220 w212 kiihdytys nyykähtää kakkosella
220 w212 kiihdytys nyykähtää kakkosella
-13 mallin auto kyseessä, veto katkeaa 0,1-o,5 sekunnin ajaksi, noin arviolta, kun kakkosvaihde vaihtuu päälle. Mitä tuon kanssa tekisi?
Töpselistäkin löytyi tieto: kakkosvaihde luistaa.
Töpselistäkin löytyi tieto: kakkosvaihde luistaa.
No ilmeisesti öljyt oli vähissä ja siksi oli ongelmia. Öljyvuotokin tuurilla löytyi, pieni mutta selvä vuoto öljynlauhduttimella liittimessä. Lauhduttimen putkista toinen heiluu vähän kuin puuttuisi kiinnityksestä jotakin. Cleanerilla tuon kuivasin ja kymmenen sekunnin kuluttua näkyi uutta vuotanutta öljyä.
Suodattimen, pohjan tiivisteen ja ruuvit vaihdoin, öljyä pois mikä lähti öljypohja irrottamalla. Uutta öljyä laatikkoon, täytin käynnissä ollessa niin paljon kun pysyi ja sitten vielä muutama desi lisää ja äkkiä roppu kiinni. Nyt kun tuntuu toimivan muutamien satojen kilometrien kokemuksella niin pitäisi vuotava liitos korjata ja vaihtaa öljyt vähän paremmin uudestaan, vanhat oli aika tummat.
Tuon öljypohjan ruuvien kiristysmomenttia piti vähän ettiä, kiristin tarkalleen 5nm Ajatuksena oli että kun ei kiristä liikaa niin tiivistettä ja pultteja en vaihda uudestaan.
Suodattimen, pohjan tiivisteen ja ruuvit vaihdoin, öljyä pois mikä lähti öljypohja irrottamalla. Uutta öljyä laatikkoon, täytin käynnissä ollessa niin paljon kun pysyi ja sitten vielä muutama desi lisää ja äkkiä roppu kiinni. Nyt kun tuntuu toimivan muutamien satojen kilometrien kokemuksella niin pitäisi vuotava liitos korjata ja vaihtaa öljyt vähän paremmin uudestaan, vanhat oli aika tummat.
Tuon öljypohjan ruuvien kiristysmomenttia piti vähän ettiä, kiristin tarkalleen 5nm Ajatuksena oli että kun ei kiristä liikaa niin tiivistettä ja pultteja en vaihda uudestaan.
Kuulostaa nyt ”korjauksen” jälkeen siltä että öljypohjan ruuvit on väärässä momentissa ja öljymäärä on väärä. Jos seiskalovisesta kyse niinkuin varmaan on. Ruuvit 4nm ja 180 astetta päälle, öljymäärä tarkistetaan tasan 45 asteessa ja lievällä ylitäytöllä valutaan käynnissä ollessaan propusta niin kauan että tulee enään tippoja sitten proppu kiinni...
No en minä mitään korjauksia tehnyt Vähä suodatinta vaihdoin.Ruuvimeisseli kirjoitti:Kuulostaa nyt ”korjauksen” jälkeen siltä että öljypohjan ruuvit on väärässä momentissa ja öljymäärä on väärä. Jos seiskalovisesta kyse niinkuin varmaan on. Ruuvit 4nm ja 180 astetta päälle, öljymäärä tarkistetaan tasan 45 asteessa ja lievällä ylitäytöllä valutaan käynnissä ollessaan propusta niin kauan että tulee enään tippoja sitten proppu kiinni...
Ruuveille hain kiristysmomenttia jolla ei vielä juurikaan pitäisi venyä ja öljyä täytin niin paljon liikaa kun uskalsin, on kumminkin varmaan turvallisempaa liian suuri öljymäärä kun liian pieni.
Oikealla momentilla pysyy tiiviinä pitkään, tuossakin jos laitettu 5nm niin se on liian löysällä ja ennenpitkää alkaa vuotamaan vaikka varmaan pysyykin tiiviinä jonkun aikaa. Tiiviste kuitenkin kovettuu ajan myötä ja elää siellä suurien lämpötilavaihtelujenkin vuoksi.
Ylikiristys nyt lienee sitten taas itsestäänselvyys kun on ohuet venyvät alumiiniruuvit ne ei sitä kestä ja ikävä kaivaa katkenneita ruuveja irti.
Öljypohjaa ei varmaan kieroksi saa ylikiristämällä kun ruuvit katkeaa sitä ennen, mutta 5 lovisissa toki sekin mahdollista että ylikiristyksellä ohut peltinen öljypohja menee kieroksi ruuvien kohdalta jos liikaa kiristelee.
Ylikiristys nyt lienee sitten taas itsestäänselvyys kun on ohuet venyvät alumiiniruuvit ne ei sitä kestä ja ikävä kaivaa katkenneita ruuveja irti.
Öljypohjaa ei varmaan kieroksi saa ylikiristämällä kun ruuvit katkeaa sitä ennen, mutta 5 lovisissa toki sekin mahdollista että ylikiristyksellä ohut peltinen öljypohja menee kieroksi ruuvien kohdalta jos liikaa kiristelee.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
722.3/4/5 laatikossa voi mennä kieroksi. Ei sähkötoosassa kun se Alumiini palikka ottaa laatikkoon kiinni ja vaikka kuinka kiristää ei se painu.Ruuvimeisseli kirjoitti:Oikealla momentilla pysyy tiiviinä pitkään, tuossakin jos laitettu 5nm niin se on liian löysällä ja ennenpitkää alkaa vuotamaan vaikka varmaan pysyykin tiiviinä jonkun aikaa. Tiiviste kuitenkin kovettuu ajan myötä ja elää siellä suurien lämpötilavaihtelujenkin vuoksi.
Ylikiristys nyt lienee sitten taas itsestäänselvyys kun on ohuet venyvät alumiiniruuvit ne ei sitä kestä ja ikävä kaivaa katkenneita ruuveja irti.
Öljypohjaa ei varmaan kieroksi saa ylikiristämällä kun ruuvit katkeaa sitä ennen, mutta 5 lovisissa toki sekin mahdollista että ylikiristyksellä ohut peltinen öljypohja menee kieroksi ruuvien kohdalta jos liikaa kiristelee.
Se on tosiaan ikävä omatoimiasentajalle tuollainen alumiiniruuvi joka ei kestä yhtään ylimääräistä ja löysälle jätettynä aiheuttaa ajan myötä öljyvuodon.
Vaihteiston öljytasoonkin kiristysmomentti vaikuttaa, mutta tässä tapauksessahan asia oli muutenkin pielessä.
Vaihteiston öljytasoonkin kiristysmomentti vaikuttaa, mutta tässä tapauksessahan asia oli muutenkin pielessä.
Niinpä. Ja vuotaahan se varmasti.Mika kirjoitti:5nm riittää jos se ei vuoda.
Onkos noissa pulteissa mikä kierre? M6 vai se harvinaisempi M7 mitä löytyy mm. nokkapukeista?
Mietin vaan että noita alumiinipultteja on vanhemmiten varmasti tosi mukava porailla auki kun ne saavat muutaman vuoden suolakylpyjä ja alumiinipultit hapettuu vaihteiston kuorien kanssa yhdeksi köntiksi.
Todella viisas ratkaisu insinööreiltä. Jälleen kerran.
Mietin vaan että noita alumiinipultteja on vanhemmiten varmasti tosi mukava porailla auki kun ne saavat muutaman vuoden suolakylpyjä ja alumiinipultit hapettuu vaihteiston kuorien kanssa yhdeksi köntiksi.
Todella viisas ratkaisu insinööreiltä. Jälleen kerran.
Pari juttua tuossa ihmetyttää... Minä en väittänytkään toki tehneeni niin kun pitää vaan kerroin vaan miten tein ja mistä syystä sekä saadakseni tietää mitä tuskia tuosta pahimmillaan aiheutuudealer kirjoitti:M6, ja tuli tässä lukiessa mieleen että 722.6 teräsruuvit on samoilla mitoilla jos välttämättä haluaa vaihtaa ja kokeilla...
Ei ole ollut hapettumia tai mitään muuta ongelmaa ruuvien kanssa, varmaan nelinumeroinen määrä tullut ruuvailtua irti.
Ihmettelen: 5nm lähestyy, jos oikein ymmärsin, pultin myötörajaa. puristaa tosiaan ehkä sadan kilon voimalla sitä niinikään alumiinista palikkaa vaihteiston alapintaan. Ei siis vaikuta sen ruuvin tarkoituksellinen venyttäminen tiivisteeseen yhtään mitenkään.
Samanlaiset ruuvit tosiaan kun vanhemmassa jossa teräksiset, ei ikinä mitään ongelmia reilusti yli neljän ruuvin kokemuksella. (samoja ruuveja ruuvailtu monet kerrat) Miksi alumiiniset?
Ihan mielenkiinnosta, mikähän se momentti yleensä on siinä vaiheessa kun kiristys on oikea Voi olla huomattavasti suurempikin kun alumiini saattaa muokkautuessaan myötäämisen yhteydessä kovettua. Ja jo aiemmin venytetyillä ruuveilla lopputulos on tietysti eri.
Pakko sanoa että dealedin kommentteja en ole hetkeäkään epäillyt ennenkään eikä siihen ole aihetta nytkään. Tarkasta 5nm kireydestä ei noin viidensadan kilometrin jälkeen ollut jäljellä kun jotain yhden ja kahden nm väliltä. Uusi 5nm kiristys tarkoitti jokaisella ruuvilla noin vajaan 60 asteen kääntämistädealer kirjoitti:Tarkka 4Nm ei riitä, se on (valitettavasti, vahingossa) kokeiltu. Jospa 5Nm riittää, toisaalta tämä ei ole sellainen asia jota tarvitsee itse missään määrin pohtia tai kokeilla.
Ennenmmin tai myöhemmin olisi kyllä varmasti alkanut vuotaa. Öljyjä en vielä vaihtanut kun ei tullut hankittua mutta kun vaihdan niin kyllä taidan kattella vanhat kunnon teräspultit tuohon
No ostin sitten kumminkin alumiinipultitMaaseppä kirjoitti:Pakko sanoa että dealedin kommentteja en ole hetkeäkään epäillyt ennenkään eikä siihen ole aihetta nytkään. Tarkasta 5nm kireydestä ei noin viidensadan kilometrin jälkeen ollut jäljellä kun jotain yhden ja kahden nm väliltä. Uusi 5nm kiristys tarkoitti jokaisella ruuvilla noin vajaan 60 asteen kääntämistädealer kirjoitti:Tarkka 4Nm ei riitä, se on (valitettavasti, vahingossa) kokeiltu. Jospa 5Nm riittää, toisaalta tämä ei ole sellainen asia jota tarvitsee itse missään määrin pohtia tai kokeilla.
Ennenmmin tai myöhemmin olisi kyllä varmasti alkanut vuotaa. Öljyjä en vielä vaihtanut kun ei tullut hankittua mutta kun vaihdan niin kyllä taidan kattella vanhat kunnon teräspultit tuohon
Kuulin että vaihdelaatikon rungon valussa on mukana magnesiumia ja se ei teräspulttien kanssa sovi. En uskalla ottaa riskiä minkään muiden kun alumiini pulttien käytöstä.