Vaihteet jysähtelevät päälle automaattiaskissa
Vaihteet jysähtelevät päälle automaattiaskissa
Moro,
MB 300 E TD sedan automaatti -92 heitti käymästä ja päätyi pajalle. Lavalla meni kotoa pajalle kuten automaatin kuuluukin. Korjailun jälkeen moottori käy nyt yhtä hienosti kuin ennenkin, mutta vaihteet jysähtävät päälle todella tylysti eikä pehmeästä vaihtamisesta ole tietoakaan. Alaspäin aski tuntuu vaihtavan ok, mutta kiihdyttämisessä hirvittää.
Laatikon nesteen tarkistin ja pinta oli matalalla, joten lisäsin maksimiin asti. Päästelin Tampereelta Helsinkiin ja pinta on vieläkin siellä missä pitää, mutta automaattiaski käyttäytyy edelleen huonosti.
Pajalle kun soitin epäilivät että jotakin säätötarvetta voisi olla kaasuvivustossa, siinä oli kuulemma ollut jotakin irtikin. Pikaisella vilkaisulla legendaariseen mersukirjaan monenlaisia tankoja menee eri suuntiin.
Osaisiko joku neuvoa mitä pitäisi säätää ja millä tavalla vai onko tuossa kyse jostakin aivan muusta?
Sommoro,
--
Jussi
MB 300 E TD sedan automaatti -92 heitti käymästä ja päätyi pajalle. Lavalla meni kotoa pajalle kuten automaatin kuuluukin. Korjailun jälkeen moottori käy nyt yhtä hienosti kuin ennenkin, mutta vaihteet jysähtävät päälle todella tylysti eikä pehmeästä vaihtamisesta ole tietoakaan. Alaspäin aski tuntuu vaihtavan ok, mutta kiihdyttämisessä hirvittää.
Laatikon nesteen tarkistin ja pinta oli matalalla, joten lisäsin maksimiin asti. Päästelin Tampereelta Helsinkiin ja pinta on vieläkin siellä missä pitää, mutta automaattiaski käyttäytyy edelleen huonosti.
Pajalle kun soitin epäilivät että jotakin säätötarvetta voisi olla kaasuvivustossa, siinä oli kuulemma ollut jotakin irtikin. Pikaisella vilkaisulla legendaariseen mersukirjaan monenlaisia tankoja menee eri suuntiin.
Osaisiko joku neuvoa mitä pitäisi säätää ja millä tavalla vai onko tuossa kyse jostakin aivan muusta?
Sommoro,
--
Jussi
...
Laatikolle menevä alipaineletku irti/väärässä paikkaa..
Se letku joka tulee vasemmalta puolen laatikko ylös..
Se letku joka tulee vasemmalta puolen laatikko ylös..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Kiitos neuvoista!
Vietin vartin siellä konepellin alla ja luulen löytäneeni mainitsemasi letkun. Kaikki näytti olevan kiinni joten päätin sitten ajaa varovasti takaisin Lempäälään.
Parissa tunnissa moottoritiellä ehti hyvin pohtia aihetta ja matkalla huomasin ettei ajovalojen korkeudensäätö enää toimi. Perillä Lempäälässä nostin takapenkin niskatuen ja totesin ettei sekään mene enää napista alas, joten jostakin vuotaa alipainetta ja kunnolla.
Pari minuuttia letkujen seurantaa riitti, löysin irtonaisen liittimen miltei näkyvältä paikalta koneen etureunalta. Ei muuta ku liitin kiinni.
Nyt toimii ku unelma!
Kiitos!
--
Jussi
Vietin vartin siellä konepellin alla ja luulen löytäneeni mainitsemasi letkun. Kaikki näytti olevan kiinni joten päätin sitten ajaa varovasti takaisin Lempäälään.
Parissa tunnissa moottoritiellä ehti hyvin pohtia aihetta ja matkalla huomasin ettei ajovalojen korkeudensäätö enää toimi. Perillä Lempäälässä nostin takapenkin niskatuen ja totesin ettei sekään mene enää napista alas, joten jostakin vuotaa alipainetta ja kunnolla.
Pari minuuttia letkujen seurantaa riitti, löysin irtonaisen liittimen miltei näkyvältä paikalta koneen etureunalta. Ei muuta ku liitin kiinni.
Nyt toimii ku unelma!
Kiitos!
--
Jussi
osittain samaa ongelmaa
Tuli tuossa viikko takaperin cdi:n seuraksi tallin hankittua E300 TDT-94.Auto tuntuu toimivan muuten kuin unelma mutta automaattilaatikon toimintaan en ole oikein tyytyväinen.laatikko vaihtaa ykköseltä kakkoselle todella terävästi silloin kun kaasu on noin 1/4 asennossa.Silloin kun lähden paikaltani voimakkaalla kiihdytyksellä esim 3/4 kaasulla moista ilmiötä ei tapahdu. Lisäksi laatikko voisi kautta linjan vaihta aikaisemmin suuremman vaihteen sisään.
En ole vielä asian eteen tehnyt mitään.Olen selaillut aikaisempia foorumin kirjoituksia ja öljyt ja suodatin kannattanee ensimmäiseksi vaihtaa. Olen myös ymmärtänyt että siltä löytyy vaijeri mitä kiristämällä voi saada laatikon vaihtamaan matalemmilla kierroksilla.
Auto on tuotu etelä-saksasta ja mittarilukema 238 000 km hankittu yksityiseltä vanhalta herralta.Olen syynännyt kaikki auton paperit tarkkaan läpi ja vanhaherra on säilyttänyt jopa paikallisen katsastusviranomaisen pöytäkirjat vuosien -97-07 väliltä.Kaikki merkinnät kyllä viittaa siihen että laatikolla ei ole enempää ajettu.
En ole vielä asian eteen tehnyt mitään.Olen selaillut aikaisempia foorumin kirjoituksia ja öljyt ja suodatin kannattanee ensimmäiseksi vaihtaa. Olen myös ymmärtänyt että siltä löytyy vaijeri mitä kiristämällä voi saada laatikon vaihtamaan matalemmilla kierroksilla.
Auto on tuotu etelä-saksasta ja mittarilukema 238 000 km hankittu yksityiseltä vanhalta herralta.Olen syynännyt kaikki auton paperit tarkkaan läpi ja vanhaherra on säilyttänyt jopa paikallisen katsastusviranomaisen pöytäkirjat vuosien -97-07 väliltä.Kaikki merkinnät kyllä viittaa siihen että laatikolla ei ole enempää ajettu.
Alipainehärveleistä
Moro,
Asiaa sen kummemmin tuntematta kuulostaa samantyyliseltä ongelmalta kuin minullakin oli. Laatikko vaihtoi joskus ihan sujuvastikin, mutta muistaakseni kolmosen ja nelosen kohdalla sai parhaat jysähdykset aikaiseksi.
Alipaineputkiston vuotojen etsintä lienee vaativaa hommaa. Mulla oli aiemmin 123-korinen 300D, josta löysin vahingossa keskuslukituksen. Taisin vaihtaa uutta ovenavauskahvaa kuskin oven sisäpuolelle ja ihmettelin että mitäs ihme moottoreita tuolla oven sisällä on. Sitten löytyi lukon alipainejärjestelmän muutkin osat ja kohta josta se oli irroitettu auton muusta alipainejärjestelmästä. Päät oli tukittu puutikuilla. Putket kun yhdisti huomasin, että keskuslukko vuotaa aika lailla ja siksi se olikin ilmeisesti irroitettu. Puolen tunnin metsästyksellä peräluukun lukko paljastui vuotokohdaksi, tulppasin letkut ja olin keskuslukkoa rikkaampi. (En sitten koskaan muistanut hakea sitä peräluukun moottoria vaikka se olis kai hyllytavaraa KL-varaosassa.)
Jollei Mersussa toimi muut alipainelaitteet (ajovalojen säätö jne) voisi vuoto alla syynä laatikon erikoiseen toimintaan, muuten sitä pitänee etsiä muualta. Jos auto ei meinaa sammua, sitten vuotaa alipainetta todella paljon.
Tietääkö kukaan muuten millä logiikalla se laatikko oikein vaihtaa? Joskus pakkasella menee kakkosella aika korkeille kierroksille (yli 3000) ennen kuin kolmonen haetaan silmään, lämpöisenä taas mennään 55 lasissa nelosella. Sinällään kyllä ihan mukavasti se vaihtaa mun laiskanpulskeaan ajotyyliini sopivasti kun moottori ja laatikko ovat lämmenneet.
Slightly off-topic: Onks jotakin hyvää jippoa millä lorottaa momentinmuunnin tyhjäksi? Millä sen tyhjennyspultin saa siihen hollille? Laatikostahan tulee vain osa siitä automaattiaskin (noin kuuden litran, jos oikein muistan) nestetilavuudesta.
Sommoro,
--
Jussi
Asiaa sen kummemmin tuntematta kuulostaa samantyyliseltä ongelmalta kuin minullakin oli. Laatikko vaihtoi joskus ihan sujuvastikin, mutta muistaakseni kolmosen ja nelosen kohdalla sai parhaat jysähdykset aikaiseksi.
Alipaineputkiston vuotojen etsintä lienee vaativaa hommaa. Mulla oli aiemmin 123-korinen 300D, josta löysin vahingossa keskuslukituksen. Taisin vaihtaa uutta ovenavauskahvaa kuskin oven sisäpuolelle ja ihmettelin että mitäs ihme moottoreita tuolla oven sisällä on. Sitten löytyi lukon alipainejärjestelmän muutkin osat ja kohta josta se oli irroitettu auton muusta alipainejärjestelmästä. Päät oli tukittu puutikuilla. Putket kun yhdisti huomasin, että keskuslukko vuotaa aika lailla ja siksi se olikin ilmeisesti irroitettu. Puolen tunnin metsästyksellä peräluukun lukko paljastui vuotokohdaksi, tulppasin letkut ja olin keskuslukkoa rikkaampi. (En sitten koskaan muistanut hakea sitä peräluukun moottoria vaikka se olis kai hyllytavaraa KL-varaosassa.)
Jollei Mersussa toimi muut alipainelaitteet (ajovalojen säätö jne) voisi vuoto alla syynä laatikon erikoiseen toimintaan, muuten sitä pitänee etsiä muualta. Jos auto ei meinaa sammua, sitten vuotaa alipainetta todella paljon.
Tietääkö kukaan muuten millä logiikalla se laatikko oikein vaihtaa? Joskus pakkasella menee kakkosella aika korkeille kierroksille (yli 3000) ennen kuin kolmonen haetaan silmään, lämpöisenä taas mennään 55 lasissa nelosella. Sinällään kyllä ihan mukavasti se vaihtaa mun laiskanpulskeaan ajotyyliini sopivasti kun moottori ja laatikko ovat lämmenneet.
Slightly off-topic: Onks jotakin hyvää jippoa millä lorottaa momentinmuunnin tyhjäksi? Millä sen tyhjennyspultin saa siihen hollille? Laatikostahan tulee vain osa siitä automaattiaskin (noin kuuden litran, jos oikein muistan) nestetilavuudesta.
Sommoro,
--
Jussi
Re: Alipainehärveleistä
Ei liene vika vaan kaiketi ihan suunniteltu ominaisuus. Laatikon liemet lämpiävät paremmin, kun niille ensin vähän isommin hölskyttelee.jristila kirjoitti:Joskus pakkasella menee kakkosella aika korkeille kierroksille (yli 3000) ennen kuin kolmonen haetaan silmään, lämpöisenä taas mennään 55 lasissa nelosella. Sinällään kyllä ihan mukavasti se vaihtaa mun laiskanpulskeaan ajotyyliini sopivasti kun moottori ja laatikko ovat lämmenneet.
Joku tekijämies on puhunut, että siitä startin hammaskranssista voisi pitkällä meisselillä konetta pyöritellä (tietenkin normaaliin pyörimissuuntaan).jristila kirjoitti:Slightly off-topic: Onks jotakin hyvää jippoa millä lorottaa momentinmuunnin tyhjäksi? Millä sen tyhjennyspultin saa siihen hollille? Laatikostahan tulee vain osa siitä automaattiaskin (noin kuuden litran, jos oikein muistan) nestetilavuudesta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
vähänlaisesti öljyä laatikossa
Jees. Ainakin öljymäärä oli liian alhainen laatikossa.Kylmällä laatikolla onkin 1/2 jysäyttäminen voimakkaampaa ja kaiken lisäksi 3/4 luistaa tasakaasulla. Heti kun on laatikon öljyt lämmenneet ja"turvonneet" laatikko toimii ihan hyvin. Eikun äkkiä lisää öljyä....tai oikeastaan öljyjen ja suodattimen vaihto kun ei tiedä koska se vanhaherra schmidt on askiölyt laittanut vaihtoon.Yleisesti vaihdon sain tapahtumaan aikaisemmin säätämällä pumpulta laatikolle menevän vaijerin pituutta.
Jos tuon laskin saisi pelaan asiallisesti seuraavaksi lienee keskityttävä pumpun säätämiseen...jos sais hieman enemmän rykiä masiinaan. On se vanha dieseltekniikka vanhaa vaikka kuinka laivan moottori onkin
Jos tuon laskin saisi pelaan asiallisesti seuraavaksi lienee keskityttävä pumpun säätämiseen...jos sais hieman enemmän rykiä masiinaan. On se vanha dieseltekniikka vanhaa vaikka kuinka laivan moottori onkin
vaihteiden säätelyä
Noniin.Nyt on sitten oljyt ja suodatin laatikkoon vaihdettu.Vaihtamisongelma ei kuitenkaa kadonnut minnekkään. Ehkä 1/2 "jysäyttäminen" hiukan pehmeni...oikeastaan sekään ei ole enään häiritsevä tekijä. Enemmän minua ahistaa tuo 2/3 kylmän laatikon luistaminen pintakaasulla. Siinä askin öljyjä vaihtaessa löysin tälläkin foorumilla keskusteluissa esiin tulleen turbiinin painesäätimen kahvan. Sellainen muovinen muistaakseni vaaleanvihreä kampi kuljettajan puolella.
Kytkin näytti pyörivän rajoittemesta toiseen noin ½ kierrosta. Kytkin oli valmiiksi jo Max kiinni asennossa jolloin turbiinin paine on korkeammalla. Kokeilimpa pahuuttani sitäkin kun paineet laittoi minimi asentoon, miten laatikko toimi. 1/2 nykäisy ei hävinnyt mihinkään mutta 2/3 luisto oli pahempi. joten ei muuta kuin kytkin takaisin max asentoon. Oliko niin, että muovilärpättimen saa nitkuteltua pois paikaltaan ja alta löytyy varsinainen säädin josta voi vääntää vielä lisää painetta?
Ohjausvaijerin pituuttakin olen säädellyt mutta sillä saa vaikutettua vain vaihtojankohtaan suhteessa kierroslukumäärään. Mikä on muuten suositeltava vaihtokierrosnopeus 300 td moottorilla maksimikiihdytyksessä
Säädin vaijeria siten että vaihtaa nyt tuossa n 4300 kierrosta kolmosen ja nelosen. Jos kovasti tuosta säätää aikaisemmalle niin sitten se ei meinaa vaihtaa millään pienempää pesään kun sitä kaipaa.
Laatikko pelaa ihan mainiosti ns. reippaalla ajolla . Eli kun kiihdytetään reippaasti maksiminopeuteen esim ½ kaasulla.
Kytkin näytti pyörivän rajoittemesta toiseen noin ½ kierrosta. Kytkin oli valmiiksi jo Max kiinni asennossa jolloin turbiinin paine on korkeammalla. Kokeilimpa pahuuttani sitäkin kun paineet laittoi minimi asentoon, miten laatikko toimi. 1/2 nykäisy ei hävinnyt mihinkään mutta 2/3 luisto oli pahempi. joten ei muuta kuin kytkin takaisin max asentoon. Oliko niin, että muovilärpättimen saa nitkuteltua pois paikaltaan ja alta löytyy varsinainen säädin josta voi vääntää vielä lisää painetta?
Ohjausvaijerin pituuttakin olen säädellyt mutta sillä saa vaikutettua vain vaihtojankohtaan suhteessa kierroslukumäärään. Mikä on muuten suositeltava vaihtokierrosnopeus 300 td moottorilla maksimikiihdytyksessä
Säädin vaijeria siten että vaihtaa nyt tuossa n 4300 kierrosta kolmosen ja nelosen. Jos kovasti tuosta säätää aikaisemmalle niin sitten se ei meinaa vaihtaa millään pienempää pesään kun sitä kaipaa.
Laatikko pelaa ihan mainiosti ns. reippaalla ajolla . Eli kun kiihdytetään reippaasti maksiminopeuteen esim ½ kaasulla.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
saat vaihtamis hetkee kierroksilta laskettua jatkamalla kepiltä tulevaa siirtotankoa säätämällä sitä kepin puoleisesta päästä,ensin lukitusmutteri löysälle,sitten tangon lukitus lirpake pois ja pyörität "mutteritappia" auki pari kierrosta ja takasin kiinni se pelti-lukitus lirpake aika kelju laittaa takasin jos vaihtaa liian alaalla niin kiristä hiukan ohjauspaine vaijeria se vaan täytyy ettiä missä kohen se on sopiva
Vaihtohetki
Eli kiihdyttäessä sen millä kierrosluvulla vaihtaa isomman saa konehuoneesta vaijerin pituutta muuttamalla säädettyä...juu sitä on säädetty. Säädetäänkö tuolla kepin päässä olevalla säätimellä siis sitten kuinka"herkästi" taas vaihtaa pienemmän sisään??
Nyt kävin säätämässä pumpun kyljessä olevaa alipainesäädintä vai mikä se nyt oli.Säädin oli käännettynän 85% vastapäivään...eli poispäin rintapellistä.Ihan kokeilumielessä käänsin säätimen asentoa hieman myötäpäivään eli n. 50/50 asentoon. Kas kummaa....jo aikaisemmin valittelemani 1/2 nykäys pehmeni huomattavasti..lisäksi myöskin valittelemani 2/3 luisto katosi. Itseasiassa laatikko alkoi vaihtamaan aika mukavan jämäkästi.Vaihto tuntuu persuuksissa sellaisena pehmeänä nykäyksenä...ei ollenkaan häiritsevänä. Kumma juttu...ilman minkäänlaista logiikkaa yksi vaihteiden väli pehmeni kun samalla muut vaihteiden välit terävöityi??
Alan olemann oikeastaan aika tyytyväinen askin toimintaan ja voipi olla ettei kannata nyt koskea enää mihinkään
Nyt kävin säätämässä pumpun kyljessä olevaa alipainesäädintä vai mikä se nyt oli.Säädin oli käännettynän 85% vastapäivään...eli poispäin rintapellistä.Ihan kokeilumielessä käänsin säätimen asentoa hieman myötäpäivään eli n. 50/50 asentoon. Kas kummaa....jo aikaisemmin valittelemani 1/2 nykäys pehmeni huomattavasti..lisäksi myöskin valittelemani 2/3 luisto katosi. Itseasiassa laatikko alkoi vaihtamaan aika mukavan jämäkästi.Vaihto tuntuu persuuksissa sellaisena pehmeänä nykäyksenä...ei ollenkaan häiritsevänä. Kumma juttu...ilman minkäänlaista logiikkaa yksi vaihteiden väli pehmeni kun samalla muut vaihteiden välit terävöityi??
Alan olemann oikeastaan aika tyytyväinen askin toimintaan ja voipi olla ettei kannata nyt koskea enää mihinkään
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Juu ei parane koskee...Pitää vielä antaa öjyjen jäähtyä laatikossa ja mennä sitten koittaan toimiiko edelleenkin kylmilläkin öljyillä hyvin.
Tää on kyllä loistava voorumi.Paljon löytyy pikku vinkkejä millä oikeesti säästää rahaa.Meinasin jo että pitää viedä veholle. Ton oman cdi:n kanssa en ole kertaakaan päässy Treen veholta ulos ilman että on tarvinnu jättää tiskille 700-800 € rahaa...vaik on ollu omat öljyt ja suotimet takapaksissa.
Pitää yrittää osallistua tähän tiedonjakoon parhaansa mukaan ja yrittää ottaa selventäviä kuvia lisukkeeksi.
Seuraavaksi pitää alkaa miettimään saiskos tosta pumpusta pikkaisen enemmä irti.En ala kyllä ite väänteleen. Taidan kysyä josko tämä meidän paikallinen Harisen paja osaa tämmöisiä vanhanaikaisia pumppuja laittaa
Tää on kyllä loistava voorumi.Paljon löytyy pikku vinkkejä millä oikeesti säästää rahaa.Meinasin jo että pitää viedä veholle. Ton oman cdi:n kanssa en ole kertaakaan päässy Treen veholta ulos ilman että on tarvinnu jättää tiskille 700-800 € rahaa...vaik on ollu omat öljyt ja suotimet takapaksissa.
Pitää yrittää osallistua tähän tiedonjakoon parhaansa mukaan ja yrittää ottaa selventäviä kuvia lisukkeeksi.
Seuraavaksi pitää alkaa miettimään saiskos tosta pumpusta pikkaisen enemmä irti.En ala kyllä ite väänteleen. Taidan kysyä josko tämä meidän paikallinen Harisen paja osaa tämmöisiä vanhanaikaisia pumppuja laittaa
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
eipä paljon sen kauempana kuin monhan peräkäänsiltamies kirjoitti:joo..onhan tuo PPD yhteystiedot vilahdellut mutta kun on niin turkasen kaukana täältä....
mutta aattele pumppuas,siellä se tulee kerrasta kohilleen ja sitäpaitti matkailu avartaa kannattaa ajaa sinneasti kun oman auton pumppu kyseessä