kannatinlaakeri...

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

kannatinlaakeri...

Viesti Kirjoittaja kekkila »

..menee vaihtoon. ikäni etuvetona outu juttu, mitä muuta kannattais samalla vaihtaa kun sen avaa?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Pakoputki?

Varmaankin kannattaa katsoa (siis jos tosiaan puhutaan kardaanin kannatinlaakerista) niiden nk. rättinivelien kunto kardaanin päissä.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Liekö se laakeri pakattu johonkin kumiin siellä paikallaan, uskoisin. Ehkä sitäkin kannattaa ajatella vaihtavansa jos on huonossa kunnossa.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Laakeri on kumin sisällä. Jos kumi on huono, niin ilman muuta vaihtoon. Itse vaihdoin molemma kerralla, eivät ole kalliita.

Kun sitä kardaania rassaa, niin tietysti samalla katsotaan rättinivelten kunto. Ne ovat jo vähän kalliimpia, mutta kannattaa vaihtaa jos väsymisen merkkejä on.

Kun kardaanin takaosan ottaa irti, niin pitää huomioida kohdistusmerkit etu- ja takaosan välisessä liitoksessa, niin että osaa laittaa etu- ja takaosan oikeaan asentoon toisiinsa nähden. Näin kardaanin tasapainotus tulee kohdalleen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

noita "rättiniveliä"on ilmeisesti eri kokoja? halkaisija/paksuus/? meneekö jotenkin vuosimallin tms mukaan, vai onko mitä sattuu? Mulla 200D -90....

Entäs ristinivel? :?: mikä lie....
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Käsittääkseni mersussa ei pahemmin ristiniveliä kulu, kardaani kun on aina suorassa.

Rättiniveliä on vaikka mitä kokoja. On ainakin 80, 90 ja 110mm. 200D:ssä on varmaan 80, mutta sitähän en voi sanoa varmaksi. Tuo halkaisija tarkoittaa pulttien reikäpiirin halkaisijaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
karsta
Viestit: 81
Liittynyt: 05.11.2006 12:21
Paikkakunta: eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja karsta »

[quote="Perttu K"]Käsittääkseni mersussa ei pahemmin ristiniveliä kulu, kardaani kun on aina suorassa.

millä perusteella se kardaani on suorassa . mulla ainakin vääntää murikka alaspäin. missä vika??? rättikin meni hiljan vaihtoon..ja nyt on sit vaihdettu koko perän tukikumitkin.ja vieläkin perä suuntaa alaspäin?? :oops: :cry:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä se minulla suhteellisen suorassa on. Tarkoitin lähinnä paskakärryn taka-akselilla varustettuja autoja. Niissä kun kardaani taittuu vaikka mille mutkalle ajotilanteen mukaan. Volvossa saa olla noita ristikoita ruuvaamassa aika usein.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5213
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Voiko tuota kardaanin laakerin kuntoa mitenkään tutkia vai pitääkö diagnosointia varten purkaa puoli autoa ja kun osa on kerran käsissä, niin vaihtaa se joka tapauksessa. :D

XUX tuossa männä viikonloppuna tarkalla ahterillaan tunnusteli, että lotja pitää vähän samanlaista tärinää, kuin hänen lossinsa, kun oli laakeri menossa. Joskus olen ollut kuulevinani pientä ulinaa jossain vauhdissa.

Pitääkö vaan kävellä reteästi varaosaliikkeeseen, tilata laakeri sekä kumi ja kaivaa kuvetta?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Roisto kirjoitti:Terve,

XUX tuossa männä viikonloppuna tarkalla ahterillaan tunnusteli, että lotja pitää vähän samanlaista tärinää, kuin hänen lossinsa, kun oli laakeri menossa. Joskus olen ollut kuulevinani pientä ulinaa jossain vauhdissa.

Pitääkö vaan kävellä reteästi varaosaliikkeeseen, tilata laakeri sekä kumi ja kaivaa kuvetta?

t.
Risto
Eikös se ole sitten jo diagnosoitu :lol: :lol: :lol: Ja eikun kassan kautta vaihtamaan.. :roll: :roll: :roll:
;)
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Roisto kirjoitti:Terve,

Voiko tuota kardaanin laakerin kuntoa mitenkään tutkia vai pitääkö diagnosointia varten purkaa puoli autoa ja kun osa on kerran käsissä, niin vaihtaa se joka tapauksessa. :D

XUX tuossa männä viikonloppuna tarkalla ahterillaan tunnusteli, että lotja pitää vähän samanlaista tärinää, kuin hänen lossinsa, kun oli laakeri menossa. Joskus olen ollut kuulevinani pientä ulinaa jossain vauhdissa.

Pitääkö vaan kävellä reteästi varaosaliikkeeseen, tilata laakeri sekä kumi ja kaivaa kuvetta?

t.
Risto
Kyllä sen takaaapäin näkee(nosturilla siis) kun kurkkailee pakoputken suojalevyn ja korin väliin. Taino, ihan sama irroittaa se suojalevy siinä samalla niin näkee paremmin :D

miten sitä sitten tuktia ?
Emmäätiiä, kattoo onko se kumi hieman repaleinen ja että kuinka "keskella" sitä kumia se laakeri sijaitsee, sehän painuu ajan saatossa pikkasen alaspäin.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5213
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Malm kirjoitti:Kyllä sen takaaapäin näkee(nosturilla siis) kun kurkkailee pakoputken suojalevyn ja korin väliin. Taino, ihan sama irroittaa se suojalevy siinä samalla niin näkee paremmin :D

miten sitä sitten tuktia ?
Emmäätiiä, kattoo onko se kumi hieman repaleinen ja että kuinka "keskella" sitä kumia se laakeri sijaitsee, sehän painuu ajan saatossa pikkasen alaspäin.
Joo. Tuollalailla hoksittiin edellisestä risa kannatinkumi. Laakerin kuntoa ei taida sieltä asti nähdä. :D

Pitääpä soitella jossain välissä pajalle ja kysäistä aikatauluja.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Iso-Jukka
Viestit: 349
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Osviittaa tukilaakerin kuntoon antaa taskulampulla valaisu, jos vähänkin laakeri on "kuivan" näköinen (ruosteessa ym...), vaihtoon vaan.
mennä viikolla vaihdettiin laakeri+kumi, ei vaikea homma :lol:
Tusbyn Teräs & Tuning
Punkki-Junkkari
Erehtyminen on inhimillistä, mutta todellisen sekasorron luomiseen tarvitaan tietokone. - Paul Ehrlich
Avatar
Peku124
Viestit: 64
Liittynyt: 10.11.2007 15:28
Paikkakunta: K.pää

Viesti Kirjoittaja Peku124 »

Tänään vaihdoin kumin ja laakerin. Teetti töitä kun ei meinannut millään irrota perästä se kartaani, mikä lie siellä jumitti. Jurisee ja papattaa edelleen 80-90 taitaa ny joku muu paikka ääntää ku ei tuo auttanut, rattiin asti tuntuu väpätys?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tere,

Aattelin ite vaihtaa huomenna tuon laakerin, minkäkokonen se keskimutteri olikaan ja se lovi siine kartaanissa johon toisen avaimen saa ? Tietää piltemasta hakia oikeankokoiset avaimet kun viimeksi minulla oli IISO jakari ja putkipihdit kun sitä aukoin(En ollut laakeria vaihtamassa). :D

Pitääkö kartaani irrottaa myös perästä ? Eikö onnistu siinä paikoillaan äheltäessä ? Miten se laakeri lähtee helpointen irti ?

On pitänyt pientä kihnutusta hiljaisissa vauhdeissa niin kauan kuin muistan ja nyt motarilla kuuluu jaksottaista "älinää"..Kaippa se tuo laakeri sitten ääntää :D :D :lol: :roll:

-Risto
Viimeksi muokannut Malm, 28.5.2008 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
HannuT
Viestit: 65
Liittynyt: 27.4.2008 0:44
Paikkakunta: Yli-ii

Viesti Kirjoittaja HannuT »

peku: oisko tuo se värinänvaimennin sielä vaiheaskin päässä.. se jos on "väsyny" ni jyrinöitä ja tärinöitä tullee..
Avatar
nehe
kivenpyörittäjä
Viestit: 2205
Liittynyt: 30.3.2008 18:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja nehe »

Malm kirjoitti:Tere,

Aattelin ite vaihtaa huomenna tuon laakerin, minkäkokonen se keskimutteri olikaan ja se lovi siine kartaanissa johon toisen avaimen saa ? Tietää piltemasta hakia oikeankokoiset avaimet kun viimeksi minulla oli IISO jakari ja putkipihdit kun sitä aukoin(En ollut laakeria vaihtamassa). :D

Pitääkö kartaani irrottaa myös perästä ? Eikö onnistu siinä paikoillaan äheltäessä ? Miten se laakeri lähtee helpointen irti ?

On pitänyt pientä kihnutusta hiljaisissa vauhdeissa niin kauan kuin muistan ja nyt motarilla kuuluu jaksottaista "älinää"..Kaippa se tuo laakeri sitten ääntää :D :D :lol: :roll:

-Risto
en oo ikää avaimilla aukonu,pari kunnon putkipihtiä riittää,ja perästä irti vaan koko jordaani,o helepompi hajottaa se vanaha laakeri joka lujemmas ,kui paska junttilan tuvan seinäs.
*itut se oo vinossa..ite oot kallellaan.
Avatar
nehe
kivenpyörittäjä
Viestit: 2205
Liittynyt: 30.3.2008 18:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja nehe »

Peku124 kirjoitti:Tänään vaihdoin kumin ja laakerin. Teetti töitä kun ei meinannut millään irrota perästä se kartaani, mikä lie siellä jumitti. Jurisee ja papattaa edelleen 80-90 taitaa ny joku muu paikka ääntää ku ei tuo auttanut, rattiin asti tuntuu väpätys?
ne ohjuri tapit :shock:
*itut se oo vinossa..ite oot kallellaan.
Avatar
Peku124
Viestit: 64
Liittynyt: 10.11.2007 15:28
Paikkakunta: K.pää

Viesti Kirjoittaja Peku124 »

Se papatus ja jurina/kumina korjaantu kartaanin tasapainoituksella...
Ei vaiskaan pakoputken lämpösuoja hakkas pakariin vauhdissa :oops:
Olipahan pienestä taas kiinni ja tuhansia kilometrejä ajelin korvat soiden, nolottaa. Lohtua toki tuo se että vikaa sinänsä ei edes ollut missään ja korjaus 0€ senkun vaan pikkuisen käsin väänsi sen suojan oikeaan asentoonsa :wink:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Nuo ne on kiitollisimpia remontteja :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”