W124 kolmisatasen kardaaniongelma
W124 kolmisatasen kardaaniongelma
Lotjakkeessani kardaani jyrisee. Vaihdoin kardaanin keskilaakerin, mutta jyrinä ei lähtenyt mihinkään. Päinvastoin, nyt se jyrisee vielä pahemmin! Missä vika?
Voisiko auttaa kardaanin tasapainotus?
Perän ja vaihdelaatikon kumit ovat ehjät, niissä ei näy ongelmia.
Voisiko auttaa kardaanin tasapainotus?
Perän ja vaihdelaatikon kumit ovat ehjät, niissä ei näy ongelmia.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Miten se jyrisee, loppuuko jossain vaiheessa, määrätyllä kierrosalueella, jossakinnopeudessa jne.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Jaa-a, kardaanin kuminivelet...ne kumiset laipat...ristikot
Onko kardaanin etu /takapätkä merkeissä:
- siinä etupätkän kiinteässä mutterissa on yksi > merkki
- takaosan ristikon kohdalla < kaksi vierekkäin
- etummainen > noiden kahden < merkin väliin
Onko kardaanin etu /takapätkä merkeissä:
- siinä etupätkän kiinteässä mutterissa on yksi > merkki
- takaosan ristikon kohdalla < kaksi vierekkäin
- etummainen > noiden kahden < merkin väliin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- maxpower07
- Viestit: 158
- Liittynyt: 27.1.2008 11:33
- Paikkakunta: alastaro
- maxpower07
- Viestit: 158
- Liittynyt: 27.1.2008 11:33
- Paikkakunta: alastaro
nyt on pari-kolme kertaa sit otettu kardaaninpätkä käteen, kun oon koittanu saada merkkejä kohdalleen ja pitäis olla nyt, mut ei vaan auta, vedättäessä jyristää 40-70km/h välisellä nopeudella... oisko se kardaani sitten vaan pois painosta, eikä ilmenny vanhalla sököllä kannattimella niin selvästi..??
W639 130cdi
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- maxpower07
- Viestit: 158
- Liittynyt: 27.1.2008 11:33
- Paikkakunta: alastaro
- maxpower07
- Viestit: 158
- Liittynyt: 27.1.2008 11:33
- Paikkakunta: alastaro
oiskohan nyt kuitenkin ongelma siinä uudessa kannattimessa, ei meinaan ollut kiinanpojan osa ihan heittämällä sopiva.. joutu hiukan persläpimirkelillä reikiäkin isontamaan et sopi paikallalleen..jos se panttaa sitä kardaania johonkinpäin..ja tuntu että laakeri ei olis ihan suorassa siinä kumissa..
W639 130cdi
mullakin täristää 300d manuaali askilla
vaihoin
kannatin kumin+laakerin
ristinivelen
etummaisen rättinivelen ja värinän vaimentimen
vielä pittää vaihtaa kardaanin keskitysholkit molempiin päihin ku tuli ostettua
jos ei auta ni taidan käyttää tasapainotuksessa kardaanin jos sitten asettus
ottaa melkoisesti päähän tommonen värinä ja siitä johtuva kumina ku muuten o melko hiljanen auto
vaihoin
kannatin kumin+laakerin
ristinivelen
etummaisen rättinivelen ja värinän vaimentimen
vielä pittää vaihtaa kardaanin keskitysholkit molempiin päihin ku tuli ostettua
jos ei auta ni taidan käyttää tasapainotuksessa kardaanin jos sitten asettus
ottaa melkoisesti päähän tommonen värinä ja siitä johtuva kumina ku muuten o melko hiljanen auto
Laita ensin keskilaakeri/kumi oikein paikalleen. Saksalainen koko paketti maksaa n. 30 e, joten mitään kiinan härppäkkeitä ei tarvita.
Irroita koko kardaani ja tutki sitä.
1) katso onko kardaanissa lommuja.
2) tutki kuminivelet-onko metalliholkit irti kumista-kumit revenneet?
3) tarkasta värinänvaimennin-vääntele metallikehää. Jos metallikehä revennyt selvästi kumista niin se voi aiheuttaa tärinän ja jyrinän. Periaatteessa jos tuossa on repeämiä niin voit koittaa miten kardaani toimii ilman sitä-voi toimiakkin.
4) Keskitysholkit molemmissa päissä pitää olla tiukat
5)kokoa kardaani autoon-katso keskitysmerkit kohdalleen ja kiristä ensin molempien päiden laipat kiinni. Sitten keskikannake kiinni ja sitten keskimutteri liitoskohdasti tiukkaan. Kokeile.
Jos tärisee vielä niin sitten akseli pitää tasapainottaa.
Irroita koko kardaani ja tutki sitä.
1) katso onko kardaanissa lommuja.
2) tutki kuminivelet-onko metalliholkit irti kumista-kumit revenneet?
3) tarkasta värinänvaimennin-vääntele metallikehää. Jos metallikehä revennyt selvästi kumista niin se voi aiheuttaa tärinän ja jyrinän. Periaatteessa jos tuossa on repeämiä niin voit koittaa miten kardaani toimii ilman sitä-voi toimiakkin.
4) Keskitysholkit molemmissa päissä pitää olla tiukat
5)kokoa kardaani autoon-katso keskitysmerkit kohdalleen ja kiristä ensin molempien päiden laipat kiinni. Sitten keskikannake kiinni ja sitten keskimutteri liitoskohdasti tiukkaan. Kokeile.
Jos tärisee vielä niin sitten akseli pitää tasapainottaa.
edistystä jonkun verran
Laitoin kardaanin nivelen kohdalta ne merkit kohdalleen, ne oli väärin ja se auttoi vähän. Ja sitten vaihdoin kardaanin kummastakin päästä ne kumit (rätit?) ja sekin auttoi jonkun verran, mut sieltä vaihdelaatikon kohdalta kuuluu vielä jokin hiljainen räpätys. Mitä kovempaa ajaa, sen kovempaa se räpätys sitten kuuluu. Mistä vois johtua? Edistystä siis on ollut jonkun verran kun ei enään täristä!