Kardaanin stefa

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Kardaanin stefa

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Ei haulla löytynyt kunnolla vastausta, eikä ole enne vastattu kunnolla kun kysellyt muualla niin tehdään nyt uus topikki tästä.

Eli perus 200D kardaanin stefan vaihto perään.

Ensin tietty irrotetaan kardaani siitä perästä, jolloin jäljelle jää se ''tumppi'' siihen perään. Tuo tumppihan pitää saada poies jotta saa sen tiivisteen vaihdettua.

Kardaanin irrotuksen jälkeen sieltä pitäisi paljastua joku iso mutteri ilmeisesti, joka avataan

Irtookos sitten jo suoraan siitä se tumppi, jotta pääsee stefan vaihtamaan?

Mutta mikäs sitten estää sen ettei öljyä tule sieltä mutterin alta? onko siellä joku tiivist myös vai miten se on rakennettu? vai onko se tumppi ihan ''ulkopuolella'' stefaa ja öljyisiä tiloja...?

Löytyykö joltain räjäytyskuvaa tuohon perään?

Ja kuinka piukkaan se iso mutteri siihen tumppiin sitten laitetaan kiinni?
Joskus kuulin vain että joltain oli mopolla kiritty se perä niin oli ruvennut pitämään 200km ajon jälkeen ääntä ja koko perä oli hajalla.

Pitääkö siinä sitten oikeasti laskea että kuinka monta kierrosta mutteri pyörähtää ennenkuin tipahtaa käteen? Silläkin tavalla jää helposti pari milliä kiristämättä, vai onko se niin tarkkaa? Jos laittaa reilusti vaikka lukitetta sinne samalla....?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Irtookos sitten jo suoraan siitä se tumppi, jotta pääsee stefan vaihtamaan?
Kyllä, kestävä kolmihaarainen ulosvetäjä + vasarointia.
Ja kuinka piukkaan se iso mutteri siihen tumppiin sitten laitetaan kiinni?
Just samaan kohtaan kuin oli ennen irrotusta.
wiimax.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

dealer kirjoitti:
Irtookos sitten jo suoraan siitä se tumppi, jotta pääsee stefan vaihtamaan?
Kyllä, kestävä kolmihaarainen ulosvetäjä + vasarointia.
Ja kuinka piukkaan se iso mutteri siihen tumppiin sitten laitetaan kiinni?
Just samaan kohtaan kuin oli ennen irrotusta.
Ellei laakeriissa tunnu selvää välystä, mutta se onkin jo isompi remontti.

Ja muistaa merkitä ennen avaamista sen mutterin asennon pinjoniakseliin nähden, eikä niinkään kolmihaaraan nähden, jos haarikas sattuukin eri poorille kasatessa. Paras tietysti merkitä pooritkin ja laittaa samaan kohti takas.

Honotin kannattanee samalla tsekata peränkuoren päältä. Saattaa tehä lämmetessä paineen jos tuo läähätin on tukossa ja sen tautta kuolata se stefa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

huohotin on puhdistettu jo tuossa joku aika sitten eikä se auttanut.....

Olisko jollain tosta perästä jotain räjäytyskuvaa??

Kyllä tuon stefan varmaan sinne juu vaihtanee helposti, ei se varmaan mikkään sillain ihmeellinen homma ole, autoasentaja itekkin niin sillain pitäs tietää, piti vaan varmistaa tuo kireys homma ennenkun rupeaa vaihtamaan ettei mene hajalle koko perä....

Mutta tosiaan, siihen haluisin sen räjäytyskuvan että jotenkin tajuaisin sen että jos nyt stefa pitää öljyt sisällä, niin onko sen stefan läpitte tulevassa akselissa kierteet päässä johon tulee se tumppi mutterilla kiinni?

Mutta jos se olisi noin niin en ymmärrä miksi se mutterin liikakireys hajottaisi mitään.

Vai onko se niin että se stefa tulee siihen tumpin ympärille tiivistämään? Mutta jos näin olisi niin eikös teoriassa sitten öljyä rupeaisi taas valumaan sieltä ison mutterin alta jos se tumppi olisi itsessään öljytilassa...

Hankala selittää kukaan tuskin ymmärtää mitä haen näillä kysymyksillä mutta tähän auttaisi räjäytyskuva siitä koko hommasta niin siitä voisi oikeastaan itte pähkäillä koko homman sitten.

Ja tuo pinjoniakseli lienee siis se akselinpätkä missä on tuo iso mutteri kiinni joka pitää tumppia kiinni? Siitä mittaa vaikka tönärillä kuinka syvällä mutteri on, merkkaa rihlat että tulee samoihin, laskee vaikka tietystä kohdasta kuinka monta kierteenuraa on näkyvissä, ja merkkaa ylös kohdan yms, samalla vielä aukastaessa laskee kierrokset ja takaisin kiinni niin pistää paljon sinne lukitetta ja kattoo et merkit on kohallaan. En oikein muuta keinoo tiedä miten sais sen merkattua paremmin...

Miten ahdas paikka tuo on tehdä merkit mutteriin......meinasin että saisi rautasahalla merkattua akseliin ja mutteriin pienet urat merkiksi samaan linjaan ainakin, jos pistepuikolla rupee merkkaamaan niitä merkkejä esim mutterin kylkeen ja akselin päähän niin menee takuuvarmana millin vinoon, jos se oikeasti on noin tarkka homma. Sit jos samaan tyyliin sais merkattuu urat vielä tumppiin ja mutteriin niin olis hyvä, kun jos tumppi menee vielä merkattuna samaan rihlaan ni luulis kaikkien merkkien ollessa kohalla kaiken oikein....


Mites ne on nuo tehtaalla kasannut joskus 80 luvulla kun ovat osista kasanneet, kai niillä luulis siellä olevan joku momentti niihin tiedossa???
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Rattaitten kosketuskulma muuttuu jos laittaa eri kireyteen. JA alkaa vollaamaan pian sen jälkeen.

Joo "momentti" varmaan on ollu ja se mitattu vetojousella miten pyörii pinioni ja hampaitten kosketuskulma tärkiä myös? Ymmärtääkseni siellä on se joku holokki joka hiukan kasaan puristuu ettei voi momentti avaimella käytettyjä periä kasata jossei oo uutta holokkia tai osia?

Itte enno rassanu ko tojotan periä ja ekan sain vollaamaan ko en tienny 18 kesäsenä et tarkasti samaan kohti se mutteri. Pellaa kyllä vieki 9v ja yli 150tkm jälkeen sama perä mutta hiuka ääntää ja ääni oo koskaan pahentunu.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Leikkauskuva selventänee enemmän, ei Mersun perästä mutta likimain sama systeemi:

Kuva

Pinjonin laakerien sisäkooli(e)n välissä on jousiteräksinen "krymppirengas" joka pitää aksiaalisen paineen ja näinollen kitkavoiman avulla sisäkoolit pyörimästä pinjonilla. Keskimutterilla säädetään tätä jousta vastaan laakerivälys nollaan, itseasiassa hivenen alle (käyntivastus on mitattava suure, ei välys) liian löysällä tai kireällä laakerit hajoaa. Stefa on tosiaan kolmihaaran ympärillä ja öljyä tulee avatessa. Kasassa ollessa öljyä ei mutterin alta juuri tihku osien hyvän mittatarkkuuden ja pinnanlaadun takia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Rider kertoikin tarkemmin ton "holkin" funktion mitä meinasin. :)
E46 330D & E46 328i
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Saku124 kirjoitti:Mites ne on nuo tehtaalla kasannut joskus 80 luvulla kun ovat osista kasanneet, kai niillä luulis siellä olevan joku momentti niihin tiedossa???
Kun mutteria aletaan uusilla osilla (uus krymppi) kiristämään, pitää momentin olla enemmän kuin 250Nm ennen kuin laakerivälys poistuu (riittävä jousipaine). Sen jälkeen kiristetään hivenen kerrallaan kunnes välys poistuu ja edelleen vielä varovammin ottein kunnes käyntivastus on tarkkusmomenttivaa'alla mitaten annetuissa arvoissa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

kuva ja tuo selitys selvensi jo paljon! kiitoksia niistä


Kuinka tarkka tuo nyt siis on että uskaltaako sitä ruveta vaihtamaan että jos millin kymmenyksen jää väärin niin joutuu perän vaihtamaan kokonas, vai onko se pikemminkin niin että, vedäppä kierros tai puoli kierrosta liikaa tai liian vähän niin menee rikki. Vai onko se oikiasti niin että tuosta nyt 10 astetta/millin kaks käännät liikaa niin se on laakerit tohjona sitten?

Mites foorumilaiset on merkanneet ton mutterin aseman sinne? saako jotain rautasahan terää tms sopimaan sinne kivasti että saa merkit linjaan? ei viitti pistepuikolla kun menee kuitenkin sen millin vinoon.....eikä viitsi pistepuikolla myöskään siihen kierteeseen, mutterin juureen napauttaa, olis varmaan tarkka kun olis molemmissa komponenteissa samasta iskusta tullut jälki, mutta siitä kärsii kierre..


Ja heeeetkonen, siis mitä, sille pinjoniakselille on siellä esim tuossa kuvassa 2kpl laakereita, eikös niiden laakerien sisäkehät kuulukkin pyöriä pinjoniakselin mukana?? :shock: Vai mitä ne laakerit siellä sitten liukuvat, jos tuo jousirengas pitää sisäkehät paikoillaan laakerista ja ulkokehä prässätty perään kiinni niin mitä ne laakerit siellä siis sitten tekevät. Ja joo todennäkösesti ymmärsin vaan väärin nyt tuon osan, tuokin kuva selvensi jo sen verran että tajuan miksi on tarkka pistää mutteri niinkuin oli yms...

Vai meinastikos siis sitä ettei se laakeri ja pinjoni liiku ''keskenään'' eri vauhtia, että se jousirengas ikäänkuin puristaa sen laakerin sisäkehän kiinni pinjoniin?

Eli jos jää liian löysälle, rupeaa liukumaan, ja sitten vinkuu? Ja jos liian piukalle niin sitten se laakerivälys muuttuu liian tiukaksi vai? ja näin ollen laakeri hajoaa? Samalla tavalla kuin kiristäisi pyöränlaakerin (säädettävänä) liian piukkaan ja väkisin menisi ajamaan että pyörisi.....?
Viimeksi muokannut Saku124, 05.8.2014 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Merkkaa enste mutteri ja kolmihaara, mutteri pois ja merkkaat poorin. Kasaan samalle poorille ja samaan merkkiin mutteri. Maalikynä piisannee merkkuuseen kun töplää molemmat osat kerralla ja antaa värin hetken näivettyä. Kiinni punoessa jos menee sen v*tunkarvan pieleen, niin vain kireällepäin vanhassa perässä. Vaan ei enempää. :wink: :lol:

Kolmihaaran kiinnipitokalu on syytä tehä ja tolokku semmonen. Pyssyllä varovastikin näpsien menee kuitenkin yli... :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Niin meinaat tuolla kolmihaaralla sitä ''tumppia'' mikä siihen jää? meinasit että siihen joku työkalu jotta pysyy paikallaan se kirittäessä/aukastaessa? Tuskin sitä mopolla kannattaa kumminkaan avata sitten ei voi laskea kierroksiakaan millään että kuinka paljon mutteri aukeaa.

Millein toi sitten kiristyy jos miettii ettei laskisi nyt kuinka monta kierrosta tuo aukeaa, eli jos jää kierroksen vajaaksi niin onko sitten todella löysä se mutteri että sen jo huomaa että ''kierros vielä'' niin on hyvä. Ja vastaavasti saako sitä kirittyä oikeen edes kierrosta liikaa.


Jos kuvitellan että maalikynän merkki olisi tumpissa klo12, ja mutteri olisi nyt sormin kiristetty tasoa vasten ja se olisi nyt sormin kirittynä vaikka kello 6 kohdalla se maalikynän merkki. Mistä tiedän käännänkö vielä puoli kierrosta, VAI puolitoista kierrosta.

Sitä siis tarkoitan että onko se kiristys niin nopea tuollasessa isossa akselissa että sitä käännetään se puolikas kierros sen jälkeen kun on vaikka sormin kiristetty tasoa vasten niin se on piukassa vai onko se sellainen akseli että se mutteri tuntuu piukalta jo viimeiset 4 kierrosta kun sitä laittaa kiinnippäin.


Koska sittenhän on hyvin hankala tietää milloin on oikeella ns ''kierroksella'' kun jos se mutteri on hyvin piukan olonen jo vaikka ne viimiset 4 kierrosta. niin siinä ajassahan se maalikynän merkki olis ollu jo kohillaan monesti.

Että pystyykö tota varmaks tekeen ilman että laskee kierrokset? Tiedän kyllä että jotkut akselit on sellasia että sormin kirii sen ''loppuun saakka'' ja sitten avaimella puoli kierrosta ja se on piukassa eikä mene edes tiukempaan. Kun taas jotkut ovat sellasia akseleita että sormin kiristää tasoa vasten niin avaimella voi kiristää 4-5 kierrosta ja jatkuvasti mutteri tuntuu jäykältä. Tuolla nyt meinaan sitä että onko helppo kiristää liian vähän vai liian paljon?

Jos mesessä se mutteri kiristyy ''samantien'' niin sitten ei ongelmaa ole.



Hyvin hankalasti selitetty yms, mutta pitää ottaa selville ajoissa ennenkuin teen koska auto jokapäivä käytössä ja töiden jälkeen se 2h aikaa tehdä koko homma niin pitää selvittää kaikki ennenkuin rupee tekeen.... :D

Tartteeko siihen tumpille rakentaa mitään pidintä jos auton saa ajosiltanosturille?? käsijarru päälle kun renkaat koskettaa ''maata'' kokoajan niin eikös se tumppi pysy siinä sitten...? vai meneekö niin piukkaan toi homma että antaa käsijarru periksi ennenku mutteri aukeaa?
Viimeksi muokannut Saku124, 05.8.2014 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vai meinastikos siis sitä ettei se laakeri ja pinjoni liiku ''keskenään'' eri vauhtia, että se jousirengas ikäänkuin puristaa sen laakerin sisäkehän kiinni pinjoniin?
Jep, toimii samalla myös öljytiivisteenä ettei mutteri kastu. :lol: Jos sisäkehä alkaa sutia pinjonilla, voi akseli kuumeta ja jopa nasahtaa poikki. Joka tapauksessa osat kuluis ja romua tulis. Sisempi isompi laakeri ei tätä jousivoimaa välttämättä tarvitse, koska hammaskosketuksen erkautumispyrkimys tekee sen aksiaalivoiman.

Ja kierroksia näissä hommissa lasketaan edelleen puolitoista vastapäivään, ruuvi on lasia sekä ontto ja mutteri alumiinipeltinen, yleensä kertakäyttöinen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

''Ja kierroksia näissä hommissa lasketaan edelleen puolitoista vastapäivään, ruuvi on lasia sekä ontto ja mutteri alumiinipeltinen, yleensä kertakäyttöinen.''



Nnnnnyt en ihan älynnyt mitä tuolla tarkotit.....?


Ja muuten päivittelin tota aikasempaa viestiä tuossa ylempänä jonkun verran että lukaskaas se uusiks siinä pari kiristys kysymystä vielä, sekavasti selitettynä :lol:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Saku124 kirjoitti:''Ja kierroksia näissä hommissa lasketaan edelleen puolitoista vastapäivään, ruuvi on lasia sekä ontto ja mutteri alumiinipeltinen, yleensä kertakäyttöinen.''



Nnnnnyt en ihan älynnyt mitä tuolla tarkotit.....?


Ja muuten päivittelin tota aikasempaa viestiä tuossa ylempänä jonkun verran että lukaskaas se uusiks siinä pari kiristys kysymystä vielä, sekavasti selitettynä :lol:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koskenkorva_(viina)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Juujuu sillasta meinasit :)

No mutta vastatkaas vielä tohon ylempään päiviteltyyn tekstiin...

JA ONKO se siis tosiaan niin että milli väärin perä hajalla vai puoli kierrosta väärin ja perä hajalla....? se millihän siinä voi tulla väkisinkin väärin mutta puolta kierrosta tai 1/4 kierrosta ei kovin helpolla saa kiristettyä väärin....
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kiinnipäin kunnes väljys poistuu ja merkkiin. Mutterin kotkaus, jos se kotkattava nyt oli, en muista. :)

Avaa vähän matkaa alakuun, niin eiköhän näppituntoon löydy väljys jossa taas kiristäessä pitää alakaa kattelemaan merkkejä. :idea: :nocando: :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mutterissa on lyötävä lukko josta näkee oikean kohdan erikseen merkkaamatta, ei ole niiltä osin ollenkaan hankala homma.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”