laakeri vika?
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29.5.2006 12:54
- Paikkakunta: oulunlääni
laakeri vika?
remppa jatkuu,5 vaiht.manuaali 200e pensiinin jatkeena vm.90.epäilin kytkimen painelaakeria(tyypillinen laakerivian ääni)mutta laakeri ok.laatikon akselia pyörittelin ja kuuntelin (tangolla) jurina on siellä.aukaisin kannen,kytkinpäästä ja yllätyin kun jurina ei kuulukkaan ensimmäisestä pääakselin laakerista.eli onko kokemuksia liekö tyyppivikaa tiettylaakeri vai pitääkö täys remppa tehä?-kun ei välttämättä pikkuvikaa laakerista löydä! hieman oli roppuun jauhoa tullu,mutta tosi vähän ja nukkaa.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29.5.2006 12:54
- Paikkakunta: oulunlääni
laakeri vika?
eikös täälä pitäny olla asiantuntijoita?
Jos kunnolla meinaa korjata, niin kannattaako vaihtaa samalla synkrorenkaat? Onko nuo tuohon vielä päälle?dealer kirjoitti:Kaikki laakerit ja tiivisteet 5-vaihteiseen maksoivat noin 250 euroa viime viikolla kun tilattiin, "pitoauton" vaihteisto kannattaa mielestäni korjata kunnolla.
Työ pajalla teetettynä maksaa varmaan useamman satasen?
t.
nimim. "kahden tonnin pintaan kuuluu pientä vinkunaa ja kakkonen silloin tällöin narahtelee"
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
5-vaihteista kannattaa sitten näköjään vielä korjaillakin,tosin pajalla teetettynä taitaa siitäkin kannatus häipyä.4-vaihteista ei paljon kannata aukoa,käytetty kun maksaa niin vähän ettei korjaamolla viivytä sillä rahalla paria tuntia kauempaa
Roisto: seuraava vaihe tuosta narahtelusta on se että narahtelee useammin,loppujen lopuksi aina.SItten sen jälkeen vaihde alkaakin pomppia pois päältä ja häipyy loppujen lopuksi vaihteitten taivaaseen
Mersun laatikko on suunniteltu hitaita vaihtoja ajatellen,nopeat kiskaisut rikkovat synkrot.
Roisto: seuraava vaihe tuosta narahtelusta on se että narahtelee useammin,loppujen lopuksi aina.SItten sen jälkeen vaihde alkaakin pomppia pois päältä ja häipyy loppujen lopuksi vaihteitten taivaaseen
Mersun laatikko on suunniteltu hitaita vaihtoja ajatellen,nopeat kiskaisut rikkovat synkrot.
Laitetaanpas tähän oma soppa kehiin, vaikkei varmaan varsinaisesti laakeriasiaan liittykään mutta kytkimeen kuitenkin.
"Kylmänä" kytkin toimii normaalisti eikä rytkytä lainkaan. No, sitten kun on ajettu pidempi rupeama (esim. parisataa kilometriä), pysähtyy paikalle ja lähtee uudelleen liikkeelle, kytkintä pitää käsitellä oikein herkällä jalalla, ettei tule sellaista kengurumaista peräklonksunaa (?) eli rytkyttää eikä kytkin nappaa tasaisesti kiinni.
Onko tässä kyse vaan kytkimen normaalista kulumisesta?
"Kylmänä" kytkin toimii normaalisti eikä rytkytä lainkaan. No, sitten kun on ajettu pidempi rupeama (esim. parisataa kilometriä), pysähtyy paikalle ja lähtee uudelleen liikkeelle, kytkintä pitää käsitellä oikein herkällä jalalla, ettei tule sellaista kengurumaista peräklonksunaa (?) eli rytkyttää eikä kytkin nappaa tasaisesti kiinni.
Onko tässä kyse vaan kytkimen normaalista kulumisesta?
Jees. Tuon olen huomannut. Kun vaihtaa tarpeeksi hitaasti, niin kakkonenkin menee hyvin päälle. Eikä sitä narinaakaan kunnolla kuule mutta kepissä saattaa tuntea, että nyt eivät olleet lovet ihan kohdallaan.AM kirjoitti:Roisto: seuraava vaihe tuosta narahtelusta on se että narahtelee useammin,loppujen lopuksi aina.SItten sen jälkeen vaihde alkaakin pomppia pois päältä ja häipyy loppujen lopuksi vaihteitten taivaaseen
Mersun laatikko on suunniteltu hitaita vaihtoja ajatellen,nopeat kiskaisut rikkovat synkrot.
Pitänee ensin korjata tuo kytkytin. Hitaasti vaihtaessa vauhti ja kierrokset ehtivät tippua niin paljon, että vaihtamisesta tulee semmoista nykivää. Kytkimessä on muutakin vikaa – kuumana se pitää hirveää tärinää ja kytkin ylhäällä vaihdelaatikko rallattaa vapaalla.
EDIT: Ahaa. Andyllä samanlaisia oireita. Kuumana pääsee jotenkin säällisesti liikkeelle, kun pistää kierroksia 1,5+ krpm ja sitten nostaa kytkintä. Jos likellä tonnia yrittää nostaa, niin koko auto kolisee ja heiluu. Välillä oikein hävettää. Sinällään jännä, että kytkinasetelma on vain viitisen vuotta vanha.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Veit sanat suustani. Jos kuumana yrittää hitaasti ja arvokkaasti nostaa kytkimen, niin turmiohan siinä tulee. Roiston tavoin kierroksia pitää antaa vähän enemmän ja nostaa kytkin ylös sopivasti vauhdilla. Tunnustan myös tuon, että kytkin ylhäällä kuuluu jotain rallatusta (jota ilmankin voisi olla).Roisto kirjoitti:Pitänee ensin korjata tuo kytkytin. Hitaasti vaihtaessa vauhti ja kierrokset ehtivät tippua niin paljon, että vaihtamisesta tulee semmoista nykivää. Sad Kytkimessä on muutakin vikaa – kuumana se pitää hirveää tärinää ja kytkin ylhäällä vaihdelaatikko rallattaa vapaalla.
EDIT: Ahaa. Andyllä samanlaisia oireita. Kuumana pääsee jotenkin säällisesti liikkeelle, kun pistää kierroksia 1,5+ krpm ja sitten nostaa kytkintä. Jos likellä tonnia yrittää nostaa, niin koko auto kolisee ja heiluu. Välillä oikein hävettää. Embarassed Sinällään jännä, että kytkinasetelma on vain viitisen vuotta vanha. nocando
Olen vähän antitietäjä näissä kytkinasioissa, joten mikäs näiden yllä mainittujen "ominaisuuksien" takana on ja onkohan odotettavissa suurikin kustannuspaukku? No, eihän se vanha parane kuin korjaamalla.
Taitaa olla kytkinpaketin vaihdon paikka. Toki joku voi korjata pelkällä levylläkin. Paketti näyttää olevan 230:een KL:ssä jotain 230 - 250 eypoa. Pari tuntia taitaa mennä pajalla aikaa. Melkoinen julli tuo laatikko pyöritellä itse pois alta selällään maaten. Nosturi tieten auttaisi.Andy kirjoitti:Olen vähän antitietäjä näissä kytkinasioissa, joten mikäs näiden yllä mainittujen "ominaisuuksien" takana on ja onkohan odotettavissa suurikin kustannuspaukku? No, eihän se vanha parane kuin korjaamalla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ja tuo rallatus viittaisi painelaakeriin, eli vaihtoon samalla kertaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Mulla on w123 mersussa sama vika kytkimessä mutta ravistaa lämpötilasta riippumatta ja paketti on 2vuotta vanha.Kunnolla jos luistaatta niin että nousee kevyet savut niin silloin toimii pariviikkoa ravistamatta.Itse epäilen syynä olevan liian pehmeät jouset levyssä tai öljyä levyllä.Paketin merkki on LUK saksalainen kytkin sekin mutta kun nelonen päällä auto nosturilla ja takapyörät ilmassa kiertää kardaania niin huomaa kuinka pehmeät jouset levyssä on eli kardaani kiertyy vaikka kuinka paljon ja sitte toppaa, sama tietysti toisinpäin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Saattaisi ehkä johtua rikkonaisesta kardaanin eturätistäkinAndy kirjoitti:Laitetaanpas tähän oma soppa kehiin, vaikkei varmaan varsinaisesti laakeriasiaan liittykään mutta kytkimeen kuitenkin.
"Kylmänä" kytkin toimii normaalisti eikä rytkytä lainkaan. No, sitten kun on ajettu pidempi rupeama (esim. parisataa kilometriä), pysähtyy paikalle ja lähtee uudelleen liikkeelle, kytkintä pitää käsitellä oikein herkällä jalalla, ettei tule sellaista kengurumaista peräklonksunaa (?) eli rytkyttää eikä kytkin nappaa tasaisesti kiinni.
Onko tässä kyse vaan kytkimen normaalista kulumisesta?
Itsekin edelliskesänä meinasin jo kytkintä alkaa katselemaan, vaan rättihän siellä oli riekaleina
Ja teki vai silloin tällöin rytkytystä, erityisesti pakilla.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29.5.2006 12:54
- Paikkakunta: oulunlääni
laakeri vika?
no nyt tuli tätä asiaa! kerron vielä miten remppa meni,eli sivu akselin kytkinpään laakeri oli (hieman)harmaantunut rullista,HYVÄSSÄ VALOSSA JA ISOLLA SUURENNUSLASILLA NÄKYY!! ei se paljoa tarvi,pieni sivuääni kuitenki löytyy!mutta vaihoin kaikki 4. no joo,kl ja veholta kyselin,nauratti ne hinnat,laatikko oli täysin purettu joten laakereista (kaikista)tyypit ja paikalliseen laakeriliikkeeseen,suurennuslasi mittausten jälkeen kaikki 4 laakeria löyty ja 2 stefaa ja muutama akseli o rengas ja tiiviste paperia.firman netolla 89,70 EUR. olen suht tyytyväinen! itse tehtynä ei se kalliiksi tule.synkrot on järki juttu vaihtaa,mutten nähny syytä ei ole noita vaihtamis ongelmia tässä pelissä ollu,ja 5 v jo ajellu. kiitoksia vastanneille.
Ja jos työstäkin on jotain dokumenttia ja vielä kuviakin niin niistä olisi varmaan monelle apua ja niistä saisi uskoa tuollaisen aloittamiseen.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29.5.2006 12:54
- Paikkakunta: oulunlääni
neuvoja
joo oikeen mielellään,vaan en osaa kuvia tänne laittaa?
Mites tuo kardaanin rätti osaa tunnistaa "kylmän" ja "lämpimän" koneen? Eli että kylmänä ei ravista koskaan, vaan ainoastaan matka-ajon jälkeen lämpimänä?Jani kirjoitti:Saattaisi ehkä johtua rikkonaisesta kardaanin eturätistäkinAndy kirjoitti:Laitetaanpas tähän oma soppa kehiin, vaikkei varmaan varsinaisesti laakeriasiaan liittykään mutta kytkimeen kuitenkin.
"Kylmänä" kytkin toimii normaalisti eikä rytkytä lainkaan. No, sitten kun on ajettu pidempi rupeama (esim. parisataa kilometriä), pysähtyy paikalle ja lähtee uudelleen liikkeelle, kytkintä pitää käsitellä oikein herkällä jalalla, ettei tule sellaista kengurumaista peräklonksunaa (?) eli rytkyttää eikä kytkin nappaa tasaisesti kiinni.
Onko tässä kyse vaan kytkimen normaalista kulumisesta?
Itsekin edelliskesänä meinasin jo kytkintä alkaa katselemaan, vaan rättihän siellä oli riekaleina
Ja teki vai silloin tällöin rytkytystä, erityisesti pakilla.
Tuon kun tietäisiAndy kirjoitti:Mites tuo kardaanin rätti osaa tunnistaa "kylmän" ja "lämpimän" koneen? Eli että kylmänä ei ravista koskaan, vaan ainoastaan matka-ajon jälkeen lämpimänä?
Mulla ainaki ravisti vain vähän pitemmän ajon jälkeen.
Kylmästä ei ollenkaan
Tosin tuli siihen jossain vaiheessa jyrinäkin lisäksi.
Alkuun vain ravisti.
Re: neuvoja
Terve,
t.
Risto
Onko kuvat jo digimuodossa koneella? Tein jonkinmoista ohjeentynkää tänne.nikkariukko kirjoitti:joo oikeen mielellään,vaan en osaa kuvia tänne laittaa?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Pötköttelin tuossa viikonloppuna kotteron alla ja kurkistelin samalla sitä rättiäkin. Ei siinä näin maallikon silmiin mitään isompaa murtumaa näyttänyt olevan. Takarätti oli pahempi, ennenkuin sen vaihdoin. Värinänvaimenninkin näytti olevan melko OK.Jani kirjoitti:Saattaisi ehkä johtua rikkonaisesta kardaanin eturätistäkin
Itsekin edelliskesänä meinasin jo kytkintä alkaa katselemaan, vaan rättihän siellä oli riekaleina
Ja teki vai silloin tällöin rytkytystä, erityisesti pakilla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Voisko se pitemmän ajon jälkeen olla levy hieman öljyssä jos kampuran stefa vähän tihkuu. Oli joskus samoja oireita, kun oli pitempään ollu parkissa. Uudella stefalla rauhoittui.Andy kirjoitti:Mites tuo kardaanin rätti osaa tunnistaa "kylmän" ja "lämpimän" koneen? Eli että kylmänä ei ravista koskaan, vaan ainoastaan matka-ajon jälkeen lämpimänä?Jani kirjoitti:Saattaisi ehkä johtua rikkonaisesta kardaanin eturätistäkinAndy kirjoitti:Laitetaanpas tähän oma soppa kehiin, vaikkei varmaan varsinaisesti laakeriasiaan liittykään mutta kytkimeen kuitenkin.
"Kylmänä" kytkin toimii normaalisti eikä rytkytä lainkaan. No, sitten kun on ajettu pidempi rupeama (esim. parisataa kilometriä), pysähtyy paikalle ja lähtee uudelleen liikkeelle, kytkintä pitää käsitellä oikein herkällä jalalla, ettei tule sellaista kengurumaista peräklonksunaa (?) eli rytkyttää eikä kytkin nappaa tasaisesti kiinni.
Onko tässä kyse vaan kytkimen normaalista kulumisesta?
Itsekin edelliskesänä meinasin jo kytkintä alkaa katselemaan, vaan rättihän siellä oli riekaleina
Ja teki vai silloin tällöin rytkytystä, erityisesti pakilla.
Onkos muuten mersun manuaaliin muita suositeltavia öljyjä kuin Mobil ATF?
Tällä hetkellä sisällä ATF220 ja lämpimänä tyhjäkäynnillä pitää jo aika rajua rallatusta. Kylmänä ei paha. Haluais varmaankin vähän paksumpaa öljyä sisuksiin.
Laatikko 5-v peräisin 300 bensamallista ja tätä nykyä 200D jatkeena. Bensakoneen jatkeena laatikosta ei kuulunut mitään sivuääniä.
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29.5.2006 12:54
- Paikkakunta: oulunlääni
124 5 vaiht.laatikon laakerien tyypit
no niin,5 vaiht.124laatikon laakerien tyypit ja stefojen 2 kpl:2 ensimmäistä ns.vakio laakereita,löytyy melkein anttilan alakerrasta.32006x.toinen.32206a.nämä seuraavat ovat tilaustavaraa,eikä näin tarkoilla mitoilla ensin meinannu löytyä.FAG K 14276.D mitta,69.01.T mitta 20.00.d mitta 30.00.19kpl rullaa.sisäkooli nro.567242. ja toinen:d mitta 22.25.D mitta 52.40.T mitta 19.50.14 kpl rullaa ja sisä koolin numero 1380 ja ulko koolin nro.1328. stefat:A40*55*8.ja toinen:A2*30*8/7.näillä pitäis löytyä.
Re: 124 5 vaiht.laatikon laakerien tyypit
Terve,
Jos kokomerkintöjä, niin miten noita luetaan? Meinaan, kun tuo toinen on A40 ja toinen A2. Ja onko tuo **8/7 vaihtoehtoisesti 8 tai 7 mm levyinen tiiviste?
EDIT: Vai pitäisikö jälkimmäinen olla A20*30*8/7? Ja olivatko ne spetsiaalilaakerit kartiorullalaakereita?
EDIT2: Näyttää tuo toinen erikoislaakeri (1380/1328/Q) löytyvän SKF:n luettelosta. Kliks. Tuumamittainen?
d: 22,225 mm = 7/8"
D: 52,388 mm = 2 1/16"
T: 19,368 mm = ??"
t.
Risto
Kiitos tiedoista. Ovatko nuo stefojen tiedot muuten tilausnumeroita vai kokomerkintöjä?nikkariukko kirjoitti:stefat:A40*55*8.ja toinen:A2*30*8/7.näillä pitäis löytyä.
Jos kokomerkintöjä, niin miten noita luetaan? Meinaan, kun tuo toinen on A40 ja toinen A2. Ja onko tuo **8/7 vaihtoehtoisesti 8 tai 7 mm levyinen tiiviste?
EDIT: Vai pitäisikö jälkimmäinen olla A20*30*8/7? Ja olivatko ne spetsiaalilaakerit kartiorullalaakereita?
EDIT2: Näyttää tuo toinen erikoislaakeri (1380/1328/Q) löytyvän SKF:n luettelosta. Kliks. Tuumamittainen?
d: 22,225 mm = 7/8"
D: 52,388 mm = 2 1/16"
T: 19,368 mm = ??"
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29.5.2006 12:54
- Paikkakunta: oulunlääni
vielä laakereista ja stefoista
tarkkapa olet,no hyvä.joo kaikki numerosarjat ovat kokomerkintöjä,eli arvelin olevan helpompi ilmoittaa tyyppinumeroilla.stefojen numerot oli painettu juuri noin,eli a2 =a 20mm.a40=a40mm.kaikki 4 ovat kartiorullalaakereita.huom.sen siitä saa kun veholta ei osta,stefoissa ilm.7/8 tarkoittaa leveyttä ja voidaan käyttää 7 tai 8 mm leveitä stefoja,laakeriliikkeestä en saanut kun 7mm.alkuperäinen oli 8mm.mutta takaan kokemuksella että toimii!olen kuullu 5 vaiht.laakerien tyyppejä olevan muitakin?jos näin on kenelle näistä on sitte iloa?mitenhän lie?en noita kuvia edelleen osaa laittaa,olisin näyttänyt tekemäni erikoistyökalun jota tarvitaan kyseisen laatikon akseleiden hajottamiseen.
Re: vielä laakereista ja stefoista
Tämä selevä. Toksia.
t.
Risto
Onnistuuko kuvien lähettäminen sähköpostilla? Jos saat ne esim. mulle (voin laittaa osoitteen yv:nä) niin voin kyllä pukata ne nettiin näkösälle.nikkariukko kirjoitti:en noita kuvia edelleen osaa laittaa,olisin näyttänyt tekemäni erikoistyökalun jota tarvitaan kyseisen laatikon akseleiden hajottamiseen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)