Automaatista -----> manuaaliksi?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
NiPa
Viestit: 31
Liittynyt: 02.11.2010 19:45
Paikkakunta: Tornio

Automaatista -----> manuaaliksi?

Viesti Kirjoittaja NiPa »

Elikkäs rojetti meesaan oon vaihtamassa purku mersusta konetta. Kyseessä on 300 24v CE Aut. ASD:llä
Auto johon tekniikka menee perineen kaikkineen on 230 sedan 5 vaihteisella manuuali askilla...
Elikkäs mitäs kaikkea pitäisi muuttaa että saisin tuon 300 vaihettua manuaaliksi? Onko kuinka iso homma ja mitä kaikkea menee uusiksi??
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vauhtipallossa pitää olla oikeat segmentit anturille. 300-24 pyörä on vissiin väkisinkin kaksoismassainen ellei sovella jotain omaa patenttia segmenttien suhteen, eli neloskoneen pitkäakselista laatikkoa ei nuin vain asennella sen jatkoksi. 320-24 on eri segmentit kuin M103 koneessa, 300:sen monivenan kehästä en tiijä onko sama kuin M103 tai M104 sähkökoneessa. Kardaaniin sopiva etupätkä on todennäköisesti pituudeltaan jotain muuta kuin kutosautomaatissa tai nelosmanuaalissa, vaihdevivustoa joutunee rukkaamaan, nelivaihteisen perävälitys harvahko ylivaihelaatikkoon jne. Koko ASD-järjestelmän siirto kaikkine pokseineen piuhoineen putkineen on meleko revohka sekin. Kannattaa miettiä tarvitseeko paineita, laittaako manuaalisen ohjauksen tai vain rasvaprässistä "sopivasti" pitämään.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
NiPa
Viestit: 31
Liittynyt: 02.11.2010 19:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja NiPa »

Eli en taijakkaan vaihtaa manuaaliksi :D :S Mites tuo ASD:n muutto onnistuu ja mitä kaikkea pitää muuttaa??
NiPa
Viestit: 31
Liittynyt: 02.11.2010 19:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja NiPa »

Elikkäs miten tuon ASD:n muutto manuaaliksi onnistuu? Mitä saa jäättää pois järjestelmästä ja mitä tarvii? Tulisko se niinkö napilta vai?

Oisko kellään myyä tuohon tekniikkaan sopivaa 5 vaihteista manuaali askia romppeineen?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

NiPa kirjoitti:Elikkäs miten tuon ASD:n muutto manuaaliksi onnistuu? Mitä saa jäättää pois järjestelmästä ja mitä tarvii? Tulisko se niinkö napilta vai?
Sehän on kitkalukko jossa automaattinen hydraulinen esijännityksen säätö. Yksinkertaisimmillaan otetaan järjestelmästä pois kaikki muu paitsi perä ja laitetaan perään hydraulilinjan tilalle rasvanippa. Pyörät ilmassa sitten säädetään haluttuun pitoon, jota ei sitten ajellessa muuteta. Toinen vaihtoehto on tehdä paine jollain pumpulla, esim järjestelmään kuuluvalla ja laittaa paineen säätö sekä vapaakierron sulkuventtiili. Venttiili mieluiten sähköisenä, nappi kojelautaan ja jarruvalovirrasta vielä pakkoaukasu.

Tuossa esimerkki sähköisellä pumpulla. (esim. jakarin perälautanostimesta tai invahissistä. Pienempikin riittää esim hydrotrimmistä.):

Kuva

ASD:

Kuva
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
NiPa
Viestit: 31
Liittynyt: 02.11.2010 19:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja NiPa »

Onkos kellään tiedossa minkä tyyppinumeron manuaali askit sopivat tuon kyseisen moottorin jatkoksi??? Helpottaisi vaihdelaatikon etsintää aikaslailla kun tietäisi että mikkä laatikot käy paikoilleen...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”