W212 akun vaihto - tarviiko koodata Ah muutos tms.
W212 akun vaihto - tarviiko koodata Ah muutos tms.
Ajattelin vaihtaa autoon akun ennen pakkasten kiristymistä, kun tuntuu välillä vääntävän vähän nahkeasti käyntiin jos on sattunut Webasto olemaan päällä vähän pidempään..
Eli tuontiauto 350CDI -12, alkuperäinen tehdasasennus "Saksan akku" oli 80Ah AGM ja ajattelin laittaa uuden 95Ah AGM:n tilalle.
Eli pitääkö autolle kertoa starilla jotakin, esim. että akku on vaihdettu uuteen ja/tai että kapasiteetti on kasvanut 95Ah:iin.
Vaihdon ajaksi ajattelin syöttää jännitettä autoon kaapeleilla kolmannesta akusta, että ei pääse jännitteet kyykkäämään.
Kiitokset avusta jo etukäteen!
Eli tuontiauto 350CDI -12, alkuperäinen tehdasasennus "Saksan akku" oli 80Ah AGM ja ajattelin laittaa uuden 95Ah AGM:n tilalle.
Eli pitääkö autolle kertoa starilla jotakin, esim. että akku on vaihdettu uuteen ja/tai että kapasiteetti on kasvanut 95Ah:iin.
Vaihdon ajaksi ajattelin syöttää jännitettä autoon kaapeleilla kolmannesta akusta, että ei pääse jännitteet kyykkäämään.
Kiitokset avusta jo etukäteen!
Mulla jäi tämä kyllä vähän epäselväksi omassa tapauksessa. Auto siis w212 facelift 220cdi. Tehdas asennettua webastoa käyttäessä auton ohjelma sammutti webaston kesken lämmitys jakson ja ajotietokone kertoi että jännite meni liian alas. Kone kyllä pyöritti sen jälkeen normaalisti.
No päätin sitten vaihtaa kaverin korjaamolla tuon akun. Akuksi laitettii tuo vartan 95ah agm. Ohjeen mukaan vaihdettiin. Ei tarvinnut syöttää virtaa ainakaan ohjeen mukaan. Akun plus napaa vaan ei saa päästää iskemään runkoon vaihdon aikana, koska peräkontissa on se start&stopin pikkuakku.
Ja sitten kun akku oli vaihdettu niin laitettiin piuhat kiinni autoon ja katsottiin sieltä se valikko mistä näkee nämä akkuun liittyvät tiedot. Eipä antanukkaan aukasta koko valikkoo joten ei tehty sinne mitään muutoksii.
Ajelin sitten kotia. Seuraavana pakkas aamuna webasto päälle ja sehän sammui aivan kuten entiselläkin akulla ja ajotietokone sanoi että jännite alhainen.
Ei auttanut ku soittaa Veholle ja siellä sanottiin että tuohan tänne. Pitää kuulemma säätää jotain toleranssii sille webastolle että jännitteen haistelija antaisi maksimi määrän virtaa. Kuulemma monissa näissä se säätö silleen että webastoa käyttäessä herkästi menee tuohon tilaan että sammuttaa ja valittaa alhaisesta jännitteestä. En sitten älynnyt kysyä että pitikö siihen nyt mitään muuta muutosta tehdä mikä vaikuttais akun vaihtoon.
Ainakaan akkukaupoissa ne ei tee mitään muutoksia ohjelmaan kun akun vaihtavat ja Vehon ukkeli sanoi ettei niihin säätöihin muut käsiksi pääsisikään.
Mutta mulla tuo nyt pelaa niin kuin pitääkin.
Eli ei tässä nyt oikeen sinun kysymykseen vastausta tullut.
Minä vaan vaihtaisin akun jo kokeilisin miten toimii.
No päätin sitten vaihtaa kaverin korjaamolla tuon akun. Akuksi laitettii tuo vartan 95ah agm. Ohjeen mukaan vaihdettiin. Ei tarvinnut syöttää virtaa ainakaan ohjeen mukaan. Akun plus napaa vaan ei saa päästää iskemään runkoon vaihdon aikana, koska peräkontissa on se start&stopin pikkuakku.
Ja sitten kun akku oli vaihdettu niin laitettiin piuhat kiinni autoon ja katsottiin sieltä se valikko mistä näkee nämä akkuun liittyvät tiedot. Eipä antanukkaan aukasta koko valikkoo joten ei tehty sinne mitään muutoksii.
Ajelin sitten kotia. Seuraavana pakkas aamuna webasto päälle ja sehän sammui aivan kuten entiselläkin akulla ja ajotietokone sanoi että jännite alhainen.
Ei auttanut ku soittaa Veholle ja siellä sanottiin että tuohan tänne. Pitää kuulemma säätää jotain toleranssii sille webastolle että jännitteen haistelija antaisi maksimi määrän virtaa. Kuulemma monissa näissä se säätö silleen että webastoa käyttäessä herkästi menee tuohon tilaan että sammuttaa ja valittaa alhaisesta jännitteestä. En sitten älynnyt kysyä että pitikö siihen nyt mitään muuta muutosta tehdä mikä vaikuttais akun vaihtoon.
Ainakaan akkukaupoissa ne ei tee mitään muutoksia ohjelmaan kun akun vaihtavat ja Vehon ukkeli sanoi ettei niihin säätöihin muut käsiksi pääsisikään.
Mutta mulla tuo nyt pelaa niin kuin pitääkin.
Eli ei tässä nyt oikeen sinun kysymykseen vastausta tullut.
Minä vaan vaihtaisin akun jo kokeilisin miten toimii.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Akku
Kyllä, bemareissa ja sen tapaisissa kulkineissa.DieselMB kirjoitti:Mutta eikö aika monissa tämän ikäisissä autoissa ja tarvi koodata / konffata jotain akun vaihdon yhteydessä?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Akku
Mersuissa eitähtikuljettaja kirjoitti:Kyllä, bemareissa ja sen tapaisissa kulkineissa.DieselMB kirjoitti:Mutta eikö aika monissa tämän ikäisissä autoissa ja tarvi koodata / konffata jotain akun vaihdon yhteydessä?
Eli ei tämän ikäisisä autoissa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Aika utopistisia vehkeitä.
Jännitteen aleneman kyllä ymmärtää, mitä tutkitaan, mutta virran määrän tutkiminen ja montako tuntia se kestää...
Saisko rautalankamalleja ... ei vaan, tutkiiko se väyläohjuri akun kapasiteetin ?
----------------------------------
Tuo on kyllä kätevä toiminto. Voiko tuolla testata vanhoja akkuja?
Jännitteen aleneman kyllä ymmärtää, mitä tutkitaan, mutta virran määrän tutkiminen ja montako tuntia se kestää...
Saisko rautalankamalleja ... ei vaan, tutkiiko se väyläohjuri akun kapasiteetin ?
----------------------------------
Tuo on kyllä kätevä toiminto. Voiko tuolla testata vanhoja akkuja?
Moe !
Kun tuota kehuttua Vartan akkua ( + saman merkkistä pikkuakkua ) ei löytynyt, niin Äijien Ikeasta löyty Exiden vastaavat vehkeet, yhteesä noin 250 egee. Uusi pikkuakku kiinni siihen punaisen muovin alla olevaan liitokseen ja iskarin tolppaan, vanha orggis irti ( ensin miinus, sitten plusa ja hanskat päälle) ja uusi paikallleen (ensin plusa, sitten miinus). Uusi pikkuakku irti konehuoneesta, orggis pikkuakku irti ja uusi tilalle. Etukäteen latasin kaikki akut täyteen. Mitään ei kerrottu autolle vaihdosta ja kaikki pelaa hienosti, toki vielä nätimmin pörähtää käyntiin. Kulkine E250, vm 2012 kilsoja 72 tkm.
Kun tuota kehuttua Vartan akkua ( + saman merkkistä pikkuakkua ) ei löytynyt, niin Äijien Ikeasta löyty Exiden vastaavat vehkeet, yhteesä noin 250 egee. Uusi pikkuakku kiinni siihen punaisen muovin alla olevaan liitokseen ja iskarin tolppaan, vanha orggis irti ( ensin miinus, sitten plusa ja hanskat päälle) ja uusi paikallleen (ensin plusa, sitten miinus). Uusi pikkuakku irti konehuoneesta, orggis pikkuakku irti ja uusi tilalle. Etukäteen latasin kaikki akut täyteen. Mitään ei kerrottu autolle vaihdosta ja kaikki pelaa hienosti, toki vielä nätimmin pörähtää käyntiin. Kulkine E250, vm 2012 kilsoja 72 tkm.
Re: W212 akun vaihto - tarviiko koodata Ah muutos tms.
Help help
Pitääkö W212 Facelift 2013-> mallissa jo koodata 95Ah AGM pääakun uusiminen?
Olisiko kellään "varmaa" tai omakohtaista tietoa?
Ainakaan CR Max testeri ei löydä mersua koodattavista. (Vaggilaiset ainakin tarkkoja näistä, akku pian sökö jos ei koodaa)
Pitääkö W212 Facelift 2013-> mallissa jo koodata 95Ah AGM pääakun uusiminen?
Olisiko kellään "varmaa" tai omakohtaista tietoa?
Ainakaan CR Max testeri ei löydä mersua koodattavista. (Vaggilaiset ainakin tarkkoja näistä, akku pian sökö jos ei koodaa)
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: W212 akun vaihto - tarviiko koodata Ah muutos tms.
Kukapa uskaltaisi mihinkään asiaan varmaa tietoa kertoa kun valmistaja voi tehdä muutoksia ja se aiemmin oikea tieto muuttuukin vääräksi. Jos oikein muistan niin vasta 213-koriselle Star osaa kertoa autolle että akku on vaihdettu eikä siinäkään katastrofi ole jättää vaihto kertomatta.
Olisko vaggilaisilla omat syyt akun tuhoamiseen. En oikein ymmärrä miten akun kohtuullinen kapasiteettiero vaikuttaisi sen latauksen ohjaamiseen. Latauksen pitää toimia jännitteen mukaan (olkoon mukana lämpötila tai muu kerroin), mitähän siellä klonksvaagenilla on keksitty?