ASD-perän ulina?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

ASD-perän ulina?

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Noni

Elikkäs on alkanu röntän perä vinkumaan. Semmonen kaikkien äänien yli kuuluva vinkuminen, todella korkea ääni. Vinkuminen kuuluu n.55km/h JA 100km/h kohdalla, ei muissa nopeuksissa juurikaan.
Ääntä ei kuulu kun kiihdyttää/ jarruttaa> ylämäkeen ääni hiljenee.
Tasamaalla kun ajaa nii kuuluu ikävästi.

Jotenka kysymys kuuluukin, selviääkö laakereiden vaihdolla? vai jopa jotain pahempaa...

Heikkoja nuot kun ei kestä 700tuhatta enempää .. :lol:

Niin ja viime talvena pukkasi stefojen kautta öljyt pihalle, joten öljyt on "uudet". Ääni on alkanut esiintymään vasta viime kuukausien aikana.
Joten viimetalvinen ei vaikuta asiaan.. kait? kun ei sillon ääntä alkanut pitämään.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Ulisee se perä mullakin, autosta on kyse :lol: uliskoon...kai se kestää kumminkin vielä pitkään :roll:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

vois mennäkki laakerin vaiholla . kysyppä carcentter laasonen oulu kuulema hyvä peräseppä yhteystietoja en tähän hätään löydä

vaikka voihan siellä kardaanin tukilaakerikin (n.8€+tukikumi n.23€ kannattaa samalla uusia+suojakumi n.4€) huutaa
tai pyörän laakerit

tutki ennen kuin hutkit .
laakerointia ei vissiin alle 300€ saa (työ+laakerit) :roll: vai :?:
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
jackhammer
Viestit: 188
Liittynyt: 29.6.2006 16:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jackhammer »

jännää tässä todellakin tekee että tämä perä on pahentunut yhdessä kuukaudessa, ennen sen kyllä kuuli jos oikeen tarkasti kuunteli (monta vuotta). nykyisin sen kuulee vaikkei edes kuuntelis :twisted: ja kuukauden sisällä voimistunut tuommoiseksi. :!:
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Kiitoksia tähän astisista, taas jälleen tuli nähdyksi että taitaa tämä olla Suomen nopein foorumi :D :wink:

Antaisin huutaa, vieläpä mielelläni kun laakerit sattuu oleen tuohon melko kalliit. Mutta se pitää nii kauhian korkeata ääntä.. semmone että korviin sattuu :director: :( Ratiotakaan saa nii lujalle että ääni peittyis sen alle.

Huomenna saa tietää laakereiden hinnan ku käyn kysäseen ja vertaileen hintoja...

Ja eniten tässä ihmetyttää se että ääni on alkanut tulemaan esille "selvästi" tuosa ennen joulua ja koventunut tähän päivään asti, huomena voi taas olla kovempi :eec:

Edittiä. Voiko laakereiden kuntoa "tarkistaa" eli varmistaa ulkoapäin mitenkään? Vai mennäänkö p*rse edellä puuhun? :escape:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Appiukolla kävi "perä huutamaan" yllättäen noin puolessa vuodessa. Vika oli takapyörän laakerissa, ei perässä. ASD-perä sekin.

On muuten aika vaikea ainakin näin määllikon erottaa, tuleeko volina perästä vaiko pyöränlaakerista. Itse epäilin perää ja erehdyin.
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

noni.

Aamula piti oikeen kuunnella että missä se ulina on :lol: Mutta tulihan se taas sieltä kun ajoin pari kilometriä!! Eli kylmänä ei kuulu mitään ylimääräisiä :?: :idea:

Eri vaihteilla ei väliä, vain tietyillä nopeuksilla kuuluu tuo ääni. Mutkillakaan ei vaikutusta ääneen..

Laakerit ois tiivisteineen 440€ kl:ssä ja Raskoneella(lue: "veho") eli alkuperäiset 358€.

Mutta ajellaan ja kuulostellaan että mikä se vois varmana olla! Ideoita saa edelleen heitellä :lol:
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Mutta eikös se yleensä ole perän ääni,jos se kuuluu vetopäällä ja miksei joskus moottorijarrutuksellakin.Mulla hiljeni asd- perä kummasti tuossa w201:ssä vaihtamalla kardaanin tukilaakerin kumeineen.
Tyhmä kysymys:Onhan persiissä (oikeaa)öljyä? :wink:
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

daerok kirjoitti:Mutta eikös se yleensä ole perän ääni,jos se kuuluu vetopäällä ja miksei joskus moottorijarrutuksellakin.Mulla hiljeni asd- perä kummasti tuossa w201:ssä vaihtamalla kardaanin tukilaakerin kumeineen.
Tyhmä kysymys:Onhan persiissä (oikeaa)öljyä? :wink:
niin itse alkaisin selvittään äänen lähdettä halvimmasta eli tukilaakeri vaihtoon
vielä tyhmempi kyssäri , onko persiissä öljyä laisinkaan :?: :roll: (kerroit stefan joskus pullahtaneen) :shock:
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Persiissä on oikeaa öljyä.

Pittää näemmä ensi kokkeilla tuota tukilaakerihommaa.. Onhan se vasta ½miljoonaa sitte vaihettu viimeksi 8)

Vaikuttaako millalailla se hydrauli järjestelmän litkut? Jos(kun :oops: ) siellä ei ole merceedeksen omaa öljyä. Kun jousipallot tuli joululomilla vaihettua ja laitoimma tavan hydrauliikka öljyä sinne säiliöön... :?:

Ja kyllä siellä pitäis :? olla.. mutta pittääpä vaikka ens alkuun vaihattaa net :!: Että jos... :twisted:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

K.puska kirjoitti:Vaikuttaako millalailla se hydrauli järjestelmän litkut? Jos(kun :oops: ) siellä ei ole merceedeksen omaa öljyä. Kun jousipallot tuli joululomilla vaihettua ja laitoimma tavan hydrauliikka öljyä sinne säiliöön... :?:

Ja kyllä siellä pitäis :? olla.. mutta pittääpä vaikka ens alkuun vaihattaa net :!: Että jos... :twisted:
Eipä se ulina tuosta hydrauliöljystä voi johtua, kun ei se siellä voitelua varten ole :roll: Merkillä ei kai niin väliä ole, Citikan öljy taitaa olla halvempaa :lol:
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Juuri näin tämän ajattelinkin, mutta eihän näistä koskaan tiiä..

Noh ensin tässä ilmojen hiukan lauhduttua vaihtuu kardaanin tuki laakeri ja kumi.. Jos ei sekkään auta nii sitte ootetaan että mikä räjähtää :lol:
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mulla ulisee kans tuossa röntässä asd-perä ja nyt pakkasten aikaan pukkas öljyjä pihalle siitä kardaaninstefasta. Jouduitko puska vaihtamaan stefoja perään, kun sulla tuli ne öljyt pihalle :?:
Avatar
jackhammer
Viestit: 188
Liittynyt: 29.6.2006 16:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jackhammer »

vastaan veljen puolesta: kyllä kaikki stefat vaihdatettiin sillon perään.
eli vaihdatettiin ihan siksi että tieto/taito perän elämään on vähän heikko..
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mimmonen homma on vaihtaa ne stefat? Tarviiko samalla vaihtaa jotain muutakin?

Nimim. jos kevväämmällä rassais perää :wink:
korhora
Viestit: 147
Liittynyt: 15.10.2006 20:49

Viesti Kirjoittaja korhora »

Eikö perä öljyjen ulos pukkaaminen ole merkki tukkeutuneesta huohotin "putkesta" siellä perässä. Muistelen joskus perä öljyjä vaihdattaessa asentajan maininneen asiasta. Puhditus tapaihtui paineilmalla öljyntäyttö aukosta?
Avatar
kerosiini
Viestit: 772
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

korhora kirjoitti:Eikö perä öljyjen ulos pukkaaminen ole merkki tukkeutuneesta huohotin "putkesta" siellä perässä. Muistelen joskus perä öljyjä vaihdattaessa asentajan maininneen asiasta. Puhditus tapaihtui paineilmalla öljyntäyttö aukosta?
Sehän se tekee, huohotin tukossa ja tosiaan paineilmalla täyttöaukosta kun puhaltaa niin pitäis puhdistua, näin neuvottiin jopa W123 korjausoppaassa. Minulla ex. s123:ssa perä hikoili kaikista kolmesta stefasta sen verran että varmana merkkasi reviirinsä minne tahansa parkkeerasit mutta ei se öljyn määrä perästä merkittävästi vajonnut :shock:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Kyllähän merkki on juurikin tukkoisesta huohottimesta. Jonnekkihan sen paineen on päästävä sieltä kun alkaa lämpötila vaihella..

Stefojen vaihtamisesta en tiedä, koska tämän toimenpiteen teki tämän kylän vaihteisto/perä specialisti.. Mutta ainaki se tipautti perän sieltä poies :?
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jep, jep, tuo huohottimen tukkeutuminen olikin jo selvillä, mutta se kardaanin stefa vuotaa nyt senverran, että pakko vaihtaa. No sillähän tuo remontin vaikeus selviää, kun rupeaa rassaamaan :wink:
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Sekoitetaanpas hieman omia mausteita tähän soppaan.

Orastavaa (jotain?) ulinaa on havaittavissa mullakin. Tosin ulinan todellinen aiheuttaja on vielä hämärän peitossa.

Oireet ovat seuraavat:
- hienoinen ulina esiintyy n. 100km/h nopeudessa
- ulinan korkeus nousee hienoisesti nopeuden noustessa
- ulina esiintyy tasakaasulla tai veto päällä
- kytkin pohjaan tai jalka pois kaasulta :arrow: ulina hälvenee
- HUOM! ulinaa ei kuulu, kun lähtee ajamaan "kylmällä" autolla "ulisevaa" nopeusaluetta; ulina tulee mukaan vasta kun auto on ajettu lämpimäksi

Tähän asti ulinan aihettajiks on veikkailtu vaihdelaatikkoa (painelaakeri?, jotkin muut laakerit?), kardaania (tukilaakeri?) ja perää. Miehän ei noista mitään itse tiedä...

Olisiko jollain valistunutta arvausta noiden oireiden perusteella?
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Tiäkkö että on samat oireet kuin mulla, mutta mulla vain ei kuulu kiihdyttäessä.

Jos tuosa mun röntäsä ei ääni katoa/pienene tukilaakerin vaiholla, nii seuraavaksi menee kytkin puolelle tuo remontti... Kun se saattaa alkaa tässä kevään mittaan luistamaan :lol: :lol: ...väh500tkm ajettu kytkin ei varmaan ole yhteensopvia vnt-ahtimen kanssa... 8)
Joten kytkimen kanssa tietysti vaihtuu painelaakeri.
Jos ei silläkään tule kuntoon, nii sitte perä räjähtäköön :twisted:
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Noniin

Nyt on tapahtunut ihme, tietäs vaan millane semmone :lol:

Elikkä eilen ku oli -1 pakkasta, elikkä melkein kesäkeli, niin ajellessa huomasin yhtäkkiä että "Hel*v*tti, perästä ei kuulukkaan mitään."
Asialle en ole tehny mitään, se ääni vain on kadonnut :?:
Toivottavasti ei tule takaisin kovin nopiaa...

Keksisköhä kukaan selitystä että miksi näin pääsi asialle tapahtumaan :?: :!:
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

ettei ois renkaat mitkä ulisee (jotkut merkit vaan vollottaa ikävästi )
kun pakkasta , niin kumi on kovvoo ja lämpimällä taas pehmyttä
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”