Kytkimen ilmamurheita 300TD
Kytkimen ilmamurheita 300TD
Potilas on mannelavetti 300TD -91 ja siinä kytkin. Ostin auton helmikuun lopulla ja jo silloin kytkin tuntui oudolta, otti turhan alhaalta ja etenkin pakki rutisi. Nyt pakki rutisee entistä pahemmin eikä muidenkaan vaihteiden kytkeytymisessä kehumista ole. Eli vaikuttaa siltä ettei kunnolla irrota - ilmaa järjestelmässä? Nesteet eivät ole katoilleet.
Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille... Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.
Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?
Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa?? Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.
Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.
Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla
edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....
Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille... Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.
Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?
Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa?? Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.
Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.
Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla
edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....
se ilmakupla on varmaan siellä pääsylinterillä, olisiko päässyt sinne esim jonkin jarruremontin yhteydessä jolloin nestesäiliö käynyt tyhjillään. pääsylinteri on kiinni kytkinpolkimessa ja työsylinteri laatikon kyljessä. eli sillä pääsylinterillä luodaan paine varsinaiselle työsylinterille. lähtisin ensin ilmaamaan sitä pääsylinteriä sieltä polkimelta, eli kojelaudan alapuolinen muovi irti, letku ilmausruuvista jarrusatulaan ja eikun pumppailemaan. siitä sitten siirryt etiäpäin työsylinterille kunnes kytkin on ilmattu. jos ei ala toimimaan niin sen pääsylinterin ainakin voi purkaa osiin ja voidella männän ja muutenkin tsekata toiminnan. tosin tuo ilmaus voi vaatia hankalassa tapauksessa sitä paineilmakäyttöistä jarrunesteimuria jotta saa kuplat poies
jos perse kestää niin hae ensin työsylinteri kaupasta uusi tai perkaa vanha ja etsi tukos! senjälkeen tippakannulla ilmaus on helppoa kuin heinänteko voihan se tukos olla siellä yläpäässäkin toki mutta eikai sekään mikään este ole purkaa kun se sellaiseksi on tehty
124 on tilaa vaikka kuinkapaljon jos pikkumersussakin on getrakin ja 3.5" pakoputken kera riittävästi ja mulla täytyy nuo osat viä jalostaa ite paremmaksi kun ei mikään ole enää vakiota (kuvittele joku ihme hymiö tähän ihan itse)
124 on tilaa vaikka kuinkapaljon jos pikkumersussakin on getrakin ja 3.5" pakoputken kera riittävästi ja mulla täytyy nuo osat viä jalostaa ite paremmaksi kun ei mikään ole enää vakiota (kuvittele joku ihme hymiö tähän ihan itse)
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
miks pitää leikkiä tippakannulla kun kaikilla on ilmauslaite autossa valmiina?`laittaa kumiletkua jarrusatulan ilmausruuvin ja kytkimen ilmausruuvin välille ja pumppaa jarrua. täts it the end.Terho P kirjoitti:jos perse kestää niin hae ensin työsylinteri kaupasta uusi tai perkaa vanha ja etsi tukos! senjälkeen tippakannulla ilmaus on helppoa kuin heinänteko voihan se tukos olla siellä yläpäässäkin toki mutta eikai sekään mikään este ole purkaa kun se sellaiseksi on tehty
124 on tilaa vaikka kuinkapaljon jos pikkumersussakin on getrakin ja 3.5" pakoputken kera riittävästi ja mulla täytyy nuo osat viä jalostaa ite paremmaksi kun ei mikään ole enää vakiota (kuvittele joku ihme hymiö tähän ihan itse)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Samaa p*skaa on jarrusatulassakin, joten jos jarruilla sen kytkimen ilmaa, niin kannattaa laskea ensin jarrustakin nestettä reilusti läpi ettei sont* pääse pääsylintereihin jne. Tippakannuhommassa tärkiää että ei oo vaan tippastakaan jääny mitään öljyä kannuun, turvahtaa muuten vielä kumit huonoks. Parempi olla jarrunesteelle ihan omansa ja sekin siivota kliinerillä ennen käyttöä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jollei se neste mene sine ees tippakannulla tai ottamalla se letku sinne konehuoneen puolelle eli ylemmäs tai samalle tasolle ku nestekuppi ja sitte koittamalla sitä sinne lykkiä, jollei sittenkään mene ni sulla on joko:
A) ilmaruuvi liika kiinni
B) jompikumpi sylkyistä rikkisärki...tai muuten vaan ahven
C) ite kytkin asetelmassa vikaa tai levy loppu,tämä taas voi olla hyvin mahdollista eikä sitä voi todeta muuten ko ottamalla se laatikko irti sieltä.
Ite ilmasin kytkimen 123:sesta 10ml kertakäyttö ruiskua ja läpinäkyvää letkua käyttäen, ja samanlailla tein tuoho 124:seenki, ja hyvin toimi.
Eli aukaset sen ilmaruuvin työsylkyn päädystä, laitat siihe letkun jonka nostat sinne ylös ja lykkäät sinne nestettä joka nousee sinne neste säiliöön, jollei näin tapahdu ni jompikumpi tai kummastki sylinterit jumppasessa ja kuluneet loppuun.
Montaa kymppiähän ne ei maksa, mutta se pitää mitata se akseli joka työntää sitä asetelmaa ja olla täysin varma siitä että sen pääsylinterin lukkoprikka pitää sen männän sisällään jos ne sylkyt hakee tarvikeliikkeestä, ite kyllä ostan sellaset joko kl-osista tai haen jotku hyväkuntoset vaikka romikselta ja kumitan ne sitte uusiks, sen verran tuli sitä kytkin ja laatikko jumpaa tehtyä viime talvena ja syksynä.
Ja ku muistais että lähtikö se ylempi ruuvimutteri auki 13mm hylsyavaimella vai millä sen auoin.... mutta sellanen hylsymallinen muistaakseni se oli..ja on, sellanen joka näyttää mopon tulppa avaimelta.
A) ilmaruuvi liika kiinni
B) jompikumpi sylkyistä rikkisärki...tai muuten vaan ahven
C) ite kytkin asetelmassa vikaa tai levy loppu,tämä taas voi olla hyvin mahdollista eikä sitä voi todeta muuten ko ottamalla se laatikko irti sieltä.
Ite ilmasin kytkimen 123:sesta 10ml kertakäyttö ruiskua ja läpinäkyvää letkua käyttäen, ja samanlailla tein tuoho 124:seenki, ja hyvin toimi.
Eli aukaset sen ilmaruuvin työsylkyn päädystä, laitat siihe letkun jonka nostat sinne ylös ja lykkäät sinne nestettä joka nousee sinne neste säiliöön, jollei näin tapahdu ni jompikumpi tai kummastki sylinterit jumppasessa ja kuluneet loppuun.
Montaa kymppiähän ne ei maksa, mutta se pitää mitata se akseli joka työntää sitä asetelmaa ja olla täysin varma siitä että sen pääsylinterin lukkoprikka pitää sen männän sisällään jos ne sylkyt hakee tarvikeliikkeestä, ite kyllä ostan sellaset joko kl-osista tai haen jotku hyväkuntoset vaikka romikselta ja kumitan ne sitte uusiks, sen verran tuli sitä kytkin ja laatikko jumpaa tehtyä viime talvena ja syksynä.
Ja ku muistais että lähtikö se ylempi ruuvimutteri auki 13mm hylsyavaimella vai millä sen auoin.... mutta sellanen hylsymallinen muistaakseni se oli..ja on, sellanen joka näyttää mopon tulppa avaimelta.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
omassa tuo ilmautu ihan vaan polkemalla vaikka usko meinas loppua kun mitään ei tapahtunu mutta lutkuttaa vaan sitä polinta niin nesteet meni sisään ja ilma ulos ilman että oli mitään ilmaus ruuveja auki.. son tietenki eri homma tuossa kun itse vaihdoin molemmat sylinterit uusiin että jos niissä on vikaa niin sitte en kyllä tiiä mistään mittään..
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Jos on molemmat sylkyt ja muutenkin linjat kunnossa, niin se kyllä ilmautuu ihan huoletta. Ei tartte temppuilla. Säiliö piripintaan ja työsylinteristä ilmausruuvi auki. Käyp vaikka kahvilla välissä ja alkaa ilmaamaan. Pitää koko ajan huoli, että säiliö on täynnä. Jos ei näillä ja edellä mainituilla lähde niin vika on muualla.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Mustasta Hurmasta piti ilmata polkemalla, molemmat nipat kiinni - kun Poljinsylinteri vaihtui uuteen. Tippakannulla ei saanut nestettä menemään yhtään - siitä laatikonkyljessä olevasta sylinteristä kokeilin täyttää. Nippa oli ehjä ja auki, mutta ei toiminut siltikään.
Usko meinasi loppua pumpatessa, mutta reilun tunnin polkemisen jälkeen kytkimeen tuli tunto, ja nyt se on pelannut jo vähän toista vuotta ongelmitta Nestesäiliön pitää olla piripinnassa koko ajan
Pumppaustalkoot pystyyn ennenkuin alat laatikkoa irrottelemaan
Usko meinasi loppua pumpatessa, mutta reilun tunnin polkemisen jälkeen kytkimeen tuli tunto, ja nyt se on pelannut jo vähän toista vuotta ongelmitta Nestesäiliön pitää olla piripinnassa koko ajan
Pumppaustalkoot pystyyn ennenkuin alat laatikkoa irrottelemaan
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi