w124 Perän laakeriremontti

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

124:n perä remontti

Viesti Kirjoittaja terde »

Tervehdys tietäjät.Olis tarkoitus vaihtaa uudet laakerit 200d:n vm 92 pikkuperään.Millaiseen momenttiin pinionin mutteri kiristetään? Onko kyseisessä hommassa mitään "jippoja" mitä pitäisi huomioida? Perä hommia on tullu tehtyä mm. Hitachi kaivin
koneeseen ja amerikkalaisiin Mopar tuotteisiin joten perustiedot löytyy.
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tämä ei varmaan liity tuohon 4-matikkikeskusteluun joten pilkon tämän omaksi aiheekseen. Itse kysymykseen en valitettavasti osaa vastata.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

MB:n ohje sanoo notta se kiristetäåhän määrättyhyn vierintävastuksehen iliman tasauspyörästöä ja se vastus oli muistaakseni 120 Nm / cm :shock:
...eli pyöritellähän sellaasella "veivillä" jossa on em. mitta-asteikko....niin me ruunis kiristellähän. :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Lucky-Dog kirjoitti:MB:n ohje sanoo notta se kiristetäåhän määrättyhyn vierintävastuksehen iliman tasauspyörästöä ja se vastus oli muistaakseni 120 Nm / cm :shock:
...eli pyöritellähän sellaasella "veivillä" jossa on em. mitta-asteikko....niin me ruunis kiristellähän. :lol: :lol:
Itelläki olisi yksi laakerointi tiedossa. Juurikin tuo pinionin mutterin kireys mietityttää.. Mikäs hemmetin vastus se tuommonen oikeen on? Ei kai se vaadi 120Nm:n momenttia että pyörii tyhjänä??
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Voin tarkistaa töissä..jos ...muistan......vierintävastuksena se kireys ilmoitetaan eli Nm / cm...se ei ole sama kuin pelkkä Nm kiristys :shock:

Edittiä
Oikea kiristystiukkuus on 120cN.m
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Hmmmm... mielenkiintoset on yksiköt. Oisko tuo ny sitte 1,2 Nm, eli 120sentti(sadasosa)nyyttonia metrin varren päässä? Perskule, audin ja volkkarin perissäki tais olla joku tommonen vierintävastuskiristys. Täytyy perehtyä.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Joistain autoista tsekkaillaan esim. ohjauksen jäykkyyttä vastaavalla pyöritettävällä vierintävastus momentilla.

Piti katsoa vielä taulukkokirjastakin, miten se on siellä selitettynä..mutta en ehtinyt.

Tuon cN.m - katsoin siitä työkalun asteikolta :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Tuo tarkoittaa 120N voimaa 1 cm varren päässä, toisinsanoen 1.2N voimaa metrin varren päässä. Eli 1.2Nm on 120Ncm on 120cNm. Miten vain haluaa ilmoittaa, mutta siis mitataan pyörintävastusta, eli laakerien esijännitystä.
Se on eri asia miten se siihen kiristetään, kaiketi krymppiholkkia kiristellään vähän kerrallaan ja välillä mitataan tuo. Yli ei kannata kiristää, koska se krymppi ei taida palautua kovinkaan paljon..
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No niin Jarnohan sen selitti niin, että itekin ymmärrän nyt sen minkä tiesin :lol:

Alabamasta :arrow: ten poängs :shock: :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jatketaanpas topiccia ajankohtaasella aiheella:

Miten teherähän lukkoperä ?

Haluaisin 35-40% lukkoperän minkä tietenkin perus ASD-persauksesta saisi väsättyä mutta sellaasia on mersun perähän tehty aiemmin jopa Veholla. Onko kellään tietua ?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Sulla on jo 30% lukko jos on ASD. Vahva LuKu (=Luulen Kuulleeni)
Pro HVM
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Miksi niin mieto?
<- tuossakin on 45% zf levylukko ristitapilla. Eikä ollut kallis.. :lol:
http://www.edu.stadia.fi/~0302213/kuvia/100_0061.JPG

Yksi konsti on löytää jostain muusta vehkeestä passeli murikka, jossa vetarien poorit ja lautaspyörän kiinnitys sama.
Mersun perä jos on zf:n tekosia niin karmeella mäihällä saattaisi esim. 3000 omegassa olla sovellettavissa. Suomi-a-omegoissa kun on liki kaikissa vakiona lukko, vanhemmissa 45% ja uudemmissa miedompi.
2.0 on pienempi ja 2.6 ylöspäin isompi. Shimmaamalla voi tiukentaa, tai muuttaa kiilakulmaa.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jarno.V kirjoitti:Miksi niin mieto?
<- tuossakin on 45% zf levylukko ristitapilla. Eikä ollut kallis.. :lol:
http://www.edu.stadia.fi/~0302213/kuvia/100_0061.JPG

Yksi konsti on löytää jostain muusta vehkeestä passeli murikka, jossa vetarien poorit ja lautaspyörän kiinnitys sama.
Mersun perä jos on zf:n tekosia niin karmeella mäihällä saattaisi esim. 3000 omegassa olla sovellettavissa. Suomi-a-omegoissa kun on liki kaikissa vakiona lukko, vanhemmissa 45% ja uudemmissa miedompi.
2.0 on pienempi ja 2.6 ylöspäin isompi. Shimmaamalla voi tiukentaa, tai muuttaa kiilakulmaa.
Niin, mulla ei oo ASD-perää ja tuo nykyinen alkaa antautumaan pikkuhiljaa :cry:

Miten paljon tuo Oumegan perä kestänee :roll: Tuossa naapurikaupunginosassa on kuulemma 700hp sellainen mutta ei tietoa millä perällä.

Tietenkin jos ASD:n shimmais niin sillähän siitä sais ihan pätevän...

Minkälainen tuo 45% on talvella - ts meneekö suoraa tietä kahva edellä koko ajan :?:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

XUX63 kirjoitti:Minkälainen tuo 45% on talvella - ts meneekö suoraa tietä kahva edellä koko ajan
Minulla on omekassa juurikin 45 %:n lukko, ja voin kyllä lämpimästi suositella kaikille leveistä luistoista pitäville 8) . Kaupuinkipyöritystä varten ei tarvitse talvella tuulilasia raaputtaa puhtaaksi, riittää kun etusivulaseista enimmät kuurat kaapii pois :lol:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän se tuolla ASD:n 30% lukollakin menee heti kahva edellä jos tyhjää lyö,siis maantienopeuksissa.

Ja jos lapsettamaan alkaa kunnolla niin kuivalla asfaltilla tuo ASD:n 100% lukko se vasta hauska on :fu: saa tuommosella alitehosella bebnsallakin äkkiä renkaat siloiseksi...

Ja itse aiheeseen.En kyllä itse edes miettisi laakereitten vaihtoa pikkuperään.Noita pikkuperiähän(hiljaisiakin) saa jo melkein ilmaseksi...laakereitten hinnalla saa jo monta.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

AM kirjoitti:Kyllähän se tuolla ASD:n 30% lukollakin menee heti kahva edellä jos tyhjää lyö,siis maantienopeuksissa.

Ja jos lapsettamaan alkaa kunnolla niin kuivalla asfaltilla tuo ASD:n 100% lukko se vasta hauska on :fu: saa tuommosella alitehosella bebnsallakin äkkiä renkaat siloiseksi...
shimmattu ASD ja siihen kytkimellä ohjattu 100% lukko ja normiajossa 30-45% :roll: Vois olla aika toimiva paketti. Ongelmahan tuossa tavallisessa isossa perässä on se, että se tuhoaa itsensä kun tahtoo välillä sutia yhdellä renkaalla :cry:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Mitäs, Lucky Dog, Kleemannin välittäjä täällä foorumilla, nehän kauppaa 60% lukkoja ainakin uusiin vehkeisiin, "large housing" perämurikoihin joita löytyy 8 ja 12 sylinterisistä tällä hetkellä, kaipä nää pojat sen vanhempaan dieseliinkin sovittelee jos kilkkeet saa? Ei välttämättä nykyiseen murikkaan jos ne ei mahdu sisään, mutta saahan niitä vaihdettua kokonaan... :wink:

Kait? :?

Klik
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Mariini kirjoitti:Mitäs, Lucky Dog, Kleemannin välittäjä täällä foorumilla, nehän kauppaa 60% lukkoja ainakin uusiin vehkeisiin, "large housing" perämurikoihin joita löytyy 8 ja 12 sylinterisistä tällä hetkellä, kaipä nää pojat sen vanhempaan dieseliinkin sovittelee jos kilkkeet saa?
Njoo varmasti kestää, tosin nuita 3000 omegan huollettuja murikoita saa kärryllisen luultavasti samaan rahaan. :lol:

Ihmeen lujia nuo vakiotkin ovat toisinaan, tietty se käytöstäkin riippuu.
Bemareissakin on M:ssä jotain kukkahattutäti 25% zf lukkoa, joka on myöskin_kuinka_ollakkaan suhteellisen kysytty näitten yhden kumin polttajien keskuudessa.

On se talvella hieman "kanttinen" ajettava, asiaa ei auta kevyehkö perä(painonjako 53/47). Tiukoissa mutkissa tahtoo alkuun puskea->kaasua->jo kääntyy..
Mutta ei se kovemmissa nopeuksissa siltikään hankala ole, hyvin rauhallisesti lähtee luistaan, tosin koko perä kerralla.
Sangen hauska oli vedellä sellaista 100 vauhdilla pitkää sladia lumista pimeää öljysoratietä.. Valoisaan aikaan ei uskalla ja kesällä ei riitä potku :oops:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Hinnastahan ei ole ollu missään välissä halaistua sanaa, joten "vmpan päälle" vaihtoehdoistahan lähdetään, eikö? :niinpaniin:
Avatar
konjamiini
Viestit: 110
Liittynyt: 11.12.2005 10:36
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

AM kirjoitti:Kyllähän se tuolla ASD:n 30% lukollakin menee heti kahva edellä jos tyhjää lyö,siis maantienopeuksissa.

Ja jos lapsettamaan alkaa kunnolla niin kuivalla asfaltilla tuo ASD:n 100% lukko se vasta hauska on :fu: saa tuommosella alitehosella bebnsallakin äkkiä renkaat siloiseksi...
Onko tosi että asd:n lukko on josain vaiheesa muka 100% :?: :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noin neljänkympin noputeen asti ASD toimii, silloin lukko on 100%.
Senjälkeen käytössä on kitkalukko, olikohan 30% ?
wiimax.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jep.ASD kytkeytyy jos rengas lyö tyhjää ja vauhtia (muistin varassa) alle 36,lähtee sitten pois päältä kun vauhtia yli 38.Jarrun päällä seisoen ei kannata kumia poltella,se nimitääin katkaisee ASD toiminnan.

Tuo ASD perän kitkalevyjen vaihto kyllä kiinnostaisi.Nykyisessä perässä tuntuu hieman laiskemmalle tuo lukko,vanhassa huutavassa perässä tuntui hullun tehokkaalle.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dealer kirjoitti:Noin neljänkympin noputeen asti ASD toimii, silloin lukko on 100%.
Senjälkeen käytössä on kitkalukko, olikohan 30% ?
Eikö tuon kitkalukon toiminta perustu kuitenkin paineenvaraajan pitämään 33barin peruspaineeseen eli että ASD-perä on ihan normiperä jos ei sinne syötä edes peruspainetta :roll:

Jos em ei pidä paikkaansa, helpottuu rakentaminen huomattavasti ....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ai jaa?Minä olen ollut siinä uskossa että jos ihan ilman paineita on aina kuitenkin se normaali kitkalukko käytössä,eli 30%,vai mikä nyt olikaan.Ainakin jos ASD valo palaa(menee käpyvoorumijutuiksi :lol: )niin lukko siellä silti on.Ainakin näin teki vanhalla perällä.Vaihdoin vesipumpun ja hörppäsi ilmaa hydr.putkeen.ASD vikatilaan eikä tuo 100% lukko toiminut.Kuitenkin lukko siellä oli,mutta ei ihan sellaista "hullua" lukkoa kuin normaalista paikalta lähtiessä.
Sitten taas uuden perän kun laitoin ei lukko toiminut aluksi ollenkaan(ilmaa)ja ankeasti jauhoi yhdellä pyörällä :cry: Ottaa nyt sitten selvää...vaatiiko paineen että lukko toimii edes jollain tavalla,ja sitten kuitenkin elektroniikankin mukaan että toimii 100% lukko :roll:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tarkemmin kun muistelee niin ei se irrallaan miltään lukkoperältä edes tuntunutkaan...Tumpista pyörittäessä ei mitään vastusta toisessa...ainakaan paljon.Omituiset on myös perän sisuskalut,lukko ei ole kuten normaalisti siinä tasauspyörästössä,vaan molempien vetarin tumppien päissä :shock:
Avatar
konjamiini
Viestit: 110
Liittynyt: 11.12.2005 10:36
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Vähä epäilyttää tuo sataprosenttisuus vieläki, mutta pakko kai se on uskua ko kerta niin moni noin väittää. :D

Tuntuis vain nuin yhtäkkiä että ois varmaan aika vittumainen käännellä jos lukko tosiaan on 100%:n, saattaa juputtaa... :roll: (vertaa kemppilukko joka tosiaan on 100%:n) :D

Kaikkia sitä tääläki pääsä liikkuu... :shock: :D
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Eiku se löysää ku heittää sutimasta, ei oo paha kääntää ollenkaan.
Kuuntellee nuita ABSin antureita.
Pro HVM
Avatar
konjamiini
Viestit: 110
Liittynyt: 11.12.2005 10:36
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

:halm: Kiitän ja kumarran. kyselyikä loppu tältä erää :D

Kiinnosti vain tietää...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

konjamiini kirjoitti::halm: Kiitän ja kumarran. kyselyikä loppu tältä erää :D

Kiinnosti vain tietää...
Kylläpäse vain on sillä lailla, että saattaa tulla sullekki vastausvuoro.
Niin on kiinnostavan näköstä kampetta tuoss avarikuvassa... :D
Pro HVM
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tuntuu olevan suosittu aihe tämä lukkoperä ST-meseen. Harvassa ovat maailmalla, kukapa hullu sitä nyt mersua virittäisi niin että oikeen lukkoperän tarvii... :roll:

http://www.sorvaamokarpiola.com/tuotteet.html ?

Tai sitten saksalaisia tuning/kisaosia myyviä nettikauppoja selaamaan.
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”