tuo +100c flektin käynnistymiselle. Saako "kylmempiä" antureita?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tietääkseni ei saa, ja hienostihan nuo toimii kun paikat on kunnossa.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:Tietääkseni ei saa, ja hienostihan nuo toimii kun paikat on kunnossa.
Sepä se jos toimii, epäilyttää kokeilla toimiiko vai meneekö kansipahvi. Ei siitä mittarista näe lämpötilaa. Outo toiminta minusta, muissa kulkineissa flekti pyörähtää aiemmin mikä minusta järkevää. Mersun insinöörit on sen näköjään noin suunnitelleet, ilmankos kansiviat on yleisiä näissä :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tuossa mitään puutteita suunnittelun osalta ole.
Monissa muissakin merkeissä on flektien anturien kytkeytymislämpötilat yli 100 astetta.
Kuten edellä mainitsin testaaminen on helppoa, ostaa uuden anturin ja muut paikat testaa niin että kokeilee johtoja yhteen; jos flekti naksahtaa ja jumittaa (moottori sammuksissa virta päällä) niin OK, ellei niin jotain vikaa jossain.
oulaistenliikenne.fi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:Ei tuossa mitään puutteita suunnittelun osalta ole.
Monissa muissakin merkeissä on flektien anturien kytkeytymislämpötilat yli 100 astetta.
Kuten edellä mainitsin testaaminen on helppoa, ostaa uuden anturin ja muut paikat testaa niin että kokeilee johtoja yhteen; jos flekti naksahtaa ja jumittaa (moottori sammuksissa virta päällä) niin OK, ellei niin jotain vikaa jossain.
ja muut paikat testaa niin että kokeilee johtoja yhteen; jos flekti naksahtaa ja jumittaa (moottori sammuksissa virta päällä) niin OK

Tätä lausetta en ymmärrä? Mitkä ovat muut paikat, flekti naksahtaa ja jumittaa, jumittaa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos kokeilet pyöräyttää siipeä kun auto on sammuksissa niin sehän pyörii vapaasti laakerin varassa.
Sitten moottorin käydessä se pyörii hiljokseen, mutta ellei lämpötila ole niin korkea että flekti kytkeytyisi päälle sen voi pysäyttää kevyesti.

Sähkömagneetti kytkee tarvittaessa siivikon pyörimään jolloin se on kuin wanha kunnon jäykkäsiipinen puhallin.
Magneettia ohjaa lämpöanturi joka on ylävesiletkun seutuvilla kannen puoleisessa päässä sitä, kaksi- tai kolminapainen.

Jos lämpöanturi kytkee ja moottori on sammuksissa siipi ei pyöri käsin pyöräyttäen. Sitä voi kokeilla ottamalla anturista johtopistoke irti ja kytkemällä johdot yhteen. Kun virta on päällä ja laittaa hyppyjohdon liittimeen kuuluu "klak" ja siipi ei enää pyöri vapaasti, kunnes taas poistaa hyppyjohdon.
oulaistenliikenne.fi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Jos kokeilet pyöräyttää siipeä kun auto on sammuksissa niin sehän pyörii vapaasti laakerin varassa.
Sitten moottorin käydessä se pyörii hiljokseen, mutta ellei lämpötila ole niin korkea että flekti kytkeytyisi päälle sen voi pysäyttää kevyesti.

Sähkömagneetti kytkee tarvittaessa siivikon pyörimään jolloin se on kuin wanha kunnon jäykkäsiipinen puhallin.
Magneettia ohjaa lämpöanturi joka on ylävesiletkun seutuvilla kannen puoleisessa päässä sitä, kaksi- tai kolminapainen.


Nämä oli tiedossa.

Jos lämpöanturi kytkee ja moottori on sammuksissa siipi ei pyöri käsin pyöräyttäen. Sitä voi kokeilla ottamalla anturista johtopistoke irti ja kytkemällä johdot yhteen. Kun virta on päällä ja laittaa hyppyjohdon liittimeen kuuluu "klak" ja siipi ei enää pyöri vapaasti, kunnes taas poistaa hyppyjohdon.

Tätä en tiennyt, kiitos.
Avatar
Mou
Viestit: 1634
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Noi korkeat lämpötilat on normaaleja laihaseosmoottoreille. Toki ei paras mahdollinen tehon ja varsinkin vanhojen muoviosien kannalta. Esko Maunokin sanoi aikoinaan 80-85 olisi optimi.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Mitäs jos rakntelisi sähköisen flektin tilalle, tai sellaisen anturin joka reagoisi aiemmin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sellainen muutos olisi helposti toteutettavissa, flektiähän ei kannattane vaihtaa jos se toimii, rakentaa vaan johonkin anturin joka kytkee alemmassa lämpötilassa. Tai jos löytyy alkuperäisen tilalle sopiva jostain.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:Sellainen muutos olisi helposti toteutettavissa, flektiähän ei kannattane vaihtaa jos se toimii, rakentaa vaan johonkin anturin joka kytkee alemmassa lämpötilassa. Tai jos löytyy alkuperäisen tilalle sopiva jostain.
Ei viitsisi alkuperäistä muutella, muutenhan olisi helppo ottaa jäähdyttäjä toisesta mersusta jossa sähköinen flekti. Kylmempi anturi kiinnostaisi, täytyy googletella.
Mese-Allu
Viestit: 57
Liittynyt: 02.11.2015 17:54

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

jupasierra kirjoitti:
dealer kirjoitti:Tietääkseni ei saa, ja hienostihan nuo toimii kun paikat on kunnossa.
Sepä se jos toimii, epäilyttää kokeilla toimiiko vai meneekö kansipahvi. Ei siitä mittarista näe lämpötilaa. Outo toiminta minusta, muissa kulkineissa flekti pyörähtää aiemmin mikä minusta järkevää. Mersun insinöörit on sen näköjään noin suunnitelleet, ilmankos kansiviat on yleisiä näissä :)
Samanlaillahan niitä kansivikoja on M103 moottorissa, jossa on viskokytkin.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Mese-Allu kirjoitti:
jupasierra kirjoitti:
dealer kirjoitti:Tietääkseni ei saa, ja hienostihan nuo toimii kun paikat on kunnossa.
Sepä se jos toimii, epäilyttää kokeilla toimiiko vai meneekö kansipahvi. Ei siitä mittarista näe lämpötilaa. Outo toiminta minusta, muissa kulkineissa flekti pyörähtää aiemmin mikä minusta järkevää. Mersun insinöörit on sen näköjään noin suunnitelleet, ilmankos kansiviat on yleisiä näissä :)
Samanlaillahan niitä kansivikoja on M103 moottorissa, jossa on viskokytkin.
Jos paineellisessa jäähdytys järjestelmässä ei paikat kestä 100c ++ lämpöjä niin sillon on jossain vikaa jo valmiiksi ja jos konetta aiemmin jäähdytetään flektillä niin herkästi se optimi palo ja koneen lämpö nyt vaan sit jää saavuttamatta
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niinpä, mitään hyötyä ei alemmassa lämpötilassa kytkevästä flektistä ole. Alkuperäinen järjestelmä on oikein hyvä ja oikeissa lämpötiloissa toimiva, kunhan on kunnossa.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Pega kirjoitti:
Mese-Allu kirjoitti:
jupasierra kirjoitti: Sepä se jos toimii, epäilyttää kokeilla toimiiko vai meneekö kansipahvi. Ei siitä mittarista näe lämpötilaa. Outo toiminta minusta, muissa kulkineissa flekti pyörähtää aiemmin mikä minusta järkevää. Mersun insinöörit on sen näköjään noin suunnitelleet, ilmankos kansiviat on yleisiä näissä :)
Samanlaillahan niitä kansivikoja on M103 moottorissa, jossa on viskokytkin.
Jos paineellisessa jäähdytys järjestelmässä ei paikat kestä 100c ++ lämpöjä niin sillon on jossain vikaa jo valmiiksi ja jos konetta aiemmin jäähdytetään flektillä niin herkästi se optimi palo ja koneen lämpö nyt vaan sit jää saavuttamatta
Ymmärrän tämän mutta termari kuitenkin pitää lämmöt alle 100c, siis silloin kun jäähdyttäjä jäähdyttää.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

jupasierra kirjoitti:
Pega kirjoitti:
Mese-Allu kirjoitti: Samanlaillahan niitä kansivikoja on M103 moottorissa, jossa on viskokytkin.
Jos paineellisessa jäähdytys järjestelmässä ei paikat kestä 100c ++ lämpöjä niin sillon on jossain vikaa jo valmiiksi ja jos konetta aiemmin jäähdytetään flektillä niin herkästi se optimi palo ja koneen lämpö nyt vaan sit jää saavuttamatta
Ymmärrän tämän mutta termari kuitenkin pitää lämmöt alle 100c, siis silloin kun jäähdyttäjä jäähdyttää.
No tietenkin ensin keirrätetään neste jäähdyttimessä sitten flektiä jos kennon teho ei riitä ilman apua/ ollaan parkissa ja ilma ei virtaa kennon läpi.

Jos molemmilla sama lämpötila niin ilman rankkaa ajoa termostaatti vaan ränkkäis edes takaisin
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Nyt se flekti toimii niin että paikallaan ei lämmöt enää nouse sinne 100c viivalle, kun ilmastointi laitettiin kuntoon. Ilmastointi päällä kun auton oma flekti lauhduttaa, tätä ihmeteltiin kylmämiehen kanssa että eipäs ole erillistä flektiä ilmastoinnille.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joku jälkiasennusilmastointi tai oma viritys kenties.
oulaistenliikenne.fi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:Joku jälkiasennusilmastointi tai oma viritys kenties.
Ai jaa. Selvittelin vähän ja näissä vanhemmissa (-89) on ilmastointi toteutettu ilman erillistä sähköistä flektiä. Faceliftissä joka tuli -90 oli jo sähköinen flekti.
Ja auton oma flekti lähtee pyörimään kun ilmastointi on päällä, vaikka lämmöt olisi koneessa normaalit. Eikös se silloin toimi normaalisti?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No hyvä, sittenhän se on kuitenkin alkuperäinen ja kunnossa.
Ajattelin kun omassa -81 on ilmastoinnille erillinen sähköinen flekti, ettei olisi uudemmissa välillä jätetty pois.

Toimiihan se oikein noin, kyllä :idea: Tosin ei tietenkään pitäisi koko ajan olla päällä, ei ainakaan erillinen flekti ole, vaikka ilmastointi on päällä.
oulaistenliikenne.fi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:No hyvä, sittenhän se on kuitenkin alkuperäinen ja kunnossa.
Ajattelin kun omassa -81 on ilmastoinnille erillinen sähköinen flekti, ettei olisi uudemmissa välillä jätetty pois.

Toimiihan se oikein noin, kyllä :idea: Tosin ei tietenkään pitäisi koko ajan olla päällä, ei ainakaan erillinen flekti ole, vaikka ilmastointi on päällä.
En ole sanonutkaan että on koko ajan päällä, kun ilmastoinnin pitää lauhduttaa käynnistyy flekti. Eikös sen niin pidä toimia. Näitä näyttää olevan erilaisia ratkaisuja, yhdellä sähköflektillä, kahdella ja myös ilman.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Et niin, etkä sitäkään ettei ole koko ajan päällä niin varmistelin ;)

Autossasi on EPC:n mukaan alun perin ollut A0005007193.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:Et niin, etkä sitäkään ettei ole koko ajan päällä niin varmistelin ;)

Autossasi on EPC:n mukaan alun perin ollut A0005007193.
Okei, eli mitäs se kertoo?
Näyttää tiputtelevan kompuran akselista öljyä, eli asettuuko vai aiheuttaako toimenpiteitä. Stefan vaihtoko edessä, ja onko mahdollista vaihtaa?
Ja eikös tuossa ole ns.raitisilmasuodattimet tuulilasin edessä, näin jostain kuvista katselin. Paljonkos pitää purkaa muoveja tms pois tieltä että pääsee vaihtamaan?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuo osa on sähköinen puhallin, googletappa.

Taitaa joutua purkamaan kaikki ne muovit pois että saa suodattimet vaihdettua. Ellei ole luukkua, joissain harvoissa olen nähnyt sellaisenkin....
oulaistenliikenne.fi
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Taitaa olla raitisilmasuodattimet harvinaiset noin vanhassa, kun ei edes e-malliinkaan (93-96) saanut vakiovarusteena :idea:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”