"nykäisevä" automaatti
"nykäisevä" automaatti
Terve foorumilaiset!
Hankin itselleni about puol vuotta sitten 87 vuosmalli W124 E260, automaatin.
Loota kyllä tuntuu toimivan, mutta muutama kysymys arvelluttaa:
1. Kun vaihteen kytkee päälle auton ollessa paikallaan (R tai D) auto
"nykäisee" aikas pahasti. Tuntuu, että voimansiirto vähintäänkin
rasittuu, ellei myöskin leidi joka vieressä toisinaan istuu
Kun automaatti vaihtaa vaihdetta ylös tai alaspäin (kaikilla vaihteilla),
niin kyllähän se aina nykäisee, mutta ei niin pahasti.
Kävin säädättämässä alipaineita, jolloin
tuo vaihteiden ylös ja alas vaihtaminen pehmentyi jonkinverran.
Kun vaihteita vaihtaa pakkosyötöllä, elin käsin, niin nykäystä ei tunne
juuri lainkaan.
2. Kun lähtee liikkeelle kakkos vaihteella, niin laatikko vedättää ykkösvaihteen
aika korkeille kierroksille (about 4000-6000rpm) ennenkuin vaihtaa kakkoselle
Kuinkahan tuon lootan pitäis toimia? Voiko hommalle tehdä jotakin muutakin, kun avata ja korjata koko paketti?
Aikaisemmin olen ajanut 300e automaatti 124:sta (tais olla pari vuotta nuorempi) ja siinä vaihteet tuntu vaihtuvan paljon pehmeämmin
ja paikallaan "nykäisy" oli paljon pienempi. Kuinka teillä vastaavat lootat toimii? Onko parempi, että laatikko "nykäisee", ei ainakaan luista vai mitä?
PS. Öljyt on vaihdettu joku vuosi sitten, mutten tiedä onko vaihdettu myös turbiinin öljyt vai ei...
Hankin itselleni about puol vuotta sitten 87 vuosmalli W124 E260, automaatin.
Loota kyllä tuntuu toimivan, mutta muutama kysymys arvelluttaa:
1. Kun vaihteen kytkee päälle auton ollessa paikallaan (R tai D) auto
"nykäisee" aikas pahasti. Tuntuu, että voimansiirto vähintäänkin
rasittuu, ellei myöskin leidi joka vieressä toisinaan istuu
Kun automaatti vaihtaa vaihdetta ylös tai alaspäin (kaikilla vaihteilla),
niin kyllähän se aina nykäisee, mutta ei niin pahasti.
Kävin säädättämässä alipaineita, jolloin
tuo vaihteiden ylös ja alas vaihtaminen pehmentyi jonkinverran.
Kun vaihteita vaihtaa pakkosyötöllä, elin käsin, niin nykäystä ei tunne
juuri lainkaan.
2. Kun lähtee liikkeelle kakkos vaihteella, niin laatikko vedättää ykkösvaihteen
aika korkeille kierroksille (about 4000-6000rpm) ennenkuin vaihtaa kakkoselle
Kuinkahan tuon lootan pitäis toimia? Voiko hommalle tehdä jotakin muutakin, kun avata ja korjata koko paketti?
Aikaisemmin olen ajanut 300e automaatti 124:sta (tais olla pari vuotta nuorempi) ja siinä vaihteet tuntu vaihtuvan paljon pehmeämmin
ja paikallaan "nykäisy" oli paljon pienempi. Kuinka teillä vastaavat lootat toimii? Onko parempi, että laatikko "nykäisee", ei ainakaan luista vai mitä?
PS. Öljyt on vaihdettu joku vuosi sitten, mutten tiedä onko vaihdettu myös turbiinin öljyt vai ei...
Nykäisy on parempi kuin luisto. Tietenkin paineita voisi koittaa vielä hiukan pudottaa mutta ei niin että alkaa luistaan.
Onko alusta missä kunnossa ? Esim. taka-apurungon puslat vaikuttaa ja vahvistaa nykäisyä. Samaa tekee myös kardaanin osien huono kunto ja jos perässä on väljää.
Miten käyttäytyy jos jarru pohjassa liikuttelet vaihteenvalitsinta D:n ja R:n välillä?
Onko alusta missä kunnossa ? Esim. taka-apurungon puslat vaikuttaa ja vahvistaa nykäisyä. Samaa tekee myös kardaanin osien huono kunto ja jos perässä on väljää.
Miten käyttäytyy jos jarru pohjassa liikuttelet vaihteenvalitsinta D:n ja R:n välillä?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Jeps.
Alustasta en oo ihan varma. Oon laittanu aina vaihteen silleen päälle, että on jarru pohjassa. Jos ei oo jarru pohjassa, niin kärry hyökkää samantien liikkeelle Vaihtaminen kestää laatikolta about 1sekunnin.
Ei kai tyhjäkäynnillä ole mitään merkitystä? Se on about 600-700rpm, jos vaihde on vapaalla. Kun on D tai R päällä, niin se on tasan 500.
Alustasta en oo ihan varma. Oon laittanu aina vaihteen silleen päälle, että on jarru pohjassa. Jos ei oo jarru pohjassa, niin kärry hyökkää samantien liikkeelle Vaihtaminen kestää laatikolta about 1sekunnin.
Ei kai tyhjäkäynnillä ole mitään merkitystä? Se on about 600-700rpm, jos vaihde on vapaalla. Kun on D tai R päällä, niin se on tasan 500.
Aika terhakkaasti kuuluu hyökkäävän mutta tyhjäkäynnit kuulostaa varsin normaaleille. Aattelin vaan että jos jarru pohjassa liikuttelet keppiä edestakaisin R<->D siten että annat olla pienen tovin vaihteen päällä - kuuluukko silloin mitään ylimääräisiä, mahdollisesta väljyydestä viestiviä ääniä ?teaa kirjoitti:Jeps.
Alustasta en oo ihan varma. Oon laittanu aina vaihteen silleen päälle, että on jarru pohjassa. Jos ei oo jarru pohjassa, niin kärry hyökkää samantien liikkeelle Vaihtaminen kestää laatikolta about 1sekunnin.
Ei kai tyhjäkäynnillä ole mitään merkitystä? Se on about 600-700rpm, jos vaihde on vapaalla. Kun on D tai R päällä, niin se on tasan 500.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
No ei varsinaisesti kolahduksia tai mitään semmoista. Oikeastaan koko kärry heilahtaa Jos jarru ei ole päällä, niin lähtee heti eteenpäin, jos jarrua painaa vaan vähän, niin kuuluu jarruista ääntä (todennäköisesti vähän luistaa, koska veto on kova. Jos jarrua painaa kovasti (ja niin yleensä teen), niin koko kori "nytkähtää" ilman kolahduksia.XUX63 kirjoitti:Aika terhakkaasti kuuluu hyökkäävän mutta tyhjäkäynnit kuulostaa varsin normaaleille. Aattelin vaan että jos jarru pohjassa liikuttelet keppiä edestakaisin R<->D siten että annat olla pienen tovin vaihteen päällä - kuuluukko silloin mitään ylimääräisiä, mahdollisesta väljyydestä viestiviä ääniä ?teaa kirjoitti:Jeps.
Alustasta en oo ihan varma. Oon laittanu aina vaihteen silleen päälle, että on jarru pohjassa. Jos ei oo jarru pohjassa, niin kärry hyökkää samantien liikkeelle Vaihtaminen kestää laatikolta about 1sekunnin.
Ei kai tyhjäkäynnillä ole mitään merkitystä? Se on about 600-700rpm, jos vaihde on vapaalla. Kun on D tai R päällä, niin se on tasan 500.
Hassua hommassa on se, että tuntuu ettei ole väliä kuinka lämmin kone on. Jos jotakin voi sanoa, niin kylmänä ilmiö tapahtuu paljon harvemmin. Talvella kovalla pakkasella ekan kerran D:lle vaihtaessa meni järjestäen aika mukavasti ilman kovaa nykimistä.
Oliskohan tällä sittenkin tekemistä alipaine säädön kanssa?
Täytynee tämä vika varmaan korjata, muuten niitä väljyyksiä alkaa tulee ihan varmasti.
Onko s siinä tuota E/S-nappia siinä vaihdekepin vieressä?
E-asennossahan (economy) se vaihtaa aikaisemmin ja lähtee muistaakseni kakkosella liikkeelle.
S-asennossa sitten kierrättää korkeammalle ja liikkeelle lähdettäessä lähtee herkemmin ykkösellä...
E-asennossahan (economy) se vaihtaa aikaisemmin ja lähtee muistaakseni kakkosella liikkeelle.
S-asennossa sitten kierrättää korkeammalle ja liikkeelle lähdettäessä lähtee herkemmin ykkösellä...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
laatikolle menevään letkuun alpainen mittari kiinni ja kokeilla meneekö tyhjä käynnillä minkä verran alipainetta pitäisi mennä jotain -0,4bar laatikolle pumpun säätimeltä...Mika.T kirjoitti:Onhan moottorin imusarjasta laatikolle menevä alipaine letku paikoillaan ja ehjä.
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
No nyt on vähän käyty räpeltelemässä ja tutkimassa asiaa.petska kirjoitti:laatikolle menevään letkuun alpainen mittari kiinni ja kokeilla meneekö tyhjä käynnillä minkä verran alipainetta pitäisi mennä jotain -0,4bar laatikolle pumpun säätimeltä...Mika.T kirjoitti:Onhan moottorin imusarjasta laatikolle menevä alipaine letku paikoillaan ja ehjä.
Alipaineletkut oli paikallaan, mutta imusarjan päässä kumi oli vähän väljä. Vihdoin tilalle tiukemman kumin, mutta vieläkin vaan nykäisee paikallaan vaihdettaessa. Tosin vaihtaminen ajossa muuttui vielä pehmeämmäksi ja tuntus ettei vielä luistakkaan. Letku tuli testattua siinä samalla vanhanaikaisella puhallus menetelmällä, ja ehjä on. Täytyy ostaa alipainemittari, kun kerkeää putiikkiin. Motonet ainakin tuntuu myyvän jotakin mittaria.
Toisaalta kiinnostaa aikas kovasti, mikä se alipaine todella on. Käsittääkseni väljä kone "tekee" vähemmän alipainetta. Auto kyllä syö öljyä, muttei kamalasti eikä savuta ollenkaan. Öljyvuotoja näyttää olevan ainakin kannentiivisteen välistä jonkin verran. Ehkä olis paras mittauttaa koneen puristukset, en tiiä. Tulee perkel iso remontti, jos niiden kanssa on ongelmaa
Paljon kiitoksia hyvistä vinkeistä Tästä on hyvä jatkaa.
Seuraavaks taidan siirtyä tutkimaan voimansiirtoa tarkemmin...
Neste vaimennettu alipainemittari sitten....voipi maksaa muutaman kympin
Voipi löytyä jostain hydrauliikkaa ja pneumatiikka osia myyvästä liikkeestä parhaiten niin kuin parhaat ahtopainemittaritkin.....
Voipi löytyä jostain hydrauliikkaa ja pneumatiikka osia myyvästä liikkeestä parhaiten niin kuin parhaat ahtopainemittaritkin.....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
No niin.petska kirjoitti:Neste vaimennettu alipainemittari sitten....voipi maksaa muutaman kympin
Voipi löytyä jostain hydrauliikkaa ja pneumatiikka osia myyvästä liikkeestä parhaiten niin kuin parhaat ahtopainemittaritkin.....
Nyt on sitten alipaineet mitattu ja vetoakseleita sekä alustaa tutkittu. Alustassa näyttäs olevan kaikki kunnossa ja alipainekkin on jotakin -0,5 - -0,6 luokkaa mitattuna letkusta laatikon päässä.
No ainakin imuvuoto tai älyttömän väljä kone ei ole ongelma. Huono homma on se, että taitaa tämä homma mennä askin avaamiseks
Yks asia tuli mieleen. Voisikohan vaijereiden säätö vaikuttaa asiaan? Siitä tulee taas muutama kysymys, kuinka lootan pitäis toimia:
1. Missäkohtaa teillä loota vaihtaa isommalle?
Mulla esim vaihtaa "E" asennossa kolmoselle noin 3000rpm
"S" asennossa vedättää melkein punarajalle kaikki vaihteet
2. Kun kaasun nostaa ylös millä tahansa vaihteella, niin loota vaihtaa välittömästi isommalle.
"E" asennolla oikeastaan se vaihtaa just ennenkuin kaasu on ylä asennossa.
"S" asennossa loota vaihtaa isommalle jo kaasun ollessa puol välissä
3. Kickdown toimii silleen, että kun kaasun painaa ihan pohjaan, niin menee about 1-2sec ja loota vaihtaa alaspäin. Jos kaasua pitää ihan pohjassa kokoajan, niin se vaihtaa helposti kaks pykälää. Tälleen käy aika helposti, että kiekat pamahtaa punarajalle Tietenkin homma toimii silleen, että pitää kaasua pohjassa vaan ihan vähän aikaa ja nostaa sitten vähän ylemmäs. Tälleen loota vaihtaa varmasti, vaan yhden vaihteen.
Oikeastaan olen vaihtanut näissä tapauksissa aina käsin. Tuntuu olevan vähän turvallisempaa. Tietää ainakin itse paremmin kuinka monta vaihdetta haluaa alaspäin.
4. Kun paikallaan vaihtaa vaihteita varsinkin "P" asennolta "R":lle, niin joskus keppi ei haluu liikkua helposti. Tuntuu, että olis jonkinlainen pykälä, just ennen "R":ää?
5. Oliskohan vaijeri liian kireällä? Eikös tuo E/S kytkin vaikuta vaan vaijerin kireyteen? Oikeastaan mittailin toista laatikolle menevää alipaineletkua ja tuntuu toimivan on/off periaatteella riippuen E/S kytkimen asennosta. Kai, se letku menee laatikolla olevaan vaijerisysteemiin ja kiristää sitä. Homma tuntuu kuitenkin toimivan, mutta onko vaijeri ylipäätään liian kireällä?
No, jokatapauksessa taidan vaihtaa laatikonöljyt ja sitten lähtee loota auki, jos homma ei mee paremmaks. Voihan olla, että turbiinin öljyjä ei oo vaihettu aikoihin.
Vaijerin säätöön taitaa olla Haynesin kirja paras hommata, ettei tuu tehtyy tölväyksiä
Jeps.Sivonen kirjoitti:5. Oliskohan vaijeri liian kireällä?
Koita löysentää. Ei tarvitse korjausoppaita, perstuntumalla se kuuluu säätää "miun maun mukkaan" sopivaksi.
Oon sen verran urpo vielä, etten tiedä mistä päästä sitä pitäis säätää.
Paneleja oon purkanu kepin ympäriltä, mutten oo purkanu koko systeemiä vielä. Lieneekö se säätö löytyy "kepin varresta"?
Vaijeri on konehuoneessa koneen takaosan luona. Menee kaasuvivustosta laatikolle.teaa kirjoitti:Jeps.Sivonen kirjoitti:5. Oliskohan vaijeri liian kireällä?
Koita löysentää. Ei tarvitse korjausoppaita, perstuntumalla se kuuluu säätää "miun maun mukkaan" sopivaksi.
Oon sen verran urpo vielä, etten tiedä mistä päästä sitä pitäis säätää.
Paneleja oon purkanu kepin ympäriltä, mutten oo purkanu koko systeemiä vielä. Lieneekö se säätö löytyy "kepin varresta"?
Ei oo eri ölpät turbiinissa mutta pitää erikseen lorottaa ne ulos - eivät tule pohjaropun kautta.
Turbiinia tyhjentäessä kannattaa raottaa aavistuksen verran laatikon kuppeesta vänkärin puolelta lauhduttimelle menevää banjoa, huilaa tavara moninkertaisella nopeudella ulos.
Turbiinia tyhjentäessä kannattaa raottaa aavistuksen verran laatikon kuppeesta vänkärin puolelta lauhduttimelle menevää banjoa, huilaa tavara moninkertaisella nopeudella ulos.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Tälleen sitä alottelijat, kuten minä sotkee asioitakuukkari kirjoitti:no hyvä.rupesin jo vähän ihmettelemään mersun tekniikkaa.
Oli muuten se laatikon vaijeri kireellä kun viulunkieli Piti kääntää sitä neljä kierrosta löysemmälle, ennekuin alko edes vaikuttaa.
Jo loppu nykiminen ja ei hävetä, vaikka leidi istuu apumiehen puolella
Kiitoksia paljon kaikille tähän topic:iin osallistuville. Nyt toimii mese niinku pitääkin, eli sulavasti ja nykimättä
nykäisevä automaatti
Mun lootaa ei tunnu kukaan saavan kohdalleen täällä etelä-pohjanmaalla , tarina alkoi siitä kun kävin säädättämässä pumpun omasta 200 deestä niin rupesi kierrokset karkailemaan vaihtotilanteessa ... siitä ajoin sitten yhdelle automaatti tohtorille joka pikaisesti ehti katsoa autoa ja tuumasi mulle että onko pumpunruuvaajat näpränny alipainemokkuloita kun samalla egr otettiin pois käytöstä . Nyt tilanne sellainen kun jotain alipaineletkuja on yhdistetty niin vaihtaa niin pirun kovalla nykäisyllä kun ajelee pintakaasulla ja jos antaa oikein kunnolla kaasua niin vaihdot piteneeee... ja tuntuu että luistoa olisi eli mikä avuksi ? Voisiko joku säätää laatikkoni että en hajota sitä , maksaisin kyllä rahaa siitä !
Ota yhteyttä Jarkko S:ään , hän osaa säätää laatikon toiminnan kohdalleen.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan siis tarkoitan kirjoittelua tänne , automaattini on nyt korjattu ja säädetty . Kyllä nyt kelpaa kun ajella kun automaatti vaihtaa niinkuin pitääkin ! Alipaine pumppu "hässäkkä" omaani vaihdettiin ja hyvä tuli ! työn tekijä oli kukas muu kuin KOSKINEN ELI Lucky-dog ja kumppanit ! Kiitos ja kumarrus näin jälkijunassa . ps-hintakaan ei ollut paha eli voin kyllä lämpimästi suositella kyseistä MB-korjaamoa kaikille .
W 124 E 200 Diesel