W124 200d kytkinongelmaa?
W124 200d kytkinongelmaa?
Pitääpä näin jouluaaton kunniaksi kysellä vähän mersun korjaamisesta.
Omistan vuoden 93 w124 200d 625tkm ajetun mersun. Ajomukavuudeltaan ja muutenkin huippuluokkaa, en halua luopua tästä. Olen itse ajanut autolla nyt vähän yli 10 000 km. Kun ostin auton, vaihdatin siihen öljyt, peräöljyt ja vaihteistoöljyt.
Tilanne on siis se, että autoa jonkin aikaa sitten ajanut siskoni valitteli että ykkös- ja kakkosvaihde eivät mene runnomatta päälle. Truuttasin crc:tä vaihdekepin niveliin ja tilanne helpottui vähäksi aikaa. Sen jälkeen huomasin, että vaihteita pitää tosiaan laittaa voimalla sisään, etenkin jos moottorin kierrokset eivät "kohtaa" vaihteiden kierroksia hyvin (eli etenkin liikkeellelähtiessä 1. vaihde on hankala).
Erityisesti tilanne alkoi minua huolestuttaa kun huomasin, että muutkin vaihteet vaihtaessa saattavat rutista ja että kun ykkösvaihteen tai pakin laittaa päälle, auto "ryömii" eteenpäin, vähän niin kuin automaattiauto. Tämä ryömintä ei kuitenkaan ole mitään voimakasta.
Kytkinpoljin ottaa kiinni jo ihan pohjassa, eli tilanne taitaa olla se, että kytkin ei missään vaiheessa irrota kokonaan. Kytkinpolkimen tuntuma on muuten suhteellisen normaali, eikä eroa hirveästi muista vastaavista mersuista joilla olen ajanut. Kytkin ei luista, vaikka kuinka paljon kaasua painaa (miten näillä tehoilla voisikaan) tai moottorijarruttaa.
Mikäköhän osa autossa on loppuun kulunut (joku työsylinteri)? Vai voisiko olla vain ilmauksen puutetta? Paljonkohan maksaa pahimmillaan korjata? Ja kuinka äkkiä tämä rikkoo vaihdelaatikon kun ajelen tuollaisella koko ajan vähän kiinni olevalla kytkimellä? Uskallanko ajaa joulupyhien max. parisataa kilsaa?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Omistan vuoden 93 w124 200d 625tkm ajetun mersun. Ajomukavuudeltaan ja muutenkin huippuluokkaa, en halua luopua tästä. Olen itse ajanut autolla nyt vähän yli 10 000 km. Kun ostin auton, vaihdatin siihen öljyt, peräöljyt ja vaihteistoöljyt.
Tilanne on siis se, että autoa jonkin aikaa sitten ajanut siskoni valitteli että ykkös- ja kakkosvaihde eivät mene runnomatta päälle. Truuttasin crc:tä vaihdekepin niveliin ja tilanne helpottui vähäksi aikaa. Sen jälkeen huomasin, että vaihteita pitää tosiaan laittaa voimalla sisään, etenkin jos moottorin kierrokset eivät "kohtaa" vaihteiden kierroksia hyvin (eli etenkin liikkeellelähtiessä 1. vaihde on hankala).
Erityisesti tilanne alkoi minua huolestuttaa kun huomasin, että muutkin vaihteet vaihtaessa saattavat rutista ja että kun ykkösvaihteen tai pakin laittaa päälle, auto "ryömii" eteenpäin, vähän niin kuin automaattiauto. Tämä ryömintä ei kuitenkaan ole mitään voimakasta.
Kytkinpoljin ottaa kiinni jo ihan pohjassa, eli tilanne taitaa olla se, että kytkin ei missään vaiheessa irrota kokonaan. Kytkinpolkimen tuntuma on muuten suhteellisen normaali, eikä eroa hirveästi muista vastaavista mersuista joilla olen ajanut. Kytkin ei luista, vaikka kuinka paljon kaasua painaa (miten näillä tehoilla voisikaan) tai moottorijarruttaa.
Mikäköhän osa autossa on loppuun kulunut (joku työsylinteri)? Vai voisiko olla vain ilmauksen puutetta? Paljonkohan maksaa pahimmillaan korjata? Ja kuinka äkkiä tämä rikkoo vaihdelaatikon kun ajelen tuollaisella koko ajan vähän kiinni olevalla kytkimellä? Uskallanko ajaa joulupyhien max. parisataa kilsaa?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Saattashan tuo olla vaikka turhan vetiset nesteetkin kytkimen sylintereiden välillä.
Vesi kun välittää voimaa heikommin kuin jarruneste niin kytkinpolkimen työntävä voima hukkuu sinne kokoonpainuuvaan veteen jarrunesteen seassa ja työsylinteri ei työnnä tarpeeksi - kytkin ei irroita täysillä.
Sama vika jos siellä on ilmaa.
Halvimmaksi ensihoidoksi siis nesteet vaihtoon. Vaihtuu samaan tyyliin kuin jarruissakin eli uutta nestettä säiliöön, pari pumppausta polkimella ja jätä poljin pohjaan, kaveri avaa ilmausnipan auton alla työsylinteristä ja vetäsee kiinni het kun nesteen virtaus loppuu. Ja sama uudestaan. Parikymmentä kertaa toistoa ja alkaa olla aika jees.
Sitten ei muutakuin testaamaan.
Voihan tuo olla että jompikumpi sylintereistä vuotaa. Joko ulos asti tai itsensä sisällä. Taas tullaan siihen ettei voima välity nesteeseen vaan karkailee minne sattuu. Tosin tämän huomaisi nestepinnan alentumisesta, joten melko epätodennäköinen vaihtoehto.
Voipi myös olla että irroitinlaakeri on kulunut ja tullut tiensä päähän. Tällöin se kyllä hyvin todennäköisesti ei toimisi lainkaan tai ainakin pitäisi melkolailla meteliä. Joten epätodennäköistä tämäkin.
Nuo vaihdelaatikon öljyt on kyllä yksi hyvinkin todennäköinen vaihtoehto. Jos työn on tehnyt paja joka ei mersuista tiedä tai ei ole tarkistanut asiaa niin ovat voineet hyvinkin laittaa sinne jotain perusnormaalia 75w-90 GL4 litkua ja sitä ei mersun manuaali kauaa kestä.
Ota vaihdelaatikon kyljestä sieltä repsikan puolelta puolesta välistä lootaa täyttöproppu auki. Uita sormea öljyssä ja katso väri. Jos öljy on minkätahansa muun väristä kuin punaista, vie takaisin pajalle ja käske korjaamaan heidän tekemänsä virhe.
Jos et itse saa proppua auki, kysy pajalta mitä öljyä laittoivat laatikkoon. Jos et usko heitä etkä mistään muualtakaan mitään syytä löydä niin vie toiselle pajalle tai kaverille joka saisi täyttöpropun auki ja tarkista väri.
Mersun manuaaliin kuuluu nimenomaan ATF öljyä käyttää. Tämänikäisissä ATF220.
Väärät öljyt, yleensä siis normi manuaaliaskin öljyt, ovat aivan liian jäykkää tavaraa mersun laatikoille. Öljy ei voitele tarpeeksi hyvin, synkrot eivät pääse liikkumaan vapaasti ja näinollen eivät voi tehdä työtään. Se selittäisi rusahtelun.
Vesi kun välittää voimaa heikommin kuin jarruneste niin kytkinpolkimen työntävä voima hukkuu sinne kokoonpainuuvaan veteen jarrunesteen seassa ja työsylinteri ei työnnä tarpeeksi - kytkin ei irroita täysillä.
Sama vika jos siellä on ilmaa.
Halvimmaksi ensihoidoksi siis nesteet vaihtoon. Vaihtuu samaan tyyliin kuin jarruissakin eli uutta nestettä säiliöön, pari pumppausta polkimella ja jätä poljin pohjaan, kaveri avaa ilmausnipan auton alla työsylinteristä ja vetäsee kiinni het kun nesteen virtaus loppuu. Ja sama uudestaan. Parikymmentä kertaa toistoa ja alkaa olla aika jees.
Sitten ei muutakuin testaamaan.
Voihan tuo olla että jompikumpi sylintereistä vuotaa. Joko ulos asti tai itsensä sisällä. Taas tullaan siihen ettei voima välity nesteeseen vaan karkailee minne sattuu. Tosin tämän huomaisi nestepinnan alentumisesta, joten melko epätodennäköinen vaihtoehto.
Voipi myös olla että irroitinlaakeri on kulunut ja tullut tiensä päähän. Tällöin se kyllä hyvin todennäköisesti ei toimisi lainkaan tai ainakin pitäisi melkolailla meteliä. Joten epätodennäköistä tämäkin.
Nuo vaihdelaatikon öljyt on kyllä yksi hyvinkin todennäköinen vaihtoehto. Jos työn on tehnyt paja joka ei mersuista tiedä tai ei ole tarkistanut asiaa niin ovat voineet hyvinkin laittaa sinne jotain perusnormaalia 75w-90 GL4 litkua ja sitä ei mersun manuaali kauaa kestä.
Ota vaihdelaatikon kyljestä sieltä repsikan puolelta puolesta välistä lootaa täyttöproppu auki. Uita sormea öljyssä ja katso väri. Jos öljy on minkätahansa muun väristä kuin punaista, vie takaisin pajalle ja käske korjaamaan heidän tekemänsä virhe.
Jos et itse saa proppua auki, kysy pajalta mitä öljyä laittoivat laatikkoon. Jos et usko heitä etkä mistään muualtakaan mitään syytä löydä niin vie toiselle pajalle tai kaverille joka saisi täyttöpropun auki ja tarkista väri.
Mersun manuaaliin kuuluu nimenomaan ATF öljyä käyttää. Tämänikäisissä ATF220.
Väärät öljyt, yleensä siis normi manuaaliaskin öljyt, ovat aivan liian jäykkää tavaraa mersun laatikoille. Öljy ei voitele tarpeeksi hyvin, synkrot eivät pääse liikkumaan vapaasti ja näinollen eivät voi tehdä työtään. Se selittäisi rusahtelun.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Se vähän riippuu. Saattaa olla osa viasta, saattaa olla koko vika, saattaa olla olematti olenkaan. Niistä kun ei koskaan tiedä kuinka nopeasti menee rikki väärillä öljyillä. Mutta jokatapauksessa kytkimen alhaalla ottamiseen ne öljyt ei vaikuta. Se on jokatapauksessa kytkimen puolella se ominaisuus. Siksi nuita kytkinpuolen hommia tarjosin enshätään.tiaintu kirjoitti:Mutta selittäisivätkö väärät öljyt myös kytkimen alhaalla ottamisen? Ja sen, että vian ilmenemiseen meni puoli vuotta?
Ne vaan on niin helppo tarkistaa samalla ne öljyt sieltä laatikosta että saa senkin eliminoitua samalla

® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Tarvitsisin vielä vähän ohjeistusta, ettei vaan mitään nyt mene vikaan. Kytkin- ja jarrunesteille on ilmeisesti sama säiliö? Ja dot4-neste kelpaa? Mistä tuo kytkimen ilmausproppu tarkalleen löytyy? Ja saako vaihdelaatikon öljyntäyttöruuvin auki ihan hylsyillä?
Ja kun tarkemmin muistelen, tuo paja mihin sen vein, oli joku mersuihin erikoistunut laitos, Vantaalla Vanhan Nurmijärventien varressa. En uskoisi että ovat laittaneet vääriä. Pitää selvittää.
Ja uskallanko vielä joulupyhät ajella ennen kuin käyn tuon kimppuun?
Ja kun tarkemmin muistelen, tuo paja mihin sen vein, oli joku mersuihin erikoistunut laitos, Vantaalla Vanhan Nurmijärventien varressa. En uskoisi että ovat laittaneet vääriä. Pitää selvittää.
Ja uskallanko vielä joulupyhät ajella ennen kuin käyn tuon kimppuun?
Kyllä on sama säiliö. Dot 4 ja Dot 5.1 kelpaa. Työsylinterin päästä. Vaihdelaatikon oikealta kyljeltä.tiaintu kirjoitti: Kytkin- ja jarrunesteille on ilmeisesti sama säiliö? Ja dot4-neste kelpaa? Mistä tuo kytkimen ilmausproppu tarkalleen löytyy?
lyhyt kulmainen kuusiokolo avain, 14 mm. Samalla laidalla kuin edellinen työmaatiaintu kirjoitti: Ja saako vaihdelaatikon öljyntäyttöruuvin auki ihan hylsyillä?
autodidakti
Onhan siellä tarpeeksi öljyä. Joskus laatikon takapään stefa vuotaa, jota ei huomaa pohjamuovien johdosta. Vaihteet vaihtuu huonosti vähillä öljyillä ja sitten menee lopulta rikki koko laatikko.
Eli perusasiat ensin kuntoon. Oikea määrä ja oikeata öljyä. Ja myös kytkinnesteet pitää löytyä hydraulijärjestelmästä. Sitten työsylinteriä ja sen vastakäpälää tutkimaan.
Eli perusasiat ensin kuntoon. Oikea määrä ja oikeata öljyä. Ja myös kytkinnesteet pitää löytyä hydraulijärjestelmästä. Sitten työsylinteriä ja sen vastakäpälää tutkimaan.