laakerointi
laakerointi
laakeroin perän jonkin aikaa sitten,mutta nyt on alkanut kuulua joku ihmeellinen vaimea jurina pintakaasulla.olenkohan kiristänyt pinjonin laakerit liian kireelle vai mitä muut tästä sanoo?kuinka muuten kotikonstein varmistaa ettei kiristä liikaa?omasta mielestä en kiristänyt juuri lainkaan,ja pyörintä vastus oli minimaalinen.mb 200d-87
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Voi se olla liian löysäki, sisäkooli saattaa alkaa pyöriä ja osat kulua, välys muuttuu. Krymppiä vasten kiristys tulisi olla vähintään 180Nm, siten ettei laakerivälykset vielä kiristy pois.
Mutterin lopullinen kireys on siten mitä on (siis jotain yli 180Nm) ja laakerikireys todetaan tarkkuusmomenttiavaimella tai jousivaa'alla käyntivastuksesta. Vanhaa krymppiä taotaan tarvittaessa pitemmäks että kiristyy, ellei uutta saa. Kotkasitko mutterin hyvin? Tulihan poskilaakereiden lukkorenkaat samoille puolille kuin olivatkin?

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
ei ole löysä.lukkorenkaat laitoin samoin ja mutteri kyl pitäis olla kiinni.perä oli ensin äänetön mutta jo 3000km jälkeen pientä jurinaa alkoi kuulua,ääni voimistuu joka viikko.kyllähän se vika itsensä antaa ilmi kun jaksaa odotta mutta harmitta vaan kun ei tiedä mistä se ääni tulee.kardaani vaikutta olevan ok.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Oliko vanahoilla laakereilla ajossa pahakin ääni? Jos laakerit vain vonkuu, mutta hammaskosketus on ok, niin saanee laakeroimalla hiljasen ja toimivan. Jos taas laakerit on niin loppu, että kosketus on päässyt hiljalleen muuttumaan ja hammasmuoto kulumaan uusiksi, niin laakeroimallakaan ei saa ehkä kuin hetken kestävän perän. Olen nähnyt uusiksi laakeroidun perän jonka lautaspyörän hampaista oli jokaisesta puolet murtunut pois. Shimmausta ei oltu muutettu mihinkään.
Aina kun ennen purkua kattoo värillä kosketusmuodon ja mittaa kellolla välyksen ja kasatessa tarkistaa että pysyy samana, niin voi jopa kestää.
Onkopa muuten lukollinen perä? Vetoakselirattaan poori pohjaa jos lukkolevykasat on liian kuluneet, hankaa rautaa öljyihin ja uusista laakereista tulee vanahat. Ilmiö korostuu ja ehjäkin lukko kuluu joutuin jos takarenkailla on suuri ympärysmittaero.
Aina kun ennen purkua kattoo värillä kosketusmuodon ja mittaa kellolla välyksen ja kasatessa tarkistaa että pysyy samana, niin voi jopa kestää.
Onkopa muuten lukollinen perä? Vetoakselirattaan poori pohjaa jos lukkolevykasat on liian kuluneet, hankaa rautaa öljyihin ja uusista laakereista tulee vanahat. Ilmiö korostuu ja ehjäkin lukko kuluu joutuin jos takarenkailla on suuri ympärysmittaero.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
ei ollut ennen kauheen paha ääni.laakerin pinnat oli kuluneet koloille mut ei mitään mahdotonta kulumista.hammaspyörät näyttivät erittäin hyvältä enkä havainnut kulumia lainkaan.ei ole lukkoperä.kuinka sitä perää shimmataan mihinkään suuntaan jos mistään välistä löydy/mahdu mitään shimmejä?laakeroin täs pari vuotta sit japsiperän ja siellähän muistaakseni oli kierresäädöt poskilaakereille.
- Norsukuski
- Viestit: 45
- Liittynyt: 03.3.2011 10:06
- Paikkakunta: Kemijärvi
Mulla on peränlaakerointiprojekti tähtäimessä ja mitä varaosalistaan on uskomista niin 124 pikkuperä niin scimmi vaihtoehtoja löytyy niin pirusti, elikkä lautaspyörän puolella tasauspyörästöhässäkässä (olipa hieno sana) on schimmejä valittavana 9 eri vahvuutta 1,25mm-1,65mm ja vetarin maljan alta 15 eri vaihtoehtoa, mutta näihin ei varmaan tarvi kajota jos vaihetaan vain laakerit.mbrölli kirjoitti:perä vielä toimii,nyt ääni jäänyt samalle voimakkuudelle.
niin se shimmaus???jos perästä ei löydy yhtäkään shimmiä mistään,
niin kuinka sitä säädetään?poski laakereiden sivuihin ei mahdu mitään.
Lukkorenkaissa on vahvuuseroja 15 kpl 3,6mm-4,6mm.
Tärkeintä kasatessa on tietääkseni pinionin laakereiden kireys ja hammaskosketus.
Jos jollakulla on viisaita kokemusperäisiä juttuja niin otan innolla vastaan
Kiitos ja hyvää joulun ototusta
P:S Mikä on oikea hammasvälys?
MB Vito 115 CDI -04
MB 200 E -88
MB SLK 200
Dodge M37 -63
MB 200 E -88
MB SLK 200
Dodge M37 -63
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Millanen?? oon kans tuota haaveillu vaihtaa täs joskus, Nyt se st varmaan käy lääkärissä toi kardaanikin kun muutakin odottamatonta antautuiEasy Rider kirjoitti: vaihtotyökalu.

Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Moro,
Ei oo ainakaan WIS:ssä mitään erikoisempaa vaihtotyökalua – prässillä painetaan paikoilleen. Irrotus joko terävällä taltalla, jos ei oo lujassa, tai jos on lujassa, niin sitte porataan reikä läpi kyljestä. Sitten pukataan joku tappi siitä läpi ja kammetaan pois.
t.
nimim. "Itselläkin kardaanihuolia"
Ei oo ainakaan WIS:ssä mitään erikoisempaa vaihtotyökalua – prässillä painetaan paikoilleen. Irrotus joko terävällä taltalla, jos ei oo lujassa, tai jos on lujassa, niin sitte porataan reikä läpi kyljestä. Sitten pukataan joku tappi siitä läpi ja kammetaan pois.
t.
nimim. "Itselläkin kardaanihuolia"
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)