Sivu 5/6

Lähetetty: 01.4.2014 9:12
Kirjoittaja jovihava
Kävinhän minä viikon töissä, mutta nyt on jäänyt seisomaan osittain kelien takia ja osittain sen takia kun en keksi miten tuon saisi kulukemaan :nocando:

Vaihtelin pääsuuttimen koosta 1.08 kokoon 1.20, mutta meno vain heikkeni, ei enää meinaa edes neljääkymppiä ottaa :kele:

Kais se häätys alkaa käydä perusjuttuja lävitse, eli puristuksia ja ajotuksia :roll: Toisaalta laite kyllä lähtee tosi herkkään käyntiin ja käy tyhjäkäynnit ja alakierrokset hyvin, hengettömyys iskee vastaan vasta yläkierroksilla täyskaasulla :?

Lähetetty: 01.4.2014 20:02
Kirjoittaja dry
Pitipä oikein lukasta koko Jovin mopotopikki läpi kun tuli tuollanen kiinanihme ostettua. Muutaman vuoden se on seissy ja nyt on sähkö- ja käyntivikaa, mutta hyviä vinkkejä täältä saa. Kaasarin jo irrottelin ja putsasin, käy vähän paremmin jonnin aikaa mutta ei voi kaasua antaa kun tuntuu että tukehtuu. Pitänee ottaa tuo ryyppy tarkastelun alle huomenissa. Ja sähköstartti ei toimi, eikä valot :fillari:

Lähetetty: 01.5.2014 4:57
Kirjoittaja kondivo
Joko Chican hengenahdistukseen on saatu lääkitys?

Lähetetty: 01.5.2014 8:55
Kirjoittaja jovihava
Kiitos kysymestä, astmaoireet on vihdoin saatu hallintaan :idea:

Kaikkea mahdollista tuli kokeiltua polttoainepuolella: alipainehanan ohitusta, kohdella eri kaasarilla kolmella eri pääsuuttimella ja eri neulankorkeuksilla, ja laite tosiaan toimi joko huonosti tai vielä huonommin :(

Olin jo siirtymässä magneeton kimppuun, tai oikeastaan jo avannut paikat, ajatuksella että jos sieltä löytyy syy miksi ei ota yläkierroksia kun vielä yksi ilka tuli mieleen.

Olin kaasarihommat testannut niin että ilmansuodatin oli paikallaan, alkuperäisellä imuputkella yhdistettynä, ja päätin vielä yhden testin tehdä, otin imuputken kaasarilta irti ja käänsin sivuun ja eikun testaamaan. Sehän naukas kierrokset kertaheitolla yli punarajan, yhtään ei ahistanut :shock:

Suora johtopäätelmä: Ilmansuodatin tukossa. Minulla oli tietenkin siinä b-osa, vajaat sata kilometriä ajettu filtteri joka näytti puhtaalta ja siistiltä. Testatakseni teoriaa pistin imuletkun takas paikalleen ja aukasin putsarikotelon ja otin putsarin veke, odottaen että nyt se laulaa.

Vaan eikö mitä, taas oli yläkierrokset tiessään :?

Eli vika on imuputkessa? :ei_tajuu: Otin röörin tarkasteluun, sehän on semmoinen noin puolen metrin mittainen mutkikas kumiletku joka lähtee kaasarilta 43mm halkaisijalla ja menee putsarikotelolle jotain 100mm halkaisijalla, laajenee lopussaan kuin tuuba.

Eipä rööristä löytynyt mitään mikä sen tukkisi, reiätön ja ehjä. Mutta tehtäväänsä se vaan ei hoida :nocando:

Hommasin tilalle perus vapaavirtaussuodattimen eli semmoisen vaahtomuovikartion ja sillä Lyyti laulaa 8)

Jokos dry sai pärpättimen pelittämään? Tuo puolilämpöisenä kakistelu on näille kiinankaasareille ihan kohtuullisen tavanomaista :idea:

Lähetetty: 01.5.2014 10:42
Kirjoittaja dry
Joo, herkistelin sen ryypyn ja otin kaasarin toisen kerran irti :arrow: osat ultraäänpuhdistukseen ja kas, röörit aukes ja mopo laulaa :D
Ne suuttimen reijät oli ihan täynnä hapettunutta p*skaa.

Enää sähköstartin kunnostaminen (lähtee hyvin polkimesta), öljyn vaihdot ja uus tulppa ni mikäs tuolla on pöristellessä 8)
Laiskahan tuo on mutta kyllä se tasasella tällä ruholla 55 menee :idea:

Lähetetty: 02.9.2014 11:48
Kirjoittaja latku
Määhän pääsin Jovin kanssa samaan tiimiin, tuli nimittäin ostettua Yiying MTX-5 :D

Pitihän sitä heti aukoa ja kattella missä kuristuksia löytyy, mutta en mää löytänyt vielä mitään. Kaasarin kannen alta puuttui messinkitappi, variaattorissa ei olult prikkaa (vaihdoin kyllä kevyemmät rulla) ja cdi-poksia pyörittelin kädessä ja ei siinä mitään kierrostenrajoitin johtoviritystä näkynyt.

Ootko mistä löytänyt omasta skodesta kuristuksia?

Missähän vois muuten olla vika kun ajaa tasavauhtia, löysää kaasua ja heti kun vääntää uudestaan niin pari kertaa nykäsee ja empii ja sitten lähtee taas. Kaasarin seokset? Kannen alla kalvo oli kyllä ehjä..

-Antti

Lähetetty: 02.9.2014 12:26
Kirjoittaja 94zip
latku kirjoitti: Missähän vois muuten olla vika kun ajaa tasavauhtia, löysää kaasua ja heti kun vääntää uudestaan niin pari kertaa nykäsee ja empii ja sitten lähtee taas. Kaasarin seokset? Kannen alla kalvo oli kyllä ehjä..

-Antti
Tämä on mun kokemuksen mukaan ominaisuus. Ainakaan parannuskeinoa en löytänyt koskaan vaikka zenhgongilla ajelin 5000km. :roll:

Lähetetty: 03.9.2014 7:10
Kirjoittaja jovihava
Eipä näissä nelarivehkeissä ole oikeastaan kuristuksia tullut vastaan, mitä nyt Kinroadissa oli cdi:llä kiekkorajoitin. MTX:stä en löytänyt minkäänlaista, paitsi että ostettaessa siinä oli liian lyhyt variaattoruin hihna, meni just ja just 40 km/h :P Isompi pääsuutin ja tehopuola ei kylläkään ainakaan tehneet huonoa kululle ;)

Minulla MTX pelaa kaasua pumpatessa ihan ok, mutta joskus lämpimänä tyhjäkäynniltä liikkeellelähtö booaa, ei meinaa millään päästä vetokierroksille, oikein kunnollista parannusta en ole siihen löytänyt.

Chicalla tuli tälle kesää päristeltyä tuhantisen kilsaa, hyvin pelasi, mitä nyt bensahana alkoi vuotaa gasoa alipainelinjaan, meinas käyä rikkaalla :D

Lähetetty: 03.9.2014 15:29
Kirjoittaja latku
Joo. Taitaa olla vaan ominaisuuksia :happy:

Lähetetty: 31.5.2015 12:06
Kirjoittaja jovihava
Chica tuli eilen otettua esiin talaviteloilta, takarengas oli vähän vajunut talaven aikaan, muuten kaikki ihan timmissä.

Tänään otin vakuutukset ja lähtiin herkistelylenkille. Alussaan oli vähän kantikkaat renkaat ja kyyti sen mukaista :happy: Siitäpä nuot pyöreni ja muutennii pelasi hyvin 8)

Elikkäs päältäajettava vessanpönttö olisi taas valmiina kesän seikkailuihin :D

Lähetetty: 02.6.2015 17:52
Kirjoittaja jovihava
Päivän kulttuuriantropologiaa: Kaikkihan toki kahtoo tuota piikkiskootteria mopoksi, vaikka papereissa se tunnustetaan vähärasvaisena moottoripyöränä :idea: Töistä tullessa tehin huvikseen semmoisen testin että morjestin kaikille vastaantuleville moottoripyörille (n=3) ja tuloksena oli 0% vastauskate, ei edes yhtään keskaria tullut :ope: Tosin yksi motukan perässä ajanut autoilija moikkasi takas :lol:

Tulos: Skoottereille ei morjesteta.

Lähetetty: 02.6.2015 18:22
Kirjoittaja kondivo
jovi kirjoitti:Tulos: Skoottereille ei morjesteta


Kun kyseessä on noin pieni otanta ( 3 kpl) arviointimenetelmää voidaan mahdollisesti pitää poikkitieteellisenä tutkimusmenetelmänä, eikä sitä näin ollen voi pitää kovin vakavasti otettavana tieteellisen objektiivisuuden puutteen vuoksi. Plussaa tulee koejärjestelyistä, mutta muuten tutkimusmenetelmissä on kehittämisen varaa.

Raati julistaa tuomionsa.
- Karvalakki käyttöön, niin räpylää alkaa nousemaan
- Ajoasennossa korjaamisen varaa



Suuntia saa tästä ---->

Kuva

Lähetetty: 02.6.2015 18:44
Kirjoittaja jovihava
Ajoasento on kyllä hyvin pitkälle tuommoinen, varpaat edempänä kuin sormet :idea:

Muttatuota, minulla ei ole karvalakissa CE-merkintää, ei vissiin kelpaa tieliikennekäyttöön :supersad:

Lähetetty: 02.6.2015 19:22
Kirjoittaja Easy Rider
jovihava kirjoitti:Ajoasento on kyllä hyvin pitkälle tuommoinen, varpaat edempänä kuin sormet :idea:

Muttatuota, minulla ei ole karvalakissa CE-merkintää, ei vissiin kelpaa tieliikennekäyttöön :supersad:
Onkai tuo äkkiä siihen piirusteltu spermamenttitussukynällä. Jos pelekää ettei toripolliisi usko merkinnän aitouteen, niin raapasee siitä ahistavasta muovimunankuoresta puukolla sen resetin irti ja ommeltaa äemän ja pikilangan kansa siihen koin hylykäämään susireuhkhaan. :wink:

Käypihän tuollanen kapin syömä neuvostoaikainen turkistekele ainehi kypärämyssynä, jos tekkee vaikka kylymälaukusta kypärin. Rasiaporalla vaan rytoksiin silimänreiät, leukalenkkihä onnii nuissa vakionnaan. :lol:

Minoon miettiny mitä tuumisivat perinteisen saksalaismallisen turvakypärän käytöstä ns. "rekisterivapaan" sähvömobeetin seljässä. Onpa kai tuo teräs muoveja lujempaa ilman laskelmia ja CE-ruununleimoja, ja kypäri kaikkineen tehty kenties jopa asteen vaativampaan käyttöympäristöön. :D

Lähetetty: 02.6.2015 20:23
Kirjoittaja kondivo
Bismarcin aikaista kypärää pyöräilijät käyttää yleisesti ainakin Teutonien mailla. Kypärä pitää olla vintage, retrot ei kelpaa...

Kuva

Totta tuo tieliikenteeseen kelpaa, onhan se testattu paljon rankemmissa oloissa Ranskan rintamalla :nocando:

Lähetetty: 02.6.2015 20:53
Kirjoittaja Easy Rider
Leukaremmi uupuu, tai on viriteltynä hikinauhaks otalle, sakon paikka. :idea:

:amis_selittaa: :mallinen vain löytyy, leukahihna ja sisus tallella ja ajokunnossa. Oisko tuo silti kotimainen kuitenkin.

Löytyy myös tämän saman perinteisen pottupadan mallinen moderni, "oikea mopokypärä". Konstinahkaisilla päällisellä ja -häränsarvilla, suoraan Karjalaistenkaupungin nahkatakkimafian törkytorilta. Luokitukset todennäköisesti reilustikin heikommat kuin toisen maailmanpalon aikaiset. :(

Lähetetty: 03.6.2015 2:10
Kirjoittaja xr
jovihava kirjoitti:Ajoasento on kyllä hyvin pitkälle tuommoinen, varpaat edempänä kuin sormet :idea:

Muttatuota, minulla ei ole karvalakissa CE-merkintää, ei vissiin kelpaa tieliikennekäyttöön :supersad:
ei vaadita CE merkintää mutta kypärä pitää olla mösän alla :D

Lähetetty: 13.6.2015 20:30
Kirjoittaja jovihava
Chica on ollut nyt ajossa kesäkuun alusta, jokunen sata kilonmetriä on tullut päristeltyä, hyvin toimii edelleen markkinoiden halvin kiinalainen :)

Kuva

Siitä huolimatta jotenkin vaan tahtoo nälkä kasvaa syödessä ja päädyin jo tuossa nettimotoon katselemaan isompia skoottereita...

Lähetetty: 11.7.2015 10:59
Kirjoittaja jovihava
Ja kuinkas sitten kävikään:
Kuva

Seuraava kinkki odottaa hakuaan, ensi viikon aikana pitäisi kotiutua 8)

Tiedossa on että kone on 150cc GY6 eli Hondakopionelari, vuosimalli on -09, ajettu 2500 km, ja käy kylmänä viisi minuuttia kunnes lämpenee niin sammuu :P Uudestaan käyntiin vasta kun on jäähtynyt, epäilykset kohdistuvat syttöboksiin.

Lähetetty: 11.7.2015 12:12
Kirjoittaja RoopeK
Syttyboxiltahan tuo vaikuttaa... Tuntuu olevan noiden kiinalaisten tyyppivika... :lol: Nyt sitte tyhmää kysymystä, onko näissä magneetoa tai staattoria..? Omassa NSR:ssä aikonaan oli petilaakerit niin väljät, että söi staattorin parissa viikossa puhki... Sitä ihmeteltiin ku parin viikon jälkeen se tosiaan toimi vain kylmänä ja silloinki kyllä huonosti... :roll: Tehtiin alakerta remontti nii sen jälkeen ei tullu omistuksen aikana ongelmia... :lol: Että jos ei syttyboxilla korjaannu nii vika voi olla myös tollanen, mut en usko ku on nelari kyseessä... :roll:

Lähetetty: 28.7.2015 8:13
Kirjoittaja jovihava
Ohan niissä semmonen staattori kun tekkee sähkön ja antaa ajotuksen sytölle, ylleensä aika viaton paikka :wink:

Jonway kotiutui tuossa pari viikkoa takoperin, eilen ehtiin alakaa kahtelemaan sitäkiin. Ennen käyntiongelman tutkailua huomio kiinnittyi kuitenkin jo keskitukeen joka muljahti yli asti.

Toinen toppari ehti jo irrota
Kuva

Ja toinen oli vääntynyt
Kuva

Hitsailin irronneen kiinni
Kuva

Sekä nakuttelin toisenkin oikiaan asentoon, hioin vanhat revenneet hitsit pois ja hitsasin uusiksi
Kuva

Sitten käyntihäiriön kimppuun, sen verran ehtiin jo heti laitteen haun jälkeen testailla että käytös viittaa enemmän polttoainepuolen vikaan, kone on vedoton ja sammuu hyytymällä, ei silleen kerrasta poikki niinkun jos kipuna katoaa.

Tämä Jonway on kyllä tähnä astisista skoottereista rakenteellisesti typerin, muissa tähän astisissa kaasari on irronnut tyyliin kahdessa minuutissa, tässä sai purkaa edesta kaikennäköistä, muunmuassa akku on jakkaran alla :?
Kuva

Ainakin kaasarin luisti tuntui olevan jotenkin jumissa, vaikkei sitten purettuni kaasarin siihen mitään syytä tuntunut löytyvän. Noh, purkasin ja putsailin kaasarin, vaihoin kohokammion pohjan toisesta kaasarista kun oli parempi
Kuva

Sitten pitäs kasata takas gasosysteemit ja kahtoa että mistä ahistaa, yksi härdelli minkä jo purin kuikkaan oli tuo alkuperäinen ilmanputsaritsydeemi
Kuva
Laitan tilalle perusmuhvin, toimii yleensä paremmin :idea:

Tuommoinen sivurohviili iliman penkkiä
Kuva

Lähetetty: 28.7.2015 12:30
Kirjoittaja XUX63
jovihava kirjoitti:Tuommoinen sivurohviili iliman penkkiä
Onpahan pikkusen komia vehe :pappa: Kyllä siinä enturopenarin kuski kahtoo liikennevaloissa katteellisena vaikka on melekeen kattettomalla liikenteessä.

Lähetetty: 28.7.2015 13:14
Kirjoittaja jovihava
Nohnoh :oops:

Piti alkaa selevittämään hirmu jäykkää kaasutupppea, joten purkasin kaasukahvarakennelman ja tietennii löyty vikkaa. Koko härdellin oikialla kohdallaa pitävä valutappi oli poikki. Otin sitten ja kairasin 3.5mm reiän sen valutapin kohalle.
Kuva

Lopuksi uhrasin halppisporanterän ja tein siitä sen topparitapin. Liimalla kiinni, eiköhän tuo kestäne paremmin kun alakuperänen systeemi.
Kuva

Kasain kahavan ja pistelin kaasarin paikalleen, akku kiinni ja testaamaan lähtiskö tuo käyntiin, vaan ei. Kipinä tuntus olevan hukassa :nocando: Edes toisella puolalla ei kipunata tule, eikä cdi-boksin vaihtokaan auttanut asiaan. Kais sitä pitäs alakaa mittomaan että tulleeko sähöjä syttösysteemeille :ritsa:

Lähetetty: 29.7.2015 21:26
Kirjoittaja jovihava
Olipa sytytysvika meleko sitkas löydettävä, pelkkä jännitteiden mittailu ei kertonut vian lähteestä, Fluke kun ei kuormita mitattavaa piiriä käytännössä yhtään. Loppupelissään kun kävi magneeton nastat lävitse vastusmittarin kanssa niin vika löytyi, tosin silloinkin vika oli välillä päällä ja välillä ei. Olin jo vähällä soittaa Aaltojärvelle ja itkeä puhelimeen :supersad:

Sytytyksen impulssianturi oli vikalähde, eli homma meni magneeton aukaisuksi. Ensimmäinen havainto oli että koko magneetto oli täynnä valkoista ohutta hiekkaa, niinkuin kuivunutta savea, minne lie upotettu savikkoon laitos joskus.

Tuossapa näkymä magneettikehästä
Kuva

Onneksi sattui hyllyssä olemaan ihku-uusi antero, vanha olikin aika kärsineen näköinen
Kuva

Putsailin osat ja eikun kamat takas, huomaa uutuuttaan hohtava impulssikela 8)
Kuva

Piuhat kiinni ja pensaa kaasariin niin sehän poksahti nöyrästi tulille ja käydä pärpätti oikein nätisti :D

Tästäkin purin ilmanputsarikotelon poise ja korvasin tuommoisella pestävällä pillipiiparilla
Kuva

Ei kait siinä olisi kun niputella laitos niin pääsisi kojikselle :idea: Ehkä viikonloppuna :wink:

Lähetetty: 30.7.2015 7:45
Kirjoittaja dry
No johan oli vika :shock:
Mutta hyvä kun hörähti :idea: :D

Lähetetty: 30.7.2015 18:45
Kirjoittaja sipi
En tiennytkään että mopossa on noin paljon liikkuvia osia js vain että saadaan kaksi ratasta pyörimään ja toinen kääntymään sivuttain. Oikein valaisevaa jos joudun jotain ostamalleni mopolle tekemään. Kiitos vain Jovihava valaisevasta tarinasta :D

Lähetetty: 30.7.2015 23:10
Kirjoittaja jovihava
Kiitosta 8) Olkoon tämä topikki varoittava esimerkki kiinanskoottereiden vaaroista :eec:

Tänään kasasin Jonnen, purin sen, kasasin uudelleen ja pitäisi taas purkaa se, mutta kun nyt on aika mennä nukkumaan niin en jaksa selilttää ja kuvatkaan ei yksinään kerro mitään :? Palataan asiaan toisena päivänä, sopiiko?

Lähetetty: 31.7.2015 0:48
Kirjoittaja sipi
jovihava kirjoitti:Kiitosta 8) Olkoon tämä topikki varoittava esimerkki kiinanskoottereiden vaaroista :eec:

Tänään kasasin Jonnen, purin sen, kasasin uudelleen ja pitäisi taas purkaa se, mutta kun nyt on aika mennä nukkumaan niin en jaksa selilttää ja kuvatkaan ei yksinään kerro mitään :? Palataan asiaan toisena päivänä, sopiiko?
Mulle ainakin sopii. Olisi kysymys noista ajovaloista. Ajelin tänään illalla ja ovat heikot. Tuossa on kaksi lamppua lyhyille ja pitkille. Sopiiko näihin jotkut tehokkaammat ledit?

Lähetetty: 31.7.2015 7:24
Kirjoittaja jovihava
Siassahan mulla on H4 kantaiset valoa emittoivat tiootit hehkujen tilalla, tuolla aikasemmin ketjussa kuvatukset: viewtopic.php?p=638592#638592

Ledien käyminen riippuu siitä Autsraalialaispändistä joka laulelee ukkosesta, elikkä onko ne skootterissasi totetutettu vaihtosähköllä (yleensä pikkuskootterit yhdellä ajovalohehkulla) vai tasasuunnatulla sähöllä. Helepoin tapa todeta tämä lienee että jos ajovalot saapi palamaan vaikka moottori on sammuksissa niin ne on tasasähkövalot, akkuun kun ei oikein saa vaihtosähköä taltioitua. Ledithän on tasasähkövermeet.

Ihtellä nuot toimittaa lähinnä päivävalojen virkaa, en ole vielä koskaan ajanut skoudella pimiässä 8) Ainiin, töpselit oli erilaiset orggishehkuissa, joutuin vaihtamaan H4 malliseksi.

Lähetetty: 31.7.2015 11:48
Kirjoittaja sipi
jovihava kirjoitti:Siassahan mulla on H4 kantaiset valoa emittoivat tiootit hehkujen tilalla, tuolla aikasemmin ketjussa kuvatukset: viewtopic.php?p=638592#638592

Ledien käyminen riippuu siitä Autsraalialaispändistä joka laulelee ukkosesta, elikkä onko ne skootterissasi totetutettu vaihtosähköllä (yleensä pikkuskootterit yhdellä ajovalohehkulla) vai tasasuunnatulla sähöllä. Helepoin tapa todeta tämä lienee että jos ajovalot saapi palamaan vaikka moottori on sammuksissa niin ne on tasasähkövalot, akkuun kun ei oikein saa vaihtosähköä taltioitua. Ledithän on tasasähkövermeet.

Ihtellä nuot toimittaa lähinnä päivävalojen virkaa, en ole vielä koskaan ajanut skoudella pimiässä 8) Ainiin, töpselit oli erilaiset orggishehkuissa, joutuin vaihtamaan H4 malliseksi.
Asia tullee ajankohtaiseksi ensilumien ja talvihuollon aikaan. En tiedä tuon tekniikasta mitään, on 125 MBK Skyliner eli Jammu Majesty. Marras- joulukuulla sitten irroittelen "peltejä".