W124 kolmisatasen kardaaniongelma

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Wilperi
Viestit: 7
Liittynyt: 09.2.2008 14:03

W124 kolmisatasen kardaaniongelma

Viesti Kirjoittaja Wilperi »

Lotjakkeessani kardaani jyrisee. Vaihdoin kardaanin keskilaakerin, mutta jyrinä ei lähtenyt mihinkään. Päinvastoin, nyt se jyrisee vielä pahemmin! Missä vika?
Voisiko auttaa kardaanin tasapainotus?
Perän ja vaihdelaatikon kumit ovat ehjät, niissä ei näy ongelmia.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Miten se jyrisee, loppuuko jossain vaiheessa, määrätyllä kierrosalueella, jossakinnopeudessa jne. :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Wilperi
Viestit: 7
Liittynyt: 09.2.2008 14:03

Viesti Kirjoittaja Wilperi »

Ei lopu jyrinä mitä lujempaa ajaa sitä enemmän se jyrisee tai tärisyttää
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jaa-a, kardaanin kuminivelet...ne kumiset laipat...ristikot :roll:
Onko kardaanin etu /takapätkä merkeissä:
- siinä etupätkän kiinteässä mutterissa on yksi > merkki
- takaosan ristikon kohdalla < kaksi vierekkäin
- etummainen > noiden kahden < merkin väliin 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Wilperi
Viestit: 7
Liittynyt: 09.2.2008 14:03

Viesti Kirjoittaja Wilperi »

jaaa en mä mitään merkkejä hokannu voisko se johtua siitä jos ne merkit ei ole kohdallaan. Onko ne merkit nuolia vai ?
Wilperi
Viestit: 7
Liittynyt: 09.2.2008 14:03

Viesti Kirjoittaja Wilperi »

voisiko olla et nyt on käyny silleen että etu/taka katrdaanin painot on sattunu samalle puolelle eli se ei ole tasapainossa :?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tässä näin :D
Kuva
Wilperi
Viestit: 7
Liittynyt: 09.2.2008 14:03

Viesti Kirjoittaja Wilperi »

ok eiköhän ne merkit löydy :) Kiitoksia kovasti avusta
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

hieno juttu, ei tullut sit itsekään katottua merkkejä kohdalleen, kun kovalla tohinalla vaihdoin kannattimen, nyt ravistaa kiihdytyksessä enemmän kuin ennen kannattimen vaihtoa, no ei muuta kuin huomenna uudestaan auki :oops: onneksi en pohjamuoveja vääntänyt paikalle..
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

nyt on pari-kolme kertaa sit otettu kardaaninpätkä käteen, kun oon koittanu saada merkkejä kohdalleen ja pitäis olla nyt, mut ei vaan auta, vedättäessä jyristää 40-70km/h välisellä nopeudella... oisko se kardaani sitten vaan pois painosta, eikä ilmenny vanhalla sököllä kannattimella niin selvästi..??
W639 130cdi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko vetoakselista oljyt kuivanu/hävinny ja nyt jumittaa :?: vaikka vetarin kumit on kuivat sittenkin voitelu on kadonnu :roll: itellä oli tällänen vika :shock:
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

voi olla.. täsähän on ne asd-akselit... kumit on tosiaan hiukan kosteat..
:x
W639 130cdi
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

oiskohan nyt kuitenkin ongelma siinä uudessa kannattimessa, ei meinaan ollut kiinanpojan osa ihan heittämällä sopiva.. joutu hiukan persläpimirkelillä reikiäkin isontamaan et sopi paikallalleen..jos se panttaa sitä kardaania johonkinpäin..ja tuntu että laakeri ei olis ihan suorassa siinä kumissa..
W639 130cdi
manninen
Viestit: 24
Liittynyt: 03.12.2007 18:01
Paikkakunta: Rutalahti

Viesti Kirjoittaja manninen »

mullakin täristää 300d manuaali askilla

vaihoin

kannatin kumin+laakerin
ristinivelen
etummaisen rättinivelen ja värinän vaimentimen
vielä pittää vaihtaa kardaanin keskitysholkit molempiin päihin ku tuli ostettua

jos ei auta ni taidan käyttää tasapainotuksessa kardaanin jos sitten asettus

ottaa melkoisesti päähän tommonen värinä ja siitä johtuva kumina ku muuten o melko hiljanen auto
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Laita ensin keskilaakeri/kumi oikein paikalleen. Saksalainen koko paketti maksaa n. 30 e, joten mitään kiinan härppäkkeitä ei tarvita.
Irroita koko kardaani ja tutki sitä.
1) katso onko kardaanissa lommuja.
2) tutki kuminivelet-onko metalliholkit irti kumista-kumit revenneet?
3) tarkasta värinänvaimennin-vääntele metallikehää. Jos metallikehä revennyt selvästi kumista niin se voi aiheuttaa tärinän ja jyrinän. Periaatteessa jos tuossa on repeämiä niin voit koittaa miten kardaani toimii ilman sitä-voi toimiakkin.
4) Keskitysholkit molemmissa päissä pitää olla tiukat
5)kokoa kardaani autoon-katso keskitysmerkit kohdalleen ja kiristä ensin molempien päiden laipat kiinni. Sitten keskikannake kiinni ja sitten keskimutteri liitoskohdasti tiukkaan. Kokeile.
Jos tärisee vielä niin sitten akseli pitää tasapainottaa.
Wilperi
Viestit: 7
Liittynyt: 09.2.2008 14:03

edistystä jonkun verran

Viesti Kirjoittaja Wilperi »

Laitoin kardaanin nivelen kohdalta ne merkit kohdalleen, ne oli väärin ja se auttoi vähän. Ja sitten vaihdoin kardaanin kummastakin päästä ne kumit (rätit?) ja sekin auttoi jonkun verran, mut sieltä vaihdelaatikon kohdalta kuuluu vielä jokin hiljainen räpätys. Mitä kovempaa ajaa, sen kovempaa se räpätys sitten kuuluu. Mistä vois johtua? Edistystä siis on ollut jonkun verran kun ei enään täristä! :D
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Katso onko vaihdelaatikon kumi kiinni. Kerran yhdessä W124:sessa oli jäänyt pultit kiristämättä ja piti ihmeellistä ääntä-ihan kuin olisi vaihdelaatikko ollut rikki. Ei ehkä sinun tapauksessa syynä mutta tarkasta nyt kuitenkin.
Wilperi
Viestit: 7
Liittynyt: 09.2.2008 14:03

Viesti Kirjoittaja Wilperi »

vaihdelaatikon kumi on hampaat irvessä väännetty kiinni niin siinä ei oo vika.. Luulenpa että joudun tasapainottamaan kardaanin. Jospa se sillä sitten tokenis..?
cobra
Viestit: 24
Liittynyt: 30.12.2007 20:18

Viesti Kirjoittaja cobra »

kuulukko kyseinen hyrinä etupäästä? ku mulla w210 ja jyrisee edestä. luulin et etulaakeri ja vaihdoin sen mut ei auttanut? onko tietoo mikä jyrinän pitää?
lauri a.
Viestit: 132
Liittynyt: 19.10.2010 11:14
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Viittako 90km/h vauhdissa vedossa kuuluva jyrinä juurikin kardaanin kannatinlaakeriin? Auton takaosasta kuuluu myös toisinaan "laahavaa" ääntä, onko jollakulla käsitystä miten esim. kuivat vetoakselin nivelet oireilevat?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”